Hallo Bruno
Bedankt voor je reaktie, ik heb drukke weken dus wat minder tijd voor de modelbouw.
En je hebt gelijk, mijn eerste zender was een 4 kanaals Robbe Terra, gekocht in 1976, dus geen single channel.
Waar het mij om ging was dat de tekeningen die ik gebruik een stuk ouder zijn als de Terra, en dat vliegtuigen toen veel meer eigen stabilteit hadden als wat we nu gewend zijn, vandaar dat ik dus de v-stelling met 75% verminderd heb.
Wat betreft balsa, ik heb afgelopen jaar balsa ingekocht op 4 lokaties:
-
www.balsabar.de ook aanwezig op Prowing, zonder uitzondering goed balsa rond de 0,1 gewicht
- De clubwinkel van de Woerdense modelvliegclub, ook goed balsa.
- Hobbyin, ook welbekend, balsa tussen 0,1 en 0,12
- Quartel, ook bekend, balsa tussen 0,09 en 0,12 verder nog onderop de stapel wat 0,15 tot 0,18 (wat nu dus weg is).
Ik weet dat een paar jaar geleden goed balsa nauwelijks te vinden was, alles ging naar de chemische industrie waar dit als isolatie gebruikt wordt.
Maar nu is er dus weer volop licht balsa te vinden.
En ja waarom zocht ik nu hier zwaarder balsa, dat komt omdat deze kist dus vrijwel 100% uit balsa gebouwd wordt.
De hoofdliggers van de romp en vleugels zijn dus ook van balsa, zou ik hier licht balsa voor gebruiken dan ben ik bang dat de kist niet veel G-krachten kan hebben.
Een heel ander bouwwijze als ander ontwerpers dus die ook grenen en vuren gebruiken, om niet te praten over lite-ply en dik berken(vliegtuig)multiplex wat in de jaren 60 niet zo makkelijk te vinden was.
Dus ik gebruik op de zwaarbelaste delen dus medium hard balsa, met als doel een lichte kist te krijgen.
Hier dus de romp in aanbouw (de bouwplank was weer leeg)
Zoals jullie zien is deze vrij klassiek, voorzijde 6 mm balsa, daarachter 6 mm vakwerk en dan vakwerk met 1,5 mm balsa.
(bij de barnstormer loopt het massieve deel tot de achterste cabbana maar bij de Bi-stormer wat verder door, tot de achterlijst van de ondervleugel.)
Dit massieve deel bestaat uit 3 stroken (in mijn geval 4 stroken omdat de bijgeleverde templates dus niet klopten met de tekening) ik heb het midden dus van zacht balsa gemaakt en de boven en onder lijst van medium balsa (waarom anders zoveel delen?)
Zoals gebruikelijk de 2e zijkant bovenop de eerste gebouwd met stukje plasticfolie ertussen
Hierna de binnenzijde van de neus beplankt met 0,8 mm triplex, waar straks de hardhouten motordragers komen (stukje gezaagd uit meranti, lag nog in de werkplaats)
het 0,8 mm triplex is op het balsa geplakt met bruislijm, en blijft dan 100% vlak, ook nog een reden waarom ik graag met bruislijm werk.
Met potlood zet ik lijntjes waar de spanten en motordragers komen, hoef ik straks niet te meten.
De motordragers worden gelijmd met 30 min epoxy, hoewel het een aardig lijm oppervlak ik gebruik ik daar liever wat zwaardere lijm voor.
En dan dus in elkaar zetten dus, dat is lastig want de onderkant is niet recht en aan de bovenzijde steken sommige spante naar boven uit.
maar het is dus toch gelukt een rechte romp te bouwen.
Het staartwieltje is op de tekening vast (niet sturend) maar ik vind een sturend wiel makkelijker.
Een modern wiel onder het richtingsroer staat niet op de tekening, dus zelf wat bouwen:
Tussen de 2 wiel collars komt nog een epoxy plaatje, de as wordt in een stukje plastic buis in de romp gestoken en het epoxy plaatje zorgt dat het wieltje niet uit de romp kan vallen.
Zo even passen hoe het midden stuk van de vleugel erin past:
De rompzijkanten zijn nu nog vlak maar die krijgen later nog profiel.
Behalve het sturende staartwiel ben ik op een ander paar punten nog afgeweken van de tekening:
1) de 3 voorste spanten zijn niet van 4 mm triplex maar van 5 mm lite-ply (had ik op voorraad)
2) de motordragers zitten 10 mm lager, dit omdat anders de tank wel erg ver onder de carburateur zit.
3) de 2 cabbana bevestigingen zijn niet van 10 mm hardhout maar van 6 mm vliegtuig triplex (ook op voorraad) tevens kan ik daarin direkt schroefdraad tappen.
Deze 6 mm balkjes zijn op de tekening met houtschroeven bevestigd, maar ik gebruik epoxy (met later nog een driehoekslatje)
Ok we gaan weer bouwen!