Twinstar2 met Roxxy Brushless

Een paar maanden geleden heb ik al eens geinformeerd naar het met Brushless motoren uitrusten van de Twinstar2 van Multiplex.
Nu vliegt ie prima met de originele motoren, maar door het monteren van
een landingsgestel wordt het starten vanaf de grond iets minder gemakkelijker dan verwacht. Je komt wat vermogen tekort.
Nu wilde ik 2 Robbe Roxxy buitenlopers (2827-26) monteren met 2 Roxxy Control 818 regelaars. Bij een v/d regelaars dient de plus leiding te worden doorgeknipt; dat is bekend. Maar wat is nu het beste? De regelaar in de motorgondel kort bij de motor monteren of beide regelaars in de romp?
Tevens; heeft iemand ervaring met deze set-up?
Er wordt gevlogen met 8 cellen NiMH 3600 van Sanyo.

Regelaar kort op de motor is altijd het beste, geeft de minste kans op storing.

Genoemde Roxxy komt overeen met een Axi 2212/26
Motordata op: www.flyingmodels.org

Ik ben bezig met het monteren van twee 1750kv fietsbellen op mijn Twin Star II en ik vraag me ook af hoe ik dat het beste kan doen. Ik snap de opmerking van de plus van één van de regelaars doorknippen hierboven niet helemaal moet ik zeggen.
Kan ik nu het beste een y-kabeltje gebruiken? en hoe stel ik dan de regelaars in?
Ik wilde eigenlijk de tweede motor op een ander kanaal zetten en dan volledig meemixen met het gas.....Of is er nog een andere manier om de boel aan te sluiten?

Omdat de regelaar via die + de ontvanger via de BEC schakeling van stroom voorziet is het beter om dit bij de tweede regelaar te onderbreken.
Beide regelaars met een V-kabel op je gaskanaal aansluiten lijkt me de beste manier, je kan natuurlijk ook zelf gaan solderen.

Beide regelaars hebben een Battery Elimination Circuit. "BEC" deze is om de ontvanger en servo's te voeden. Omdat er nu 2 regelaars op zitten moet er 1 uitgeschakeld worden. Dit kan je doen door het rode draadje met een naald uit de stekker te pierken (lipje opwippen en trekken), krimpkousje om het metaal en klaar. Dan kan je de bec eventueel later weer gebruiken.

Aha, ok, da's duidelijk met die Bec.
Is het niet handiger om de motor op een ander kanaal te zetten zodat ik nog mogelijkheden overhoud om b.v. het vermogen per motor mee te mixen e.d. Of schiet je daar met een kist als deze niks mee op?

Motoren mixen geeft een richtingsroerfunctie.
Zinvol op een watervliegtuig met starten vanaf water maar verder niet echt...

Satoer zei:
Beide regelaars hebben een Battery Elimination Circuit. "BEC" deze is om de ontvanger en servo's te voeden. Omdat er nu 2 regelaars op zitten moet er 1 uitgeschakeld worden. Dit kan je doen door het rode draadje met een naald uit de stekker te pierken (lipje opwippen en trekken), krimpkousje om het metaal en klaar. Dan kan je de bec eventueel later weer gebruiken.

Indien je Castle Creations regelaars hebt, is het helemaal niet nodig.
Voor (alle?) andere regelaars wel.

Ik ben al een tijdje met een Twinstar I aan't knutselen, bijna klaar (verzamelen van alle onderdelen heeft erg veel tijd in beslaggenomen, en heb dan ondertussen maar wat met verfpotjes geklooid) en heb m'n regelaars (waarvan beide "rode draden" zijn losgemaakt, omdat ik met en aparte bec van 5 amp werk) niet in of dichtbij de motorgondels geplaatst. Maar gewoon in de rompruimte. Motoren zijn Align (3800 Kv) clonen, (iemand interesse--> ebay-shop objectnummer 6054924026)

Op 2S lipo verstoken ze nu (elk 8) )19 amp met Günther propjes, volgende week vervang ik ze door GWS 6030 exemplaren.

:oops: Ik zal een dringend wat foto's moeten maken denk ik bij mezelf. :oops:

Motoren:
z450brmoto.jpg

Maar nog steeds geen antwoord op Theo zijn vraag!
Ik denk dat Theo met deze setup een goede keus maakt.
Met deze motoren zal het totale amperage rond de 16A zitten, netjes lijkt me!
Ik zou er alleen geen Kontronik regelaars opzetten Theo. Maar die van Robbe gebruiken. :wink:
Ik zal eens voor je kijken of ik er iets van op Internet kan vinden.
Happy landings,
Ron

Ron 01 zei:
Maar nog steeds geen antwoord op Theo zijn vraag!
Ron

Mijn antwoord was, in de romp. heb ik toch getypt, Pjotttr zegt zo dicht mogelijk bij de motor.

Moge de Heer Theo zelf beslissen. :wink:

Klopt Rafgol, maar ik bedoelde Theo`s vraag over de setup met de Roxxy motoren.
Dus geen kritiek op jou reactie. :D
Groet, Ron

Even voor alle duideliijkheid.
Het moet zo eenvoudig mogelijk zijn en uit te voeren
met iets wat in een beetje modelbouwzaak te koop is, vandaar
dat ik aan Roxxy motoren en reglaars dacht.
Het is tenslotte niet voor mezelf. Mijn 79 jaar jonge pa
wil de modificatie toepassen en ondanks dat ie best handig is
moet het een beetje begrijpelijk blijven. Hij heeft een 8 tal
pakketten van 8 NiMH cellen liggen en die wil ie blijven benutten.
Dus geen set-up voor Lipo.
Groetjes, Theo

Ik heb net voor Teuns zijn twinstar II omgebouwd naar brushless. We hebben daarvoor 2 fietsbelmotoren (helaas weet ik niet meer precies welke uitvoering) voor genomen en 2 regelaars direct achter de motoren gemonteerd. Verder hebben we gewoon de originele bekabeling genomen. De motoren en de regelaars komen van Perba af en nee, we hebben niet bij een regelaar de pluskabel weggenomen. We hebben heel even getest of het mogelijk was om met dubbele BEC te vliegen en dat was geen probleem. Alles werkt perfect. Let wel de regelaars zijn exact hetzelde. Deze setup vliegt goed op 8 cellen Nimh. Verwacht daar dan wel geen kunstvlucht prestaties van, maar voor het normale cruisen is het meer dan voldoende. Op 3 lipo's met iets kleinere props zou die het perfect doen en ook genoeg vermogen hebben om een beetje kunstvlucht te doen, maar dat hoort eigenlijk weer niet voor deze kist.

Theo Coenen zei:
Ik heb net voor Teuns zijn twinstar II omgebouwd naar brushless. We hebben daarvoor 2 fietsbelmotoren (helaas weet ik niet meer precies welke uitvoering) voor genomen en 2 regelaars direct achter de motoren gemonteerd. Verder hebben we gewoon de originele bekabeling genomen. De motoren en de regelaars komen van Perba af en nee, we hebben niet bij een regelaar de pluskabel weggenomen. We hebben heel even getest of het mogelijk was om met dubbele BEC te vliegen en dat was geen probleem. Alles werkt perfect. Let wel de regelaars zijn exact hetzelde. Deze setup vliegt goed op 8 cellen Nimh. Verwacht daar dan wel geen kunstvlucht prestaties van, maar voor het normale cruisen is het meer dan voldoende. Op 3 lipo's met iets kleinere props zou die het perfect doen en ook genoeg vermogen hebben om een beetje kunstvlucht te doen, maar dat hoort eigenlijk weer niet voor deze kist.

Theo, heb je ook het originele blokje genomen dat mpx erbij levert en waar je de motoren en aileronservo's inprikt?

Voor de dikke stroomkabels wel en ook voor de rolroerservo's. Bij een nieuwe model zou ik dat weglaten en op de traditionele manier aansluiten. De omgebouwde twinstar is een model wat al heel wat vlieguren achter zich heeft.

We hadden trouwens geluk dat we eerst alles na gemeten hadden voordat we alles aangesloten hebben. De hele bekabeling zat verkeerd op dat printje. De vorige eigenaar had alles zomaar aangesloten en niet gelet op de plus en min tekens.

Theo Coenen zei:
Voor de dikke stroomkabels wel en ook voor de rolroerservo's. Bij een nieuwe model zou ik dat weglaten en op de traditionele manier aansluiten. De omgebouwde twinstar is een model wat al heel wat vlieguren achter zich heeft.

We hadden trouwens geluk dat we eerst alles na gemeten hadden voordat we alles aangesloten hebben. De hele bekabeling zat verkeerd op dat printje. De vorige eigenaar had alles zomaar aangesloten en niet gelet op de plus en min tekens.

Dat kan lastig zijn ja :D , heb je verder een y-kabel gebruikt?
Ik denk erover om inderdaad het printje te gebruiken voor de rolroeren (werkt nu ook prima) en voor de rest even een nieuw sleufje te frezen...

jep, regelaars zitten via y-kabel met de ontvanger verbonden.

Bij grote afstand tussen accu en motor is het voor de regelaar (temperatuur)beter om die zo kort mogelijk bij de accu te plaatsen, lange motordraden dus. Helaas bijt dit weer Pjottr's storingoverweging. Als de draden tussen accu en regelaar lang worden, kan het nodig zijn om extra condensatoren te plaatsen. Han weet daar een vuistregel voor, kon hem niet vinden.

Ik heb altijd begrepen dat de storingsvelden rondom de drie draden die naar de motor lopen het grootst zijn.

In de praktijk blijkt het bij de Twinstar op beide manieren te werken, dit komt echter denk ik omdat de afstand motor/accu niet groter is dan een halve meter.

Afhankelijk van de afstand/stroom die er loopt tussen accu/regelaar kan er een 'staande golf' o.i.d. optreden die dan afgevlakt moet worden met condensators.

In de praktijk blijkt die halve meter nog geen problemen op te leveren, dus de regelaar bij de motor zonder extra condensators is de eenvoudigste oplossing.

Bij grotere afstanden zou ik condensators toepassen en de regelaar ook bij de motor houden, de meningen hierover blijken echter verdeeld...

Iemand met meer technische kennis (Corrien, Ernst, Harold?) kan dit misschien verduidelijken?

Back