Ultralight niet meer boven woonwijk

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Bertus, 25 apr 2006.

  1. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Persoonlijk vind ik het verschil in regels tussen het gewone sportvliegen en het ULM oneerlijk groot.
    Waarom gaan mensen met een ULM vliegen en niet een sportvliegtuig????
    Omdat dit veel goedkoper is , lagere eisen en minder regels, een aantal redenen voor het prijs verschil:
    Een sportvliegtuig moet elk jaar gekeurd worden en onderhouden worden door een erkend bedrijf met luchtwaardigeonderdelen (=duur) een ULM hoeft dat niet idereen mag aan zijn eigen toestel rommelen met onderdelen van de GAMA. (in belgie, in nederland 1x per jaar een keuring sinds kort)
    Een sportvlieger moet door een speciale arts gekeurd worden voor piloot(=duur en hogere eisen), voor een ULM vlieger volstaat een algemene sportkeuring door je huisarts.
    Voor je brevet van sportvlieger moet een zwaar theoretische examen van diverse vakken doen(=duur en is moeilijk) Voor een ULM brevet volstaat een eenvoudig examen.

    Wat mij stoort is dat een balonvaarder verplicht is om zijn hoogtemtr elke 2jaar te laten checken even als zijn transponder (dit word nagekeken door de overheid tijdens de jaar keuring) een ULM zou dit ook moeten, maar bijna niemand doet dit, omdat er toch niemand is die dat nakijkt of dat dat gebeurd is.(in belgie)

    Zoals reeds gezegd zijn er ULM's met een betere performance als een sportvliegtuig, ze vliegen in de zelfde lucht (ctr's) maar toch zijn er op technische controle vlak en op de eisen van de piloten zo'n grote verschillen 8O :?:

    Zoals (helaas) de praktijk uitwijst zijn er ook veeeeel meer incidenten met ULM's dan met sportvliegtuigen.
    (ik heb vandaag gehoord dat een ULM gemiddeld 1xper 200hr een motor uitval heeft 8O :roll: 8O )
     
  2. klaaz

    klaaz Guest

    Tja, minder regels voor wat betreft het onderhoud, zelf onderhoud mogen uitvoeren. Bij MLA's mag het allemaal. En het lullige is dat sommige mensen dit toch heel serieus oppakken en als het ware de regelgeving van de GA er tegen aanhouden. Er zijn echter ook vliegers die het wat minder nauw nemen. Of gewoon slechte techneuten zijn. En dan kan het mis gaan. Die mensen moeten tegen zichzelf en anderen beschermd worden.

    En jongens, laten we het nu eerlijk zeggen: met je leven speel je toch niet? Professionaliseren dus. Dan maar wat duurder. De eerste de beste MLA die wel op een druk bevolkt marktplein gaat crashen zal voor een werkelijk volksrevolutie gaan zorgen als we niet oppassen.
     
  3. klaaz

    klaaz Guest

    Beide ongelukken zijn trouwens totaal niet gerelateerd, maar ze worden wel over een kam gescheert. In principe is elke midair collision een freak accident, gebeurt statistisch gezien vrijwel nooit. Dit is echter de derde in 3 jaar tijd, dus we zouden het qua statistieken de komende 100 jaar wel gehad moeten hebben zou je denken.

    Het ongeluk waarbij de trike een hangar geraakt heeft staat hier volledig los van. Take off tijdens veel crosswind en een trike die hierop moeilijk te corrigeren is. Toen stond er een hangar in de weg.
     
  4. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    mooi gezegt klaaz het laaste bericht dan.
    want alles in de luchtvaart word bijna altijd over een kam geschoren
     
  5. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Hier komt nog bij kijken dat er totaal geen ongelukken getolereerd worden, ondanks de technische vooruitgangen die men maakt.

    Kijk maar wat er om je heen gebeurd. Het wegbeeld wordt steeds drukker, maar mogen er dus ook meer ongelukken gebeuren? Nee, vindt men.
    Wat is dan bijv. de oplossing?: als een aantal mensen niet kan uitkijken of de voorrangsregels niet kent, dan plaatst men overal rotondes.

    Vergeet niet dat sinds 100 jaar het knap druk is geworden in de lucht.
    Dus statistisch gezien meer ongelukken, ondanks de technische vooruitgang.


    Ik ben trouwens ook bang dat het voor onze modelvliegsport steeds moeilijker wordt. Ook door de ongelukken waar we het nu over hebben.

    wat ik eens las: verkeer maakt geluid, vliegtuigen maken lawaai..........

    Taco.
     
  6. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Volgens de regels mag een niet gekeurd vliegtuig wat een ontzegging heeft van goedkeuring (ultralights en de meeste zelfbouwprojecten dus) zowiezo niet boven aaneengesloten bebouwing vliegen...

    Dus hoe die tweede daar in de bebouwde kom terecht is gekomen?

    Er is voor ultralights een paar jaar geleden ook al een keuring ingevoerd om de kwaliteit het onderhoud enigsinds te garanderen.
    De meeste vliegers nemen gelukkig het onderhoud van hun toestellen zeer serieus. Het is je eigen leven maar wat er van afhangt, en dat van eventuele anderen die je zou kunnen raken als er iets fout gaat...

    De regelgeving voor het onderhoud van de transponder ken ik niet, maar als je kijkt naar het ontmoedegingsbeleid van de regering ten opzichte van de ultralights zal dat ook redelijk streng worden.
    En de medische keuringen zijn ook al aangetrokken..

    Wat ik trouwens niet snap is dat iedereen gewoon auto mag blijven rijden zonder enige vorm van keuring. Een tante van mij is haast blind, maar ze mag nog steeds auto rijden. Door een sport medische keuring zou ze meteen afgekeurt worden. Maar ja, blijkbaar is een auto ongeluk niet zo erg als een ongeluk met een ultralight....
     
  7. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    sanka.
    ik heb een handicap met de benen ik heb gevraagt aan de verzekeraar wat als ik auto ga rijden zonder gekeurd te worden en ik krijg een ongeluk ben ik dan nog wel verzekerd.
    hun zeiden nee.
    ik ben dus naar het rdw geweest om me te laten keuren en ik ben goed gekeurd.
    maar dit is wel vrijwillig en dat vind ik dus het domme van het huidige systeem de keuringen zijn vrijwillig.
    het zou verplicht moeten zijn
     
  8. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Gaat ook niet lang meer duren, was vorige week nog op het nieuws!!!
     
  9. jomm

    jomm

    Lid geworden:
    30 jan 2006
    Berichten:
    79
    Locatie:
    3th rock from the sun
    Dat moet je met de auto toch ook, of niet soms? :?
     
  10. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    met de auto ben je gebonden aan wegen met een vliegtuig niet. daarom zijn veel vliegtuigen ook veel sneller op een plaats. net zo als de trauma heli donders veel sneller op het uiterste van hun gebied is dan een trauma auto van af het zelfde adres
     
  11. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Als je van Sanicole (Leopoldsburg, BE) naar Midden-Zeeland (Middelburg, NL) vliegt moet je zigzaggen van begin tot het einde, het is niet zo dat je je zomaar in vogelvlucht of hoe je ook maar wilt je gaat verplaatsen met je vliegtuig. Kijk maar even op -jaja- een vliegkaart! 8O
    Gewoon een voorbeeld op hetgene ik hier aanhaal, je komt minstens 2 militaire en 2 grote luchthavens tegen waar je wel degelijk moet rekening houden, zelfs al heb je er niets mee te doen.
     
  12. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Dus zo vrij vliegen is het tegewoordig niet meer :evil:
     
  13. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    oke je zult moeten zigzagen op somige plaatsen maar des ondanks zijn de heli's en vliegtuigen toch veel sneller op een plek dan auto's.
     
  14. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Geheel met je eens Marco.
    En voor iedereen. Eens in de vijf jaar of zo. En vaker boven de 60 bv..

    Een kenis van me die aan zijn 60ste met zijn vlieg brevet begon moest zich elk half jaar laten keuren... Maar in zijn auto stappen mocht hij wel zonder keuring.
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    nee die keuring heet daar rijbewijs.
     
  16. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Nou, mooie keuring...

    "Kunt u dat kenteken lezen"

    Daar houd het voor het autorijden voor de meeste nederlanders al op.
    En dan ook nog maar eenmalig....
     
  17. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    gerard
    een fysieke keuring is het bepaald niet dat rijbewijs.
    als je een handicapt hebt gaan ze specifiek kijken naar de dingen die het rijden beïnvloeden.
    maar dat is dus wel op eigen verzoek.
    maar bij het afrijden kijken ze echt niet of je medische wel geschikt bent hoor.
    dan is het gewoon afrijden.
    rij je zonder fouten op dat moment krijg je gewoon je papiertje en die is dan voor altijd.
    net zo als voor mensen met suikerziekte en andere ziektes die er voor kunnen zorgen dat je tijdens het rijden een black out krijgt.
    allemaal dingen die bij de meeste mensen onopgemerkt blijven die mensen zijn dus een gevaar op de weg.

    daarom ben ik erg pro om in elk geval voor dat je het papiertje krijgt een voledige medische keuring op kosten van de overheid dan wel.
    want ik denk ook dat jij niet graag iemand met 120 kmpu op je af ziet komen slingeren.
    er zijn veel veel veel meer auto's op de weg en in de wereld dan vliegtuigen en toch worden alleen de bestuurders van die vliegtuigen streng gecontroleerd.
     
  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Marco, je hebt daar een heel groot punt.
    Mijn vader was zwaar astma patient en kon bijna niets meer. Een kort stukje wandelen was veelal al te veel of te zwaar. Vandaar ook dat hij toendertijd een auto kreeg van het GAK. Na vele jaren met plezier gebruik te hebben gemaakt van die auto (dafjes) werd hem die auto afgenomen omdat hij 0,5% teweinig zuurstof in zijn bloed had. Het rijbewijs werd hem overigens niet afgenomen. Nu is er een medische rijvaardigheidskeuring pas verplicht vanaf je 70ste jaar, van mij uit mag dat idd om de 5 jaar voor iedereen gelden.
     
  19. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    effe terug naar het vliegen (ipv het autorijden)

    Ik heb een tijdje terug met een sportvliegtuig van EBZW (Genk) naar EHMZ(midden-Zeeland) meegevlogen maar dat gezigzag viel best mee.
    natuurlijk moet je rekening houden met die gebieden maar als je het netjes vraagt krijg je idm toestemming om er door te vliegen (bv we vlogen recht over het vliegveld van Antwerpen).
    Het probleem van de meeste ULM´s/piloten is dat die geen radio-vergunning hebben en dat meestal de radio ook maar half werkt.
     

Deel Deze Pagina