Hoi Newbee,
Ik moet zeggen dat ik meer een brandstofman ben, maar ik ga het proberen uit te leggen.
Ik heb van een clublid een wat oudere Multiplex lader gekregen. Deze is denk ik niet meer te koop. Welke lader je gaat aanschaffen ligt eraan wat je toekomstplannen zijn. Als je alleen micro's gaat vliegen, zou ik een niet al te dure lader aanschaffen. Maar als je later dikke 10 cellen pakketten wilt gaan laden, zou ik wat professioneler gaan.
Zelf zie ik de Robbe en Hyperion laders erg veel.
Deze lader heeft een clublid van mij, is een erg goede:
EOS0720INET3ADE Hyperion EOS 0720i NET3 AD, 1S-7S, max 20A, 150W DC and 90W RCtechnics Modelbouw winkel
Je kan deze gewoon via het stopcontact laden, of met de klemmen op een loodaccu aansluiten.
Het is een wat duurdere lader, maar van deze weet ik zeker dat je geen aparte voeding nodig hebt, omdat je hem zo kan inpluggen in het stopcontact. De meeste accu's hebben balancing connectors, voor het balanceren van de cellen van je accu.
Op de foto zie je daar 3 boards met aansluitingen voor. Elk merk accu gebruikt andere aansluitingen. Maar als je zoals de foto laat zien deze 3 boards erbij krijgt, moet dat geen probleem zijn. Dat zijn zo'n beetje alle mogelijke verschillende aansluitingen. (connectors)
Ik weet niet welke accu's je hebt voor je Micro. Als het die van E-flite zijn, met maar een snoer en 1 connector eraan, zal je dezelfde laadkabel nodig hebben als ik voor het balanceren met je eigen lader. het kleine ladertje wat je er bij krijgt balanceert namelijk via dat ene snoertje aan de accu, want die heeft dat ingebouwd zitten. Normale 'echte' grote laders hebben dat niet, en balanceren je accu alleen als je een balanceersnoer aansluit. je kan er ook voor kiezen je accu's niet te balanceren, maar dan gaan ze waarschijnlijk minder lang mee.
Verder dan het balanceerboard heb je, als je een accu met 2 snoeren hebt ( het + & - snoer en het balanceer snoer) nog een passende laadkabel nodig. Veel voorkomende types laadkabels zijn de Deans, JST en EC3. Of in jouw geval de Micro van E-Flite
Deze zul je erbij moeten kopen om de accu te passen.
Voor alleen de Micro accu's kan je er ook dat aparte laadsnoertje bijkopen waar ik het over had. Deze kan 6 accu's tegelijk laden, en heeft een connector om de accu's te balanceren, die je in het balanceerboardje steekt.
6 x Parallel JST-PH Charge Lead for E-flite UMX Series 2S Lipoly
Alleen moet je er voor zorgen dat je alleen hetzelfde merk accu's met dezelfde capaciteit tegelijk laadt, anders kan het fout gaan!!
Wat je simpelweg doet, is op je lader selecteren dat je 2s 7.4 volt laadt, dat staat voor 2 cellen accu's.
En stel je laadt 3 300 mAh accu's tegelijk, voer je 3x300 mAh =900 mAh in je lader in. En bij 4 accu's tegelijk: 4x300 mAh= 1200 mAh.
Zo een beetje duidelijk? Misschien heb ik het warrig uitgelegd, maar ik ben dan ook niet echt van de electro