type XXIII

raf

Forum veteraan
hallo

effe begonnen aan een type XXIII
het rompje lag in de kelder onder het stof te komen dus ik dacht zonde van deze romp
en stefaan bleef me maar plagen (hahahaha)en daar ik een goeie vriend zeer waardeer ben ik er aan begonnen
nu voel ik de voordelen van modulair bouwen daar je heel snel een wtc in elkaar hebt staan
de wtc buis is standaard dezelfde maat als de robbe boten dus ook de bajonetsluitingen passen zonder problemen

dit is wat ik reeds gemaakt heb op een kort weekje

IMG_1306Small.jpg

de accu bak weer vooraan de balast tank zodat er alleen de drie stroomdraden over heen moeten
er komt een 2X 7 cellen accu pack in
een voor de motor en eentje voor de electronica
IMG_1305Small.jpg

pomp ontvanger en motor
langs de ontvanger komt nog de pomp sturing en onder het printplaatje zit de regelaar
IMG_1304Small.jpg

een speciale platte servo voor het richting roer aan te sturen
wat een hele constructie is geworden daar het roer achter door kegel tandwielen wordt aangedreven en ik dus niet een schuivende maar een draaiende beweging moet hebben
IMG_1302Small.jpg

hier het mechaniek aan de natte kant van de wtc
IMG_1301Small.jpg

onder het messing plaatje zitten de kegel tandwielen en zo krijg ik dus een haakse over brenging
IMG_1296Small.jpg

eerste drijf proeven nog zonder dek
dit wordt er later opgelijmt en wordt dus 1 geheel met de romp
IMG_1297Small.jpg

hier met het dek er op het lijkt de hunley wel
IMG_1298Small.jpg

hier een proefje met de losse toren
IMG_1299Small.jpg

de toren is nog 3 cm te hoog dit stuk wordt er vandaag afgehaalt
en dan kan er begonnen worden met de vloed gaten te frezen en boren
IMG_1300Small.jpg

op de eerste foto lag ze nog niet recht maar hier wel
de voorste duik roeren moeten nog gemaakt en de beschermingen ook nog
die komen er morgen op
de boot drijft heel rustig en van schommelen heb ik geen probleem
misschien door de manier van bouwen doordat de wtc nogal hoog in de romp is aan gebracht
dit heb ik gedaan om dat de berichten over schommelen mij hebben doen besluiten om voldoende plaats voor lood in de kiel te voorzien
maar niet nodig bij deze boot
er is plaats voor torpedo's en nog van alles maar ik zie daar vanaf want dan moet ik de boot zo maken dat ik de kop er ook af krijg om als er iets defect geraakt er aan te kunnen
om te herstellen
misschien later als ik toch nog eens de kriebels krijg
de wtc zit weer los in de romp zoals bij haast al mijn boten en sluit weer op dezelfde manier met een nokje achter een spant

voor vervolg blijf kijken

groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
hallo


vandaag heeft mark mijn toren lager gemaakt en het dek in vorm geschuurt
dus morgen verder met bouwen aan de voorste duikroeren
de achterste zullen er terug uit moeten daar ze onder een verkeerde hoek staan
zoals ze nu staan duwen ze het hek steeds naar onder tijdens het vooruit varen en ik heb ze liever onder een 0° staan
en dan kan begonnen worden met het frezen van vloedgaten en sleuven
groetjes raf
 
hallo

hier de ingekorte toren
IMG_1312Small.jpg

je ziet dat er een groot stuk is vanafgegaan
ik heb nu een copy van het plan op de toren gekleeft en ben nu bezig met de vloedgaten te boren en vijlen
de toren is links en rechts niet het zelfde
en daar moet ik dus wel rekening mee houden
IMG_1315Small.jpg

als alle gaten geboord zijn kan ik beginnen met het plamuren van de binnen kant van de toren
ik dacht op een buis een stuk schuur papier te kleven en zo de zaak aan de binnen kant te kunnen schuren
eens kijken als ik er mee bezig ben hoe het afloopt
ook de twee navigatie licht bakken worden meteen mee gefreesd al zal daar nog menig stukje aan gevijld mogen worden
daarna komt er plexyglas over heen als de lampjes er in zitten

groetjes raf
 
hallo

en hier is reeds 1 kant van de vloedgaten voorzien
IMG_1316Small.jpg

nu is het nog met een sleutel vijltje alles na vijlen tot ze mooi recht zijn
sommige zien er krom uit maar dat is door de welving van de toren en achter de gaten zitten nog stukjes polyester vezels die de vorm ook nog wat verminken
maar na het schuren van de binnen kant en een laagje primer zal alles er stukken beter uitzien

groetjes raf
 
hallo

de toren staat in de primer en ik ben er niet tevreden van
die vloed gaten vind ik niet mooi genoeg
dus ik ben opzoek naar een oplossing
en dus ben ik mijn hersens aan het pijnigen om een oplossing te vinden
groetjes raf
 
Hallo Raf,

ik kan uw hersens niet niet helpen noch de pijn ervan doen overgaan, maar u wel een hart onder de riem steken:

Ik volg dit topic elke keer met veel nieuwsgierigheid, en ben benieuwd met welke oplossing u ongetwijfeld komen zult.

VrGr,


Theo
 
hallo theo

ik ga proberen een rvs latje van 1 cm breed te bekomen
maar dit kan alleen maar dinsdag want op maandag zijn de winkels dicht
dit latje zet ik dan vast met spantangen en gebruik ik als geleiding voor het veiltje
inox (rvs)is zeer taai maar beschadigd de vijl niet
indien ik ander staal zou nemen (zaagblad)dan zou de vijl binnen de korste keren bot worden
dus wachten tot woensdag voor een update
groetjes raf
 
hallo

de gaten zijn in de toren gemaakt
het was niet zo eenvoudig want alles moest mooi uitgelijnd onder de frees staan
maar ik heb eerst een hulp spant gemaakt waar de romp op vast was gezet
IMG_1328Small.jpg


IMG_1329Small.jpg


voorzichtig frezen op 2000 rpm al zou het best wat sneller mogen de frees kan niet sneller
hier het resultaat
IMG_1374Small.jpg


IMG_1375Small.jpg


IMG_1377Small.jpg

de lasnaden zitten er ook reeds op
nu van voor nog de trapjes en het deksel van de reddings boot opbergruimte
en dan aan de binnen kant beginnen met bekleden
er zit nogal wat rommel in de toren LOL want je kan het toegangs luik en de periscoop voet wel degelijk zien in de toren
de onderste vloedgaten moeten nog worden gemaakt
dit zijn recht hoekige gaten die ik met een vijltje ga doen
niet alles moet met de machine en ik heb angst dat ze wat wild gaat reageren op de polyester als ik begin te frezen met zo een grote frees (12 mm)

voor vervolg de vloedgaten in de romp en de voorste beschermingen met de duikroeren (al zijn het kleintjes)

groetjes raf
 
hallo

vandaag de reling gemaakt aan de toren
met het freesje gaten geboord wat natuurlijk lekker gaat
de support gaat nog een tijdje ingespannen blijven staan denk ik
de reling bestaat uit messing draad van 1 mm
de reling stutten zijn 1.5 mm
dus twee keer gaatjes boren
IMG_1380Small.jpg

hier het resultaat
het probleem met de stutten dat ik had was dat ik de splitpennen van robbe te groot vond
en dus een andere oplossing moest zoeken
en die heb ik gevonden bij de vissers ????
ja heel gek maar die hebben ook met messing en koper te maken en die hebben een trukje om heel mooie oogjes te maken
deze gebruiken ze ergens aan een dobber om de draad te geleiden
dus ik vol bewondering kijken hoe ze gemaakt worden en door de eenvoud stond ik wel effe met mijn mond open
IMG_1382Small.jpg

hier boven zie je het resultaat en de tool waarmee het gemaakt wordt
het stafje is een stukje reling wat je gaat gebruiken en dit gaat in een normale boormachine
je laat het voor de helft uitsteken naargelang de dikte van je stafje
hoe dunner hoe minder er uit steekt
dan plooi je de koperdraad er rond (stukje van ongeveer 10 cm )door het in twee te plooien
en je start de machine en houd de draad vast
hij draait zich op en klaar is je oogje
op een paar minuten maak je er wel een heeeel deel
en het resultaat zie je hier
IMG_1381Small.jpg

ben best wel tevreden over het resultaat

groetjes raf
 
Beste Raf, dat met die stutten vindt ik een heel interessante oplossing. Die moet ik zeker onthouden.
Groetjes, Jos
 
hallo


de trapjes die vooraan de toren komen zijn geplooid
1 mm messing draad is de basis waaruit ze bestaan
ik heb een tang afgeschuurt tot ik de juiste breedte van de trapjes had
het is een platte oude bekken tang
en een gleufje daar waar de draad in kan komen te liggen
zo zit hij steeds opdezelfde plaats
aan de twee kanten van de tang buig je ze naar onder zo krijg je een U met een breede bodem wat het trapje gaat vormen
dan heb ik in een stuk aluminium een gleuf gefreesd met de diameter van de draad en de diepte die het trapje lang is
U in het gleufje steken en de pootjes die uitsteken ombuigen
de gleuf zit juist op die afstand dat bij het afknippen van de overstekende pootjes deze juist van lengte worden
IMG_1384Small.jpg

foto zegt meer dan ik kan schrijven

daarna de pootjes platslaan met een stuk staal(oude draaibeitel)op een even hardt stuk staal
dit zijn de flenzen waarmee ze komen vast te zitten
de sporten zaten tegen de romp aan gelast en niet er doorheen
IMG_1385Small.jpg

hier de 7 trapjes en je ziet aan sommige de platgeslagen kant
nu monteren dus straks nog een foto

groetjes raf
 
hallo

de trapjes zitten er op en het gat voor de hoorn is ook voorzien
IMG_1386Small.jpg

hie reen beter zicht op de trapjes en het gat
IMG_1387Small.jpg

en hier staat alles in de verf en is de hoorn aangebracht
IMG_1388Small.jpg

echt helemaal mooi zit hij er niet in maar er moet een spleetje tussen de toren en de horen kelk zijn anders maakt hij niet het geluid dat hij zou moeten maken
het staat stom maar in het echt is het ook zo

nu aan de deur vooraan beginnen zal ook geen makkie zijn denk ik
maar als ik dan bezig ben valt het weer mee

groetjes raf
 
hallo

het deksel is af
IMG_1389Small.jpg

nog juist een klein stukje dat ik nu gegoten heb (het binnenste van de horn)waar het handwieltje op komt te zitten en klaar
op naar het volgende
de binnen kant
ik heb juist een ring gegoten waar er een bolle deksel op moet komen
daarop komt weer een luik en dan heel de periscope en antenne zooi
dat wordt dus lekker langzaam werken
die snorkel is best een moeilijk stuk want daar zitten enorm veel klein deeltjes aan

groetjes raf
 
hallo

ik kon het niet laten en ben toch maar begonnen aan het binenste gedeelte van de toren
IMG_1397Small.jpg

hier zie je het toegangs luik en de periscoop voet
of die voet juist is daar ben ik nog niet over uit en moet ik nog wat opzoek werk naar doen
IMG_1395Small.jpg

dit stuk komt op een vloer te staan waar nog veel materiaal op moet komen
hier komen nog de twee antenne's op en zo een range finder
de snorkel zit achter deze verhoging en dat is nog een hele patat om te gaan maken

groetjes raf
 
heee, stiekum een leuk bootje aan het bouwen ;-)
die neem je toch wel mee naar Mol, Raf ?
die wil ik wel eens "live" zien...
 
hallo ronald

omdat je het zo mooi vraagt breng ik ze mee
er is nog wel veel werk aan vooral wat vloedgaten betreft
die duitsers hebben niet op een paar gaten gezien bij deze boot
in schaal is hij wel groter dan de u47 en de u2540 maar het is een topzware boot door de grote toren die er op staat
toch eens zien of er misschien later in dezelfde schaal geen kan gebouwd worden
want het is een leuke boot
eigenlijk is het stefaan zijn schuld hahahaha dat ik er aan begonnen ben
maar hij had wel gelijk en goeie vrienden moet je onder houden dus effe naar luisteren kan nooit kwaad hahahaha

groetjes raf
 
hallo ron

ik heb de boek over deze boot en daar heb ik ook de plannetjes uit
ik kom dus een heel eind
groetjes raf
 
Back
Top