Oh, kijk... dat soort details zijn lastig uit de foto's te halen.Op de laatste foto zie je aan de carburateur aan de linker zijde een pijpje zitten. Deze steekt tot in de carter. voorbij de wand waar de 5 gaten zitten. Zou dan hier een gaasje of een dammetje op moeten zetten?
Haal dat pijpje maar eens helemaal weg, dan zal het probleem al een stuk minder zijn. Vermoedelijk niet volledig verdwenen, maar heel goed mogelijk dat het de bruikbaarheid van de motor al aanmerkelijk vergroot (dat die cylinder bijvoorbeeld nog wel wegvalt, maar pas na langere tijd stationair, of bijvoorbeeld slechts "half" wegvalt).
Wat er nu namelijk gebeurt is: de nevel uit je carb racet door dat buisje heen, en botst tegen de achterwand van die verdeelkamer.
De boel moet 180 graden omkeren, en daarbij vliegt de olie uit de bocht en kletst tegen die achterwand aan. Daar druipt het naar beneden, en loopt zo naar die laagste verticale buis toe.
Je motor 36 graden draaien levert alleen maar op dat er nu twéé buizen "even laag" zitten, en er dus twee cylinders last van uitval krijgen.
Je wilt een inlaatkanaal en plenumkamer die een zo klein mogelijke diameter heeft (hoogst mogelijke gassnelheid) zonder dat je de motor gaat smoren uiteraard, en daarnaast wil je zo weinig mogelijk rare richtingsveranderingen, want dat is waar de olie uit de bocht vliegt en tegen de wand aan klettert, en als het eenmaal tegen die wand zit, wil het door zwaartekracht het liefste naar beneden lopen.
Het mooiste zou een vloeiend verlopend spruitstuk zijn, maar dat is best lastig te maken ben ik bang....
Alternatief kun je de aanzuiging via het carter laten lopen, dat heeft als nadeel een mogelijk minder mooie gasreactie, maar als voordeel dat die grote slagroomklopper in het midden die olie mooi in beweging houdt....
Als je wilt weten wat rare bochten en hoeken in je inlaatkanaal voor effect hebben op met name stationair gedrag, dit is de modificatie die ik aan een 9 cc tweetakt heb gedaan:
en kijk maar eens hoe vreemd dat stationair loopt: eerst prachtig, en daarna heel raar en onregelmatig. Op toeren loopt het gewoon prima, dan is er voldoende gassnelheid in het inlaatkanaal om die olie weg te blazen, maar als het langzaam draait, verzamelt die olie zich, en komt in onregelmatige klodders die motor binnen. Gewoon ter demonstratie dat je niet zomaar alles ongestraft kan doen met een inlaatkanaal. Het vreemde stationair lopen begint zo'n beetje na 3:55, nog een keer rond 5:40, en helemaal op het eind is het het duidelijkst.
Laatst bewerkt: