Robert,
Hier een voorzetje. Wacht even met repareren want mogelijk hebben anderen betere ideeen.
1. Buig de romp dusdanig dat die t.p.v. de breuk in zijn oorspronkelijke vorm komt en laat dunne secondenlijm in de breuk lopen. Pas loslaten nadat de secondenlijm voldoende is uitgehard. Eventuele missende stukken opvullen (is belangrijk i.v.m. drukbelastingen).
2. Na uitharden van de secondenlijm de breuk vlak schuren.
3. De plaats waar de reparatie komt licht opschuren en ontvetten met wasbenzine.
Het lijkt me nagenoeg onmogelijk om de reparatie aan de binnenkant uit te voeren. De reparatie aan de bovenkant moet dun zijn omdat anders de vleugel niet meer goed past. Om voldoende sterkte te krijgen moet extra materiaal worden aangebracht t.p.v. het bovenste deel van de zijkanten.
4. Lamineer met 24 uurs epoxy t.p.v. het bovenste deel van de twee zijkanten unidirektioneel koolstof (uiteraard in lengterichting) van ongeveer 150 gram/m2 (kunt hiervoor ook koolstof rovings pletten). Afmetingen ongeveer 5 cm lang en 1,5 cm hoog.
5. Lamineer over de bovenkant en over het eerder aangebrachte koolstof een dunne laag koolstof (bij voorkeur 80 grams carbon spread tow onder 45 graden). Lengte ongeveer 6cm en de breedte dusdanig dat het de eerder aangebrachte laag 0.5 cm overlapt. Dit stuk koolstof heeft dus de vorm van een omgekeerde U.
6. De romp goed omwikkelen met enkele lagen dun huishoudplastic (dit is zelflossend) om het aan te drukken.
7. Na het uitharden het plastic verwijderen en voorzichtig de randen schuren.
8. Eventueel met microballoons o.i.d.het zadel opvullen zodat de vleugel weer past. Het is belangrijk dat de vleugel op de romp aanligt t.p.v de bouten, als je dit niet doet gaat de vleugel stuk tijdens het aandraaien van de bouten.
9. Controleer of de stuurdraden niet vastgeplakt zitten.
Bas
Hier een voorzetje. Wacht even met repareren want mogelijk hebben anderen betere ideeen.
1. Buig de romp dusdanig dat die t.p.v. de breuk in zijn oorspronkelijke vorm komt en laat dunne secondenlijm in de breuk lopen. Pas loslaten nadat de secondenlijm voldoende is uitgehard. Eventuele missende stukken opvullen (is belangrijk i.v.m. drukbelastingen).
2. Na uitharden van de secondenlijm de breuk vlak schuren.
3. De plaats waar de reparatie komt licht opschuren en ontvetten met wasbenzine.
Het lijkt me nagenoeg onmogelijk om de reparatie aan de binnenkant uit te voeren. De reparatie aan de bovenkant moet dun zijn omdat anders de vleugel niet meer goed past. Om voldoende sterkte te krijgen moet extra materiaal worden aangebracht t.p.v. het bovenste deel van de zijkanten.
4. Lamineer met 24 uurs epoxy t.p.v. het bovenste deel van de twee zijkanten unidirektioneel koolstof (uiteraard in lengterichting) van ongeveer 150 gram/m2 (kunt hiervoor ook koolstof rovings pletten). Afmetingen ongeveer 5 cm lang en 1,5 cm hoog.
5. Lamineer over de bovenkant en over het eerder aangebrachte koolstof een dunne laag koolstof (bij voorkeur 80 grams carbon spread tow onder 45 graden). Lengte ongeveer 6cm en de breedte dusdanig dat het de eerder aangebrachte laag 0.5 cm overlapt. Dit stuk koolstof heeft dus de vorm van een omgekeerde U.
6. De romp goed omwikkelen met enkele lagen dun huishoudplastic (dit is zelflossend) om het aan te drukken.
7. Na het uitharden het plastic verwijderen en voorzichtig de randen schuren.
8. Eventueel met microballoons o.i.d.het zadel opvullen zodat de vleugel weer past. Het is belangrijk dat de vleugel op de romp aanligt t.p.v de bouten, als je dit niet doet gaat de vleugel stuk tijdens het aandraaien van de bouten.
9. Controleer of de stuurdraden niet vastgeplakt zitten.
Bas
Laatst bewerkt: