In dit draadje is Raymond de Ultraracer van Look aan het bouwen.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/ultra-racer-van-look.272361/
Ik heb hem vandaag ook binnen gekregen en alleen de kleur schreeuwt er om om er iets speciaals van te maken.
Ik ga er dus een echte speedkist van maken.
Basis is de standaard Ultraracer maar her en der wijk ik af van het ontwerp van Look.
Ik had destijds het vleugelprofiel aan Look aangeraden want dit wordt ook in F3S gebruikt, is dus snel.
Dit is de kit zoals je hem koopt.
Er past een 28 serie motor in.
Laten we beginnen met wat F3S is.
Dat zijn modellen die puur gemaakt zijn op snelheid.
Er wordt tussen 2 meetpunten in een rechte lijn gevlogen, van links naar rechts en nog een keer van rechts naar links.
Het gemiddelde is de snelheid.
Het komt er dan eigenlijk op neer om omhoog te vliegen, een immelman turn te doen en dan op een hoogte van een meter of 10-15 door de meetpunten te vliegen.
Brandstofmodellen halen net aan de 300, electro zit al tegen of over 500 km/u.
De modellen zijn bijna allemaal vol carbon en een leeg model (spanwijdte 140cm) kost al gauw 900 Euro.
Maar voor recreatie en een beetje lolvliegers moet dat goedkoper kunnen.
Vandaar dat ik een poging ga doen om iets snels te bouwen op een goedkope manier, en dan met de Ultraracer.
Spanwijdte 1 meter, redelijk klein maar het is te doen.
Beginnen met de motor.
In de wedstrijden zijn het allemaal herwikkelde topmotoren.
Om de 300 of misschien 350 aan te tikken hoeft dat niet.
Ik gebruik een gewone 3542 motor.
Als ie wegbrand dan koop je voor 25 euro weer een nieuwe.
Maar omdat de motor voorop het model komt, dus in de buitenlucht, moeten de kabels meteen naar binnen.
Ik moest daarvoor een stukje aluminium wegslijpen.
Nu kunnen de kabels meteen naar achteren.
Dan wordt dit dus het idee.
Probleem gaat dan het zwaartepunt worden, de motor zo ver voorop de neus, dat kantelt snel voorover.
Om te kijken of het allemaal wel ken even getest met wat accu's.
Ik wil hem op 6S gaan vliegen, dat gaat nooit in 1 pack passen dus ik maak gebruik van iets wat we ook in F5B doen, 2 packs achter elkaar, dus in dit geval 2x 3S.
Eerst met 2650 mAh cellen geprobeerd.
het kan wel maar is niet ideaal.
Toen 2x 2200 mAh pakjes.
Dat gaat perfect.
Maar er kan nog veel meer ruimte gecreerd worden dus heb ik gedaan wat ik toen ook met de Hawk F5B bedacht hebt, wegslijpen.
Eerst aftekenen.
En nadat ik stoflongen opgelopen had, ja, zonder mondkapje, had ik een zee van ruimte.
Zo ver kan dat pakket naar achteren.
En zo komen de pakketten dan in de romp.
Ik denk dat ze verder naar voren kunnen maar dan kan je door te schuiven met de accu's het zwaartepunt goed krijgen.
Dan het motorspant, dat moet aangepast worden.
De motor komt voorop dus de draden moeten ook door dat spant heen.
Motor op het spant gemonteerd en kijken hoe ik uitkwam.
Dat gaat prima.
Afgetekend wat ik weg moet slijpen.
En na het slijpen even op de romp gepast.
Gaat prima.
Standaard lijm je het motorspant in de romp, dan hou je een rand maar dan moet het spant kleiner geschuurd worden.
Omdat ik naderhand nog vanaf de binnenkant van de romp de schroeven de motor in moet kunnen draaien heb ik het anders gedaan.
Dit is de originele situatie.
Maar ik heb de hele rand weggeslepen zodat het motorspant zijn originele maat kon houden en ik genoeg vlees en ruimte heb om vanaf de binnenkant de motor te monteren.
Dus het spamt ligt vrijwel vlak aan met de voorkant van de romp.
Hij hangt nu in de UHU Endfest uit te harden.
Ik ga maar alvast op zoek naar de grootst mogelijke capaciteit accu in de kleinste verpakking.
Zal wel weer geld gaan kosten..
GJ
https://www.modelbouwforum.nl/threads/ultra-racer-van-look.272361/
Ik heb hem vandaag ook binnen gekregen en alleen de kleur schreeuwt er om om er iets speciaals van te maken.
Ik ga er dus een echte speedkist van maken.
Basis is de standaard Ultraracer maar her en der wijk ik af van het ontwerp van Look.
Ik had destijds het vleugelprofiel aan Look aangeraden want dit wordt ook in F3S gebruikt, is dus snel.
Dit is de kit zoals je hem koopt.
Er past een 28 serie motor in.
Laten we beginnen met wat F3S is.
Dat zijn modellen die puur gemaakt zijn op snelheid.
Er wordt tussen 2 meetpunten in een rechte lijn gevlogen, van links naar rechts en nog een keer van rechts naar links.
Het gemiddelde is de snelheid.
Het komt er dan eigenlijk op neer om omhoog te vliegen, een immelman turn te doen en dan op een hoogte van een meter of 10-15 door de meetpunten te vliegen.
Brandstofmodellen halen net aan de 300, electro zit al tegen of over 500 km/u.
De modellen zijn bijna allemaal vol carbon en een leeg model (spanwijdte 140cm) kost al gauw 900 Euro.
Maar voor recreatie en een beetje lolvliegers moet dat goedkoper kunnen.
Vandaar dat ik een poging ga doen om iets snels te bouwen op een goedkope manier, en dan met de Ultraracer.
Spanwijdte 1 meter, redelijk klein maar het is te doen.
Beginnen met de motor.
In de wedstrijden zijn het allemaal herwikkelde topmotoren.
Om de 300 of misschien 350 aan te tikken hoeft dat niet.
Ik gebruik een gewone 3542 motor.
Als ie wegbrand dan koop je voor 25 euro weer een nieuwe.
Maar omdat de motor voorop het model komt, dus in de buitenlucht, moeten de kabels meteen naar binnen.
Ik moest daarvoor een stukje aluminium wegslijpen.

Nu kunnen de kabels meteen naar achteren.

Dan wordt dit dus het idee.

Probleem gaat dan het zwaartepunt worden, de motor zo ver voorop de neus, dat kantelt snel voorover.

Om te kijken of het allemaal wel ken even getest met wat accu's.
Ik wil hem op 6S gaan vliegen, dat gaat nooit in 1 pack passen dus ik maak gebruik van iets wat we ook in F5B doen, 2 packs achter elkaar, dus in dit geval 2x 3S.
Eerst met 2650 mAh cellen geprobeerd.

het kan wel maar is niet ideaal.
Toen 2x 2200 mAh pakjes.
Dat gaat perfect.

Maar er kan nog veel meer ruimte gecreerd worden dus heb ik gedaan wat ik toen ook met de Hawk F5B bedacht hebt, wegslijpen.
Eerst aftekenen.

En nadat ik stoflongen opgelopen had, ja, zonder mondkapje, had ik een zee van ruimte.

Zo ver kan dat pakket naar achteren.

En zo komen de pakketten dan in de romp.
Ik denk dat ze verder naar voren kunnen maar dan kan je door te schuiven met de accu's het zwaartepunt goed krijgen.

Dan het motorspant, dat moet aangepast worden.
De motor komt voorop dus de draden moeten ook door dat spant heen.
Motor op het spant gemonteerd en kijken hoe ik uitkwam.
Dat gaat prima.
Afgetekend wat ik weg moet slijpen.

En na het slijpen even op de romp gepast.
Gaat prima.

Standaard lijm je het motorspant in de romp, dan hou je een rand maar dan moet het spant kleiner geschuurd worden.
Omdat ik naderhand nog vanaf de binnenkant van de romp de schroeven de motor in moet kunnen draaien heb ik het anders gedaan.
Dit is de originele situatie.

Maar ik heb de hele rand weggeslepen zodat het motorspant zijn originele maat kon houden en ik genoeg vlees en ruimte heb om vanaf de binnenkant de motor te monteren.
Dus het spamt ligt vrijwel vlak aan met de voorkant van de romp.
Hij hangt nu in de UHU Endfest uit te harden.

Ik ga maar alvast op zoek naar de grootst mogelijke capaciteit accu in de kleinste verpakking.
Zal wel weer geld gaan kosten..
GJ