Twin Ace (BosModelAir)

Hee Erwin,

weer een bekende erbij :wink:

Ik heb de films van jou kissies geupload en zijn te bekijken via de site van de VEM bij video`s.

of via deze directe link:
mini Funtana
en
Funtana
In werkelijkheid is het veel meer maar ik ben een beetje beperkt met de webspace (tot nog toe :cry: ).

Ik denk dat ik van de gehele dag een DVD-tje ga maken en daar kan jij dan wel een kopietje van krijgen :yes:

Tot de volgende keer.

Groet,
Berto.

Hoi Berto,

Ondanks de harde wind hebben we toch nog een leuke middag gehad. Het vliegen zelf ziet er behoorlijk woest uit zo op de video!!!

Bedankt en tot gauw op de Edese Heide

Groet Erwin

Bij de Mini Funtana heb ik gekozen voor een AXI 2808-24 met een 9x3,8 APC prop icm Jeti 40 advance plus regelaar. Lipo 2000 graupner 3 cel.Dit geeft ongeveer een vliegtijd van 25 minuten. Met veel prophangen ongeveer 20 minuten. Hierbij wordt de motor en lipo handwarm.

Spanwijdte is 84 cm en gewicht ongeveer 700 gram.
Vliegt werkelijk als de Funtana S 90 alleen de reactie's zullen wat sneller gegeven moeten worden.

Groet Erwin

:)

Leuk model die Mini Funtana. Heb je hem zelf afgeleid van het orginele exemplaar? Of is er ergens een tekening van te vinden?

Ik heb ook nog een (klein) filmpje gemaakt van de Graupner Harvard van Joop.

Zie hier:
Harvard

Grt,
Berto.

Ben ook wel benieuwd nar die mini funtana ;) Axi 2808/16 met een graupner cam prop 9x4 op 3s lipo levert 1.2kg trekkracht :)

Berto zei:
Ik heb, gelukkig, nog geen motorstoring gehad maar dat gaan we wel een keer testen.

Hoi Berto,
heb je inmiddels al een testje gedaan door op een motor te vliegen.
Ik heb een telemaster van Jamara 1.8mtr omgebouwd naar drie motoren.
In de neus zit een 8.5 irvine en onder de vleugels 2x 5cc enya
Het liefst zou ik de 8.5 irvine verwijderen ivm het gewicht. op dit moment weegt hij 5.2kg inclusief brandstof. Echter de motor in de neus geeft natuurlijk wel wat zekerheid als er een van de andere motoren uitvalt.
Binnenkort gaan we de eerste vlucht maken, ik hoop dat iemand nog tips heeft. dit is nl. mijn eerst meermotorige.

Arjan

Hee Arjan,

Heb je foto`s van die kist lijkt me ook wel een leuk project.

Wij zijn nog niet wezen vliegen dus ik heb het èèn motor uit verhaal ook nog niet getest.

ik heb mezelf al wel in de kop geprent dat als er èèn motor uitvalt meteen het gas dicht te gooien anders gaat de kist tollen waar je niet meer uit komt :evil: (wel leuk als het op de video staat 8O ).

en vanuit deze positie met goed gas managment kijken of ik de kist in de lucht en heel kan houden.

Maar eerst nog even beter vertrouwd raken met de vliegeigenschappen en dan gaan we èèn motor uit vluchten proberen.

groet,
Berto.

Je kan met de meeste kisten wel met 1 motor vliegen volgens mij(denk ik zo maar)

Maar wat ik zeker weet is altijd de motor die draait, onder houden in de bocht.
Dus linker motor draait nog, alleen linkse bochten vliegen.
En met rudder de kist recht houden.

Het zou makkelijk zijn met een electro te oefenen, dan kan je de motor weer aanzetten :lol:

Wat ik heb gelezen is het volgende:

Cruise snelheid, blijf doorvliegen. Niet het gas er af halen en ook geen gas bij geven. Zorgen dat je op final komt, gas dicht en in een glijvlucht je landing inzetten.

Langzame vlucht, gas dicht. Meteen zorgen dat je in een glijvlucht de best mogelijke plaats vind om het toestel aan de grond te zetten.

Bij beide geldt dat het per kist kan verschillen en de een zal beter handelbaar zijn dan de ander. Bochten draaien voornamelijk met de rolroeren en het hoogteroer. En landen is landen, je hebt geen tweede kans. Een doorstart zal de kist meteen omgooien, maar dat is natuurlijk logisch.

Al het bovenstaande klopt wel maar zoals je zelf aan aangaf zal dit per kist verschillen.

De Twin Ace is het mooist om lekker snel te vliegen dus boven cruise speed.
Als er dan een motor mee nokt zal de trekkracht van de nog draaiende motor zo groot zijn dat hij de kist in een tol trekt
(erg leuk te testen met RF G2 :P ).

Met mijn opmerking "direct gas dicht" ben ik misschien kortaf maar dat is wel het eerste wat ik zal doen mocht ik een uitval hebben.

De kist zal dan wel blijven vliegen en ik voorkom een tollende kist.
Daarna zal ik gaan "voelen" met hoeveel gas ik de kist op de nog lopende motor vliegend kan houden.

Voordeel is wel met de Twin Ace dat ie een dubbel kielvlak/richtingsroer heeft waardoor er altijd 1 aangeblazen wordt en dus effectief blijft.

Ook zit ik er aan te denken om toch m`n gasservo`s apart aan te sturen ipv zoals nu alleen via kanaal 1.
Ik zou mijn flapschuif of landingsgestelschakelaar kunnen gebruiken om 1 motor tijdens het vliegen stationair te laten lopen zodat ik veilig kan testen wat de kist doet.
Op deze manier kan ik deze motor dan ook weer gewoon mee laten lopen na het testen.

Mhh, misschien dus toch nog een kleine aanpassing maken :wink:

Ik heb van tevoren al wel veel geoefend met RF G2 Twin Star.
Ik heb de gegevens van de Twin Ace overgenomen en zo de Twin Star aangepast en veel 1 motor uit testen gedaan.

In RF G2 blijft 1 motor uit tijdens een take off funnest, als je dan niet snel genoeg reageerd lig je zo op de grond.

Motor uit tijdens een normale vlucht is geen probleem, met half gas (en iets daarboven) is de kist nog goed kontroleerbaar en zelfs gewoon te vliegen (nu nog de praktijk :roll: ).

We zullen eens zien wat er gebeurt.

Greetingz,
Berto.

Ik heb helaas geen digitale camera, dus geen fotos van mijn drie motorige Telemaster.
De aanpassing is simpel, twee motorgondeltjes gemaakt die dmv twee schroeven onder de vleugel gemonteerd worden.
In dit gondeltje zit de motor tank en servo.
Het kanaaltje in de tempex vleugel opgezocht waar de servokabel van de rolroeren doorlopen, gaatje geboord tpv de gondel en gas servo draad er door geduwd.
Alle kanalen heb ik appart in de ontvanger geplugd zoadat ik alle gasservo's netjes stationair af kan stellen.
Gisteren heb ik de motoren proefgedraaid. FANTASTISCH geluid , alleen ga ik natuurlijk nooit de 80dB halen, of mag je dit met drie vermenigvuldingen?!? :D
het is wel oppassen dat je niet met je vingers in een van de propellors komt met starten.

Arjan

Vanavond de eerste vlucht gemaakt.
Het ging best goed alleen de 5cc moeten eeen zwaardere prop hebben ze gaan een beetje over hun toeren. ook de landing ging 100%
Misschien dit weekend verder oefenen.
Arjan

Regel effe gauw n paar vrienden met n digicammetje. :P Ik heb veel filmpjes (2500+) maar ik heb echt nog nooit iets met 3 benzine motoren gezien.

Back