U CAN DO 3D .46 van great planes

whaha jens, mee oune vlieger achterop? :D

ge gaat daar toch ni als 3D pro toekomen ........................ zonder ne vlieger???? :o
 
kleine update(zonder foto's nog,,)
Na een hele tijd geen zin gehad te hebben in het bouwen heb ik vandaag dan toch beide hoogteroeren ,motorsteunen het landingsgestel gebouwd.
Nog Te-doen lijst:tank plaatsen,alle electroinica plaatsen,rudder bevestigen,achterwiel bevestigen,canopy en motor bevestigen.;)

grtz (binnekort komen er terug foto's).

sven
 
gisteren heb ik de staart afgemaakt.(de bouw is dus terug hervat:))
hier 2 foto's:)
Ik vermoed dat ik de gleuven tussen de roeren moet aftapen of met oracover dichten voor flutter te voorkomen?
Nu nog de motor erop,electronica erin,tank erin en hij is klaar:)
Ik heb allemaal standaard servo's gekocht,echter vraag ik me af of ik niet beter 1 sterkere servo koop voor de rudder? (dit is toch wel een belastend roer en aan gezien dit grote roer maar 1 servo heeft twijfel ik of standaard servo wel goed genoeg zal zijn...).Ook heb ik problemen ondervonden ivm de vijzen(bouten). Het zijn inbusvijzen maar echter een andere maat dan die wij kennen,'k vermoed een chineese/amerikaanse of dergelijke maat (onze inbussleutels passen er niet echt op). Toch heb ik de vijzen kunnen aanspannen met behulp van onze inbus sleutels en een tang:)
S7001193.jpg

S7001189.jpg

EDIT: welke rudder servo raden jullie mij dan aan?
Ik heb nu een futaba s3003 (al mijn servo's zijn s3003 en werkent op een 4.8v accu.)
mvg sven
 
Laatst bewerkt:
prachtig! maar kon je de roeren niet wat dichter tegen het stabilo aanschuiven? en dan de roeren borgen met spelden door de scharnieren heen te prikken

verder vind ik het een mooie kist.ik ga bij die van mij de futaba S3152 op het richtingsroer zetten denk ik.deze servo levert zeker 5 kilo trekkracht wat me wel voldoende lijkt.

hou hem zo licht mogelijk en ik ben benieuwd hoe die zal vliegen..
 
prachtig! maar kon je de roeren niet wat dichter tegen het stabilo aanschuiven? en dan de roeren borgen met spelden door de scharnieren heen te prikken

verder vind ik het een mooie kist.ik ga bij die van mij de futaba S3152 op het richtingsroer zetten denk ik.deze servo levert zeker 5 kilo trekkracht wat me wel voldoende lijkt.

hou hem zo licht mogelijk en ik ben benieuwd hoe die zal vliegen..

dank je.
En over die scharnieren: het is niet zo simpel om de scharnieren er diep in te duwen hoor.Nujah over het hoogteroer,dat was mijn fout.Hier had ik nog geen juiste techniek geonden om de scharnieren te plaatsen dusjah,daar zal een stuk tape of oracover over moeten vrees ik:)
Ook las ik de manual ivm servo's,hoogte+aileron=minimum 50 oz per servo,rudder=minimum 90oz!
Hieruit kan je dus afleiden dat ik wel degelijk een nieuwe accu moet kopen (6v) om met de s3003 te kunnen vliegen,voor de rudder heb ik nog geen keuze gemaakt,verdere suggesties zijn welkom!

grtz
 
dank je.
En over die scharnieren: het is niet zo simpel om de scharnieren er diep in te duwen hoor.grtz


je kunt met een dun scherp mesje de gleuven waar de scharnieren in moeten iets dieper snijden zodat de scharnieren er ver genoeg in kunnen.daarna met goede vloeibare secondelijm vastlijmen.
 
je kunt met een dun scherp mesje de gleuven waar de scharnieren in moeten iets dieper snijden zodat de scharnieren er ver genoeg in kunnen.daarna met goede vloeibare secondelijm vastlijmen.
Dit wist ik wel maarjah,ik heb nog niet veel kisten gebouwd(dit is denk ik de eerste waar ik zelf mijn roeren moet aan bevestigen met scharnieren,vandaar..) Dit is hoe ik het nu doe: ik stek de scharnieren in de romp,schuif het roer over de scharnieren en doe aan alle kanten van het scharnier sec lijm,het roer hangt zo stevig vast!
Over dat borgen: gewoon kopspeldjes door het hout duwen kort bij de rand(door het scharnier dus)??

grtz
 
Dit wist ik wel maarjah,ik heb nog niet veel kisten gebouwd(dit is denk ik de eerste waar ik zelf mijn roeren moet aan bevestigen met scharnieren,vandaar..) Dit is hoe ik het nu doe: ik stek de scharnieren in de romp,schuif het roer over de scharnieren en doe aan alle kanten van het scharnier sec lijm,het roer hangt zo stevig vast!
Over dat borgen: gewoon kopspeldjes door het hout duwen kort bij de rand(door het scharnier dus)??

grtz


ja gewoon de spelden door het hout en de scharnieren duwen aan beide kanten.
 
dank je.
En over die scharnieren: het is niet zo simpel om de scharnieren er diep in te duwen hoor.Nujah over het hoogteroer,dat was mijn fout.Hier had ik nog geen juiste techniek geonden om de scharnieren te plaatsen dusjah,daar zal een stuk tape of oracover over moeten vrees ik:)
Ook las ik de manual ivm servo's,hoogte+aileron=minimum 50 oz per servo,rudder=minimum 90oz!
Hieruit kan je dus afleiden dat ik wel degelijk een nieuwe accu moet kopen (6v) om met de s3003 te kunnen vliegen,voor de rudder heb ik nog geen keuze gemaakt,verdere suggesties zijn welkom!

grtz
1 oz is toch 28 gram?Dan zou 90 oz 2520 gram zijn.
Dat zou je toch zat moeten redden dan met die S3003? :)
 
Dit zijn CA-scharnieren, deze borgen heeft niet veel nut. Ik deed het vroeger ook maar eigelijk nutteloos (en hatelijk) werk.

Dus kan ik me de moeite besparen en het zo laten?
1 oz is toch 28 gram?Dan zou 90 oz 2520 gram zijn.
Dat zou je toch zat moeten redden dan met die S3003? :smile:
Uihm ook op 4.8V?
Ik had op een site gekeken hoeveel oz de s3003 had en daarmee vergeleken,snap je?
Als iemand je verhaal bevestigd(ik geloof je maarjah,2 personen is altijd zekerder als 1 he)=des te beter!!


grtz
 
Lossnijden die scharnieren en opnieuw sleuven maken en inlijmen. Althans, dat zou ik doen ;) Als dat CA scharnieren zijn, en daar lijkt het wel op, heb je ze ook verkeerd verlijmd. Daar komt het ook door.

Ca scharnier bevestigen doe je zo:

1) sleuf in beide kanten snijden (roer/toestel). GEEN gaten boren ofzo dat is niet nodig en maakt de verbinding alleen maar zwakker. Sleuf niet gaan zitten uithollen ofzo, scharnier moet er stroef ingaan.
2) speld door midden van je CA scharnier steken en CA scharnier aan 1 kant in sleuf laten glijden tot aan speld
3) andere kant plaatsen en aanduwen tot speld
4) speld verwijderen
5) roer iets onder hoek zetten (niet de maximale hoek want dan loop je kans je roer aan het toestel vast te lijmen) en 2 druppels DUNNE CA op het midden van het scharnier laten vallen.
6) omdraaien en aan andere kant hetzelfde doen.

Afgezien van dat je scharniersleuven nu te groot zijn (en dat merk je echt wel) zullen de scharnieren nu door de verkeerde verlijming mogelijk niet goed zitten. Als ej een gedroogd superlijmoppervlakte op een gedroogd superlijmoppervlakte lijmt met superlijm, is de verbinding broos en breekt makkelijk.

"ja maar als scharnier al gemonteerd is en geen gaten geboord zijn hoe komt lijm dan er tussen?"

Dunne CA is erg viscoze en door capillaire werking zal de lijm het scharnier ingezogen worden. Daarom meot je ook geen gaten boren, daarmee verstoor je die werking en verklein je het lijmoppervlakte.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
inderdaad sven, geen oracover of tape over, dit gaat sowieso problemen veroorzaken (snaproll of dergelijke kan je roeren misschien losrukken met zulke spleten) gewoon los snijden, de gleufjes met mesje terug opensnijden, en nieuwe erin doen, en dan de stapjes van Hezik goed opvolgen ;)

grtz
 
Lossnijden die scharnieren en opnieuw sleuven maken en inlijmen. Althans, dat zou ik doen ;) Als dat CA scharnieren zijn, en daar lijkt het wel op, heb je ze ook verkeerd verlijmd. Daar komt het ook door.

Ca scharnier bevestigen doe je zo:

1) sleuf in beide kanten snijden (roer/toestel). GEEN gaten boren ofzo dat is niet nodig en maakt de verbinding alleen maar zwakker. Sleuf niet gaan zitten uithollen ofzo, scharnier moet er stroef ingaan.
2) speld door midden van je CA scharnier steken en CA scharnier aan 1 kant in sleuf laten glijden tot aan speld
3) andere kant plaatsen en aanduwen tot speld
4) speld verwijderen
5) roer iets onder hoek zetten (niet de maximale hoek want dan loop je kans je roer aan het toestel vast te lijmen) en 2 druppels DUNNE CA op het midden van het scharnier laten vallen.
6) omdraaien en aan andere kant hetzelfde doen.

Afgezien van dat je scharniersleuven nu te groot zijn (en dat merk je echt wel) zullen de scharnieren nu door de verkeerde verlijming mogelijk niet goed zitten. Als ej een gedroogd superlijmoppervlakte op een gedroogd superlijmoppervlakte lijmt met superlijm, is de verbinding broos en breekt makkelijk.

"ja maar als scharnier al gemonteerd is en geen gaten geboord zijn hoe komt lijm dan er tussen?"

Dunne CA is erg viscoze en door capillaire werking zal de lijm het scharnier ingezogen worden. Daarom meot je ook geen gaten boren, daarmee verstoor je die werking en verklein je het lijmoppervlakte.

Oeioei,is dit dan zo'n ramp?!:confused:
Ik zie het echt niet zitten om die terug los te snijden enz..
De roeren bewegen soepel en toch hangen ze sterk aan elkaar dusjah..
Die gleuven zal ik dicht moeten tapen,dat is een feit .
Maar is het dan echt zo'n grote ramp?:rolleyes:
Toch bedankt voor je advies hezik!

grtz
 
een goede uitleg over hoe lijm ik ca scharnieren...misschien iets voor een hoe lijm ik ca scharnieren topic

Misschien wel ja,maar heeft die gleuf (afgetaped) dan zo'n negatieve invloed?!,als ik op tijd de roeren (scharnieren) controleer op sterkte zie ik het probleem niet?!

grtz
 
Njah ok sam heeft me overtuigd,ik zal de roeren maar best opnieuw doen ( dan liever een kist dat later af is maar goe din elkaar zit dan snel bouwen maar slecht..)

grtz
 
Misschien wel ja,maar heeft die gleuf (afgetaped) dan zo'n negatieve invloed?!,als ik op tijd de roeren (scharnieren) controleer op sterkte zie ik het probleem niet?!

grtz


met gleuven aftapen heb ik geen ervaring mee,maar misschien kun je eens proberen aan de roeren te trekken en zo kijken of ze goed vast zitten
als ze makkelijk los gaan dan moet je ze toch opnieuw lijmen.als dat niet het geval is en je vertrouwt het nog niet dan kun je alsnog de roeren borgen voor de zekerheid.

het is beter om nu goed te controleren dan het mee te maken dat je roeren in de lucht loskomen.
 
Back
Top