Uitlaatbocht suggesties

Hallo,

Graag zou ik willen weten wat jullie voor uitlaatbochten gebruiken voor een DA100.
Ik ga de BMB 3D XL dempers gebruiken en de fabrikant geeft op dat een lengte van 13 cm van de header het ideaalst is.

Ik heb de bochten van Pefa al bekeken alleen twijfel ik aan de sterkte daar die gemaakt zijn van aluminium.

Het liefst heb ik kant en klare bochten.

MVG,

Jeroen

Wij gebruiken hier allemaal ks bochten met de BMB dempers, die kan je gewoon bij bert kopen. Kant en klare bochten zijn bijna onmogelijk, omdat het overal anders is... meestal moet je wel iets veranderen, daardoor heeft ks nu het easymount systeem. Met een flexibele darm, dat moet je maar eens opzoeken of bevragen bij aerobertics.

Grz

Ik heb enkele weken geleden zelf een set bochten gemaakt vanuit KS onderdeeltjes. Ik heb voor iedere bocht maar 1 rechte flens met koppelstuk, een 90° bochtje en een kort recht stuk (60mm) nodig gehad. Wel heb ik veel moeten bijschuren en zat hij op sommige plaatsen nog maar net in elkaar. Ik denk dat het toestel nu bijna 10 vluchten heeft en alles is nog perfect heel.

(sorry, dacht dat het om een katana ging, vandaar dat ik alles beschreef dat ik gebruikt heb)

KS zelfbouwsetjes vind ik het makkelijkst, dan kan je alles perfect doen uitkomen. Het braseren vraagt enige handigheid, maar met wat oefening en het juiste materiaal is het kinderspel.

neem aub niet die buigzame bochten van 3W.

een collega vlieger heeft die op zijn 157 en die zijn gisteren gescheurd. Niet echt optimaal dus.

Krumscheid onderdelen zijn idd het beste, ook hun hardsoldeerstaven zijn de beste qua prijs EN qualiteit, dus die even meebestellen.

alleen moet je even zien welke diameter de BMB's hebben om alzo een geschikt teflon tussenstuk te vinden. uitlaat headers dienen dezelfde diamter te hebben als de diameter van de pot.

groeten,

Peter

zo dicht mogelijk he jens

ik heb hetzelfde probleem met een BMB tuned pipe, hoe heb jij dit opgelost met de teflon ?

Heren alvast bedankt voor jullie antwoorden tot zover ;)

Ik zal inderdaad zelf wat gaan knutselen met die KS onderdelen.

Nu heb ik ook nog een vraag over het volgende:

Ik kreeg van Randolph Brömer van BMB het volgende antwoord op de vraag over de lengte van de bocht:

" XL-3D" Muffler with 10-13 cm hedder lenght.

Dat zou betekenen dat ik maar een kleine bocht kan maken en dan meteen de demper al moet aansluiten.

Wat denken jullie daar van?

Ook heb ik 1mm in diameter aan verschil tussen bocht en demper zitten is dat enkel met de teflon op te vangen?

@Paul,
Het is inderdaad bedoeld voor de Katana ;) Heb je dezelfde setup?

Ik heb ook dat verschil want ik gebruik ook KS bochten. Gewoon opgevangen met teflon.
Nu toch ook al 10 vluchten en enkele test runs met de nieuwe DA zonder problemen.

De header lengt van 10-13cm begin je te meten vanaf het center tot aan de uitlaat.
Je kan best beginnen op 13cm en dan eventueel inkorten.

Misschien weet gino welke lengte hij heeft gebruikt?

Paul heeft het denk ik over vincent zijn katana (News: Katana maiden).
Dus hij zal ook wel weten hoe lang hij de headers daar heeft gemaakt...

Jeroen,

2 mensen die ik ken hebben kril katana met DA 100 en BMB potten

sam en marc, voor meer info vraag je het maar. Beide wonen voor jou niet ver over de grens.

Neen jeroen, spijtig genoeg is die katana niet van mij, maar van een vriend, vincent jacquemyn.

Ik weet niet welke bmb dempers er juist onder zitten, maar ik weet dat ik de lengte van de bochten vrij ruim heb genomen. De motor draait echter perfect, dus ze blijven zo.

De teflon maak je lauw met föhn en schuift ze dan over de dempers. Vervolgens de klemmen erop zetten. (GEEN spanband, die trekken alles ovaal bij het aandraaien, en werken niet mee bij vervorming door temperatuursschommeling, gevolg; lekken)

Wanneer je bochten klaar zijn en op de juiste lengt, sla je met een doorslag of een priem een 8tal gaatjes/bijna gaatjes/scherpe uitstulpingen van binnenuit in het einde van de bocht. Vervolgens de teflon weer lauw maken met de föhn, klem om de bocht leggen, teflon met demper er reeds aan vast over de bocht schuiven, alles uitrichten in het vliegtuig en de klem errond zetten.

Vervolgens warm ik nog even de teflon op tot hogere temperatuur. Zodoende zet alles zich mooi vast en gaan de klemmen wat intrekken aan de teflon. Het gevolg is dat ik de laatste jaren haast geen lekken of losschuivende teflonkoppelingen heb gehad :-)

Jeroen; Op mijn 3W150 heb ik krumscheid comfort mount bochten gebruikt, die hebben 2 knikken erin zodat je ze in ieder gewenst model kunt buigen, werkt super en gaat al vele vluchten mee (je hebt de kist zien vliegen op de 3DC meeting in april)

Wat iedereen al aangeeft klopt ook; de KS bochten zelf solderen is nog de beste methode, alleen vergt wel flink wat handigheid met solderen en bewerken van die bochten.

Bij mijn 3W157 heb ik via ebay compleet flexibele bochten gebruikt, die hadden zo ook voor andere motoren (3W106, DA100, etc) en die zijn helemaal makkelijk te plaatsen. Ik kan alleen nog geen lange termijn-uitspraken doen, aangezien ik net 2 vluchten met de kist gemaakt heb (komend weekend hopelijk flink wat meer)

HPIM5061.JPG

Is de Katana al ge-airbrushed?

Grt.

Alex, dat zijn dezelfde die een clubgenoot op zijn 157 CS heeft zitten, na een 10 tal vluchten is de eerste al gescheurd.

ja dat ziet er mij zoiets uit die rap gaat kapot zijn :-)
Ik had zo een flexibele bocht van KS (denk ik) op mijn extra.
Die is ook 2 of 3 keer gebroken.

Die confort mount blijkt beter te zijn.

Alex, dat zijn dezelfde die een clubgenoot op zijn 157 CS heeft zitten, na een 10 tal vluchten is de eerste al gescheurd.

Die van mij komen niet bij 3W zelf vandaan, dus ik hoop dat ze heel blijven:) (mijn uitlaten zijn op 2 punten ondersteund ook, is op die foto niet te zien nog)

Grt.

Mhh, met wat geluk blijven ze een tijdje heel, maar bij mijn decathlon waren ze onmiddelijk stuk. Ik heb geprobeerd om de scherpe bocht te vervangen door een vast stukje en vandaar verder te gaan met de flexibel. Ook stuk na 3 vluchten... Die flexibels zijn superdun, iets compleet anders dan de KS ABF bochten. Maar omdat je met zulke korte lengte moet werken (15cm) is de enige optie een zelfbouwbochtje. Dat is niets om bang voor te zijn, ik had beide bochtjes klaar op anderhalf uur en na wat schoonmaakwerk met een stalen borstel zien ze er zeker toonbaar uit. Gebruik vooral niet teveel zilver, dan hangt het overal op de bocht en dan ziet het er niet uit. Ook goed opschuren vooraleer je gaat braseren. Na het verwerken de delen geleidelijk laten afkoelen en zeker niet onmiddelijk afschrikken in water. Het teveel aan zilver kan je er afschuren met een schuurband of een dremel.

Heren,

Wederom weer bedankt voor de tips;)

Ik ga voor de KS doe-het-zelf onderdelen.
Aangezien mijn vader stoomtreinen bouwt en wel bekend is met zilversolderen zal dat wel goedkomen. Dan kan ik de bochten ook mooi even voorzichtig zandstralen.

@Alexz
Ik ben nog niet begonnen met airbrushen. Wel ben ik nu bijna zover dat alle onderdelen zijn ingebouwd. Ik hoop hem dit seizoen nog te kunnen invliegen. Het airbrushen zal wel even duren omdat ik een erg bewerkelijk schema wil gaan maken.

eventueel kom je maar de grens over Jeroen, doen we het even voor je

Back