Twister 2

Alex,

vanochtend is m'n Twister 2 onbeschadigd aangekomen.
Wat de constructie en afwerking betreft heb je m'n hoge verwachtingen overtroffen!!!

Ik ben erg benieuwd hoe die vliegt, dus de komende dagen maar eens wat gaan bouwen (ook m'n zender ombouwen naar de 2.4 Gz).....

Bas

Alex,

De Twister 2 is klaar en m'n zender is omgebouwd naar de 2.4 Ghz. Ik heb nog een paar vraagjes over de afstelling:

- Wat is de ligging zwaartepunt?
- Wat is de flapstand tijdens de start?
- Wat is de flapstand tijdens zoeken naar een belletje?
- Wat is de flapstand tijdens het uitdraaien van een belletje?
- Wat is de rolroeruitslag (omhoog/omlaag)?

P.s. Uitslagen gemeten aan de achterlijst bij de romp.

Bij voorbaat dank!
Bas

Bas
Zwaartepunt +-78mm
Flapstand start 0mm
Flapstand zoeken +2mm
Flapstand thermiek +5mm
Rolroeruitslag zoveel als je wil . Geen differentiaal.

Hey Alex,

in de FMT van maart 2010... Een artikel over F3K, en een handvol DLG's als voorbeelden, en natuurlijk ook de TWISTER in vol ornaat:
Twister: Erfolgreiche Konstruktion des Hollander Alex Hoekstra. Eine Auslegung fur sehr gute Wurfhohen mit grosser Flugeltiefe in der Flugelmitte und extremer Zuspitzung im Aussenbereich.

Heel leuk DLG stukje, over de tot standkoming en de verdere ontwikkeling. Nog een klein stukje over de modellen en het sturen en programmeren (flaps, werpstand enz.)

Vriendelijke groeten,
Aldert

Hey Alex,

in de FMT van maart 2010... Een artikel over F3K, en een handvol DLG's als voorbeelden, en natuurlijk ook de TWISTER in vol ornaat:
Twister: Erfolgreiche Konstruktion des Hollander Alex Hoekstra. Eine Auslegung fur sehr gute Wurfhohen mit grosser Flugeltiefe in der Flugelmitte und extremer Zuspitzung im Aussenbereich.

Heel leuk DLG stukje, over de tot standkoming en de verdere ontwikkeling. Nog een klein stukje over de modellen en het sturen en programmeren (flaps, werpstand enz.)

Vriendelijke groeten,
Aldert

Helaas achterhaald..............

Bas
Zwaartepunt +-78mm
Flapstand start 0mm
Flapstand zoeken +2mm
Flapstand thermiek +5mm
Rolroeruitslag zoveel als je wil . Geen differentiaal.

Alex en Peter,

dinsdagavond heb ik de Twister 2 voor het eerst gevlogen met 120 gram gewicht. Ik heb het gevoel dat de kleppen voor thermiekstand bij dit gewicht verder naar beneden moeten. Omdat het enorm turbulent was heb ik e.e.a. niet goed kunnen testen.
Zetten jullie de kleppen voor de thermiekstand bij een hoog gewicht (boven de 385 gram) verder naar beneden (en hoeveel)?

Bas

Alex en Peter,

dinsdagavond heb ik de Twister 2 voor het eerst gevlogen met 120 gram gewicht. Ik heb het gevoel dat de kleppen voor thermiekstand bij dit gewicht verder naar beneden moeten. Omdat het enorm turbulent was heb ik e.e.a. niet goed kunnen testen.
Zetten jullie de kleppen voor de thermiekstand bij een hoog gewicht (boven de 385 gram) verder naar beneden (en hoeveel)?

Bas

Bas,

Ik niet maar ik vlieg sowieso met een redelijke hoeveelheid flap. Als de turbulentie toeneemt vlieg ik eerder met minder flap dan met meer. Wel flink de snelheid er inhouden.

Bas,

Ik niet maar ik vlieg sowieso met een redelijke hoeveelheid flap. Als de turbulentie toeneemt vlieg ik eerder met minder flap dan met meer. Wel flink de snelheid er inhouden.

Alex,

mij lijkt het beter de flapstand (thermiek) te laten afhangen van het gewicht (zwaarder meer naar beneden) en bij toenemende turbulentie de kist iets minder ophangen tijdens het thermieken.

Bas

Ik gebruik ook snap-flap dus trek ik sowieso meer flap als ik het nodig heb.
Bij weinig wind vind ik een beetje meer flap erg nuttig als de bellen nog zwak zijn. Als de bellen sterker worden maakt het niet veel meer uit en vliegt de kist makkelijker met iets minder flap. Netjes vliegen en niet overtrekken brengt in deze situaties veel meer dan een mm meer of minder flap.

Bas,

Ik heb nog maar tot iets van 350 gram gevlogen; had niet echt het gevoel dat ik meer flap moest zetten.

Peter

tot 350 gram kon ik de Twister 2 redelijk langzaam draaien. Bij 385 vond ik de snelheid hoog waardoor er tijdens het draaien veel helling gegeven moest worden.
Ik gebruik geen snapflap. Bij gebruik van snapflap heb je minder flap stand nodig (in een bel geef je voornamelijk up dus staan de flaps gemiddeld verder naar beneden).
Ik ga de flaps bij 385 gram iets verder naar beneden te zetten.

Bas

Back