Psygho (Emil)
Forum veteraan
Welkom, leuk dat je dit leest...
Geizien er nog niet echt een uitgebreid bouwverslag is van een 21,5mm Quadframe.com heavy weight SIX copter, besloot ik er dan maar een te maken...
Kost wel weer wat tijd, maar goed dan houden we het wel compleet. Ook er leuk vindt ik het omdat deze min of meer een "concurent" is van mijn JAF hexa. De JAF frames zijn trouwens wel heel erg goedkoper geworden in tussen tijd!! Dat scheelt nog al even een stukje... Wil deze quadframe dan ook graag bouwen en mijn bevindingen posten....
Ik heb er weer zin in... Mvrg: Emil
Landings gestel:
Er komt een 200mm landinggear onder. Deze zet je op dezelfde manier in elkaar als deze: (maar nu dus zonder de gimbal
) Het leek me een beetje onzin om voor dit landings gestel een compleet nieuwe beschrijving te maken.. ik had al eens een gemaakt voor een f550, en die zitten exact hetzelfde in elakar, enkel het formaat verschilt. Later post ik wel het uiteindelijk resultaat.. Want ik heb hem (landing gear) al af namelijk.
De alu dwars liggers hebben een mini helicoil, zodat je er m3 schroefdraad in zit. Bij testen bleek het spul meer dan vast te zitten. Je trekt het er niet zomaar uit. Dus dat zit wel goed!
Hier de overige onderdelen van de landing gear:
Monteer de rubbers in de gaten.
TIP: Met een fohn het rubber wat warm maken, en een beetje wd40, en ze "floepen" er zo in...
De DIKKE kant van het 4 kant moet boven!
Normaal zit het vast met een veer-ringetje, een onderleg ring, en een zeskant boutje. Dit is niet mijn manier, want er past prachtig een zelfborgende moer op. Tevens scheelt het ook nog in miniem aan gewicht
Hier zie je dat alles prachtig past. (Doe overal wel even een onderleg ringetje onder):
Normaal hebben ze bij de dwars liggers er naast de onderleg ring,ook een veer-ring onder gedaan. Ik vindt dit niet zo mooi, en als je de boutjes voorziet van een beetje lockbond, tegen lostrillen, is het ook onnnodig.
Schuif de reeds gemaakte gimball over de 2 dwarsliggers: (Nu dus niet!)
En pak de overige plaat welke je gemaakt hebt, en monteer alle verbindingen. Vergeet het beetje lockbod niet!
Hier het gemonteerde echte landingsgestel: (je ziet het zijn exact gelijke, enkel alles is nu wat groter)
De motorplaten:
De motor platen hebben helaas in mijn geval niet de juste maten. Dit komt erg vaak voor. Als je De Tiger motoren hebt heb je hier geen last van. Er komen slechts 2 van de 4 gaten overeen. Op zich moet dit genoeg zijn, maar het is me niet naar het zin! De motoren welke ik heb hebben 4 gaten symmetrisch.
Op zich geen probleem, monteer 2 plaatjes tegenelkaar, en gebruik de ene als mal voor de anderen, en vice versa..
Op elkaar gemonteerde motor platen van het HW (heavy weight) SiX frame, met al 2 gaten geboord:
Hier de andere 2 gaten, (draai plaatje om en boor met 3mm boor metaalboor)
Doe dit met alle 3 paartjes welke je gemaakt hebt:
Probleem nummer 2. De assen zijn veels te lang. Een gat in de buis (arm van de six) boren is geen optie, dus inkorten.
Pas goed op dat je geen ijzer in de motor krijgt. Je kan de as demonteren, en zo inkorten, of inpakken zodat er geen slijpsel in de motor komt. Gezien dit ijzer is "plakt" het meteen aan de magneten in de bell, waarna je het er nooit meer uitkrijgt.. Pas hier goed mee op.. Want een foutje is zo gemaakt! Echt serieus! Pas op wat je doet!
Doe dit bij alle motoren:
Lijn de motorplaat uit met de motor, en gebruik een beetje lockbond op de boutjes:
Dit is al meer dan voldoende!
Monteer de motor, en draai de moeren kruislings aan.
Doe dit met alle motoren:
De motor "mount" Van boven naar benee de juiste methode van monteren:
Bout,m3 ring,motorplaat met gemonteerde motor,spacer,m3 ring,m3, stopmoer.
Doe dit met alle benodigde motoren:
Het midden frame::
Lijn de platen uit op de volgende manier:
De ring voor de crash cage komt op deze manier erop....
De crash cage zetten we vast met kunststof boutjes. Dit geeft wat mee bij een eventuele crash. Gezien deze lockbond op suikerbasis is, tast dit het kunst stof niet aan. Ik gebruik dit dan ook op de plastick/nylon boutjes voor de zekerheid.. Trek de boel niet te vast aan vast is vast, en dan nog een 8ste slag verder is meer dan genoeg! (locktight lockbond, en andere merken typen tasten mogelijk kunststof aan. PAS OP!!)
Monteer de lange nylon spacers op de kunststof bout. Nogmaals vast is vast!
Voorbereidend werk. Zet op alle bouten van het frame een ringetje.
Steek deze door de GOEDE (kleine zonder "flappen") frameplaat. Alle 24 stuks...
Handig, de boutjes zitten mooi klem, en vallen er niet uit. Dat was bij me jaf wel anders...
Pak de 12 stuks "buizen klemmen", en schuif deze over de boutjes. (platte kant onder)
De de rest op de tegenovergestelde manier:
Het is tijd voor de bussen te monteren waar we strak het frame op het landingsgestel vast maken. Voorzie de boutjes van een ringetje..
Hmm, bij nader inzien gebruik ik m3x8, dat is net even wat langer. Hoewel de origineel prima kunnen heb ik plek voor de wat langeren en dat geeft me een beter gevoel. Qua gewicht zal het niets maken, qua sterkte ook niet, maar toch, ik heb er een beter gevoel bij...
Hier het verschil in lengte tussen de originelen en de mijne:
Vergeet hier ook de lockbond niet..
Monteer de zilveren metalen bussen op de moer, en draai het goed vast.
Gezien van uit de onderste frameplaat:
Lijn de platen uit en "klik"de bovenste plaat erop:
Nu vanaf de andere kant gezien:
Crash Cage:
Hier de onderdelen voor de crash cage:
Let goed op je hebt boven en onder een uitsparing.
Monteer eerst een zijkant in de uitsparingen:
Monteer dan de andere kant maar let erop dat deze gespiegeld komt!
Hier even duidlelijk dat ze gespiegeld zijn! (de openingen in de bogen)
Doe de haakse boog eerst vanaf onderen in de ene dan van boven in de ander:
Pas daarna klik je hem in de bestemde uitsparing:
Doe dit ook met de overgebleven boog, op dezelfde manier:
Hier dan even de gemonteerde crash cage:
Hoe lijkt het geheel nu we alles even los op elkaar zetten??
Het zijn echt mooie carbon buizen hoor! Even een close upje:
Geizien er nog niet echt een uitgebreid bouwverslag is van een 21,5mm Quadframe.com heavy weight SIX copter, besloot ik er dan maar een te maken...

Ik heb er weer zin in... Mvrg: Emil
Landings gestel:
Er komt een 200mm landinggear onder. Deze zet je op dezelfde manier in elkaar als deze: (maar nu dus zonder de gimbal

De alu dwars liggers hebben een mini helicoil, zodat je er m3 schroefdraad in zit. Bij testen bleek het spul meer dan vast te zitten. Je trekt het er niet zomaar uit. Dus dat zit wel goed!

Hier de overige onderdelen van de landing gear:

Monteer de rubbers in de gaten.
TIP: Met een fohn het rubber wat warm maken, en een beetje wd40, en ze "floepen" er zo in...

De DIKKE kant van het 4 kant moet boven!

Normaal zit het vast met een veer-ringetje, een onderleg ring, en een zeskant boutje. Dit is niet mijn manier, want er past prachtig een zelfborgende moer op. Tevens scheelt het ook nog in miniem aan gewicht

Hier zie je dat alles prachtig past. (Doe overal wel even een onderleg ringetje onder):

Normaal hebben ze bij de dwars liggers er naast de onderleg ring,ook een veer-ring onder gedaan. Ik vindt dit niet zo mooi, en als je de boutjes voorziet van een beetje lockbond, tegen lostrillen, is het ook onnnodig.

Schuif de reeds gemaakte gimball over de 2 dwarsliggers: (Nu dus niet!)

En pak de overige plaat welke je gemaakt hebt, en monteer alle verbindingen. Vergeet het beetje lockbod niet!

Hier het gemonteerde echte landingsgestel: (je ziet het zijn exact gelijke, enkel alles is nu wat groter)

De motorplaten:
De motor platen hebben helaas in mijn geval niet de juste maten. Dit komt erg vaak voor. Als je De Tiger motoren hebt heb je hier geen last van. Er komen slechts 2 van de 4 gaten overeen. Op zich moet dit genoeg zijn, maar het is me niet naar het zin! De motoren welke ik heb hebben 4 gaten symmetrisch.
Op zich geen probleem, monteer 2 plaatjes tegenelkaar, en gebruik de ene als mal voor de anderen, en vice versa..
Op elkaar gemonteerde motor platen van het HW (heavy weight) SiX frame, met al 2 gaten geboord:

Hier de andere 2 gaten, (draai plaatje om en boor met 3mm boor metaalboor)

Doe dit met alle 3 paartjes welke je gemaakt hebt:

Probleem nummer 2. De assen zijn veels te lang. Een gat in de buis (arm van de six) boren is geen optie, dus inkorten.
Pas goed op dat je geen ijzer in de motor krijgt. Je kan de as demonteren, en zo inkorten, of inpakken zodat er geen slijpsel in de motor komt. Gezien dit ijzer is "plakt" het meteen aan de magneten in de bell, waarna je het er nooit meer uitkrijgt.. Pas hier goed mee op.. Want een foutje is zo gemaakt! Echt serieus! Pas op wat je doet!

Doe dit bij alle motoren:

Lijn de motorplaat uit met de motor, en gebruik een beetje lockbond op de boutjes:

Dit is al meer dan voldoende!

Monteer de motor, en draai de moeren kruislings aan.

Doe dit met alle motoren:

De motor "mount" Van boven naar benee de juiste methode van monteren:
Bout,m3 ring,motorplaat met gemonteerde motor,spacer,m3 ring,m3, stopmoer.

Doe dit met alle benodigde motoren:

Het midden frame::
Lijn de platen uit op de volgende manier:

De ring voor de crash cage komt op deze manier erop....

De crash cage zetten we vast met kunststof boutjes. Dit geeft wat mee bij een eventuele crash. Gezien deze lockbond op suikerbasis is, tast dit het kunst stof niet aan. Ik gebruik dit dan ook op de plastick/nylon boutjes voor de zekerheid.. Trek de boel niet te vast aan vast is vast, en dan nog een 8ste slag verder is meer dan genoeg! (locktight lockbond, en andere merken typen tasten mogelijk kunststof aan. PAS OP!!)

Monteer de lange nylon spacers op de kunststof bout. Nogmaals vast is vast!

Voorbereidend werk. Zet op alle bouten van het frame een ringetje.

Steek deze door de GOEDE (kleine zonder "flappen") frameplaat. Alle 24 stuks...

Handig, de boutjes zitten mooi klem, en vallen er niet uit. Dat was bij me jaf wel anders...

Pak de 12 stuks "buizen klemmen", en schuif deze over de boutjes. (platte kant onder)

De de rest op de tegenovergestelde manier:

Het is tijd voor de bussen te monteren waar we strak het frame op het landingsgestel vast maken. Voorzie de boutjes van een ringetje..

Hmm, bij nader inzien gebruik ik m3x8, dat is net even wat langer. Hoewel de origineel prima kunnen heb ik plek voor de wat langeren en dat geeft me een beter gevoel. Qua gewicht zal het niets maken, qua sterkte ook niet, maar toch, ik heb er een beter gevoel bij...
Hier het verschil in lengte tussen de originelen en de mijne:

Vergeet hier ook de lockbond niet..

Monteer de zilveren metalen bussen op de moer, en draai het goed vast.

Gezien van uit de onderste frameplaat:

Lijn de platen uit en "klik"de bovenste plaat erop:

Nu vanaf de andere kant gezien:

Crash Cage:
Hier de onderdelen voor de crash cage:

Let goed op je hebt boven en onder een uitsparing.

Monteer eerst een zijkant in de uitsparingen:

Monteer dan de andere kant maar let erop dat deze gespiegeld komt!

Hier even duidlelijk dat ze gespiegeld zijn! (de openingen in de bogen)

Doe de haakse boog eerst vanaf onderen in de ene dan van boven in de ander:

Pas daarna klik je hem in de bestemde uitsparing:

Doe dit ook met de overgebleven boog, op dezelfde manier:

Hier dan even de gemonteerde crash cage:

Hoe lijkt het geheel nu we alles even los op elkaar zetten??

Het zijn echt mooie carbon buizen hoor! Even een close upje:

Laatst bewerkt: