Union Wrestler 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 29 dec 2019.

  1. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Uhm, wat is dan niet strak aan het verf werk?
    Prachtig resultaat, niet overal vertellen dat het 2 weken werk was hoor ;).

    Groet,
    Mathieu
     
  2. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey de motoren en alle tandwielen alsook de schakelaars en halssensoren enz. komen allemaal uit china, vooral omdat de prijs daar ok is, hier betaal je tot 50x meer voor hetzelfde product en dat is er er over vind ik, het enige groot probleem is de leverings temijn... Tot wel 6 tot 8 weken momenteel.

    Eindschakelaars:

    https://www.aliexpress.com/item/32990903869.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.24fd4c4d78dwoU

    relais:

    https://www.aliexpress.com/item/32880648815.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.24fd4c4d78dwoU

    hallsensoren:

    https://www.aliexpress.com/item/32814450417.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dGjP2u1

    Heeeeeel kleine waarschijlijk de kleinste momenteel eindschakelaars MAAR MAX 1A!

    https://www.aliexpress.com/item/32968198983.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dH3csHS

    N20 zij aandrijving:

    https://www.aliexpress.com/item/32837968872.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dPIWM9N

    terugloop aandrijving, ik gebruik hier een worm op een tandwiel van 10a 16z dan denk ik dat 300rpm het best is, mijn hoodlier is 200rpm de voor en achter trommel 500 rpm:

    https://www.aliexpress.com/item/32472557003.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dt6hsz3

    en de rechte motoren:

    https://www.aliexpress.com/item/330...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

    Er zijn als je wat zoekt wel andere goedkopen opties maar dit komt uit mijn bestellijst, en die is blijkbaar hier en daar wel onderhevig aan prijs veranderingen,

    Mocht ik iets vergeten zijn hoor ik het wel.

    de Hallsensor werkt als volgt hij voelt een magnetisch veld en schakelt dan door het probleem is dat dit met 25mA is dis er moet een relais tussen, ik had voor iemand op het forum een filmpje gemaakt il post het hier ook even zodat iedereen het misschien kan gebruiken.



    Het is mijn eerste instructie video, dus ik moet hier en daar nog wel wat oefenen :rolleyes:.

    Mocht ik iets vergeten zijn hoor ik het wel.

    Oh ja hoe breed is de winch?

    Ik heb hier nog een aantal reel bars liggen, deze zijn CNC gefreest ik denk dat het anders moeilijk wordt, de spoed is eigenlijk niet belangrijk, je moet gewoon kijken hoe dik de draad op de Drum wordt.
    Neem dat je drum 40mm breed is en je hebt 1,5mm draad, dan heb je 40/1,5 = 26,6 turns voor 1 reel lengte stel dat de spoed op de reel 5mm is dan moet deze 8 toeren draaien als de drum 26,6 toeren draait
    en heb je een overbrenging van 1 op 3,3 ik heb deze in een tabel gevoegd mijn drum is 39mm ik laad het Excel bestand op in de post als je de Drum velden aanpast en eventueel de spoed van de reel krijg je iets voor je eigen winch anders doen we het wel even samen...

    dit krijg je: (voorbeeld!)

    [​IMG]Brusselle by Jan Fabri, on Flickr

    De file in bijlage...
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Oei, hier ben ik niet mee is 2 weken snel of traag?

    Ik zit toch thuis tot misschien wel het einde van het jaar als ik dan nog een firma heb om terug naar te gaan, stilaan ben ik mijn Cv al aan het updaten...

    Tijd met hopen zoveel dat ik mij zelfs begin te vervelen...
     
  4. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Sodejuu, ik vind het super strak gelukt er van uitgaande van wat ik op de foto's ziet. Je mag trots zijn Jan.
    Heb je de rand nog ingesneden zoals je in gedachte had voordat je de tape hebt verwijderd?
     
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey, nee er is niets ingesneden, ik heb weliswaar heel rustig en voorzichtig de tape weg van de verf getrokken, door een fantastische tip van een forummer, ik kreeg wel het gevoel dat de verf toch nog niet helegans was doorgehard, vandaar de romp nu in de woonkamer wat verder uithard, ik denk dat morgen mijn nieuwe verf aankomt en dan kijk ik wanneer ik verder gaat, het is voor mij toch wel weer een mijlpaal.

    En wat je op de foto's ziet is wat het is, maar mijn auto is toch strakker...
     
  6. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Goude tip dus
    Ik zou minimaal twee weken wachten als je zo lang geduld kan opbrengen.

    En een werkschip of een auto..... iets met appels en peren vergelijken
    De sleepboten waar ik op gevaren heb (URS) waren echt niet allemaal even glad.
     
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Jan,
    Schitterende update weer man. Zag dat je een boegschroef hebt met 2 bladen????? Is dat nieuw en zo ja , wat is het voordeel hiervan:rofl::rofl::rofl:
    Je schilder/spuitwerk ligt boven het gemiddelde wat ik zie, inclusief dat van mij. Dat geldt overigens ook voor je detaillering van de romp en de thrusters wat dat betreft. Ik zeg chapeau.:wave.Wat ik nog wel zag, maar dat kan ook aan de foto liggen, de roosters van de koelboxen aan de onderkant lijken niet op hetzelfde spant te liggen? Image 5087.
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2020
  8. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ik ga zien hoeveel geduld ik kan opbrengen, anderzijds zodra de buitenste laag droog is, met dit weer moet dat toch na 48u zijn hoop ik zou ik verder moeten kunnen, we zien wel...
     
  9. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Thx, die boegschroef is het nieuwste model, deze draait in functie van de zeeslag door het asymmetrisch deel gaat het schip veel minder stampen als ze door de golven klieft, leuke uitleg niet :p.

    Nee ik hoop op replacement vanuit het hoge noorden maar mijn vraag wordt niet beantwoord...

    over de roosters ken ik niet volgen, op foto 5087 lijkt alles toch uitgelijnd, trouwens je ziet er maar 1 kant op, kan je even verduidelijken wat je bedoeld, niet dat ik er nu nog veel kan aan doen, maar ik heb net alles eens hermeten, en op een kleine mm na lijkt alles in lijn maar misschien mis ik iets.
     
  10. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Velserbroek
    Laatst bewerkt: 16 apr 2020
  11. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Jan even een foto voor jou, in pb kan ik die niet plaatsen
    1587051869695669932085955123405.jpg 15870517373614760935327895319132.jpg 15870517962531301422333103373077.jpg

    Grt peter
     
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Jan,
    Als het goed is moet je antwoord gehad hebben. Heb daar tenminste een CC van.:(. Wat de roosters betreft op genoemde foto, ik denk dat de lasnaden mij een beetje op het verkeerde spoor hebben gezet. Nog een keer goed gekeken en bij deze keur ik het toch goed.:koud: Overigens is de uitleg van de boegschroef op zijn minst twijfelachtig;)
     
  13. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ok peter snelle uitleg, eerst de jumper rechts omdat het een 5v relais is kan je deze gewoon laten zitten, mocht het 12v had je er iets mee moeten doen...

    wat ik zou doen is op de rechtse jumper de + en - (5v over de GND en de Vcc zetten) normaal moet de jumper er dan niet op, anders moet je onderaan de JD en de Vcc even doorsolderen.

    Dan is het makkelijk elke schakel poot van de halsensors, (de rechtse dus) moeten op de respectievelijke ingangen komen, natuurlijk moet je ook elke hallsensor van stroom voorzien! Maar dat kan met dezelfde als de relaisplaat je kan ze zelfs doorlussen zodat je enkel de schakeldraden terugkrijgt. Elke schakeldraad op een ingang en dan kan je met een magneet testen, neem wel een neodeen magneet of zo die van de frigo werken niet echt goed.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  14. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)

    Jep Pim heeft mij net gemaild, nu moet ik zeggen dat je wel kritisch bent op mijn uitleg over de boegschoef ik vond het plausibel:p. Ik hoorde trouwens dat het misschien wel eens de nieuwste trend wordt...
    Van die rooster ben ik blij, ik heb er de ganse nacht niet van geslapen... :D

    Speciaal voor jou Sjoerd, in aanleiding van de vorige PB mail, zat ik wat te tubben over de FIFI, ik heb me dan maar eens aan het werk gezet omdat ik toch de verf wat wil laten uitharden,
    en omdat jij me zij dat het moeilijk zou worden, bij onmogelijk ben ik de uitdaging maar aangegaan...

    Na wat knutselen, en dit doe ik dus echt het allerliefst bij modelbouw! Wat problemen opgelost, de FIFI monitoren zijn inderdaad erg klein om deze werkend te maken wordt dit moeilijk, laat dat nu net datgene zijn wat ik fijn vind, moeilijk!

    Tot zover ben ik gekomen:

    [​IMG]IMG_5160 by Jan Fabri, on Flickr

    En in closeup, ze zijn best gedetailleerd, na het spuiten krijgen ze ook de hydraulische leiding die de kop sturen vanuit de controle bak aan de zijkant.

    [​IMG]IMG_5159 by Jan Fabri, on Flickr

    En dit is de onderkant (in ruwbouw op dit moment) van de mast waarin ze komen, als je goed kijkt zie je ook de tandwielen zitten die de monitoren zullen sturen. Eerst was het idee om de servo's in te bouwen in de zijkanten van de mast maar dat geeft dan problemen mocht er iets aan de servo's zijn zeker omdat het mini micro servo's zouden zijn dan en deze zijn nu eenmaal niet erg betrouwbaar, ik heb dan toch maar gekozen voor doorvoering om ze aan te drijven in het manschappen verblijf onderaan onderhoud gericht is dit veel en veel interessanter.

    [[​IMG]IMG_5162 by Jan Fabri, on Flickr

    En natuurlijk moest ik ze even testen, met de hulp van mijn dochter kwam dit gelukkig tot een goed einde, de pomp loopt op een 6v platte batterij en de straal is nu al 3m aleen denk ik dat de pomp op zijn pensioen is aan het wachten want dat ding maak een herrie...



    Voila kleine update, en weeral een coole feature er bij...
     
    k-k en kaapstander vinden dit leuk.
  15. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    :eek: jeempi jan wat mooi, idd piepklein. Geweldid dit te zien, daar zijn die van mij echt knotsen bij.
    Super gemaakt, echt petje af daar voor :worship:

    Dus voor mij de + op de vcc en de - op gnd ? De rest snap ik wel.
    Grt peter.
     
  16. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Bedankt Peter, en voor de relais inderdaad, Maar niet meer dan 5v op de Vcc!
     
  17. kaapstander

    kaapstander

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    74
    Heel fraai gemaakt Jan.
    Petje af
     
  18. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Kaapstander, inderdaad is was er ook wel tevreden over, tijdens het schilderen ga ik ze nog wat verfraaien na het rood, met wat zwarte verf over de handwieltjes enzo, dan moeten ze er toch echt goed uitkomen denk ik. als mijn testen zowat juist waren draaien zo ongeveer 270° dus ook dat is niet fout, de watertoevoer gebeurd door Baxter leiding siliconen slang, deze is binnenin 3mm en buiten 4mm en heel erg flexibel, de mast mooi in de 5mm remleiding buis die ik heb voor de FIFI aanvoer, ik hoop dat het allemaal zo wordt als ik heb uitgedacht maar ja dat is altijd maat de vraag he...
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Jan, geweldig, zo was mijn bericht zeker niet bedoeld, maar had het kunnen weten. Nu ik dit zie, heb ik een brandende vraag. Je weet dat ik met de WID bezig ben. Daar heb ik op een gegeven moment aan de achterkant van de injectiepijp een aantal bochtjes nodig die eigenlijk aan elkaar gelast zijn. Dit krijg ik met geen mogelijkheid gebogen. Uiteraard moet er ook water doorheen kunnen. Bij je FIFI's heb je ook een aantal bochten achter elkaar. Waar of hoe heb je die gemaakt en kunnen ze ook nog wat druk aan? Ik lees wel iets van 5 mm rembuis maar de FIFI's zijn volgens mij van kunststof gemaakt. Doorsnede van deze bochten zal ongeveer 6 mm zijn. Heb ik nog niet exact gemeten omdat ik nog niet zover ben.
     
  20. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hahaha, Jij maakte de uitdaging, ik nam hem aan, het resultaat is voor mij schitterend, althans ik ben er blij mee.

    Nu de FIFI's zijn een mix van materiaal, en daar zit de hokus pokus weer, de onderste buis en de "spuitbuis" zijn van antennebuis gemaakt, deze is 2,6mm met een wand van 0,3mm je weet dat antenne buis best sterk is, ze zijn in verstek gezaagd en dan gesoldeerd onder exact de hoek die de bocht maakt, de bocht is gebogen van een materiaal wat ik hier in de modeltreinshop koop, ik weet niet wat het is, de verkoper ook niet maar het lijkt wat op PLA, het is rotsterk en buigt als je er een haardroger op zet.

    Ik heb op deze manier de bochten geplooid en de buis zodanig uitgevijldt dat deze de antenne koppeling volledig verstopt. eigenlijk is de spuit niet meer dan een hoekbuis van laat ons zeggen een 105° met wat "plastiek" er rond... Eigenlijk hoe ik het anders ook maak, wat sterk moet zijn uit messing of Alu, en de cosmetica uit styreen.

    bij deze foto zie je wat ik bedoel, extreem vergroot de cromé buis is 2,6mm!

    [​IMG]IMG_5166 by Jan Fabri, on Flickr

    Dit is de buis, je ziet dat ik nog een klein beetje de plamuur moet bijwerken, als dit geschilderd is, misschien een beetje strategisch zwart erbij kan je dit op deze schaal nooit meer zien.

    [​IMG]IMG_5166 2 by Jan Fabri, on Flickr

    Voor de WID kan je eens laten zien hoe of wat je moet hebben dan vinden we zeker een oplossing, soms moet je heel complexe dingen gewoon anders doen.
     
    kaapstander vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina