Het taxien gaat inderdaad goed.
Wel is de richtingsroer uitslag vergroot van 31mm (volgens tekening) naar 45 mm, veel meer kan niet omdat het roer dan tegen het hoogteroer aankomt.
Denk dat de uitslag nu 30 graden per kant is en het wiel 15 graden per kant uitslaat.
Bij het uitlopen na de landing luistert hij nog slecht naar richting (veertjes te slap??).
Woensdag heel lekker vliegweer met weinig wind (wel wisselend van richting)
Opstijgen gaat prima, rustig 1/4 gas geven totdat de kist rolt en de staart loskomt, dan 3/4 gas beetje up en hij is na een paar meter los.
Opstijgen met volgas gaat dus niet, geef je geen hoogte bij volgas dan gaat hij op zijn neus staan, geef je up en volgas dan doet hij een space shuttle na en stijgt bijna recht omhoog.
Nog een keer alles goed nagemeten, het bleek dat de cabbana's die ik gekocht had met de tekening van DB van erg zacht aluminium zijn en bij het transport makkelijk verbuigen. (het meegekochte landingsgestel is betere kwaliteit)
Zijn nu denk ik van ongelegeerd aluminium 3 x 20 mm.
Nieuwe maken van duraluminium is de beste oplossing denk ik.
Nu beide vleugels en stabilo zuiver op 0 graden instelhoek gezet, dus achter onder de boven vleugel 2 vulstukjes van 6 mm lite-ply.
bij de interwingstruts dus wel een kiertje aan de achterzijde, moet ik dan opvullen.
(zit toch te denken om hier een laagje vilt tussen te doen)
Samengevat:
V stelling boven vleugel van 4 naar 0 graden.
V stelling onder vleugel van 4 naar 2 graden
Uitslag hoogteroer + 19 / -19 mm (volgens tekening)
Uitslag richtingsroer van 31 mm naar 45 mm per kant
uitslag rolroeren van +19 mm/ -12mm naar + 40mm / -25mm
Down en side thrust motor volgens tekening.
Zwaartepunt met volle tank volgens tekening (met lege tank dus 10 mm te ver naar achteren)
En man wat vliegt de kist nu fijn!
Ik kan (vlakke) bochten maken met alleen richtingsroer maar ook (stijle) bochten met alleen rolroer, maakt hem weinig uit hij luistert gewoon goed!
Natuurlijk maak je de mooiste bochten met een kombinatie van de 2.
Trek ik het gas helemaal dicht dan blijft hij gewoon door vliegen, heel langzaam dalend met knuppels los (zoals je wil voor de landing).
De duiktest (gas dicht neus 45 graden omlaag) komt hij heel langzaam met de neus omhoog.
(voor een beginner zou het zwaarte punt iets naar boven kunnen).
Grote loopings kun je vliegen zonder snelheidsverlies en zonder veel correctie met rolroeren.
Rollen doet hij nog vrij langzaam, beetje down nodig tijdens rugvlucht.
Laatste probleem is dat de motor nog 2100 rpm stationair loopt, denk nog wat te arm stationair en te rijk volgas.
en met die toeren blijft hij dus nog bijna gewoon doorvliegen.
Iets minder toeren zou het landen makkelijker maken (landen met "sleepgas" is echt niet nodig!),
Wat nog te doen?
Nieuwe cabbana's maken van sterker aluminium, achterste dan 6 mm langer maken.
Motor nog wat netter afstellen , zit nu een merk??? plug is (geen Saito of OS plug in) die vervangen door OS F plug.
Ben blij met deze prachtige kist.
Wel wat aan moeten passen aan de 21e eeuw maar Boddo heeft een goed ontwerp gemaakt!
Groeten Willem