Twister goes Molded

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Alex Hoekstra, 19 dec 2007.

  1. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Robert,

    Hier een voorzetje. Wacht even met repareren want mogelijk hebben anderen betere ideeen.


    1. Buig de romp dusdanig dat die t.p.v. de breuk in zijn oorspronkelijke vorm komt en laat dunne secondenlijm in de breuk lopen. Pas loslaten nadat de secondenlijm voldoende is uitgehard. Eventuele missende stukken opvullen (is belangrijk i.v.m. drukbelastingen).
    2. Na uitharden van de secondenlijm de breuk vlak schuren.
    3. De plaats waar de reparatie komt licht opschuren en ontvetten met wasbenzine.

    Het lijkt me nagenoeg onmogelijk om de reparatie aan de binnenkant uit te voeren. De reparatie aan de bovenkant moet dun zijn omdat anders de vleugel niet meer goed past. Om voldoende sterkte te krijgen moet extra materiaal worden aangebracht t.p.v. het bovenste deel van de zijkanten.

    4. Lamineer met 24 uurs epoxy t.p.v. het bovenste deel van de twee zijkanten unidirektioneel koolstof (uiteraard in lengterichting) van ongeveer 150 gram/m2 (kunt hiervoor ook koolstof rovings pletten). Afmetingen ongeveer 5 cm lang en 1,5 cm hoog.
    5. Lamineer over de bovenkant en over het eerder aangebrachte koolstof een dunne laag koolstof (bij voorkeur 80 grams carbon spread tow onder 45 graden). Lengte ongeveer 6cm en de breedte dusdanig dat het de eerder aangebrachte laag 0.5 cm overlapt. Dit stuk koolstof heeft dus de vorm van een omgekeerde U.
    6. De romp goed omwikkelen met enkele lagen dun huishoudplastic (dit is zelflossend) om het aan te drukken.
    7. Na het uitharden het plastic verwijderen en voorzichtig de randen schuren.
    8. Eventueel met microballoons o.i.d.het zadel opvullen zodat de vleugel weer past. Het is belangrijk dat de vleugel op de romp aanligt t.p.v de bouten, als je dit niet doet gaat de vleugel stuk tijdens het aandraaien van de bouten.
    9. Controleer of de stuurdraden niet vastgeplakt zitten.

    Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2009
  2. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    hoi bas

    als er een kleine verdikking bovenop de romp komt moet dat geen problemen opleveren, mijn twister vleugel zat vroeger op een aspirin romp en om daarop te passen heeft peter er destijds een laagje epoxy onder gemaakt. dus op de plaats van de verdikking kan ik wat epoxy onder de vleugel weghalen. dat heeft verder geen invloed op de sterkte.

    ik heb zoals eerder genoemd alleen 66 grams koolstof mat en wel wat losse roofing maar verder moet je er vanuit gaan dat ik niets heb. ik zal het dus moeten proberen met die materialen. bij punt 5 noem jij de spread tow weefsle, zou dat punt ook met 66 grams carbon kunnen?
     
  3. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    puntje 6 van Bas vervangen door Abrissgewebe (als je dat hebt) dat je later er weer afhaalt.
    Je hoeft dan minder te schuren om het glad te krijgen. Met folie krijg je sneller vouwen.


    groeten

    Jeroen
     
  4. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    abriss watte?? nee dat heb ik niet. wat zou dat moeten zijn?
     
  5. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    EMC-Vega Online-Shop -> Faserverbundwerkstoffe -> Gewebebander -> Abreisgewebebander.

    Eindelijk weer eens wat zinvolle input vanuit de F3B wereld!!!!


    Als je de epoxylaag op het zadel weghaalt t.p.v. de reparatie is het beter om overal dezelfde dikte te gebruiken. Je zou als eerste laag 100 grams unidirektioneel koolstof kunnen gebruiken en als tweede (iets grotere) laag het 80 grams bandweefsel onder 45 graden (dus beide lagen een omgekeerde U-vorm).


    P.s. Frans/Alex/Loet wat is beter als eerste laag bandweefsel of uni? Of zou je beter alleen 2 lagen uni of alleen twee lagen bandweefsel kunnen gebruiken? Ik ben er niet zeker van of je het bandweefsel glad krijgt als je het over het (iets dikkere) uni legt.

    Robert als je wilt kan ik je wel wat bandweefsel en unidirektioneel kool opsturen.


    Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2009
  6. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Geen idee. Ik heb nog nooit een romp gerepareed.
     
  7. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Hier is hij dan........

    Gewichtstoename is 4 a 5 gram . wel allemaal voor het zwaartepunt.



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Alex,

    dank je voor de informatie.
    De gewichtstoename valt me niet tegen. Momenteel zit er een paar gram lood in de neus van mijn Twisters (ik gebruik GP 340 mAh cellen). Met een 2.4 Ghz installatie verwacht ik op ongeveer hetzelfde gewicht uit te komen (dit mede door wegvallen van de 35 Mhz antenne in de staart).

    Bas
     
  9. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    mooi alex! wanneer worden de prijzen bekend?
    die ene romp van mij wordt al redelijk zwaar. ik ben nu ook overgestapt op de 2.4ghz en gister spullen verzonden. ik wil nu geen risico meer nemen zeker naar de hoeveelheden crashes op arnhem eurotour. in de nieuwe twister zet ik gewoon alleen maar nieuw spul, om problemen zoals de kortsluiting in arnhem te voorkomen.
     
  10. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    De prijs van een 2.4 safe romp zal ongeveer 20 euro duurder uitkomen.
     

Deel Deze Pagina