Uit de erven Van Freek

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Brandweerboot, 2 okt 2015.

  1. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    397
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Gelukkig is de boot gered en is Roel weer een winter onder de pannen.
    Maar het geeft wel aan waar het probleem zit/zat.
     
  2. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Drunen
    Inderdaad, ja als de boot te gesloten is en de zuurstof raakt op dan krijg je op je brander ook eerst grote gele vlammen, en dan heeft goede ventilatie natuurlijk zin, anderzijds geeft ventilatie een luchstroming met verse zuurstof, en ja als er dan een gaslekje is kan het ook leiden tot een fikse brand. Binnen kant van de romp bekleden met brandvertragend materiaal.
     
  3. Sorbit

    Sorbit Verbannen

    Lid geworden:
    2 okt 2015
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Noord Holland
    Luchthappers zijn nodig voor verse lucht. ik wil een auto motor in mijn boot bouwen en krijgt de boot vier van die happers op het dek ook voor de carburauteur.
     
  4. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Drunen
    Met een 1:1 boot zelfs veplicht de motor ruimte te beluchten met een vonkvrije ventilator. En niet voor niets, een klein benzine lekje in een gesloten motorruim, verdamping door warmte dan is een vonkje genoeg voor vuurwerk.
    Meerdere keren gezien.
     
  5. Sorbit

    Sorbit Verbannen

    Lid geworden:
    2 okt 2015
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Noord Holland
    Je kan op de propeller as een van monteren, in het achter spant dan een buisje maken dat over de van gaat en twee lucht happers 1 op het moter ruim en de andere happer op het ruim daarachter.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.948
    Locatie:
    Betuwe
    ehhh.... Nee.
    Een stoommachine is geen brandstofmotor: de ketel moet worden opgestookt (en dus is er vuur aan boord) vóórdat de machine draait (en dus de schroefas).
    Een fan op de schroefas monteren heeft dus geen zin tijdens het opstoken van de ketel.
     
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.379
    Locatie:
    Hoek van Holland
    En nog gaat dat niet genoeg zijn..... Zoals al eerder verteld werkt een automotor niet in een boot , je krijgt nooit voldoende koele lucht langs de kop. Een automotor is afhankelijk van luchtstroom voor de koeling , die luchtstroom is in een boot nihil met als gevolg binnen de korste keren een oververhitte motor die je als je een beetje mazzel hebt ook meteen tot schroot draait.
     
  8. Sorbit

    Sorbit Verbannen

    Lid geworden:
    2 okt 2015
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Noord Holland
    @Roel ik dacht aan lucht stroom als je vaart. opstoken van de ketel toe je onder toezicht met het dek open.
     
  9. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Geldrop
    Tijdens de vaart is er ook vuur in/om de ketel MET de bovenbouw er op, opstoken of varen, zonder warmte is er geen stoom.
    Met 2 lucht kokers zonder geforceerde koeling zal een brandstof motor veels te heet worden.

    Maar Sorbit, waarom start je geen eigen onderwerp in het juiste forum, je bent nu in het STOOM techniek over een brandstof boot bezig, en ik het schipperscafe houd je een half om half bouw verslag bij, en dat hoort thuis in "bouwverslagen schepen".

    Dan kan dit topic gewoon verder waar het was gebleven: uit de erven van Dhr. van Gent
     
  10. Sorbit

    Sorbit Verbannen

    Lid geworden:
    2 okt 2015
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Noord Holland
    Ik gaf alleen een idee om lucht happers op de ketelruim de maken en misschien een ekstra propeller op de as voor de ventilatie.laat de koeling van de automoter maar aan mij over komt wel goed heb genoeg lezen.
    Ik ben nu aan ontwerpen van de boot.
     
  11. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.379
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Je moet eerst vragen of een automotor in een boot werkt en nou komt het wel goed ??
    Ik weet zeker van niet......

    Tenzij je in de motorruimte een kleine orkaan aan luchtstroming weet te veroorzaken.
    Zo'n motor wordt onder een body met een behoorlijke luchtstroming zelfs bij 60km/u al verdomd heet , grofweg tussen de 90 en 110 graden.
    In een dergelijk kleine motorruimte met een paar luchthappers krijg je never en nooit niet de luchtstroming die je in zo'n auto body hebt (voorzien van de nodige gaten) bij 60km/u of nog harder. En zelfs bij die autobody gaat zo'n motor naar die 90 tot 110 graden of er nog voorbij... En hoe kleiner de motor is hoe heter zo'n kreng loopt...
     
  12. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Drunen

    Even dit Heren, zowat alle mercruiser motoren zijn 4 of 6 cilinder chevrolet motoren. Om de koeling in de kop te regelen zijn ze voorzien van een speciaal voor de watersport ontwikkelde in en uitlaat spruitstukken. Zo ook de Ford kent motor. Ook wel watermota genoemd, en de Renault motor. De laatstse twee zijn beiden ouderwetse benzine motoren, maar ik wil ze de klst nietgeven hoeveel er nog worden gebruikt in de hedendaagse boten. Een extra aangesloten waterpomp zorgt ervoor dat wanneer de motor gestart wordt er direkt buiten water de motor door word gespoeld voor de koeling. Overigens zijn er meer systemen voor koeling, als het een wat duurder schip is, wordt er meer gebruik gemaakt van gesloten koelsystemen. Zeer handig in de winter, want dan kan er koelvloeistof worden gebruikt. Ook zijn er half gesloten koelsystemen, gesloten bij de motor en open naar buiten. Met een warmte wisselaar. Dit is even op beknopte wijze beschreven, wil je meer weten hiervan, ik kan je alles hierover vertellen. Maar een goed boek is beter. Verder nu met stoom denk ik zo.
     
  13. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Geldrop
    Ehh Brandweerboot,
    Sorbit is van plan een 2takt motor van een MODEL auto in een boot te plaatsen, en geen 1:1 automotor.
    En nu weer verder met stoom !!
     
  14. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Steenbergen
    Zo is dat!
    En voor de rest is het - zoals je al eerder aangaf - beter dat Sorbit voor zijn project een nieuw en apart topic start want dit voegt niets meer toe aan "uit de erven van.........".
    Dat is beter voor hem, zijn vraagstellingen, het vinden van oplossingen en duidelijker voor zijn mogelijke volgers.
     
    John33 vindt dit leuk.
  15. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Drunen
    Haha, ja inderdaad. Mijn reacties waren gebaseerd op het feit dat ik altijd een watersportbedrijf heb gerund, daar denk je dan ook aan. Maar goed.
    Mijn ketel is dus gelukkig niet lek, deze week heb ik alle stoommachientjes meegenomen naar Nationaal Militair Museum in Soesterberg. Daar hebbe ze veel aandacht van het publiek. Ik laat ze draaien op een vijver beluchtingspompje waar ze mooi rustig op draaien.
    Van de ketel zijn nu alle appendages af en zo kan ik hem netjes oppoetsen en opbouwen met nieuwe afdichtingen.
    Boris vertelde al dat er een sirius en wobler machines op de plaat staan. Er staat ook nog een machine op met vier tandwielen aan de voorkant, deze zorgen voor de drairichting. Van deze machine weet ik de naam niet. Om het plaatje zo kompleet mogelijk te hebben probeer ik van alle machines type of naam te weten te komen. Dus wie het precies kan vertellen, houd je niet in om te reageren. Boris kun jij mischien precies aangeven wat welke machine is?
     
  16. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    2.683
    Locatie:
    Nederland
    Als je op mijn stoompagina kijkt bij tekeningen http://www.steam.gompy.net daar staan ook de tekeningen van de meeste stoommachientjes.
    Van de V-machine zal je geen tekeningen vinden omdat Freek deze uit zijn hoofd heeft gebouwd met veel passen en meten.......Deze machine is uniek.
    De 2 cilinder met keerkopeling is een kopie van Regner of Stuart type D10 (zo ook de 1 cilinder), dus even googlen en dan vind ze hem wel.
    http://www.stationroadsteam.co.uk/stuart turner.htm
    De woblers zijn van Ceddar, zowel de 2 als 4 cilinders met hier de link.
    http://www.steam.gompy.net/tekeningen/diverse_pdf/
    Voor de rest kan ik niet goed zien welke andere op de plaat gemonteerd zijn.
    Het beste is om iedere machine even apart te fotograferen dat geeft meer duidelijkheid.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2015

Deel Deze Pagina