raf
Forum veteraan
hallo
effe begonnen aan een type XXIII
het rompje lag in de kelder onder het stof te komen dus ik dacht zonde van deze romp
en stefaan bleef me maar plagen (hahahaha)en daar ik een goeie vriend zeer waardeer ben ik er aan begonnen
nu voel ik de voordelen van modulair bouwen daar je heel snel een wtc in elkaar hebt staan
de wtc buis is standaard dezelfde maat als de robbe boten dus ook de bajonetsluitingen passen zonder problemen
dit is wat ik reeds gemaakt heb op een kort weekje
de accu bak weer vooraan de balast tank zodat er alleen de drie stroomdraden over heen moeten
er komt een 2X 7 cellen accu pack in
een voor de motor en eentje voor de electronica
pomp ontvanger en motor
langs de ontvanger komt nog de pomp sturing en onder het printplaatje zit de regelaar
een speciale platte servo voor het richting roer aan te sturen
wat een hele constructie is geworden daar het roer achter door kegel tandwielen wordt aangedreven en ik dus niet een schuivende maar een draaiende beweging moet hebben
hier het mechaniek aan de natte kant van de wtc
onder het messing plaatje zitten de kegel tandwielen en zo krijg ik dus een haakse over brenging
eerste drijf proeven nog zonder dek
dit wordt er later opgelijmt en wordt dus 1 geheel met de romp
hier met het dek er op het lijkt de hunley wel
hier een proefje met de losse toren
de toren is nog 3 cm te hoog dit stuk wordt er vandaag afgehaalt
en dan kan er begonnen worden met de vloed gaten te frezen en boren
op de eerste foto lag ze nog niet recht maar hier wel
de voorste duik roeren moeten nog gemaakt en de beschermingen ook nog
die komen er morgen op
de boot drijft heel rustig en van schommelen heb ik geen probleem
misschien door de manier van bouwen doordat de wtc nogal hoog in de romp is aan gebracht
dit heb ik gedaan om dat de berichten over schommelen mij hebben doen besluiten om voldoende plaats voor lood in de kiel te voorzien
maar niet nodig bij deze boot
er is plaats voor torpedo's en nog van alles maar ik zie daar vanaf want dan moet ik de boot zo maken dat ik de kop er ook af krijg om als er iets defect geraakt er aan te kunnen
om te herstellen
misschien later als ik toch nog eens de kriebels krijg
de wtc zit weer los in de romp zoals bij haast al mijn boten en sluit weer op dezelfde manier met een nokje achter een spant
voor vervolg blijf kijken
groetjes raf
effe begonnen aan een type XXIII
het rompje lag in de kelder onder het stof te komen dus ik dacht zonde van deze romp
en stefaan bleef me maar plagen (hahahaha)en daar ik een goeie vriend zeer waardeer ben ik er aan begonnen
nu voel ik de voordelen van modulair bouwen daar je heel snel een wtc in elkaar hebt staan
de wtc buis is standaard dezelfde maat als de robbe boten dus ook de bajonetsluitingen passen zonder problemen
dit is wat ik reeds gemaakt heb op een kort weekje

de accu bak weer vooraan de balast tank zodat er alleen de drie stroomdraden over heen moeten
er komt een 2X 7 cellen accu pack in
een voor de motor en eentje voor de electronica

pomp ontvanger en motor
langs de ontvanger komt nog de pomp sturing en onder het printplaatje zit de regelaar

een speciale platte servo voor het richting roer aan te sturen
wat een hele constructie is geworden daar het roer achter door kegel tandwielen wordt aangedreven en ik dus niet een schuivende maar een draaiende beweging moet hebben

hier het mechaniek aan de natte kant van de wtc

onder het messing plaatje zitten de kegel tandwielen en zo krijg ik dus een haakse over brenging

eerste drijf proeven nog zonder dek
dit wordt er later opgelijmt en wordt dus 1 geheel met de romp

hier met het dek er op het lijkt de hunley wel

hier een proefje met de losse toren

de toren is nog 3 cm te hoog dit stuk wordt er vandaag afgehaalt
en dan kan er begonnen worden met de vloed gaten te frezen en boren

op de eerste foto lag ze nog niet recht maar hier wel
de voorste duik roeren moeten nog gemaakt en de beschermingen ook nog
die komen er morgen op
de boot drijft heel rustig en van schommelen heb ik geen probleem
misschien door de manier van bouwen doordat de wtc nogal hoog in de romp is aan gebracht
dit heb ik gedaan om dat de berichten over schommelen mij hebben doen besluiten om voldoende plaats voor lood in de kiel te voorzien
maar niet nodig bij deze boot
er is plaats voor torpedo's en nog van alles maar ik zie daar vanaf want dan moet ik de boot zo maken dat ik de kop er ook af krijg om als er iets defect geraakt er aan te kunnen
om te herstellen
misschien later als ik toch nog eens de kriebels krijg
de wtc zit weer los in de romp zoals bij haast al mijn boten en sluit weer op dezelfde manier met een nokje achter een spant
voor vervolg blijf kijken
groetjes raf
Laatst bewerkt: