Heeft iemand van jullie wel eens wat gedaan aan metingen uitlaattemperatuur??
Ik wil het volgende:
Op enkele van m,n kisten ( Tigermoth, GeeBee P 47) zitten benzine motoren van 40 tot 170 cc. Met name de GeeBee en P 47 hebben Pitts style uitlaten. Die dempen niet al te best. Maar ze zijn een mooi begin voor het aansluiten van zelfbouw nadempers. Via PTFE koppelingen en bochten van Krumscheid wil ik er dan speciaal voor dat model en passend binnen de kap nadempers op zetten.
Ik heb er al wat gemaakt voor proef en die worden eerdaags static getest.
Maar... ik wil niet hardsolderen maar met zilver/tin. Dit heeft uiteraard een hoger eutectisch punt dan lood/tin ( 240 tegen 180) en de vraag is dus zou dat voldoende zijn.
Bij een spruitstuk cq direct in de buurt van de uitlaatpoort zal het echt niet gaan maar wanneer de uitlaatgassen via de Pitts Style demper geëxpandeerd zijn is de temperatuur al behoorlijk lager.
Ik heb de nadempers ( meerkamer) gemaakt van wat voorhanden is bij de Aldi,Liddle ,Blokker etc aan RVS. In dit geval omgebouwde thermosflessen. Binnendeel gebruikt, geperforeerde buizen er in en diverse schotten. Het zachtsolderen van RVS ( met daarvoor bestemd vloeimiddel) gaat met zilver/tin soldeer heeeeel mooi.
Mogelijk zet ik bij het proefdraaien een temperatuurmeter tegen de ingang van de nademper maar in ieder geval doe ik een kunststof tierap in de buurt van de eerste soldering. die kan rond de 180 graden hebben en is dus een verklikker van de temperatuur.
Valt het uit elkaar...ja dan hebben we pech gehad. Blijft de tierap heel dan zit de temperatuur onder de 180 graden.
Dus nogmaals...wie heeft wel eens wat metingen gedaan??
Groet,
Henk
Ik wil het volgende:
Op enkele van m,n kisten ( Tigermoth, GeeBee P 47) zitten benzine motoren van 40 tot 170 cc. Met name de GeeBee en P 47 hebben Pitts style uitlaten. Die dempen niet al te best. Maar ze zijn een mooi begin voor het aansluiten van zelfbouw nadempers. Via PTFE koppelingen en bochten van Krumscheid wil ik er dan speciaal voor dat model en passend binnen de kap nadempers op zetten.
Ik heb er al wat gemaakt voor proef en die worden eerdaags static getest.
Maar... ik wil niet hardsolderen maar met zilver/tin. Dit heeft uiteraard een hoger eutectisch punt dan lood/tin ( 240 tegen 180) en de vraag is dus zou dat voldoende zijn.
Bij een spruitstuk cq direct in de buurt van de uitlaatpoort zal het echt niet gaan maar wanneer de uitlaatgassen via de Pitts Style demper geëxpandeerd zijn is de temperatuur al behoorlijk lager.
Ik heb de nadempers ( meerkamer) gemaakt van wat voorhanden is bij de Aldi,Liddle ,Blokker etc aan RVS. In dit geval omgebouwde thermosflessen. Binnendeel gebruikt, geperforeerde buizen er in en diverse schotten. Het zachtsolderen van RVS ( met daarvoor bestemd vloeimiddel) gaat met zilver/tin soldeer heeeeel mooi.
Mogelijk zet ik bij het proefdraaien een temperatuurmeter tegen de ingang van de nademper maar in ieder geval doe ik een kunststof tierap in de buurt van de eerste soldering. die kan rond de 180 graden hebben en is dus een verklikker van de temperatuur.
Valt het uit elkaar...ja dan hebben we pech gehad. Blijft de tierap heel dan zit de temperatuur onder de 180 graden.
Dus nogmaals...wie heeft wel eens wat metingen gedaan??
Groet,
Henk