Uitdaging Tv Programma

• Topicstarter Topicstarter heleen
  • Startdatum Startdatum
H

heleen

Guest
Beste modelbouwcafe gangers,

Voor een televisieprogramma ben ik op zoek naar iemand die de uitdaging aan wil gaan om met een modelbouw helicopter zo veel mogelijk bierflesjes te openen. Ik hoop op een reactie.

groeten, Heleen

lol.......

Dit heb ik eens gezien en lijkt me enorm moeilijk. Wordt er een heli beschikbaar gesteld of moet je met je eigen komen? Heb je nog meer info zoals waar en wanneer?

Ik ga gelijk oefenen .
Alleen die openaar eraan maken moet ik ff kijken hoe ik dat ga doen .
Of is t de bedoeling om t met de bladen te doen ??

Met de bladen gaat niet lukken denk ik, althans, niet zonder grote risico's. 1 verkeerde beweging en de hals van de fles vliegt als een kogel door de lucht evenals de bladen.
Denk dat ik niet creatief genoeg ben, maar ik zie niet hoe je dat voor elkaar kunt krijgen zonder gevaar voor jezelf en omgeving....

Zoals op het filmpje moet lukken, alleen om voldoende moment te krijgen op de opener zal je toch een redelijk grote heli moeten gebruiken (met een Picooz'tje lukt het echt niet, zelfs niet met de rotor bladen :lol:) ....

Dan moet je zeker weer op een vrije dag je uren vervelen in de studio,
voor een fooitje, reiskosten en schades niet eens vergoed...

Mijn reactie:
We hebben niet zo positieve ervaringen met schrijvende en beeldende pers.
Leer eens dat modelbouw zoals wij dat serieus beoefenen geen speelgoed is.

Model helicopters kunnen erg gevaarlijk zijn.
Zie ook het draadje 'kind van 6 jr dood door modelhelicopter'

Helemaal eens met Niek.

Heleen, heb je meer informatie voor ons over het programma?

Ikke misschien weer eens wat te kort door de bocht (zoals gewoonlijk)

In mail wisseling Heleen gevraagd hier wat meer informatie te geven.

Laatst bewerkt:
TV Programma

Ik wil jullie graag wat meer informatie geven over onze oproep.
Voor het programma Ik Wed Dat Ik Het Kan! ben ik op zoek naar een modelvlieger die met een helicopter bierflesjes kan openen.
Ik Wed Dat Ik Het Kan! is een wekelijks entertainment programma dat wordt uitgezonden op RTL4, vanaf 9 november op zondag van 20.00-21.30 uur. Het wordt gepresenteerd door Carlo Boszhard en Nicolette van Dam.

In Ik Wed Dat Ik Het Kan! worden records gezet en verbroken. Het programma biedt een platform voor mensen met een bijzonder, absurdistisch of hilarisch talent. Deelnemers beweren iets te kunnen wat niemand anders kan en gaan daarin net een stapje verder. En hier kunnen zij een hoog geldbedrag mee verdienen. Maar, het record kan altijd weer worden verbroken door een uitdager. Carlo Boszhard roept na iedere uitdaging dan ook op het gezette record te verbreken.

Wij willen nu graag een recordpoging opzetten voor het openen van zoveel mogelijk bierflesjes met een modelbouw helicopter.
Wij gaan er op geen enkele wijze vanuit de we hier te maken hebben met 'kinderachtig speelgoed', sterker nog, we gaan er juist vanuit dat we te maken gaan krijgen met serieuze beoefenaars van het modelvliegen. Toch denken wij dat het openen van bierflesjes met een heli mogelijk moet zijn en zouden graag in contact willen komen met mensen die deze uitdaging willen aangaan. Wij begrijpen dat het met de bladen een gevaarlijke uitdaging gaat worden, maar met een opener bevestigd aan de heli zou het kunnen lukken.

Ik hoop op reactie.

Heleen,

Hoewel een erg leuk idee, onderschat je denk ik de gevaren en de praktische bezwaren.

Een modelhelicopter weegt niet zoveel, zeg voor het gemak even 5kg en is een instabiel platform. Het is te vergelijken met het balanceren van een bezemsteel op een wijsvinger.

Om het moment te creeeren om een bierflesje te kunnen openen, heb je al een vrij grote model-helicopter nodig. Neem bijvoorbeeld een Vario Benzinetrainer. Die heeft een rotordiameter van ca. 1m60. Die rotor draait rond met een toerental ergens tussen de 1600 en 2000 toeren. Je zou het kunnen vergelijken met een vliegende kettingzaag. Als daar iets mee misgaat, heeft een dergelijke helicopter er geen enkel probleem mee om dodelijke slachtoffers te maken, vrij recent is er nog een 6-jarig jongetje omgekomen door een modelhelicopter.

Hoe je het ook wend of keert, om een flesje te openen zal een helicopter een moment moeten maken op de hals van het flesje (kracht zetten). Je kunt je dit voorstellen als dat de heli tegen het flesje 'aanleunt'. Op het moment dat het flesje opengaat, valt die kracht weg en leunt de heli tegen het luchtledige, dus zal hij gaan bewegen. Met andere woorden; de helicopter heeft ruimte nodig om te kunnen vliegen.

Om dit veilig op te kunnen nemen, is er eigenlijk maar 1 methode, en dat is een veiligheidskooi van danwel fijnmazig gaas met voldoende sterkte, of van een (kunst)glas. Om de piloot wat bewegingsruimte te geven, moet die kooi groot zijn, zeg minimaal 20m x 20m.

Op menig 'fun-fly' bij modelbouwclubs doet men aan het oud-hollands spijkerpoepen (spreek uit: spiekerpoepn); je pakt een bierflesje en hangt onder een heli een spijker aan een touwtje en probeert dan die spijker in een flesje te krijgen. Dat lukt al heeeeel weinig mensen en qua opgave is dat mogelijk makkelijker dan het openen van een bierflesje.

Om kort te gaan.. het idee is leuk maar om het uit te voeren zijn kostbare veiligheidsmaatregelen nodig en zelf al heb je een locatie helemaal klaar om dit veilig uit te kunnen voeren, dan nog zou kunnen blijken dat deze opgave gewoon te moeilijk is.

Dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Opnames van hoe iemand het probeert en vervolgens zijn helicopter geheel aan puinpoeier vliegt, zijn natuurlijk ook leuk en zullen door de gemiddelde nederlander zeker wel gewaardeerd worden. Blijft over het punt veiligheid en dan nog iemand vinden die er geen probleem mee heeft om voor ca. 1500 euro (minimaal) aan modelhelicopter aan gort te gaan vliegen voor 5 minuten leuke amusements-televisie..

Alles kan veilig en mensen weten zelf of ze mee willen doen. Vraag is dus heel normaal en de reacties zijn compleet overbodig......

Tadango: dit is een forum. Dan mogen mensen reageren.

Voor de uitvoerenden (Heleen's collega's) is het moeilijk om de risico's in te schatten. Daarom is het wel degelijk nuttig als er hier onafhankelijke mensen zijn die ze er goed op wijst dat het wel degelijk gevaarlijk is.

Het probleem hierbij is dat er veel helivliegers in Nederland zijn, waarvan een deel onderschat hoe gevaarlijk het apparaat waar ze mee vliegen nu eigenlijk is. Als zo iemand zich opgeeft en de productie gelooft klakkeloos dat het veilig is, kunnen er heel nare dingen gebeuren.

Wat betreft overbodige reacties.. hoe nuttig lijkt jou jouw eigen reactie? ;)

Back