umx mig15 as3x Eflite

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door robertboxhoorn, 17 jan 2012.

  1. Gert-JanP

    Gert-JanP

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    Haren (Groningen)
    Luc!!!

    Sorry man dat het zo overkwam, was totaal niet zo bedoeld :) Had iets soortgelijks ook een keer tegen Dylan gezegd. Dit toestel was mijn eerste vliegtuig na een jaar helies gevlogen te hebben. Was er gauw op uitgekeken gezien de snelheid die mij ging vervelen. Vlieg nu met een Funjet Ultra, misschien ook wel wat voor jouw later ;)
     
  2. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Luc.
    Goed bezig kerel en wat betreft de insteek van het vliegen met jouw MIG-15 die deel ik helemaal.
    Ik ben zelf een fervent wildvlieger en heb een aantal vaste vliegmaatjes waarmee ik regelmatig de hobby deel.
    Daarnaast ben ik ook een zeer tevreden solo piloot en schroom niet om dagelijks mijn toestellen uit te laten in m'n eentje.Heb een paar mooie veldjes ter beschikking.
    Voor velen hier op het Forum iets wat ze minder fijn vinden het alleen vliegen, want alleen is ook maar alleen.
    Maar ik vind beide opties leuk en met het alleen vliegen doe ik vaak meer vliegervaring op omdat ik dan andere dingen doe als ik met de groep vlieg.
    Als afwisseling in de weekenden met de groep samen vliegen is dan ook heel erg leuk.
    Met name de afwisseling is prettig want elke dag patat met biefstuk gaat ook zo snel vervelen als je begrijpt wat ik bedoel.
    Mede daarom vind ik het RC gebeuren al meer dan 10 jaar leuk en met name het elke dag ermee bezig zijn.

    Wat jouw MIG-15 betreft..............
    Ik heb er voorheen ook al eentje gehad.
    Omdat die eerste MIG-15 zo goed beviel wilde ik er een tweede van bij.
    Ik heb met de 2e MIG-15 wel gemerkt dat de horizontale staart veel flex heeft.
    Ik heb dat aan beide zijden verstevigt met zwart isolatie-tape.
    Daardoor zit er nu minder flex in en voelt het geheel ook steviger aan.
    Ook heb ik de onderzijde van de neus van tape voorzien omdat het landen op gras wel zijn tol eist voor het neusje.
    Als je op wielen blijft landen zal dat geen enkel probleem zijn.
    Er schijnt een soort van plastik malletje te zijn wat precies past over de voorzijde van de neus.
    Hiermee bescherm je dan het geheel maximaal.
    Helaas alleen maar in Amerika te bestellen en vond het niet echt nodig omdat mijn landingen eigenlijk altijd goed gaan.

    Wat ik ook heb gedaan is van dat plastik plakfolie gehaald bij de Karwei/Praxis.
    Men gebruikt dat folie vaak op grote ramen in huizen om het doorzicht weg te halen met name voor s'avonds.
    Maar dan helemaal transparant/doorzichtig heb ik gehaald.Even goed zoeken maar het is te koop.
    Daarmee heb ik beide vleugellijsten aan de voorzijde over de gehele lengte voorzien.
    Hiermee voorkom je beschadigingen en butsen aan de vleugel tijdens het landen van eventuele takjes en andere rotzooi.
    Ook de gehele buikzijde dus onderkant van de MIG-15 heb ik van dat plakfolie voorzien omdat daarmee ook de buik wordt beschermd.
    Dat schuim kan namelijk wel snel beschadigen door steentjes enzo.
    Het folie weegt geen drol en hecht perfect aan het schuim van het toestel.

    Voor de rest heb ik het stock stekkertje gelijk vervangen voor een JST stekkertje.
    Je kent ze vast wel die JST stekkertjes.
    Veel gangbaarder dan die shit stekkertjes waarmee E-flite hun toestellen voorzien.
    En op die manier passen al mijn Turnigy Nano 2S 300Mah Lipo packjes gelijk erop want die komen fabrieksaf al met een JST stekkertje.
    Er bestaat een adaptor stekkertje maar dat neemt weer extra ruimte en gewicht in.
    Ben daar niet zo gek van en daarom zet ik er altijd gelijk een JST stekkertje op.
    Kwestie van netjes solderen en afromen met krimpkous.

    Zoals gezegt: let strak erg goed op je vliegtijden.
    Want het is echt een energie slurpend klein monstertje.
    Met 2 of 3 packjes ben je erg snel uitgevlogen.
    Of je moet tussen de vluchtjes een half uur pauze houden.Ha ha ha ha ha
    Je zult straks merken dat de MIG-15 erg goed en dosiel te vliegen is.
    Zelfs met de nodige wind erbij vind ik dit tot nu toe 1 van de allerbeste E-flite Micro vliegtuigen die zo goed vliegt met wind.
    Heb ze niet allemaal geprobeerd maar deze MIG-15 vliegt gewoon erg goed.
    Oke.....zit geen super snelheid in maar het vliegt gewoon erg relaxed en mooi.

    Wil je meer snelheid dan is een Parkzone Micro Stryker of een HobbyCity Radjet-420 echt een aanrader.
    Voor een kistje van krap 100 gram vliegen ze echt rete snel.
    Op WOT wil je zelfs die 100 gram niet in je gezicht krijgen.Want dan heb je wel pleisters nodig of een spare part oogbol.Ha ha ha ha ha
    Ik vlieg beide kistjes zonder 3-assen Gyro maar kan je vertellen dat met veel wind dit soort kistjes ook erg goed te vliegen zijn.
    Zal mede door het model/vorm komen en omdat ze op doorvlucht veel meer snelheid hebben.
    Wonder boven wonder zijn ze dus veel sneller dan de MIG-15 en ook nog eens zuiniger in verbruik.
    Erg vermakelijk dus.
    Genietse Luc.
    Vr Gr D
     
  3. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Oke, geen probleem hoor ;)
    Ik reageerde ook veel te fel. laten we zeggen dat ik even een minder prettige dag had vanwege verschillende factoren.
    Zoals ik al zei, ik heb jammer genoeg in het dagelijks leven en zelfs op mijn eigen club genoeg ervaring opgedaan met echt van die gemene figuren die altijd wat te zeiken hebben.
    Op de club vlieg ik meestal met zo'n SkyFun toestel, gaat ongeveer even hard en inderdaad super leuk om mee te vliegen :)
    Erg fijn dat het niet zo bedoeld was. Is het hiermee voldoende opgelost?

    @Dylan, goede tip van die plakfolie! Zou zonde zijn als je gelijk je hele toestel beschadigd met allemaal butsen.
    Omdat ik geen ster ben in solderen, en van mezelf weet dat ik niet alleen een nieuwe Micro kan gaan kopen als ik het toch probeer, maar waarschijnlijk ook een nieuw huis eromheen met een beetje pech, heb ik maar de HK accu's besteld die waarschijnlijk bedoeld zijn voor personen zoals ik. Want jawel, die hebben al het juiste stekkertje eraan :)

    Turnigy nano-tech 300mah 2S 35~70C Lipo Pack (E-flite EFLB2002S25 micro series compatible)

    Hoe balanceer je die dan als je je eigen lader gebruikt en er geen balancer connector aanzit?

    Nou zo dus, met balanceer stekker: 6 x Parallel JST-PH Charge Lead for E-flite UMX Series 2S Lipoly

    Ik had al begrepen dat hij veel stroom slurpt, dus de nieuwe accu's in 3 voud besteld.

    Luc
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2013
  4. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Luc.
    Jij bent goed bezig zeg!!
    Mag ik vragen waarom de Maiden flight van je MIG15 nog op zich laat wachten?
    Dit weekend biedt uitstekende weercondities om het toestel haar eerste vlucht te laten maken.
    Of zijn er andere redenen voor om pas over een tijdje te gaan vliegen met het kleine wonder?
    Vr Gr D
     
  5. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Tuurlijk mag je dat vragen! Het zit zo, dat mijn ouders het toestel mij voor mijn verjaardag schenken, en ik de zender zelf heb gekocht.
    Ik ben pas 29 mei jarig, dus vandaar dat ik nog even moet wachten.
    Ja dit weekend was geweldig weer, ik ben bij een vliegvriend geweest in Oss en gevlogen bij Delta, daar heb ik zondag die Tucano in het windstille weer wel even op zijn donder gegeven ;)
     
  6. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Luc, bedankt voor je heldere uitleg en ik begrijp het.
    Nog eventjes wachten dus met de MIG15 om die straks haar Maiden te laten geven.
    Hoor straks graag hoe het toestel je bevallen is als zij eenmaal haar vluchten heeft gemaakt.
    Vr Gr D
     
  7. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Mooi zo ;)
    Ik heb (best snel) gisteren de Hobby King accu's en laadsnoer ontvangen.
    Accu's in drietal, waren allemaal mooi afgeladen rond de 40%
    Ik kon het toch niet laten om even rond de zolder te taxiën, kijken of de accu's het allemaal doen.
    De Mig heeft maar een heel klein beetje thrust nodig om al goed vooruit te komen.
    Hoeveel expo/dual rate heb je ingesteld staan Dylan? Zoals in het boekje staat of toch nog anders?

    Luc
     
  8. Newbee

    Newbee

    Lid geworden:
    11 apr 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Leiden
     
  9. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Het is dit weekend heerlijk vliegweer mannen.
    Vanmiddag maar eens flink gaan fladderen met de E-flite MIG-15 en E-flite R2 Gee Bee.
    Vooral met weinig wind op het grote open veld zijn het heerlijke toestellen om rond mee te vliegen.
    Jullie ook een schitterend vliegweekend toegewenst.
    Vr Gr D
     
  10. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Hoi Newbee,

    Ik moet zeggen dat ik meer een brandstofman ben, maar ik ga het proberen uit te leggen.
    Ik heb van een clublid een wat oudere Multiplex lader gekregen. Deze is denk ik niet meer te koop. Welke lader je gaat aanschaffen ligt eraan wat je toekomstplannen zijn. Als je alleen micro's gaat vliegen, zou ik een niet al te dure lader aanschaffen. Maar als je later dikke 10 cellen pakketten wilt gaan laden, zou ik wat professioneler gaan.
    Zelf zie ik de Robbe en Hyperion laders erg veel.

    Deze lader heeft een clublid van mij, is een erg goede: EOS0720INET3ADE Hyperion EOS 0720i NET3 AD, 1S-7S, max 20A, 150W DC and 90W RCtechnics Modelbouw winkel
    Je kan deze gewoon via het stopcontact laden, of met de klemmen op een loodaccu aansluiten.
    Het is een wat duurdere lader, maar van deze weet ik zeker dat je geen aparte voeding nodig hebt, omdat je hem zo kan inpluggen in het stopcontact. De meeste accu's hebben balancing connectors, voor het balanceren van de cellen van je accu.
    Op de foto zie je daar 3 boards met aansluitingen voor. Elk merk accu gebruikt andere aansluitingen. Maar als je zoals de foto laat zien deze 3 boards erbij krijgt, moet dat geen probleem zijn. Dat zijn zo'n beetje alle mogelijke verschillende aansluitingen. (connectors)
    Ik weet niet welke accu's je hebt voor je Micro. Als het die van E-flite zijn, met maar een snoer en 1 connector eraan, zal je dezelfde laadkabel nodig hebben als ik voor het balanceren met je eigen lader. het kleine ladertje wat je er bij krijgt balanceert namelijk via dat ene snoertje aan de accu, want die heeft dat ingebouwd zitten. Normale 'echte' grote laders hebben dat niet, en balanceren je accu alleen als je een balanceersnoer aansluit. je kan er ook voor kiezen je accu's niet te balanceren, maar dan gaan ze waarschijnlijk minder lang mee.
    Verder dan het balanceerboard heb je, als je een accu met 2 snoeren hebt ( het + & - snoer en het balanceer snoer) nog een passende laadkabel nodig. Veel voorkomende types laadkabels zijn de Deans, JST en EC3. Of in jouw geval de Micro van E-Flite
    Deze zul je erbij moeten kopen om de accu te passen.
    Voor alleen de Micro accu's kan je er ook dat aparte laadsnoertje bijkopen waar ik het over had. Deze kan 6 accu's tegelijk laden, en heeft een connector om de accu's te balanceren, die je in het balanceerboardje steekt. 6 x Parallel JST-PH Charge Lead for E-flite UMX Series 2S Lipoly

    Alleen moet je er voor zorgen dat je alleen hetzelfde merk accu's met dezelfde capaciteit tegelijk laadt, anders kan het fout gaan!!
    Wat je simpelweg doet, is op je lader selecteren dat je 2s 7.4 volt laadt, dat staat voor 2 cellen accu's.
    En stel je laadt 3 300 mAh accu's tegelijk, voer je 3x300 mAh =900 mAh in je lader in. En bij 4 accu's tegelijk: 4x300 mAh= 1200 mAh.

    Zo een beetje duidelijk? Misschien heb ik het warrig uitgelegd, maar ik ben dan ook niet echt van de electro :)
     
  11. Newbee

    Newbee

    Lid geworden:
    11 apr 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Leiden
    Hoi Luc,
    Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ben jij echt pas 14??
    Ik moet alles nog aanschaffen hoor. Ik ga van de week een Phoenix sim, een UMX Carbon cub ss en een f27q Stryker 180 kopen. Leuk he? Eerst oefenen met Sim, en dan denk ik als beginner weg te kunnen met de Carbon Cub. Als ik die eenmaal goed onder de knie heb ga ik de Stryker proberen.
    Verder ben ik echt een Nono in techniek, dus dat moet ik allemaal leren. Voorlopig ben ik wel van plan het hier bij te houden. Dus niet voor de grote apparaten te gaan. Het lijkt mij gewoon leuk het kleinschalig te houden, waardoor ik verder nergens aan gebonden ben.
    Wat ik van Dylan begreep is dat hij al zijn micro's vliegt met http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=28444 . Dus hier wil ik er ook flink aantal van bestellen. Dat dan icm die http://hobbyking.com/hobbyking/store/__27094__6_x_Parallel_JST_PH_Charge_Lead_for_E_flite_UMX_Series_2S_Lipoly.html

    Nu dus nog een lader. Ik wil hier idd niet al te veel in investeren. Ik zie verschillende laders op Hobbyking. Ik tijwfel tussen:http://hobbyking.com/hobbyking/store/__7028__Turnigy_Accucel_6_50W_6A_Balancer_Charger_w_accessories.html
    en:
    http://hobbyking.com/hobbyking/store/__6478__IMAX_B6_AC_Charger_Discharger_1_6_Cells_GENUINE_.html.
    Ik begrijp dat ik hier ook nog weer voeding bij moet kopen De kabel dus van het stopcontact naar de lader. Als ik die dan heb en de verdeler naar 6 lipo's dan heb ik toch alles?
     
  12. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Ja, ik ben echt pas 14 :) Maar heb al heel wat in de modelbouwwereld gedaan en bereikt. Ik vind het gewoon echt geweldig om te doen, dus besteed zoveel mogelijk tijd aan het begrijpen hoe dingen werken, en de fijne kneepjes van het vak.

    Die accu's zijn prima, die heb ik ook gekocht. Ik weet dat er in de Mig veel ruimte is voor een grotere accu. Je zou er verstandig aan doen om te kijken/ na te vragen of de Carbon Cub en de Stryker ook genoeg ruimte hebben. Dan nog het laadkabeltje om meerdere accu's tegelijk te laden ja. Wat de lader betreft: het ligt er maar net aan welke meer functies heeft, welke je mooier vindt of hoeveel geld je er aan wilt besteden. Beide laders zijn goed. Zelf zou ik denk ik eerder voor de blauwe gaan, maar beiden zijn prima.
    Wat het mooie is aan deze laders, ze hebben dat balancer board al ingebouwd zitten. Je kan zo te zien van een type connector wel verschillende maten kwijt. Een grotere accu van hetzelfde merk, heeft een grotere connector. Het lijkt erop dat er verschillende maten in de lader zitten voor één type balancerconnector. Als je dan een andere accu koopt met een andere connector dan direct in de lader past, zul je wel een nieuw extern boardje of een snoertje met andere connector moeten kopen.
    Met boardje bedoel ik trouwens steeds dit, mocht dat nog niet helemaal duidelijk zijn: http://www.google.nl/imgres?imgurl=...fNuUcmbHumb0wXQ2IDYBg&ved=0CEgQ9QEwAg&dur=272

    De voeding is het kastje die de stroom regelt, die je in het stopcontact steekt en in de lader plugt inderdaad. Die er nog bij dan is het compleet.

    Welke voeding dan goed is kan ik zo even niet zeggen. Ik kan namelijk op de foto's niet zien wat voor kabel met welke connector aan het einde je moet hebben om de lader van stroom te voorzien. Maak een account aan bij HobbyKing, die heb je toch nodig om te bestellen, en vraag dan in het Engels in de vraag en antwoord lijst onderaan de pagina van de gekozen lader welke voeding erbij moet, dat weten ze vast wel :)

    Zoiets dan maar?

    Greets, Luc
     
  13. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Heren, ik volg het draadje al een tijdje, leuk dat er weer een beetje leven in zit. Heb zelf met UMX'en gevlogen, Sbach, Beast ook de 3D, Stryker, Carbon cup en de Mig.
    Heerlijk met het spul gevlogen, maar omdat er rond Amsterdam niet veel wildvlieg plekken zijn ben ik in het vereniging gebeuren gegaan. Met als gevolg wat grotere toestellen en de UMX'en verdwijnen naar de achtergrond. (iemand interesse in het spul?)

    Zo'n beetje alles over deze types is wel gezegd hier, maar toch...
    Ik heb een beetje mijn twijfels over dat 6 lipo's tegelijk laad kabeltje. Ik heb er geen ervaring mee maar volgens mij kan je zo niet elke cel balancen. E.e.a wordt gebalanced als een 2s 1800mah lipo, onderlinge cellen kunnen afwijken. Let er i.i.g op dat je de lipo's allemaal tot ongeveer 3.7 volt zijn leeggevlogen.
    Voor het laden heb ik een kabeltje laten maken waarbij je twee lipo's parallel kan laden en balancen. Ik gebruik zelf een iCharger 208 (van HK) en kan ik laden via de autoaccu, een loodaccu of 3s 3300 lipo's. Met 6 lipo's de hele dag lol....

    De lipo's passen overigens prima in de Carbon Cup en de Stryker, leuke combi trouwens, een groter contrast in vliegeigenschappen is er niet in de UMX serie.

    Grt, Frans
     
  14. Gert-JanP

    Gert-JanP

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    Haren (Groningen)
    Heb je een laptop? Zoja dan heb je ook een gelijk een voeding ;) meeste laptop voedingen zijn 65W dus meer dan genoeg voor een 50W lader.
     
  15. Newbee

    Newbee

    Lid geworden:
    11 apr 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Leiden
    Hallo allen,
    Beetje late reactie, maar toch.
    Bedankt voor alle tips omtrent laders en lipo's ed. Ik ben er nog niet helemaal uit. Er zit bij de BNF modelen ook een lader. Volgens mij moet ik daar ook de http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=28444 mee kunnen laden, 1 voor 1.

    De Sim, Carbon Cub en de Stryker zijn binnen! Prachtige spullen. Carbon cub lijkt me idd wel erg kwetsbaar. Ik kreeg een tip van Fransvh om de rudder en elevator te tapen met 3m. Ga ik maar doen denk ik. Ik ben nu iig flink aan het simmen. Is ook echt hartstikke leuk. Ik heb versie 4.0. Over een paar weken, op een (bijna) windstille zomerse dag(avond) is de cc aan de beurt. Ben benieuwd!
    Groet D
     
  16. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Super D en goed bezig!!
    Hou ons op de hoogte van je perikelen.
    Vr Gr D
     
  17. Newbee

    Newbee

    Lid geworden:
    11 apr 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Leiden
    Doe ik! Volgende reacties doe ik wel in het Parkzone ultra microdraadje. Hier is toch wat off-topic. Die sim is echt prachtig. Krijg er steeds meer gevoel bij. Ben benieuwd hoe het correspondeert met het echie...
     
  18. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Hallo,

    @FransvH, wat voor UMX spul heb je nog?? Ik heb toen je Mustang an een MIG rompje gekocht van jou, misschien zit er nog wat bij? ( zoals fan onderdelen voor de Mig?? Bijv.) Micro spul met bij voorkeur AS3X spul.

    Groetsels,
    Arie
     
  19. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    @Arie, PM verstuurd
     
  20. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Mijn verjaardag is nabij, en het wordt steeds moeilijker dit kistje nog even te laten staan.
    Het zal toch moeten, dus bedacht ik me laatst dat het wel handig zou zijn te weten hoe de accu geplaatst moet worden voor het zwaartepunt.

    Dylan, ik heb de Nano Tech 300 mAh accu's. Moeten die een stuk naar achter, in het midden of toch naar voren, denk je?
     

Deel Deze Pagina