Ucellino; zwevertje hout/carbon

Hallo,

De Ucellino heeft zijn maidenflight doorstaan!
Vanmiddag met een lekker briesje (Bf3) volgas in de wind gegooid...en het vloog perfect, beetje up trim en dat was alles. Na 2 rondjes wel geland om iets meer uitslag op richting te programmeren, en daarna weer de lucht in. Eerste vluchtje duurde ongeveer 10 minuten, met een beetje verwaaide thermiek. De speed400 (Jamara) met de 6x3 camprop en 8 cellen KAN650 is ruim voldoende om snel op hoogte te komen.

Later nog 2 vluchtjes gemaakt, met de tweede vlucht een paar belletjes achterelkaar wat al snel een vluchtje van 20 minuten werd; daarna maar geland...de accu was halfleeg, heerlijk!

Vliegeigenschappen; makkelijk en strak te vliegen, reageert met een beetje zwabberen op turbulentie/thermiek en da's handig...Ik denk dat ik ongeveer 3,5 - 4 minuten motorloop heb, maar dat moet voldoende zijn om sowieso een minuut of 12-15 in de lucht te kunnen blijven.

Ik ben erg tevreden met het vliegbeeld, ziet er leuk/anders uit en presteert voor een klein zwevertje met een rechthoekige vleugel best goed, ook natuurlijk door de lage vleugelbelasting (ongeveer 20 gram/dm2).

Binnenkort de foto's op het veld/in de lucht. Hieronder de foto van vaochtend voor het plakboek.

afb20220.jpg

komt er nog een bouwplan online, ik vind 'm wel vet namelijk :)

Leuk toestel volgens het KISS principe.
Alleen vraag ik mij af of die richting van de diagonale ribben een bewuste keuze is. Om en Om of juist omgedraaid lijkt mij een betere keuze. Is een beetje een Gutt-feeling, maar het kan zijn dat dat niet strookt met de theorie.

Rick

Hallo

De tekening komt er binnenkort aan; ik wil hem als pdf op A4-tjes en als A1 vrijgeven. Ik moet alleen nog even zoeken waar ik hem het beste kan posten; bij de afbeeldingen is lastig, omdat hier alleen gif en jpg wordt ondersteund...

Inderdaad Keep It Simple Stupid (KISS), dat was het idee! Over het diagonaal herhalen; dat is torsie-stijver dan om en om (cremona diagrammen!) Het enige nadeel is dat je een cascade-effect kan krijgen, dit omdat je in principe een hele rij scharnierpunten op de achterlijst hebt. Dat kan je voorkomen met om en om plaatsen van diagonalen of het plaatsen van kruizen. Maar voordat je genoeg kracht lateraal (=in de lengte van de vleugel) daarvoor op de vleugel uitoefent zijn er volgens mij al andere dingen gebroken...

Hans

De foto's van gisteren (met dank aan Pieter Klop: http://members.home.nl/pieter.klop/

afb20294.jpg

afb20295.jpg

afb20296.jpg

Prachtig zwevertje Hans !

Heb hem 5 mei zien vliegen, en zelfs onder minder goede condities doet ie het nog goed.
Ook het vliegbeeld is mooi met de zichtbare diagonale ribben en V-staart.
(Jammer dat de fotograaf niet zover kon in-zoomen.......... de lens was er groot genoeg voor.....) :D

Jan-Peter

Hoi Jan Peter,

Dank je wel! En eerlijk is eerlijk, als jij vorig jaar niet zo'n klein zweefkistje had gebouwd dan had ik dit ook niet gedaan...ik heb trouwens in D'mund 15 meter special elastiek voor lichte (hlg) zwevers gekocht; kunnen we een leuke bungee/startkabel van maken!

Ik was zelf ook wel verbaasd dat-ie afgelopen donderdag gewoon in een bel omhoog ging. Dat ondanks de stevige wind en verwaaide thermiek...ik heb om 5 uur nog een vluchtje gemaakt en ook toen op ongeveer 50 meter hoogte weer een paar verwaaide belletjes gepakt.

Wat me vooral verrast is dat de speed 400 met de 8 cellen KAN650 zorgt voor een flinke stijgsnelheid, ik ben heel benieuwd hoe het vliegt in rustig weer.

Hans

Hans,

Beetje off-topic, maar moet kunnen.

Ik ben laatst bij de watersportwinkel geweest en heb daar elastisch touw 3mm gekocht. 10m elastiek en 30m vliegertouw brengt de BUG tot wel 35 meter bij windstil weer !!!! Maak maar vast een haakje onder de BUG.

Trouwens, ik heb de Grunau Baby weer van zolder gehaald om af te maken na 18 jaar. Ik zit er aan te denken om iets van de schoonheid op te geven voor de inbouw van een motortje. Kan ik mooi mee thermieken in de zomer naast die van jou.

Als je nog web space zoekt voor je tekeningen dan heb ik nog wel een URL over.

Veel plezier, en ik zie je !

Jan-Peter

hallo. topic nog eens naar boven halen dus. heeft er nu iemand plans van deze ucelino?
tmag een dwg file zijn, pdf maakt niet uit.
ik kan ze wel op schaal uit plotten.
groetjes
wim

Hallo eenieder,

Door het DLG-dag gebeuren een beetje in de verdrukking gekomen...druk druk druk...

Laatste update Ucellino; met goedkope 6x3 klapprop (MP-Jet) heb ik ruim 4,5 minuut motorloop met de 8x KAN650's. Stijgt nog steeds heel behoorlijk. Inmiddels zo'n 20 vluchtjes gemaakt allemaal minimaal 10 minuten, merendeel rond de 20 minuten!

De thermiekgevoeligheid is prima, overtrekken is niet heftig/onverwacht en de konstruktie is ruimvoldoende stevig...het vervelendste incident; accupack kwam los (klittenband) bij de start, maar met half up getrokken keurig neergezet.

De tekening is min of meer opgeschoond en af, wil hem alleen nog even geschikt maken voor printen op A4's voor de die-hard nabouwers.

Ik zal zorgen dat de tekening in een apart draadje gepost wordt, waarschijnlijk in het bouwtekening subforum.

De bouwpakketten zullen nog wel even duren, ik schat zo in dat dat begin juli wordt...maar het kistje bouwt heel snel.

Hans

Het is zover!

De tekening van de Ucellino is hier te vinden:

Op 15 A4'tjes (kun je zelf aanelkaar plakken):
http://www.modelhobby.org/My_Homepage_Files/Download/Ucellino%20A4(9).pdf

Op een vel 800x800 (plotterbreedte 900 mm):
http://www.modelhobby.org/My_Homepage_Files/Download/Ucellino A0.pdf

(met dank aan Pieter Klop / http://www.modelhobby.org)

Ik heb er express geen DWG of DXF van gemaakt, mede om te voorkomen dat mensen dit niet kunnen bekijken/printen. Deze pdf's zijn met Acrobat Reader 4.0 en hoger te bekijken en printen.

Geïnteresseerden die deze tekening downloaden krijgen bij deze van mij toestemming om het model te bouwen, mits ze er maar geen commercieel doel mee nastreven.

Vragen over de tekening kunnen via een PB gesteld worden,

Veel bouw-en vliegplezier!

Hans

Mooi PDF'je, was me nog niet opgevallen dat het kistje zoveel negatieve pijlstelling heeft. Waarvoor die keuze?

DXF/DWG is hier geen probleem, gaat zelfs de voorkeur naar uit aangezien PDF'jes nog wel eens automatisch willen verschalen enzo.

Rick

hallo. hans het is gelukt hoor het plotten.
nu nog een klein vraagje. wat is de beste setup voor dit model?
liefst zo goedkoop mogelijk he. :lol: men auto kost me al genoeg.

Hallo,

Een speed 400/7,2v (Graupner/Robbe/Jamara)
Een klapprop 6x3 (Graupner/Aeronaut/MP-Jet)
8 cellen KAN 650

Eventueel kun je nog wat besparen door een 400/6v te kiezen met een 7 cellen KAN 650 pack.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Pro400 (Jamara= 6 euro) en een Camfold 6x3 (Graupner=15 euro), maar het propje van MP-Jet (=2 euro) voldoet ook goed en levert iets langere looptijden op.

@rick
De positieve pijlstelling valt nog wel mee, ik meen zoiets van 4-5 graden. Het voordeel van deze pijlstelling in combinatie met een vlakke vleugel zonder profielverdraaing is het goedmoedige overtrekken. Het nadeel is wel een verminderde top-as stabiliteit, maar dat is tegelijkertijd ook een mooie indikatie dat je door turbulentie, en hopelijk thermiek vliegt. Dit alles is theorie, maar in de praktijk lijkt het idd wel te werken.

Hans

(wellicht ga ik voor de 10 setjes ook nog een aandrijfsetje samenstellen, hangt even af van de korting die ik kan krijgen...hoop zo rond 20 euro uit te komen voor een speed400/7,2 een accu 9,6v/650mAh en een klapprop 6x3)

zit ik net van alles te kijken, wat voor spullen ik nog nodig heb, kom ik toch wel een hoob lastige dingen tegen...
Verenstaal(die nog gebogen moet worden)
populieren multiplex
sommige koostof staafjes hebben ze niet bij hobbyin.

Als het nog mogelijk zou zijn om ook een setje te kunnen krijgen graag!
wanneer komen die er eigenlijk?
Zou die misschien opgestuurd kunnen worden?

nogmaals bedankt!

Hoi Michel,

Ik hoop volgende week de eerste 10 setjes af te kunnen maken. Als het je alleen om het carbon gaat kan ik je wel helpen met een setje liggers/neuslijst en staartboom.

Opsturen is geen probleem, ik moet alleen nog even kijken hoe ik dat zo safe en betaalbaar mogelijk voorelkaar kan krijgen...en een goede verpakking natuurlijk,

Hans

Back