uitlaat radial

Op de laatste foto zie je aan de carburateur aan de linker zijde een pijpje zitten. Deze steekt tot in de carter. voorbij de wand waar de 5 gaten zitten. Zou dan hier een gaasje of een dammetje op moeten zetten?
Oh, kijk... dat soort details zijn lastig uit de foto's te halen.
Haal dat pijpje maar eens helemaal weg, dan zal het probleem al een stuk minder zijn. Vermoedelijk niet volledig verdwenen, maar heel goed mogelijk dat het de bruikbaarheid van de motor al aanmerkelijk vergroot (dat die cylinder bijvoorbeeld nog wel wegvalt, maar pas na langere tijd stationair, of bijvoorbeeld slechts "half" wegvalt).
Wat er nu namelijk gebeurt is: de nevel uit je carb racet door dat buisje heen, en botst tegen de achterwand van die verdeelkamer.
De boel moet 180 graden omkeren, en daarbij vliegt de olie uit de bocht en kletst tegen die achterwand aan. Daar druipt het naar beneden, en loopt zo naar die laagste verticale buis toe.
Je motor 36 graden draaien levert alleen maar op dat er nu twéé buizen "even laag" zitten, en er dus twee cylinders last van uitval krijgen.

Je wilt een inlaatkanaal en plenumkamer die een zo klein mogelijke diameter heeft (hoogst mogelijke gassnelheid) zonder dat je de motor gaat smoren uiteraard, en daarnaast wil je zo weinig mogelijk rare richtingsveranderingen, want dat is waar de olie uit de bocht vliegt en tegen de wand aan klettert, en als het eenmaal tegen die wand zit, wil het door zwaartekracht het liefste naar beneden lopen.
Het mooiste zou een vloeiend verlopend spruitstuk zijn, maar dat is best lastig te maken ben ik bang....

Alternatief kun je de aanzuiging via het carter laten lopen, dat heeft als nadeel een mogelijk minder mooie gasreactie, maar als voordeel dat die grote slagroomklopper in het midden die olie mooi in beweging houdt....


Als je wilt weten wat rare bochten en hoeken in je inlaatkanaal voor effect hebben op met name stationair gedrag, dit is de modificatie die ik aan een 9 cc tweetakt heb gedaan:
IMG_20180905_164112.jpg

en kijk maar eens hoe vreemd dat stationair loopt: eerst prachtig, en daarna heel raar en onregelmatig. Op toeren loopt het gewoon prima, dan is er voldoende gassnelheid in het inlaatkanaal om die olie weg te blazen, maar als het langzaam draait, verzamelt die olie zich, en komt in onregelmatige klodders die motor binnen. Gewoon ter demonstratie dat je niet zomaar alles ongestraft kan doen met een inlaatkanaal. Het vreemde stationair lopen begint zo'n beetje na 3:55, nog een keer rond 5:40, en helemaal op het eind is het het duidelijkst.
 
Laatst bewerkt:
misschien niet helemaal duidelijk geweest. het is nu al een carter aanzuig. de 5 gaten kijken nu al tegen de centrale drijfstang aan. zit ongeveer op 12 mm daar vandaan. Dat buisje zit dan ongeveer 7 mm van de centrale drijfstang. dus vrij van de wand waar de 5 gaten zitten. mijn gedachte gang was dat eventuele lek niet in de onderste aanzuig kon komen. lijkt me dan dat als ik dat buisje weg ga halen daar nu wel last van heb.
(ben begonnen met een verdeelstuk met een directe aanzuig, en dan een oliepomp om het carter te smeren. Op advies heb ik de oliepomp er uitgehaald. een centrale aanzuig gemaakt met het verdeelstuk wat ik op de foto in mijn hand heb. en als laatste dan een gescheiden aanzuig)
 
Oh, aha, dan is dat niet helemaal duidelijk.... Maar als je DAT aan wilt gaan passen, dan ben je nog wel even bezig...

Want, als ik je goed begrepen heb, dan heb je nu dus het mengsel rechtsstreeks tegen de krukas en drijfstangen aan blazen (en dat smeert prima, daar is niks mis mee) maar je hebt dus een "kamertje" gemaakt waar het mengsel naar toe stroomt, en daar komt het in de luwte, kan de olie lekker uitlekken.
Als je carteraanzuiging wilt gebruiken kun je beter iedere zuigbuis rechtsstreeks op het carter aansluiten, en het liefste op een verticale wand, zodat er niet ergens een plasje olie de boel kan verstieren....
 
zou het helpen om op het uiteinde van de carburateur pijp een flens te plastsen dusdanig groot dat deze over de onderste gat valt. zodat spattende olie niet in de aanzuigpijp kan komen?
 
Hmmmm…. vreemd... de situatie zoals in post 44 zou gewoon moeten werken...

Zou heel goed kunnen dat je laatste tekening inderdaad een beter gedrag geeft.
Maar de olie moet natuurlijk wel op een of andere manier toch ook in die buizen terecht kunnen komen, want je wilt de cylinders en de kleppen ook gesmeerd hebben uiteraard.

Ik meende dat Saito destijds (bij hun toenmalige 5cylinder) een soort van waaier had meedraaien met de krukas, die alles gelijkelijk over de krukkast verdeelde. Die motor heb ik nooit slechte verhalen over gehoord, wellicht werkte dat goed...
 
Timo, het filmpje in je openingsbericht doet het niet meer.

D'r is toch een Fransman die stermotoren aanpast, kan zo gauw zijn site niet vinden.
 
Hallo allemaal,
Na een tijdje niet op het forum kijken, even het volgende over lawaaige stermotoren.
Het uitlaat geluid wordt voor een groot deel bepaald door de oversnijding van de inlaat en uitlaatklep.
Hoe meer oversnijding, hoe meer herrie.
Verder over moeder-drijfstangen en de de hoeken van de hulpdrijfstangen.
Voor gloeiplug motoren maakt het niets uit of de hoeken gelijk zijn of niet, omdat het ontsteek tijdstip
niet bepaald wordt door een verdeler, maar alleen door de compressie en het type plug.
Onregelmatig lopen is voor gloeiplug stermotoren geen punt, het is mij nog nooit opgevallen, d.w.z. ik heb het nog nooit gehoord.
Groeten Rieks
 
Hmmmm…. vreemd... de situatie zoals in post 44 zou gewoon moeten werken...

Zou heel goed kunnen dat je laatste tekening inderdaad een beter gedrag geeft.
Maar de olie moet natuurlijk wel op een of andere manier toch ook in die buizen terecht kunnen komen, want je wilt de cylinders en de kleppen ook gesmeerd hebben uiteraard.

Ik meende dat Saito destijds (bij hun toenmalige 5cylinder) een soort van waaier had meedraaien met de krukas, die alles gelijkelijk over de krukkast verdeelde. Die motor heb ik nooit slechte verhalen over gehoord, wellicht werkte dat goed...

Als je bij Google afbeeldingen zoekt naar de os max Sirius 7, zie je ook foto’s van een soort van waaier die aangedreven word.
 
Back
Top