Uit de erven Van Freek

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Brandweerboot, 2 okt 2015.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Je schrijft hierboven dat je Demiwater gebruikt? Dat wordt in bepaalde kringen afgeraden. Iets met stabiliteit en het onttrekken van materiaal aan je ketelwanden. Gedestilleerd water schijnt beter te zijn. Harm (Baggeraar) voedt zijn ketels zelfs met (gefilterd) regenwater. Vanaf het dak de emmer in (Niet het eerste water gebruiken, want dat zit er nog allemaal troep in die van het dak af komt) en kopje voor kopje het water door een koffiefilter gieten in een af te sluiten opslagvat. Ik gebruik gedestilleerd water in een 5 liter vat van de bouwmarkt.
     
    Gerrit318 vindt dit leuk.
  2. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Hallo Roel,
    Ja dat heb ik gisteravond ook gelezen, Harm zijn topic over het baggerschip. Mooi stukje werk trouwens.
    De meningen zijn over het water hier en daar nog al verdeeld. Regenwater is eigenlijk van gebied tot gebied ook verschillend. In zeeland woonde ik in de wind van de Hoechst en Pechine. Het regenwater veroorzaakte daar strepen op de ruiten van ons huis die ingebrand leken in de verf van de kozijnen en in het glas. Dus als ik weer ga stoken dan wordt het nu ook gedistilleerd water. overigens nu woon ik in Noord Brabant en daar is geen streep te zien op ruiten en verf. hier zal het regenwater minder zuur zijn.
     
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Gedemineraliseerd of gedestilleerd water?
    Enige tijd geleden haalde ik bij een gerenommeerd technisch handelsbureau hier in de buurt een kannetje van laatst genoemde en kreeg het eerst genoemde nl. gedemineraliseerd water.
    Eerst had ik dat niet in de gaten maar thuis gekomen zag ik op de verpakking gedemineraliseerd water staan en ook stond er op (heb zojuist nog even een keertje voor de zekerheid gekeken) dat het o.a. geschikt is voor bijvullen van accu's, stoomstrijkijzers en nog een aantal van die anti kalk apparaten.
    Zonder verder op de exacte betekenis van beide woorden te letten heb ik dat toen in een automatisme maar aangenomen dat het één een mooiere of modernere naam voor het ander is.
    Nu lees ik hier en heb het net ook nog even snel op Google opgezocht dat er inderdaad een verschil tussen beide soorten waters is. (http://www.logisticon.com/nl/gedemineraliseerd-water).
    Wat de mogelijke gevolgen - zoals Roel al even aan haalde - voor bijvoorbeeld een stoomketel kan zijn is mij nog niet duidelijk.
    Misschien weet een andere lezer het en / of moeten we - als we er over verder willen gaan - hier een aparte topic voor openen?
    Van Harm zijn regenwaterverhaal staat me iets bij dat dat ook een beetje met zijn grote verbruik te maken heeft maar weet dat niet helemaal zeker.
     
  4. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Ja het is een mooie discussie, maar ik moet zeggen dat wat harm betreft mij de feiten over scheikunde wel de pet te boven gaat. Maar als ik het goed gelezen heb, vertelde hij er ook bij dat we met onze kleine machientjes ook ons weer niet zoveel zorgen hoeven maken. Deze draaien tenslotte niet hele dagen, ik denk dat het vol met water of geheel droog weg zetten belangrijker is. Half vol met water is nooit goed. Voor mij geldt dat ik nu niet meer met demiwater aan de gang ga maar met gedisteleerd water, of regen water.

    Overigens heb ik nog een vraag, op het oude forum was ook een tekoop rubriek. Is die op dit nieuwe forum verdwenen? Ik wil wat machines te koop zetten.
     
  5. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Vaar en rij al jaren met stoom...als je in de buurt woont van een veen gebied, gewoon gefilterd sloot water. (Mijn stoomsleper en stoomsloep slorpen gewoon (dus zuur) buitenwater via een filter de ketel in)
    Voor de loc gebruik ik (en praktisch alle rijdende leden ) gewoon gefilterd regenwater.(omgeving Rotterdam...hoe zuur wil je het hebben).

    Bij de twee jarige ketelkeuring, blijkt het binnenwerk (vlampijpen ..vlamkast checkpluggen)
    van de ketels er telkens nog voor zijn roodkoperen uit te zien.

    Grootbedrijf lieten destijds de ketels schoonmaken door ze gewoon vanuit de fabrieken, naar een veengebied te transporteren en ze daar met het veenwater op te stoken en de ketels te reinigen.
    De stoomketels in het veenmuseum ( Barger-Compascuum) worden nog steeds met veenwater (uit de sloot) via een injector gevoed.
    Zag daar een stoomtraktor (waar ze aldaar heel erg zuinig zijn op juist de ketels... ) gewoon middels een slang vanuit een sloot zijn/haar ketelwater binnen slobberen.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2015
  6. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Inderdaad en wij maar moeilijk doen, ik ga regenwater opvangen. Koffie filters heeft mijn vrouw in de kast.
    Die paar keer dat het spul draaid zal het wel meevallen. Een boiler in de keuken heeft ook een koperen ketel. En die gaan ook jaren mee. Nu nog zien dat ik mijn ketel gerepareerd krijg.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De discussie is eindeloos.... feit is dat ook het Ir Woudagemaal in Lemmer gewoon buitenwater gebruikt, maar die passen wel een ketelwaterbehandeling toe, en uiteraard hergebruiken ze hun condensaat, wat al een enorme hoop scheelt.
    Feit is ook dat er een aantal jaar geleden op de oude Normandie door jarenlang verontachtzamen van de ketelwaterkwaliteit een ketelexplosie is geweest die als ik me niet vergis 8 levens heeft gekost.
    Ketelmateriaal maakt natuurlijk ook uit, staal reageert heel anders dan koper, messing reageert nog weer anders en zilver.... tsja... ga nog maar een tijdje door....
    Het zal met de beperkte hobby draaiuren wel meevallen.

    Overigens vermoed ik dat buitenwater eerder basisch is dan zuur, eerlijk gezegd... Vissen hebben een hekel aan zuur, ik moet tenminste de pH van mijn vijvertje lichtelijk boven de 7 zien te houden....

    Maar vergelijk het alsjeblieft niet met de keukenboiler, want het chemische gedrag van water verandert met de temperatuur, en keukenboilers worden niet erg heet....
     
  8. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Ja daar heb je natuurlijk gelijk in. De oude boiler werd rond de 85 graden. Dus kookte niet, en ja das wel een heel verschil.
    Maar over de ketel, die schijnt helemaal met tin te zijn gesoldeerd. Niet echt de manier, anderzijds zolang er water in e ketel is kan de ketel niet veel warmer worden dan 130 graden toch? Of zie ik dat verkeerd? Een keer droog koken is dan al funest natuurlijk, maar ergens zou het toch moeten kunnen. Wilesco ketels zijn ook met tin gesoldeerd las ik ergens hier in een topic.
     
  9. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
  10. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Belastbaar tot 175 graden, das weinig ruimte over. Ik begrijp het Boris... naar de oud ijzer boer met dat ding. Levert nog wel een paar kwartjes op
     
  11. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Hmmm nog eens gelezen, tin met zilver? Ik denk dat je mischien even beter kan schrijven wat je bedoelt.
    Voor ik het weer verkeerd begrijp. Ik ben redelijk dyslecties, vandaar
     
  12. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Met resist 2 is de soldering iets steviger door de toevoeging van het zilver.
    Het blijft echter "zacht" soldeer, leuk voor de bakschuiven, leidingwerk enz, maar niet voor de ketel.
     
  13. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Oh, oke. Dank je. Het zal een nieuwe ketel worden. Beter voor mij, en vooral veiliger. Kost wel wat, maar dat wordt het schip wel waard. Als ik alle delen heb ga ik er aan bouwen, en zal er dan ook eens de moeite voor doen om een fatsoenlijk verslag hier te posten. Het wordt wel een apart schip, in modelbouw heb ik hem nog niet gezien. Beurtschip met passagiers, lading en wat auto's. Mijne heren voor vanavond sluit ik af. Goedenacht allen
     
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Als ik het zo allemaal een beetje volg geloof ik dat een nieuwe of in elk geval een andere (goede) ketel de beste en verstandigste optie is.
    De oude kan inderdaad voor een paar kwartjes naar het oud ijzer maar je zou hem - het is maar een idee en tenzij het een afschuwelijk ding is wat ik hiervandaan niet goed kan beoordelen - ook op kunnen poetsen, voorzien van nieuwe beplanking en hem vervolgens als statisch model op de plank of in de kast kunnen zetten.

    Nog even terug komende op het ketelwater; Harm heeft hierover in het verleden al eens wat aandacht in zijn stoomsleper topic aan besteed.
    http://www.modelbouwforum.nl/thread...-werkend-op-stoom.127041/page-10#post-2148063 vanaf hier en verder.

    Het schip wat je wil gaan bouwen of misschien al gebouwd is(?) en waar je de machine straks in wil gaan plaatsen heb je daar al tekeningen of foto's van?
     
  15. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Ja ik heb een foto van een model wat totalloss is. Die is waarschijnlijk gevallen, en heb ik ooit van een kennis gehad die inboedels opkoopt.
    Hier de foto,
    20150222_210440.jpg


    De romp is van polyester, de opbouw van broos geworden kunststof,
    in het boek Tramboten van de RTM staat "de Schelde" dat schip gaat model staan voor hoe ik hem ga bouwen.
    Voorlopig ben ik nog een paar maanden bezig met mijn Dusseldorf die niet als dusseldorf wordt gebouwd, maar als een niet bestaande blusboot.
    Volgende week staan we met de club de hele week in het Nederlands Militair Museum in Soesterberg, samen met andere modelbouw clubs.
     
  16. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Vandaag de ketel afgedopt, en vol water afgeperst op 3 bar. Ik had er nog geen vrede mee. Na een uur nog 3 bar, en geen druppel water daar waar ik dacht lekkage te zien. Wie het weet mag het zeggen. Lekje dicht gekrompen door afkoeling? Bij de tweede opwarming tin weer gesmolten en lek zichzelf gedicht? Of was het condens wat ik zag?
    I' dont no.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Welke brandstof gebruik je? Gas?
    Heb je er bij stilgestaan dat ruw door de bank genomen per gram gas meer water dan het gewicht aan gas ontstaat? (1 gram propaan produceert bij verbranding ruim 1,6 gram water). Dat water KAN condenseren op koudere oppervlakken in de ketel en naar beneden druppelen, waar het bijvoorbeeld zo'n hete kruispijp raakt en dan sissend weer verdampt.

    Voor het geval je het niet gelooft, ga maar eens bij je CV ketel kijken: die heeft, als het een HR ketel is tenminste, een condensafvoer omdat de rookgassen tot ver onder de 100 graden afgekoeld worden.
    Als de ketel brand, komt daar een gestaag druppelend stroompje water uit.
     
  18. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Beste Brutus,

    Ja inderdaad, ik denk dat je de spijker op de kop slaat. Ha.. das fijn gewoon niet bij stilgestaan dat dit ook kon.
    Ik ging er gelijk vanuit dat het een lek was, stom. Als oud automonteur had ik dit kunnen weten, nou ja de ketel moest toch worden uitgekleed om hem netjes te maken. De houten isolatie, was gemaakt van gamma verf roer houtjes.
    Geen probleem natuurlijk, maar njet erg mooi. Ik ga mmoie nieuwe latjes maken, en het koper en messing oppoetsen.
    Samen met de grote V2 op een mooie plaat monteren. En dan af en toe eens opstoken, of verkopen.

    Vandaag heb ik met een paar mensen gepraat van MBC het Anker, uit Nieuwegein tijdens de modelbouw beurs in Soesterberg. Iemand van hun vertelde dat een gesloten modelboot met stoommachine snel in de brand kan vliegen. En dat er aardig wat modelstoomschepen door brand aan hun eind zijn gekomen. Kennen jullie hiervan voorbeelden?
    Tja een klein gaslekje zorgt algauw voor een grote boem natuurlijk, als voorzorg dan maar net als in een echte boot, de bun ventileren met een vonk vrije ventilator. Kan ook geen kwaad voor de aanvoer van verse lucht, en afvoer van verbrandingsgassen van de brander.
     
  19. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je hebt hoe dan ook in meer of mindere mate een vorm van open vuur in je model.... daarvoor hoeft je boot niet eens gesloten te zijn, zoals in het draadje wat Roelof hier linkt....
     

Deel Deze Pagina