Ultrsoon reinigvloeistof

Ik zal een dezer dagen eens kijken wat er gebeurt met warme Glycol (antivries) als schoonmaakvloeistof voor de ultrasoon.

Maar inderdaad, die wonderolie rommel krijg je soms verdomd lastig weg.

Er is een reden waarom ik een schijthekel heb aan wonderolie... Als olie is het kut (het zal menigeen verbazen, maar het smeert helemaal niet zo supergoed) en het "wonder" zit hem in die bruine meuk die het produceert.
Mijn motoren altijd met wonderolie gedraaid. Nog nooit lagers vernieuwd en om mij heen vliegers die op synt.olie draaien en heel wat lagers vernieuwd!
 
De ontkenning ontkennen we niet.
Regelmatige loop, houdt de boel kleverig aan de gang. Zelfs een gepealde OS.

Maar dat ene blokje verder terug? Toonde te vies om aan te pakken.
Maar de lagers konden pardoes weer terug. Niets aan de hand.Ding amper wat gedraaid?

En een gepitte uitgevreten as bij de carb wil soms nog wel dichten. De voorbeelden gezien.

Lange stilstand. Wel. Ander verhaal. Het hangt er van af per gevalletje.
Soms was wassen genoeg.

Ik heb wel lagers verwisseld. Soms door een tik op een prop. En gebrek aan afterrun op Klotz.
Of een zoveelste gepealde OS bus. En zat er nikkel in de bende.

Ook eens een partijtje antieke autoonderdelen in handen gehad.
Nieuwe krukassen van een oude Italiaan. Verzegeld in castor en castor papier.
Na 50 jaar in nieuwstaat uit magazijn.

Castor kan als weekmaker in kunststoffen worden gebruikt. Dus er kan veel met natuurlijke stofjes.

Vliegen met schone motor doe ik het liefst. Mocht een lager het begeven,
is dat niet meer aan tijd dan het wisselen van winterbanden.
Bloed simpel. 1 euro lagers. Puntzak vol.
Je maakt je nergens meer druk om. Hoppah en weer door.
 
Laatst bewerkt:
Nog nooit lagers vernieuwd en om mij heen vliegers die op synt.olie draaien en heel wat lagers vernieuwd!
Dan heb je gewoon domweg niet voldoende draaiuren gemaakt: Kogellagers gaan in een modelmotor slechts heel zelden meer dan 500 uur mee, en tussen de 100 en 250 is gebruikelijker... Castor beschermt uitstekend tegen corrosie (dat doet het écht héél goed) maar het beschermt maar matig tegen slijtage. Wat het wel doet, is de speling veroorzaakt door slijtage enigszins opvullen. Ik heb een keer een motor gehad die nog prima leek te lopen, en best nog een redelijke compressie had. twee tankjes syntheet er doorgedraaid, en toen kon ik letterlijk dachlicht zien tussen zuiger en bus... en dat was geen slijtage, maar het wegwassen van het laagje castor-afzetting.
 
Kijk dat zijn tenminste fatsoenlijke prijzen.
Ca. 13 euro per liter
Alleen de hoeveelheid is me een beetje te veel dit maak ik in 50 jaar nog niet op.
Enige optie is dit samen met meerdere te kopen.

Grt John
 
Back
Top