uitlaat radial

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Rutten, 12 nov 2018.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.579
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, kijk... dat soort details zijn lastig uit de foto's te halen.
    Haal dat pijpje maar eens helemaal weg, dan zal het probleem al een stuk minder zijn. Vermoedelijk niet volledig verdwenen, maar heel goed mogelijk dat het de bruikbaarheid van de motor al aanmerkelijk vergroot (dat die cylinder bijvoorbeeld nog wel wegvalt, maar pas na langere tijd stationair, of bijvoorbeeld slechts "half" wegvalt).
    Wat er nu namelijk gebeurt is: de nevel uit je carb racet door dat buisje heen, en botst tegen de achterwand van die verdeelkamer.
    De boel moet 180 graden omkeren, en daarbij vliegt de olie uit de bocht en kletst tegen die achterwand aan. Daar druipt het naar beneden, en loopt zo naar die laagste verticale buis toe.
    Je motor 36 graden draaien levert alleen maar op dat er nu twéé buizen "even laag" zitten, en er dus twee cylinders last van uitval krijgen.

    Je wilt een inlaatkanaal en plenumkamer die een zo klein mogelijke diameter heeft (hoogst mogelijke gassnelheid) zonder dat je de motor gaat smoren uiteraard, en daarnaast wil je zo weinig mogelijk rare richtingsveranderingen, want dat is waar de olie uit de bocht vliegt en tegen de wand aan klettert, en als het eenmaal tegen die wand zit, wil het door zwaartekracht het liefste naar beneden lopen.
    Het mooiste zou een vloeiend verlopend spruitstuk zijn, maar dat is best lastig te maken ben ik bang....

    Alternatief kun je de aanzuiging via het carter laten lopen, dat heeft als nadeel een mogelijk minder mooie gasreactie, maar als voordeel dat die grote slagroomklopper in het midden die olie mooi in beweging houdt....


    Als je wilt weten wat rare bochten en hoeken in je inlaatkanaal voor effect hebben op met name stationair gedrag, dit is de modificatie die ik aan een 9 cc tweetakt heb gedaan:
    IMG_20180905_164112.jpg
    en kijk maar eens hoe vreemd dat stationair loopt: eerst prachtig, en daarna heel raar en onregelmatig. Op toeren loopt het gewoon prima, dan is er voldoende gassnelheid in het inlaatkanaal om die olie weg te blazen, maar als het langzaam draait, verzamelt die olie zich, en komt in onregelmatige klodders die motor binnen. Gewoon ter demonstratie dat je niet zomaar alles ongestraft kan doen met een inlaatkanaal. Het vreemde stationair lopen begint zo'n beetje na 3:55, nog een keer rond 5:40, en helemaal op het eind is het het duidelijkst.
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2019
    Rutten vindt dit leuk.
  2. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    266
    misschien niet helemaal duidelijk geweest. het is nu al een carter aanzuig. de 5 gaten kijken nu al tegen de centrale drijfstang aan. zit ongeveer op 12 mm daar vandaan. Dat buisje zit dan ongeveer 7 mm van de centrale drijfstang. dus vrij van de wand waar de 5 gaten zitten. mijn gedachte gang was dat eventuele lek niet in de onderste aanzuig kon komen. lijkt me dan dat als ik dat buisje weg ga halen daar nu wel last van heb.
    (ben begonnen met een verdeelstuk met een directe aanzuig, en dan een oliepomp om het carter te smeren. Op advies heb ik de oliepomp er uitgehaald. een centrale aanzuig gemaakt met het verdeelstuk wat ik op de foto in mijn hand heb. en als laatste dan een gescheiden aanzuig)
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.579
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, aha, dan is dat niet helemaal duidelijk.... Maar als je DAT aan wilt gaan passen, dan ben je nog wel even bezig...

    Want, als ik je goed begrepen heb, dan heb je nu dus het mengsel rechtsstreeks tegen de krukas en drijfstangen aan blazen (en dat smeert prima, daar is niks mis mee) maar je hebt dus een "kamertje" gemaakt waar het mengsel naar toe stroomt, en daar komt het in de luwte, kan de olie lekker uitlekken.
    Als je carteraanzuiging wilt gebruiken kun je beter iedere zuigbuis rechtsstreeks op het carter aansluiten, en het liefste op een verticale wand, zodat er niet ergens een plasje olie de boel kan verstieren....
     
  4. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    266
    Op dit moment is het dus al een carter aanzuig met op de verticale wand de aanzuig. image-2019-01-28.jpg
     
  5. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    266
    zou het helpen om op het uiteinde van de carburateur pijp een flens te plastsen dusdanig groot dat deze over de onderste gat valt. zodat spattende olie niet in de aanzuigpijp kan komen?
     
  6. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    266
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.579
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmmm…. vreemd... de situatie zoals in post 44 zou gewoon moeten werken...

    Zou heel goed kunnen dat je laatste tekening inderdaad een beter gedrag geeft.
    Maar de olie moet natuurlijk wel op een of andere manier toch ook in die buizen terecht kunnen komen, want je wilt de cylinders en de kleppen ook gesmeerd hebben uiteraard.

    Ik meende dat Saito destijds (bij hun toenmalige 5cylinder) een soort van waaier had meedraaien met de krukas, die alles gelijkelijk over de krukkast verdeelde. Die motor heb ik nooit slechte verhalen over gehoord, wellicht werkte dat goed...
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.429
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Timo, het filmpje in je openingsbericht doet het niet meer.

    D'r is toch een Fransman die stermotoren aanpast, kan zo gauw zijn site niet vinden.
     
  9. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    266
    @brutus,
    ga dat schotje eens uitproberen.

    @Ron,
    merkwaardig kan het ook niet meer vinden in mijn youtube kanaal. gelukkig staat er een nieuwe op de 2e pagina.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.429
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het staat ergens in deze discussie. Zeer lezenswaardig vanwege beschrijven stermotorproblemen en oplossingen.
    Saito FG 60 r3 gas 60 cc
    (Helaas is zoeken binnen een discussie niet meer mogelijk.)
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2019
    Rutten vindt dit leuk.
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    verkeerde topic
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2019
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.429
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  13. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    266
    afdekkap gemaakt. binnenkort maar eens proberen. image-2019-02-02.jpg image-2019-02-02 (1).jpg
     
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.579
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wow, da's in elk geval wel heel mooi gemaakt....
     
    Rutten vindt dit leuk.
  15. Peppie

    Peppie

    Lid geworden:
    24 jan 2006
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Emmen
    Hallo allemaal,
    Na een tijdje niet op het forum kijken, even het volgende over lawaaige stermotoren.
    Het uitlaat geluid wordt voor een groot deel bepaald door de oversnijding van de inlaat en uitlaatklep.
    Hoe meer oversnijding, hoe meer herrie.
    Verder over moeder-drijfstangen en de de hoeken van de hulpdrijfstangen.
    Voor gloeiplug motoren maakt het niets uit of de hoeken gelijk zijn of niet, omdat het ontsteek tijdstip
    niet bepaald wordt door een verdeler, maar alleen door de compressie en het type plug.
    Onregelmatig lopen is voor gloeiplug stermotoren geen punt, het is mij nog nooit opgevallen, d.w.z. ik heb het nog nooit gehoord.
    Groeten Rieks
     
  16. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    148
    Locatie:
    leeuwarden
    Als je bij Google afbeeldingen zoekt naar de os max Sirius 7, zie je ook foto’s van een soort van waaier die aangedreven word.
     

Deel Deze Pagina