Ucellino; zwevertje hout/carbon

Deze 10mm is idd behoorlijk dunwandig (0,7 mm), terwijl de meeste buis in de handel 1 tot 1,5 mm wanddikte heeft.

Voor de hoofdligger heb ik ook een mooie carbonbuis met kevlar netting liggen:

afb17682.jpg

Deze netting zorgt ervoor dat de brosheid van de buis (splijten!) een stuk verbeterd is.

(met dank aan de carbondeskundoloog die ook hier rondwaart op het zweefforum)

Hans

Zo, ik ben weer een stapje verder:

rompdelen
afb17942.jpg

lijmen klemmen
afb17943.jpg

staartboomgeleiding
afb17944.jpg

overgang vleugel/romp
afb17945.jpg

189 gram...
afb17947.jpg

komt er nog wat lijm en bekleding bij (50 gram) RC spul (35 gram)
aandrijving (80+140 gram = speed400/prop/7x kan1050)

Vliegklaar net geen 500 gram... met een typhoon 5/3 of CD rom motor en 2 lipo's gaat het naar de 380 gram!

Hi Guys

Ik heb woensdagavond de Ucelino nog even het luchtruim laten verkennen
er was zowaar enige thermische activiteit te bekennen.....

Ik heb hem die avond voor het eerst met lipo's gevlogen....Ik heb alleen een 2 cellen 1500 mAh pakketje tot mijn beschikking, dus het is niet echt een krachtpatser ( met een standaard speed 400 ) Met 8 cellen Kan 1050 gaat het toch een stuk sneller....maar de lipo's zijn wel een heel stuk lichter ! Maar als je niet te veel capriolen uithaalt stijgt hij best wel door...
Al met al ben ik wel een kleine 25 minuten zonder motor aan het zweven geweest, jullie hadden het contrast moeten zien ( een klein zwart zwever silhouetje tegen de bont gekleurde achtergrond )

Hummel..ik wacht vol spanning op het gereedkomen van de eerste "kit"

Misschien een prijsindicatie ?

gr Gert

@Gert:
25 minuten...petje af hoor! Een indikatie voor de kitprijs heb ik nog niet echt, maar met de verpakking erbij en een tekening/handleiding gaat het al snel aantikken qua prijs...De BUG's van vorig jaar gingen voor 15 euro incl. carbon/tekening/verpakking en dat was echt zo'n beetje kostprijs waarbij mijn uurtarief ongeveer 10 eurocent bedroeg!

Aan de andere kant moet het ook betaalbaar (uitgangspunt!) blijven, dus ik denk dat ik net onder de 40 euro wil blijven voor een komplete kit excl. bespanningsmateriaal.

Voor (handige) mensen die dat te duur vinden wordt de tekening sowieso vrijgegeven via het forum mits het maar om particulieren gaat natuurlijk!

@Mohammed:
Vleugels kunnen er af hoor! Ik heb de constructie al uitgedacht, nu moet ik hem nog uitvoeren...ik laat wel wat foto's zien binnenkort.

Hallo Hans.....

Minder dan 40 euro is voor een kit van een volwaardig(e) zwever(tje) als deze een fantastische prijs....
Ik heb er nou diverse malen mee gevlogen, en kan hem zeker een ieder aanbevelen...

gr Gert

:wink: ik hou me zeker aanbevolen voor een kit...."sign me up"

Hallo iedereen die dit volgt,

Ik heb inmiddels al een aantal positieve reacties gehad, dus de knoop is doorgehakt!

De tweede proto moet het wel goed doen natuurlijk, maar daarna ga ik in eerste instantie een stuk of 10 setjes maken.

Hans

Hummel, komt er ook een niet-electro versie? En zit een carbon-buis bij de prijs inbegrepen?

Hi Hans

En natuurlijk kun je mij ook wel op
de lijst zetten. ( gewoon boven aan :-) )

Grt Han

Neem dat ding eens mee naar het veld!!!!

Hallo Igwe,

Carbon voor de vleugel (hoofdligger/hoofdliggerversteviging en neuslijst) en de staartboom zijn inbegrepen.

Op de onderstaande foto kan je een detail van de vleugelkonstruktie zien:

afb18284.jpg

Voor een pure zweefversie zou de neus iets gemodificeerd (langer)moeten worden om met je zwaartepunt uit te kunnen komen... ik wil wel eens kijken of dat makkelijk op te lossen is met de e-zweefversie. Dat betekent dat in de motoruitsparing een soort inzetstuk komt waarmee ook gelijk de ontvangeraccu (4x KAN650?) een plekje vind.

Vooralsnog zal de aandacht vooral uitgaan naar het maken van de kit's.

Hans

Zo, vanavond de vleugelpennen en de motorbeugel gelijmd

2 stripjes alu 1,2 dik halfhard
afb18395.jpg

gebogen stripjes
afb18396.jpg

gelijmde motorbeugel(s)
afb18397.jpg

vleugelpennen gelijmd (in het rompje)
afb18398.jpg

Hierna schuren/bekleden en de borging voor de vleugel in orde maken.

Hans

een kleine update:

De borging van de vleugelhelften gebeurt door 2 nylon boutjes door de achterlijst. Hiervoor zijn onder de vleugelhelften 2 aluminium (1,2 hh) met 2 getapte M4 gaten gelijmd.

gefixeerd met klem:
afb18826.jpg

en ze zitten vast
afb18827.jpg

Hans

Hallo,

Alweer een kleine update:

De vleugelbevestiging/borging. De beugels waren nog niet afgewerkt, en leken misschien wel erg lomp, maar het valt reuze mee. Belangrijker: de borging is prima in orde; er zit wel iets beweging in de vleugelhelften, maar door de voorwaartse pijling en het vast punt op de achterlijst blijft alles prima op zijn plek.

achterlijst; vergeet niet de gaten met CA te "harden"
afb18949.jpg

beugeltje afgewerkt
afb18950.jpg

zadeltje
afb18951.jpg

vooraanzicht
afb18952.jpg

dat was hem weer voorzover,

Hans

Is dit niet een beetje een straffe verbinding. Een crash en alles is kaduuk.
Kun je niet beter met keine elastiekjes de boel bij elkaar houden ( ben je ook de speling kwijt).
Vaak worden plastic bouten gebruikt om ervoor te zorgen dat deze breken bij een harde landing.
Dat word hier moeilijk omdat je een pen gebruikt en je dus geen moment hebt.

hi hans
ik zie dat zadeltje lekker weerstand op roepen.
het is een kompleet rechte lijn waar de lucht niet lekker over heen zal stromen (bijna een stoor klep) dus niet echt positief voor de aerodinamika en dus lange zweeftijden.
(het is een maar gedachten van mij hopelijk heb jij er wat aan)

Hallo,

@Btje
Normaal gesproken zou ik dat ook denken, alleen is dit kistje zo licht dat je het naar mijn idee wel heel bont moet maken om bij een crash/harde landing alleen dit gedeelte te mollen; met andere woorden: bij een dergelijke crash is er wel meer kapot dan de vleugelophanging...Maar toegegeven een soort trekverbinding met een elastiek is ook zeker een optie. Er zit trouwens wel iets beweging in de ophanging dankzij de voorwaartse pijling, op die manier kan er wel wat "crashenergie" verwerkt worden.

@marco
Die luchtweerstand valt erg mee hoor: het zadeltje zit aan de achterkant van het profiel in dezelfde lijn als de romp. Bovendien is de verwachte vliegsnelheid zo laag dat de Ci ook niet zoveel voorstelt...bij een hotliner is dat natuurlijk andere koek...

Voor een stoorklep is-ie wel erg klein, bovendien werkt een stoorklep het best tussen het begin en 1/3 van de neus van het profiel; daar waar de luchtstroming "gesplitst" wordt. Ik denk eerlijk gezegd dat een iets te dikke achterlijst veel beroerder is dan een klein zadeltje dat toch al in een turbulente luchtstroom zit van de romp.

dat zadeltje sprong mij gewoon in het oog de snelheid zou zeer belangrijk zijn in de weerstand die het op roept dat klopt en ik zei bijna een stoorklep en omdat ik er bijna bij zete is het dus dat ik niet die kompleete text die jij er bij gezet hebt hoefde neer te zeten. maar we zullen zien hoe goed het vliegt als je hem klaar hebt.
ik vind het een leuk en intresant kistje

Back