Uitlaat temperatuur

Heeft iemand van jullie wel eens wat gedaan aan metingen uitlaattemperatuur??

Ik wil het volgende:

Op enkele van m,n kisten ( Tigermoth, GeeBee P 47) zitten benzine motoren van 40 tot 170 cc. Met name de GeeBee en P 47 hebben Pitts style uitlaten. Die dempen niet al te best. Maar ze zijn een mooi begin voor het aansluiten van zelfbouw nadempers. Via PTFE koppelingen en bochten van Krumscheid wil ik er dan speciaal voor dat model en passend binnen de kap nadempers op zetten.
Ik heb er al wat gemaakt voor proef en die worden eerdaags static getest.

Maar... ik wil niet hardsolderen maar met zilver/tin. Dit heeft uiteraard een hoger eutectisch punt dan lood/tin ( 240 tegen 180) en de vraag is dus zou dat voldoende zijn.

Bij een spruitstuk cq direct in de buurt van de uitlaatpoort zal het echt niet gaan maar wanneer de uitlaatgassen via de Pitts Style demper geëxpandeerd zijn is de temperatuur al behoorlijk lager.

Ik heb de nadempers ( meerkamer) gemaakt van wat voorhanden is bij de Aldi,Liddle ,Blokker etc aan RVS. In dit geval omgebouwde thermosflessen. Binnendeel gebruikt, geperforeerde buizen er in en diverse schotten. Het zachtsolderen van RVS ( met daarvoor bestemd vloeimiddel) gaat met zilver/tin soldeer heeeeel mooi.

Mogelijk zet ik bij het proefdraaien een temperatuurmeter tegen de ingang van de nademper maar in ieder geval doe ik een kunststof tierap in de buurt van de eerste soldering. die kan rond de 180 graden hebben en is dus een verklikker van de temperatuur.
Valt het uit elkaar...ja dan hebben we pech gehad. Blijft de tierap heel dan zit de temperatuur onder de 180 graden.

Dus nogmaals...wie heeft wel eens wat metingen gedaan??

Groet,

Henk
 
ik neem dat riciko nooit
ik las alles met tig in elkaar of gebruik hard soldeer
beeter zeker dan net aan
 
Hoi Jeroen,

Zolang ik niet weet of die het houd wordt er static getest...dus geen risico (kan hooguit onder in de kap vallen). Ik heb geen mogelijkheden voor tig lassen en ook niet voor hardsolderen.
Maar de drijfveer was dat met zilver/tin alles zo mooi blijft en met hardsolderen de zaak er knap lelijk uit gaat zien. Blijkt het niet te kunnen...ja dan zit er niets anders op dan hardsolderen.
En of het net aan is?? Er zit natuurlijk al een behoorlijk stuk uitlaat en demper voor voordat de zelfgemaakte nademper komt....Wie weet wordt het op die plek niet meer dan 100 graden of zo....
 
Hallo Henk,

Meting heb ik nooit gedaan maar het smeltpunt van zilversoldeer ligt tussen de 400 en 900 graden C.
Dit lijkt mij ruim voldoende voor vlakbij de cilinderkop.
Na het zilversolderen de boel met een staalborsteltje bewerken (b.v. op de Dremel) geeft een prachtig glimmend resultaat.

Groeten, Ralf
 
Het is niet de temperatuur op zich die je de das om gaat doen, maar de sterkte. Hardsolderen is gewoon domweg stukken sterker.

Overigens, ga voor een goed lopende, ongeblazen tweetakt benzinemotor maar uit van een uitlaatgas temperatuur van tussen de 250en 300 graden, schat ik zo. Nooit echt gemeten, maar zeker achter de cowling moet je daar wel minimaal van uitgaan.

Groet, Bert
 
Heeft iemand van jullie wel eens wat gedaan aan metingen uitlaattemperatuur??
Ik heb de temperatuur van (twee takt) uitlaatgas wel eens gemeten. Direct aan de uitlaatpoort. Betrof een twee cilinder motor van 250 cc. De motor hing aan een waterrem en in het bruikbare toerengebied was de temperatuur van 650 bij 12.000 tot ruim 800 graden bij 16.500 toeren. Aan het einde van de uitlaten was daar nog ongeveer 120 graden van over.
Daar heb je dus niks aan.
Zoals ik het lees wil je een bestaande set-up uitbreiden met een soort tweede demper. Je zou eens een paar kloddertjes soldeer kunnen smeren op de bestaande uitlaat en kijken hoe dat zich houdt.
Groeten,
Sam.
 
Helaas is het maar al te vaak zo dat wanneer iemand een serieuze vraag stelt er vele domme antwoorden worden gegeven. Het scooterforum etc staat er vol van. In deze discussie komen we gelukkig snel verder.

Ja..een bestaande Pitts Style uitlaat met daaraan een nademper zoals bv de hoofddemper van Krumscheid er uit ziet (ook inwendig).

Hier de 1e uitlaat/demper de pitts style:
full


Zojuist een zo goed mogelijke foto gemaakt wat ik al in de kap van de 3.00 meter Geebee R3 heb:
full


Links boven zie je de bestaande alu uitlaat, dan de PTFE koppeling met klemmen en dan de Krumscheid bocht. De pot is dus de binnenfles van een thermosfles. De schotten (meerkamer) en de binnenbuis zijn allen verbonden dmv of klinken of felzen. het zijn dus alleen de solderingen aan de buitenzijde tw bocht aan deksel, deksel aan pot, uitlaatpijp aan pot. De ophanging achteraan is weer standaard Krumscheid. De binnenbuis waarvan het laatste derde deel is geperforeerd zit verbonden aan het achterdeksel zodat er geen buiging kan optreden. het gat in de deksel is keurig geperst en heeft dus een flens van ongeveer 3 mm lengte. Het uitlaatpijpje zit aan de voorzijde van de pot en is nog net te zien. Het is overigens een 170 cc boxer motor maar op de foto kun je maar één cilinder uitlaat combinatie zien.

En nogmaals waarom niet hardgesoldeerd: gewoon om te weten of het kan want het staat zo gelikt.

Kwam op een Engels forum terecht en er is duidelijk hoop dat de buitenzijde van de uitlaat op deze afstand van de uitlaatpoort door de meervoudige expansie van de uitlaatgassen helemaal niet meer zo warm is...denk daarbij aan rond de 120 graden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de uitlaat op mijn zg 38 is alleen maar zilver gesoldeerd vanaf de uitlaatpoort af aan .Dit houdt zich heel prima .
 
Je kunt zelfs de gebruikte gascannisters gebruiken van de gasbrander om dempers te maken .
maar ik zou er niet voor kiezen om die pitsstyle uitlaatjes te gebruiken ,dat zijn geen dempers maar uitlaten met een zeer slechte doorstroming .Beter is om de pitstyle uitlaten te vervangen door uitlaat bochten en dan je demper in te gaan .
 
Teneinde spraakverwarring te voorkomen:

Hardsolderen: met messing of zilver en een hoge temperatuur brander bv aceteleen.

Zachtsolderen: met lood/tin of zilver/tin en een relatief lage temperatuur brander bv butaan/propaan mengsel.
Deze hele exercitie/test is om te bepalen in hoeverre en van af welk punt van de uitlaatflens je EVENTUEEL kunt volstaan met zachtsolderen.
Zodra het weer het toelaat test ik een nademper op een 40 cc en de 2 nadempers op een 170 cc. Uitslag volgt. Standaard dempers van Krumscheid kopen is inderdaad de makkelijke manier. Maar ja waarom makkelijk doen als het mogelijk ook stukken goedkoper kan of hoe was het gezegde ook al weer.... tevens heb ik met eventueel zelfbouw meer vrijheid in de vormgeving. Lukt het niet dan heb ik de mogelijkheid om de zaak schoon te maken en extern met zilver te hardsolderen. Maar zoals reeds opgemerkt ben ik dan van anderen afhankelijk en gaat de uitstraling van het uiterlijk ver achteruit...
 
met dit type brander kun je prima zilver solderen .

gasbrander-creme-brulee.jpg


en dit is zilversoldeer in de bouwmarkt te verkrijgen samen met flux6 vloeimiddel .

griffon-zilversoldeer-23s-15.jpg


accetyleen is inderdaad bij messing solderen nodig (daar is een hogere temperatuur voor nodig )

zilver tin of tin zelf is niet echt bruikbaar op uitlaten aangezien je vrij dicht in de buurt zit van het smelttemperatuur van tin en je er zelfs heel makkelijk overheen gaat .
 
Uitlaat/demper

Hier een nog geheel andere benadering van uitlaat/demper bouw.

Motor: 480 cc V-twin 4 takt, toerental 2700 max en 2200 kruisvlucht (zelf gemodificeerde B&S zitmaaier motor en weegt "nog slechts" 18 kg).

Uitlaat/demper:
Deze bestaat uit 3 delen
- deel 1: flens, recht stukje, Krumscheid bocht ( dia 25 mm). Deze delen zijn hardgesoldeerd.
- deel 2: rechte pijp en bocht. Aan elkaar hardgesoldeerd en dmv een veer in deel 1 getrokken.
- deel 3: de demper bestaande uit een aluminium bus (haarlakbus), aluminium gedraaide flenzen bevestigd met parkers, een inwendige geperforeerde alu pijp, dempingswol tussen de binnenpijp en de bus, kort bochte aan het uiteinde (ook geschroefd).De hele demper wordt onder veerdruk over deel 2 gedrukt.

full


full


Met deze dempers blijf ik binnen de 82 DBa op 25 meter gemeten (de eis voor + 25 kg kisten).

De 3 meter Geebee(rechts op de foto) valt toch wat in het niet zo naast de 62% Blériot.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
krimp en perspassingen of schroef verbindingen zijn allemaal mogelijk.
Ik wilde met het vorige bericht duidelijk maken waar ik het over had .belerig doen wil ik juist niet .

In het princype is alles wat snel warmte kwijt kan goed om een uitlaat van te maken ,mits de wanddikte en constructie tegen trillingen en warmte bestand is .
demper inhoud is ook belangrijk (grofweg tussen 10 tot 12x de cylinderinhoud ).
 
Had het beslist niet opgevat als belerig. :p Ga achter die brander aan. Dank voor de tip!!
Mijn brander ( met dezelfde wegwerp bus er in) doet het niet. Deze van jouw heeft waarschijnlijk een turbo stand noem ik het maar..een haan die je intrekt en dan komt er veel (voorverwarmd?) gas vrij?? tenminste ik heb eens/ergens iets in die richting gelezen...

En is flux 6 ook voor RVS? heb in de bouwmarkt alleen S39 RVS ( blauw/paars spul) voor zachtsolderen van RVS kunnen vinden.
Krumscheid heeft natuurlijk ook alles maar ik bezit niet meer zoveel Marken.
 
Laatst bewerkt:
Heb het al gevonden.. hoewel op m,n potje Flux 6 niet staat dat het voor RVS geschikt is staat dat wel op de verpakking van m,n rol zilversoldeer. Had dat nog nooit "ontdekt".
 
flux 6 is ook goed voor rvs . let wel dunwandig rvs gebruiken (0,6mm max).

gamma ,karwei en dat soort zaken verkoopt dit spul .
 
Hallo Henk het staat wel op de pot kan zijn dat je nog een oudere pot heb.
hier een foto.

full


gr Dick.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik maak het soldeerstaafje warm en dip hem in het poeder .watermengsel gebruik ik niet .is een truukje welke ik in de praktijk al gebruikte met messing solderen .
 
Klopt van dat dippen met koolstofstaal en messing.

Een paar jaar geleden voor het eerst RVS hardgesoldeerd (bochten pijpen van krumscheid) ging echt niet..wou niet vloeien ( Soldeer van Krumscheid met een laagje poeder er om heen).
Poeder er afgekrabt (dacht dat het bijzonder spul was dus niet aan Flux 6 gedacht) Poeder aangemaakt in water en voor het solderen aangebracht. Resultaat verbluffend!! Vloeide perfect.

Conclusie(van mij) Koolstofstaal messing enz niet kritisch, RVS vraagt wat meer afscherming van zuurstof hoewel je het omgekeerde zou verwachten.

ja Dick zeeeer oud pottie..
Ga zsm proefdraaien en valt de zaak uit elkaar dan schoonmaken en hardsolderen met zilver bij een bevriende gepensioneerde installateur. Heeft me toch mooie brandertjes!!

Ik leer hem net alu zandgietwerk te maken dus...
 
Ik heb nog zo,n brandertje uit de airco tijd, om te solderen moest je wel je diploma koeltechniek hebben ivm freon, oftewel je certificaten (s.t.e.k.)
jammer dat je wat ver weg woont dan had ik je kunnen helpen, flux en zilverstaven heb ik nog genoeg.
laatst nog iemand van de club geholpen beugel inkorten rvs dikwandig van een klassieker.
De dikte maakt niet zoveel uit mits je het materiaal maar naar de gewenst temperatuur kan brengen, met een goede hard soldeerset.

gr
Dick.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top