Twin Ace (BosModelAir)

Zodra je met een twin (ook echte) onder de minimum control speed komt(de snelheid waarbij je met rudder de boel nog net recht houdt), is er nog maar één oplossing om de boel een beetje heel te houden en dat is gas dicht. Bij veel modellen ligt de M.C.S. echter vrij hoog en is meestal ook een stuk hoger dan de take-off speed, daarom is een motor verliezen net na de start zo dodelijk. (ook voor de echte B25 bijvoorbeeld) Wat veilige piloten dan doen, is na de start horizontaal versnellen todat ze de M.C.S. bereikt hebben en dan pas gaan klimmen.
Bovendien kunnen wij onze propjes niet in vaanstand zetten en dat werkt ons nog eens extra tegen. Om die reden is destijds bijvoorbeeld de DDA Dakota verongelukt. Een klepje in het propellor hydroliek cirquit weigerde, een ding van 6mm. Een motor valt uit, propellor wilde niet in vaan blijven, ervaren piloten maar vooral met jets, druk met andere dingen zoals radioverkeer en frequenties, kist was een beetje te zwaar beladen, en ze zijn zo uit de lucht gevallen....

Freakazoid zei:
Regel effe gauw n paar vrienden met n digicammetje. :P Ik heb veel filmpjes (2500+) maar ik heb echt nog nooit iets met 3 benzine motoren gezien.

Hier zijn de foto's van de driemotorige telemaster
normal_tele%203.jpg

tele3a.jpg

Bertus zei:
Maar wat ik zeker weet is altijd de motor die draait, onder houden in de bocht.
Dus linker motor draait nog, alleen linkse bochten vliegen.
En met rudder de kist recht houden.

Ik ben het niet eens met deze stelling!!!!!!!!!!!!!!
Zelf heb ik gisteren met mijn Beech 18 (1/5) de eerste keer op 1 motor moeten vliegen (de rechter motor was afgeslagen) het was de vijfde vlucht van het toestel en heb hem gewoon kunnen landen :D . omdat ik met mijn vorige tweemotorige kisten(3stks) veel geoefend heb en geexpirimenteerd.
Mijn bescheiden conclusie was, als je tegen de draaiende motor in gaat bochten (draaiende motor in de binnenbocht) dat dat zo erg wringt en enegie kost dat de snelheid eruit gaat en het toestel in een keer de andere kant in flikt en in een tolvlucht komt.
Als je de draaiende motor aan de buiten bocht houdt , hoef je de bocht niet in te sturen gewoon wat minder tegen sturen tot gegewenste stijlheid van de bocht zo houden tot de bocht gemaakt is dan meer tegen sturen en evt motor vermogen effe wat terug nemen tot het toestel weer vlak ligt.( het verschil is dat je veel minder wringt in de bocht dus snelheid kunt houden)
Het belangrijkste van vliegen is nog altijd snelheid :!: ,dat geld voor alle soorten vliegtuigen, van zwevers tot jets.
Als je flaps hebt deze pas gebruiken als je geen motor vermogen meer nodig hebt

Ik denk als je hele ruime bochten maakt dat het niet veel uit maakt (met echte vliegtuigen is dat geen probleem) maar met modellen is dat vaak niet mogelijk omdat we anders te ver weg vliegen.

Groetjes Eric

Nou we zijn weer een ervaring rijker :rolling:

Gisteren lekker weer wezen vliegen en de Duett 2 en FR-4 een maiden flight gegeven.

Natuurlijk was de Twin Ace ook weer mee en heb ook daar 4 vluchten meegemaakt.

In 2 vluchten heb ik een motoruitval gehad.

De eerste keer gebeurde het op een een redelijke hoogte en ik hoorde het meteen.
Ik vloog half gas, de rechtermotor stopte ermee en de kist bleef met het nodige tegensturen goed kontroleerbaar en was beide kanten op nog wel te besturen al had ie natuurlijk een voorkeur voor rechterbochten.

Ik moet ook niet meer als half gas geven want daarboven is de kist niet te houden, hij gaat dan gieren als een gek endat is niet meet tegen te sturen, en dus zeker kans op een crash maar tot half gas blijft het model goed bestuurbaar.

Het model naar het veld gestuurd en vrij normaal aangevlogen om een eventuele gasfout van mijzelf te voorkomen vroegtijdig (iets te vroeg dus :oops: ) de linker motor ook afgezet en ik kwam net een halve meter te kort om het veld te halen (stom, stom, stom) maar geen schade.

De 2de keer viel de motor op downwind uit toen ik wou gaan landen, de nog lopende motor gewoon laten draaien en met 1 motor zonder problemen geland.
Taxien was er niet meer bij want dan trekt ie de kist rond en dat schoot niet erg op.

Dus een beetje ongewild de 1 motor vlucht ook getest en dat is me goed bevallen, nu weet ik wat de kist doet en kan met 1 motor uit.

Tot de volgende keer.
Berto.

Gisteren weer lekker gevlogen.

Maar toch ook schade gemaakt met de Twin Ace :(

Op zich niks erg, de vleugelbootbevestigingsplaat is eruit gebroken en het stabilo is los maar da`s allebei in een avondje gerepareerd dus binnenkort vliegt ie weer :D

Zie hier de schade:
Twin%20Ace%2010.jpg

Twin%20Ace%2011.jpg

Ik had kunnen weten dat het fout zou lopen, de wind was vrij hard maar vooral erg vlagerig. tijdens de landing van de tweede vlucht zat ik op een halve meter toen een vlaag de Twin Ace een vieze tik gaf en ik was net te laat met reageren, de linkervleugel ging tegen de grond, daarna de rompneus waardoor de vleugplaat brak.
De romp draaide en klapte met het stabilo tegen de grond en deze brak van de romp af.

Al met al valt de schade dus wel mee en gaan we het volgende week (of donderdag :wink: ) weer proberen.

Greetingz,
Berto.

De Twin Ace is niet meer :(

Zo nu heb ik jullie aandacht :P

Het is allemaal niet zo erg maar ik moet weer ff bouwen.
Het kon ook niet anders, het was de 13e vlucht van de kist en de laatste 2 pogingen liepen ook al niet helemaal lekker.

Hier de schade:
Twin%20Ace%2012.jpg

Twin%20Ace%2013.jpg

Twin%20Ace%2014.jpg

Oorzaak: slecht vliegerschap (ja dat durf ik wel te zeggen :D, Alles beter dan "thumbs down" Wesley :wink: ).

Maar dit was wat er gebeurde.

Motoren waren afgesteld en leken goed te lopen, na een minuuut een paar low passes gemaakt en na het uitklimmen van de laatste in de draai naar downwind stopte de linkermotor ermee.
Met de wind toen schuin van achter en een te late reaktie vloog de Twin Ace in een flik flak :?
Gas dicht en rechtleggen ging goed maar, met de wind in de rug was dit net even te veel en daar ging ie weer op lage hoogte.
Zonder spelingsruimte was het een harde nose first.

De schade valt mee:
- beide props gebroken,
- rechtermotorschot los (oude reparatie),
- rompspant waar de vleugelpen ingaat gebroken,
- kleine schade aan de vleugel van de romp,
- voorzijde romponderplaat gebroken.

Al met al weer goed repareerbaar dus even geduld en dan gaat ie weer.

Groet,
Berto.

Ik wou vanavond verder met de Stinson Reliant maar van Onno moest ik eerst onze Twin Ace weer vliegend maken na mijn laatste crash :wink:

Dus ik ben hier maar mee begonnen :D

Hier de rompschade zoals ie was
Twin%20Ace%2015.jpg

En voorzien van een nieuw spant
Twin%20Ace%2016.jpg

En de rompbeplating wordt onder druk weer vastgelijmd
Twin%20Ace%2017.jpg

Nu even kijken wat de schade aan de vleugel is :(

Grt,
Berto.

De Schade aan de vleugel valt reuze mee :)

- Beide props zijn gebroken,
- er zit een gat in het vleugelmidden gedeelte
en
- de rechtermotorshot is los wat eerder ook al eens was voorgekomen.

Twin%20Ace%2018.jpg

Twin%20Ace%2019.jpg

Al met al niet al te veel werk :rolling:

Greetingz,
Berto.

En de Twin Ace reparatie is weer achter de rug :)
Alleen nog even het vleugelmiddenstuk opnieuw bespannen en dan is dat het 8)

Twin%20Ace%2020.jpg

Twin%20Ace%2021.jpg

Twin%20Ace%2022.jpg

Daarna de motorkappen installeren en we kunnen weer raggen :wink:

Greetingz,
Berto.

Haai

Ik heb weer propjes gehaald dus maandag kan hij weer de lucht in de twin ace.

Groeten Onno

Hee Onno,

we hebben de kist al meer dan een jaar (sinds 29 september 2004) en nu heb je er dan eindelijk een keer mee gevlogen aan de kabel :P

Heb je eindelijk eens met "onze" eerste kist kunnen vliegen.

Ik hoop dat het je bevallen is en dat het vaker gaat gebeuren.

Hier het filmpje wat Wesley gemaakt heeft:
Twin Ace 2min 58sec / 9.5mb

Ik zie je disndag weer.

Grt,
Berto.

ik heb ooit een "PRIMA" van svenson 2 motorig gemaakt.

40 cm tussen de vleugelhelften, twee rompjes, en 2x OS 20FP motoren.
vloog perfect, ook op een motor, bochten met draaiende motor buiten of binnen maakte niets uit.
de motoren stonden niet ver uit elkaar( 40 cm dus...), dan heb je niet veel zijdelinkse trekkracht.
heb eens ergens gelezen dat, wanneer de hoek van de motoren naar zwaartepunt <90 graden gunstig is, maar > 90 graden, op een motor vliegen haast onmogelijk is.

Bertus zei:
Je kan met de meeste kisten wel met 1 motor vliegen volgens mij(denk ik zo maar)

Maar wat ik zeker weet is altijd de motor die draait, onder houden in de bocht.
Dus linker motor draait nog, alleen linkse bochten vliegen.
En met rudder de kist recht houden.

Het zou makkelijk zijn met een electro te oefenen, dan kan je de motor weer aanzetten :lol:
der de kist juist niet meer besturen, je kunt namelijk niet goed zien welke motor uit is en als je dan verkeerd stuurt kom je ook in een fatale spin!
wat je wel kunt doen is de motoren een paar graden verdraaien op de gondels. de linker motor naar links en de rechter motor naar rechts

Je kunt niet zien welke motor niet meer draait maar geloof me dat merk je direct aan de kist.

Zeker met vol gas dan zal de kist direct de kant op draaien waar de motor uitgevallen is.

De motoren een paar graden verdraaien zal wel iets helpen maar dan maak je tijdens een normale vlucht de motoren direct minder efficient omdat beide motoren een deel van de trekkracht opzij aangrijpen en minder in de vliegrichting dus werkt alleen maar remmend.

Er zijn een aantal manieren om veilig te vliegen met een twin:
1 zorg dat beide motoren goed lopen zonder af te slaan (dus niet te krap zetten),
2 zorg dat de motoren "gelijk" oppakken,
3 bij 1 motor uit, gas dicht, dit redt de kist in vele gevallen en dan met gedoseerd gas het veld weer zien te halen (en anders gewoon een buitenlanding).

Het gemakkelijk op 1 motor vliegen van een kist hangt ook van veel factoren af oa:
- plaats van de motor tov zwaartepunt,
- uitslag mogelijkheid en dus effectiviteit van het richtingsroer,
- bekwaamheid van de piloot (dat wordt nog wat met de Nomad :roll: ).

Back