TWM 1/3 Clipped Wing Cub

Weer wat verder gedaan. De ontsteking is gemonteerd:

DSCF5587small.jpg

En verder de uitlaten ingebouwd. Eerst nog wat blokjes moeten maken om de comfort mounts op te plaatsen, dan de uitlaten installeren. Het paste allemaal wel, maar om alles op de juiste plaats te krijgen was toch niet zo makkelijk. Vooral de klemmen op de teflon plaatsen was niet zo evident; weinig plaats om met de tang aan te kunnen. Na wat prullenwerk is het toch gelukt.
Extra gaten in de romp voor de koeling zijn er ook al, nu nog een plaat plaatsen om de uitlaten en de rest van de romp te scheiden.

DSCF5579small.jpg

DSCF5588small.jpg

DSCF5592small.jpg

De tunnel heb ik voor een deel gemaakt van 6mm depron, dit kan er makkelijk terug uit moest het nodig zijn. Ik dacht er te laat aan om hem nog zwart te spuiten voor ik hem er in lijmde. Voorlopig dus nog wit.
Het achterste deel wordt afgedekt door de radioplaat. Die zit vast met 9 bouten dus kan er ook weer uitgenomen worden indien nodig.

DSCF5606small.jpg

DSCF5607small.jpg

DSCF5608small.jpg

DSCF5622small.jpg

De meegeleverde tank (1500cc) was iets te groot (in afmetingen) en heb ik vervangen door een 1200cc tank van Dubro; zo heb ik nog plaats om de PowerBox en de ontvanger bij op de plaat te plaatsen. De 1200cc moet voldoende zijn voor de DL.

Gasservo is ondertussen ook aangesloten met zo'n Sullivan "ding" (ken de juiste naam niet). Dit gebruik ik niet zo graag maar de servo staat te ver af om iets anders te gebruiken.

DSCF5615small.jpg

DSCF5598small.jpg

met die 1200ml kan je ZEKER 15min vliegen perfect dus...
Denk je dat er op deze manier genoeg koeling is voor de dempers of ga je nog iets openmaken?

met die 1200ml kan je ZEKER 15min vliegen perfect dus...
Denk je dat er op deze manier genoeg koeling is voor de dempers of ga je nog iets openmaken?

met een piper ?? Jens, daar hou je het wel een half uur mee vol.

tenzij ..... Haroflystyle .... 10 minuten

Ik ging van HaroFlyStyle uit :p
Ik vloog met mijn yak 14min met 1l. Dus inderdaad 20min is echt het minimum.

Onderaan aan de achterkant van de tunnel zitten 2 gaten (diameter 60mm of 65mm), ik hoop dat dit voldoende zal zijn. Ik zal er nog wel eens een duidelijke foto van trekken, dan mogen jullie nog eens oordelen. Goed advies heb je nooit te weinig.

met een piper ?? Jens, daar hou je het wel een half uur mee vol.

tenzij ..... Haroflystyle .... 10 minuten
De 50% Piper houdt het toch ook minstens 20 a 25 minuten vol (standaard vliegbeeld zoals jullie het kennen) met de 3W-170cc en slechts een 1500cc tank.
De 3W-275cc in de Edge houdt het ook 12 a 13 min uit met 1500cc benzine. Misschien zijn 3W's gewoon heel zuinige motoren?

Als je gaat slepen gaat het er wel wat vlugger door.

De kunst is eigelijk 'throttle-management' en rustig vliegen. Als je constant vol gas vliegt gaat het er vlug door, maar dat doe je amper met een overpowerd toestel.

De 3W-275cc in de Edge houdt het ook 12 a 13 min uit met 1500cc benzine. Misschien zijn 3W's gewoon heel zuinige motoren?

Goed om dat te horen, heb in de 3.3m Yak ook een 1500cc tank, dus dat moet dan zeker genoeg zijn voor de 3W200:)

de mijne....

Hoi Charlie..

Leuk verslag......

Ik heb gisteren toevallig de maiden gehad van dezelfde configuratie, alleen met originele potjes op de DLE111 en rook.

Niet veel veranderd aan de kit, alleen de vleugelbevestiging met bouten van binnenuit ipv het WM systeem en de montage van een smokeolietank.

Ik moet zeggen dat hij erg goed vliegt en verbazingwekkend goede acrobatics aankan.

Het enige wat ik graag wil veranderen is het staartwiel want dat is echt pet. Tijdens het taxien en opstijgen gaat de kist echt iedere kant op.

Vermogen is echt indrukwekkend, hooveren met 1/3 gas en kom bijna nooit boven 1/2 gas uit ;-)

Hier wat fotootjes:

IMG_0577.jpg

IMG_0578.jpg

IMG_0581.jpg

IMG_0584.jpg

IMG_0589.jpg

IMG_0598.jpg

IMG_0599.jpg

IMG_0608.jpg

IMG_0611.jpg

IMG_0613.jpg

IMG_0616.jpg

IMG_0617.jpg

IMG_0618.jpg

IMG_0620.jpg

IMG_0626.jpg

IMG_0629.jpg

IMG_0631.jpg

IMG_0632.jpg

Een nadeeltje is wel dat de stabilo niet gemonteerd kan worden. Daardoor neemt de kist wel heel veel plek in. Het was behoorlijk vol in de auto.

Tijdens een van de vluchten hebben we een goedkoop cameraatje aan de wingstruts gehangen. Het beeld is niet echt duidelijk want we hadden geen goed schuimrubber. De eigenaar van de camera vloog zelf, vertrouwde mij blijkbaar niet ;-)

http://www.tudou.com/programs/view/niVDLXc9NOM/

Ik ben ervan overtuigd dat je hier veel plezier aan gaat beleven.......

Groetjes

Roald

Laatst bewerkt:
Als ik de filmpjes zo bekijk, bv.

[URL="
[/URL]

lijkt mij dit zeker een toestel waar je veel plezier aan gaat beleven!

Alleen die originele wielen misstaan een beetje... Charlie... heeft 1/3 scale Cub wheels van Dubro. Véél beter ;)

Prachtig vliegveld daar in China!

Gr Wim

Laatst bewerkt door een moderator:
EEehhhhh power? een beetje maar
EEehhhhh weet die gast wel wat schaal vliegen is? :):):)

niet normaal wat hij met die piper doet en dat dat ding heel blijft

Als ik de filmpjes zo bekijk, bv.

n6giOTJgfmg[/media] - Lake Havasu Float Fly 2008 - Dave Sullivan World Models 100cc 1/3 Clipped Wing Cub

lijkt mij dit zeker een toestel waar je veel plezier aan gaat beleven!

Alleen die originele wielen misstaan een beetje... Charlie... heeft 1/3 scale Cub wheels van Dubro. Véél beter ;)

Prachtig vliegveld daar in China!

Gr Wim

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb gisteren toevallig de maiden gehad van dezelfde configuratie, alleen met originele potjes op de DLE111 en rook.

Niet veel veranderd aan de kit, alleen de vleugelbevestiging met bouten van binnenuit ipv het WM systeem en de montage van een smokeolietank.
Mooi velde voor de maiden. Veel plezier met de Piper!
Hoe valt het lawaai van de DL mee met die standaard potjes? Geluidsoverlast zal je daar precies wel niet vlug maken.
Die vleugelbevestiging heb ik ook al aangepast, de standaard methode vond ik ook maar niets. Ik heb hier nog wel geen foto's van genomen.

Het enige wat ik graag wil veranderen is het staartwiel want dat is echt pet. Tijdens het taxien en opstijgen gaat de kist echt iedere kant op.
Wat is hier het probleem mee? Heb je het aangestuurd of hangt het gewoon los? Iedereen die het wiel ziet is onder de indruk van het veersysteem enzo, ziet er toch goed uit.
In Schaffen vliegen we op een graspiste, dat is misschien ook beter voor het taxien dan zo'n mooie gladde baan.

Een nadeeltje is wel dat de stabilo niet gemonteerd kan worden. Daardoor neemt de kist wel heel veel plek in. Het was behoorlijk vol in de auto.
Idd, een nadeel. Daarstraks even gemeten: ongeveer 95 cm breed maar dat moet in de auto passen.
Bij de nieuwe kits is TWM wel aan het overstappen op een afneembaar stabilo. Dit is al zo bij de Super Cub (denk ik), dus voor de Clipped wing komt die update misschien ook nog.

Mooie foto's. Alleen die wieltjes lijken zo klein, zijn dit de wieltjes die bij de kit zaten? De wielen die er bij mij bijzitten lijken toch wat groter.
Welke maat van prop heb je op de DL zitten? Ik twijfel nog tussen een Menz 28x10 of 28x12 of 29x10.

nog een paar om het af te leren:

IMG_0677Custom.jpg

IMG_0686Custom.jpg

Het is niet echt goed te zien, maar nu doet de rook het ook. Het was erg heiig gisteren, zoals hier gebruikelijk in de winter.

Ik gebruik de originele brandstoftank (1500cc) voor de rookolie en heb een iets kleinere voor de benzine.

De DL111 heeft ziek vermogen. Ik heb voorheen met een Aeroworks Extra gevlogen met DL100 en resopijpen van KS en ik maak me sterk dat de 111 met potjes toch dicht in de buurt komt.

Het geluid van de standaard potjes is echter niet te harden. Wat een kabaal ! Vooral op de grond als het geluid uit de pijpjes door het asfalt weerkaatst wordt. In de lucht valt het wel wat mee, maar toch. Je kan wel zien op de foto's dat er niemand is die zich hier aan zal storen....;-)

Het staartwieltje is aangestuurd met twee veertjes. Dat werkt niet echt lekker zonder er erg veel spanning op te zetten. Sowieso is het natuurlijk een ontzettend zwaar ding. Ik ga nu eens proberen om de aansturing wat directer te maken.

Door de grote propellor heb je nogal wat last van koppelreacties tijdens het starten. Dus net nadat de staart opgetild wordt en voordat het wat kleine richtingsroer effectief wordt heb je niet veel controle. Dus opstijgen moet of heeeel rustigaan gebeuren, of juist wat bruut....

Wieltjes zijn inderdaad te klein. De meegeleverde wielen kreeg ik niet goed opgepompt. Dus uit nood maar wat 50cc wieltjes gebruikt die ergens rond lagen te slingeren. Ik heb Dubro Cub wielen besteld maar die liggen nog bij de douane.

Propellor die ik nu gebruik is een 27x10 JXF maar dat is alleen maar voor het inlopen van de nieuwe motor. Daarna weet ik het nog niet. Ik ben bang dat de 28x10 wel erg groot gaat worden in diameter en dat grondspeling een probleem wordt. 27x12 heeft volgens mij te veel spoed, nu al moet ik de motor uitzetten tijdens de landing omdat die stationair tokkelend gewoon doorvliegt en niet naar beneden wil komen. Drieblads zou kunnen, maar ziet er zo raar uit op een Cub.....mmmm. We zullen wel zien tegen de tijd dat de motor los is.

Groetjes

Roald

Mooie foto's, echt wel een luxe zo'n piste.

Het staartwieltje is aangestuurd met twee veertjes. Dat werkt niet echt lekker zonder er erg veel spanning op te zetten. Sowieso is het natuurlijk een ontzettend zwaar ding. Ik ga nu eens proberen om de aansturing wat directer te maken.
De veertjes heb ik nog niet aangesloten, als ik ze erop zet zal ik eens zien of het vlot kan bewegen of niet. Anders misschien gewoon los laten.

Door de grote propellor heb je nogal wat last van koppelreacties tijdens het starten. Dus net nadat de staart opgetild wordt en voordat het wat kleine richtingsroer effectief wordt heb je niet veel controle. Dus opstijgen moet of heeeel rustigaan gebeuren, of juist wat bruut....
Dat is wel typisch voor een Piper Cub dat die wil wegtrekken. Rustig vertrekken of gewoon ineens weg.

Voor de prop zal ik dus eerst maar eens zien wat erop past kwa grondspeling. Een 3-blads past niet echt op een Cub, dus ik hoop dat met de grotere wielen een 28" er wel op past.

Het is weer even geleden dus nogmaals een update. De Piper is zo goed als af, ik zit nog te wachten op de kill-switch om de ontstekingslipo en schakelaar te kunnen inbouwen.

Staart gemonteerd. De aansturingen voor de hoogteroeren zijn ge-upgraded. De stangen vond ik wat lang dus ik heb hier een messing buisje rond gelijmd om het knikken / plooien tegen te gaan. Ik had liever carbon genomen maar vond dit niet in de juiste diameter; enkel te klein of te groot.

DSCF5653small.jpg

DSCF5631small.jpg

DSCF5637small.jpg

De ge-upgrade hoogteroer aansturing:

DSCF5635small.jpg

Lipo's ook alvast ingebouwd, ik hoop dat het zwaartepunt ineens goed ligt :mrgreen:. Als ik anderen bezie met dezelfde setup zouden de lipo's al redelijk juist moeten liggen.

DSCF5651small.jpg

Powerbox en ontvanger aangesloten, alsook 2 satellietjes voor de AR9000.

DSCF5650small.jpg

Overzicht van de status:

DSCF5652small.jpg

DSCF5654small.jpg

nog te doen: raampjes inlijmen + deurtje terugplaatsen, wielen monteren, motorkap erop (is al op maat gemaakt) en vooral de kill-switch monteren.
Wachten dus :rolleyes:

Back