Ultrsoon reinigvloeistof

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door pieter M, 7 nov 2022.

  1. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Mijn motoren altijd met wonderolie gedraaid. Nog nooit lagers vernieuwd en om mij heen vliegers die op synt.olie draaien en heel wat lagers vernieuwd!
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De ontkenning ontkennen we niet.
    Regelmatige loop, houdt de boel kleverig aan de gang. Zelfs een gepealde OS.

    Maar dat ene blokje verder terug? Toonde te vies om aan te pakken.
    Maar de lagers konden pardoes weer terug. Niets aan de hand.Ding amper wat gedraaid?

    En een gepitte uitgevreten as bij de carb wil soms nog wel dichten. De voorbeelden gezien.

    Lange stilstand. Wel. Ander verhaal. Het hangt er van af per gevalletje.
    Soms was wassen genoeg.

    Ik heb wel lagers verwisseld. Soms door een tik op een prop. En gebrek aan afterrun op Klotz.
    Of een zoveelste gepealde OS bus. En zat er nikkel in de bende.

    Ook eens een partijtje antieke autoonderdelen in handen gehad.
    Nieuwe krukassen van een oude Italiaan. Verzegeld in castor en castor papier.
    Na 50 jaar in nieuwstaat uit magazijn.

    Castor kan als weekmaker in kunststoffen worden gebruikt. Dus er kan veel met natuurlijke stofjes.

    Vliegen met schone motor doe ik het liefst. Mocht een lager het begeven,
    is dat niet meer aan tijd dan het wisselen van winterbanden.
    Bloed simpel. 1 euro lagers. Puntzak vol.
    Je maakt je nergens meer druk om. Hoppah en weer door.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2023
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan heb je gewoon domweg niet voldoende draaiuren gemaakt: Kogellagers gaan in een modelmotor slechts heel zelden meer dan 500 uur mee, en tussen de 100 en 250 is gebruikelijker... Castor beschermt uitstekend tegen corrosie (dat doet het écht héél goed) maar het beschermt maar matig tegen slijtage. Wat het wel doet, is de speling veroorzaakt door slijtage enigszins opvullen. Ik heb een keer een motor gehad die nog prima leek te lopen, en best nog een redelijke compressie had. twee tankjes syntheet er doorgedraaid, en toen kon ik letterlijk dachlicht zien tussen zuiger en bus... en dat was geen slijtage, maar het wegwassen van het laagje castor-afzetting.
     
    MicropropSport, Fuel Monkey en serge pot vinden dit leuk.
  4. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Ik gebruik de ultrasonc mc van datona..
    Wereld spul.
    28 euris voor 5 liter concentraat.
    Ook prima met warm water zonder ultrasoon te gebruiken..
    40 jaar oude wonderoliemeuk....als sneeuw voor de zon!!!
    Nog nooit kunststof aantasting gehad...
    Te bestellen bij

    datona.nl
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat moeten we onthouden!
     
  6. Henk Greebe

    Henk Greebe

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Veendam
    Heb net 5 liter R33 op internet gekocht voor 79 euro bij Schäfer Shop.
    Inclusief verzendkosten
     
  7. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Kijk dat zijn tenminste fatsoenlijke prijzen.
    Ca. 13 euro per liter
    Alleen de hoeveelheid is me een beetje te veel dit maak ik in 50 jaar nog niet op.
    Enige optie is dit samen met meerdere te kopen.

    Grt John
     

Deel Deze Pagina