Union Wrestler 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 29 dec 2019.

  1. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    566
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ik sluit me bij Sjoerd aan Jan. Je moet altijd kritisch op jezelf zijn maar er niet overheen gaan want dan is niks meer goed. Als het straks gemonteerd is, en het model is klaar zul je meer dan tevreden zijn.
    Lekker verder gaan. Klasse!
     
  2. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Dank je, ja ik weet het het is al snel niet goed genoeg, maar als je uren en uren eraan werkt wil je ook wat resultaat he. Nu het valt me niet echt tegen hoor, maar totaal perfect had natuurlijk beter geweest.
    Maar ik voel me al 100% geruster na jullie lovende input.

    Nu als inderdaad alle onderdelen dezelfde kwaliteit en afwerking hebben zal het zeker een mooie boot worden zonder twijfel.

    Nu verder met de hoofdwinch, deze geeft toch ooooooooooooook heel wat kopzorgen... Net nog een motor vervangen voor de 2de keer (eigen stomme fout! 2x, erger dan een ezel dus...)

    Misschien post ik dit vanavond nog maar ik twijfel er aan.

    Bedankt voor de fijne input jongens!!!!
     
    Dordtsebank vindt dit leuk.
  3. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Vandaag ben ik gans de dag bezig geweest de main winch te monteren, dit heb ik echt wel een beetje onderschat, het geheel is echt supercomplex geworden, het is best wel sterk omdat het bijna volledig uit koper en messing is gemaakt maar de de verf op de randjes van de trommels (drums) die wordt dan weer snel beschadigd als je wat aan het wringen of duwen bent, uiteindelijk wordt dat bijwerken als alles volledig in elkaar zit. Uiteindelijk zal ik dit ook wel weer wat weatheren zodat je er niet veel van ziet.

    Klein overzicht van de montage, de eerste 2 drums waarop al de draad is gewonden, mocht er iets niet werken blijft het dan maar zo...

    Ik heb speciaal gekozen voor een allegaartje van kabels, de bruine getorste stelt verroeste staalkabel voor, de oranje en blauwe is meertouw, de grauw groene achteraan is beginnende corrosie...

    [​IMG]IMG_4985 by Jan Fabri, on Flickr

    Vervolgens de montage van de de reelbars en bijhorende reeldrum, hier is nog "nieuwe" niet geroeste staal draad op voorzien, deze is nog niet gewonden omdat dat nu net de bedoeling is van de reel natuurlijk...

    [​IMG]IMG_4986 by Jan Fabri, on Flickr

    En nog een topview:

    [​IMG]IMG_4987 by Jan Fabri, on Flickr

    Aan de onderzijde zie je de beschermingen die ik heb ingebouwd, het probleem met de opwind REEL is dat de draad op het einde het reel mechanisme kan beschadigen, ook als de draad bijna volledig is afgewikkeld zou deze kunnen verder draaien en uiteindelijk weer de reel kunnen beschadigen daarom heb ik hier 2 veiligheden ingebouwd.

    De eerste is een ENDofROPE detectie, knappe naam voor een schakelaar die gewoon de dikte van de drum meet en de motor onderbreekt als de drum te dun wordt, dan is de draad bij de laaste winding rond de as. Hier is de draad volledig op de as vastgelijmd voor de 1ste winding.

    [​IMG]IMG_4988 by Jan Fabri, on Flickr

    Aan de kant van de "haak" of mof is de detectie met een hallsensor gemaakt in de draadgeleider, deze detecteert de mof als hij helemaal is opgerold.

    [​IMG]IMG_4993 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5003 by Jan Fabri, on Flickr

    De Halsensor is het kleine trapezium blokje links van de draad. Onderaan zie je dat ik wat detail onderdelen heb moeten slopen omdat ze de hoofddrum raakte, wat verf zal dit ook wel weer oplossen (hoop ik)

    Hier kan je zien hoe de haak de eindrelais activeert en zo de motor stopt, eigenlijk is dit gewoon een variatie op het thema "eindswitches", maar dan met een relais en halsensor, voor vele hier is dit waarschijnlijk een heel leuke manier om kleine (2X3mm) sensortjes te gebruiken die je bijna niet ziet.



    Oh ja, dan kwam ik er achter dat de hoofdrum nog geen mof had, ik had er 4 gemaakt 2 voor de tuggers (Geel = 17Ton) 1 voor de voorwinch, 1 Zwarte (85Ton) voor de reellijn, en deze zou rood moeten worden. (25Ton) Gewoon om wat kleur in de boot te hebben.

    De mof:

    [​IMG]IMG_4991 by Jan Fabri, on Flickr

    en nog eentje

    [​IMG]IMG_4992 by Jan Fabri, on Flickr

    Soms zijn die foto's super scherp en de andere keer trek het op geen zier pffff.

    Op de crusifix staan tabellen met de "trek" waardes, ik heb ze overgenomen en wat decals van gemaak, deze moeten nog worden geprint dit is al een overzichtje, ik maak dit gewoon in powerpoint en druk dat dan af op decal papier uitknippen en vastzetten met wat lauw water. Enkel witte letters is lukt natuurlijk niet maar ja... Voor lichte vlakke print ik op wit decal papier.

    [​IMG]Schermafbeelding 2020-03-26 om 00.00.50 by Jan Fabri, on Flickr

    Verder met de montage, de reel was dan geplaatst tijd om de aandrijving op orde te stellen, lijkt makkelijk maar dat is het niet, dit heeft zeker 6 uur geduurd!

    Dit was nog simpel:

    [​IMG]IMG_4990 by Jan Fabri, on Flickr

    Zodra de reel pinnen erin zaten, en hier en daar een strategisch druppeltje olie was geplaatst kon ik beginnen met de tandwielen af te stellen, op dit moment heb ik gekozen voor 1 messing tandwiel onderaan de 1ste reel en een teflon (nylon) aan de bovenste. Dit omdat dit mij de mogelijkheid geeft om de bovenste as wat rond te draaien zodat de beide assen 100% synchroon draaien. Maar dit lijkt niet zo moeilijk, echter zit er op al de tandwielen een beetje speling en moet dit dus 500 keer worden bijgesteld alvorens het goed zit...

    Zo ziet de tandwiel kast er nu uit:

    [​IMG]IMG_4996 by Jan Fabri, on Flickr

    Misschien verander ik het bovenste tandwiel nog wel naar een messing exemplaar als dan niet met een schroefje maar dat bekijk ik nog wel, wat lijm in het gat van het tandwiel fixeert het waarschijnlijk even goed.

    Zo ver stonden we dan, je ziet het wordt wel weer een fantastisch mooie winch al zeg ik het zelf...

    Dan werd het tijd om wat af te stellen, Als je dan door dom te zijn 36v op een 12v motor zet dan zie je rook...

    Pot vol koffie!!!

    Even de motor vervangen...

    En een uur later kunnen we verder.

    Tijdens het testen kwam ik er achter dat de Reel geleiding leuk is maar naar alle waarschijnlijkheid enkel een curiosa zal zijn op de boot, waarom wel als de draad niet onder "druk/last" staat is de kans groot dat de winch niet mooi afrolt en dan loopt het uit op een wirwar, en met die reepgeleiding is dit niet makkelijk te ontwarren volgend filmpje geeft dit duidelijk weer tijdens de test: (op het einde)



    Na heel wat uren werk laat ik dan uiteindelijke een werkende reepgeleiding zien met 2 reepwormen die eigenlijk mooi werkt, de drum moet nog eens volledig op en afgerold worden maar jullie krijgen een mooi idee van hoe dit werkt :banana:: (ook de "mof"detectie)



    Oh ja natuurlijk werken de 2 andere drums ook, de hoofdrum de voorste en de reserve drum achteraan, al had deze even ruzie met de plakband die de draad op zijn plek hield, uiteindelijk is hij wel gewonnen :rolleyes:.



    Morgen zal ik alle foutjes en beschadigingen bijwerken en ook alle hydraulische leidingen aanbrengen.

    Naar alle waarschijnlijkheid volgt dan nog wel een overzichtje en een eind filmpje samen met de Tuggerwiches, hiervan ben ik volledig vergeten foto's te maken shame on me!

    Tot de volgende,

    Stay Safe!

    Oh ja wat interactie wordt geapprecieerd, anders doe ik niets anders dan bouwen...
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2020
    Jaap.B, k-k, kaapstander en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    765
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou, op verzoek wat interactie dan ;).

    Mooi resultaat met die winches Jan.
    Die "End of Rope" schakeling is voor mij ook de oplossing voor de sleepwinch op mijn Zwarte Zee.
    Het zat wel in mijn achterhoofd dat ik zoiets moest gaan maken want anders gaat het een keer fout, een van mij ideeën was om een gekleurd bandje op de sleeptros te maken maar dat is niet fail-safe.
    mijn uitdaging is dan wel om de schakelaar zo te monteren dat hij niet klem gedrukt wordt door de tros of dat de tros er in verstrikt raakt, de lier zit bij mij onderdeks en heeft niet zo'n mooie reep geleiding.

    Misschien heb je het wel opgeschreven en heb ik dat gemist maar wat is je idee achter het gebruik van de kunststof tandwielen in de winch? Dat lijkt mij een zwakke plek in het geheel, zeker wanneer er een messing tandwiel in aangrijpt.
    Heel basaal maar hier heb ik eens een probleem gehad met de gasklep van mijn auto, die werkte niet meer. Nadat ik hem vervangen had heb ik hem opengemaakt en daar kwam ik dezelfde combinatie van tandwielen tegen: metaal op kunststof en van de kunststoffen tandwiel waren tanden weg. Was wat lastig rijden op de snelweg kan ik je melden.
    Dit was overigens van een gerenomeerd Zweeds automerk.

    Groet,
    Mathieu
     
  5. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.009
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Jan,
    Wat een geweldig stukje werk, blij te horen dat je er zelf toch ook wel trots op bent. En terecht. Heb de ontwikkeling van de lier natuurlijk helemaal gevolgd, maar je hebt me toch nog kunnen verrassen. En dan doel ik op de eindschakelaar en hall sensor op je sleepdrum. Je moet er maar opkomen. Eindschakelaar is ook voor mij een bekend item echter de hall sensor kende ik nog niet. ( niet zo vreemd want elektronica vind ik nog lastiger dan Chinees lezen ) Dat werkt in ieder geval heel mooi. Wel heel jammer dat de reepgeleiding in de praktijk niet zal gaan werken. Het op en aflieren van de sleepwinch gebeurt meestal als je vaart. Met andere woorden je kunt vanaf de kant niet zien of de draad goed op of afdraait. Dat kun je niet hebben natuurlijk. Gelukkig weten wij dat het wel werkt. Je gaat nu de reepgeleiding aanpassen zodat deze vrij van links naar rechts kan bewegen? Weinig andere keuzes denk ik. Het idee van de hallsensor moet je me tzt maar eens uitleggen, komt zeker een keer van pas. Terwijl ik dit schrijf zit ik te denken aan de beveiliging voor de winches die de Injectie pijp op de WID moeten laten bewegen. Die moeten ook begrensd worden in zowel de bovenste alsook in de onderste stand.;). Blijf me verrassen Jan.
    Stay Safe.
     
  6. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    765
    Locatie:
    Dordrecht
    Sjoerd,
    Even simplistisch: een Hall-sensor "leest" zijn omgeving met een magnetisch veld, wanneer er iets is wat magnetisch veld verstoort doet de sensor iets. Moet dus wel metaal zijn.
    Is echt heel kort door de bocht maar je zou het een omgekeerd reed-contact kunnen noemen, die schakelt op het moment dat er een magneet in de buurt komt.

    Nadeel is dat het detectie bereik niet zo groot is dus die reep-geleiding is hier wel noodzakelijk, zoals ik het zie werkt hij prima. Of heb ik iets gemist?
    Wanneer er geen kracht op de draad gezet wordt, wordt het inderdaad een bende. Maar volgens mij heb je er in de praktijk altijd wel een kracht op staan tijdens het afspoelen of ga je ook nog wat verzinnen om op afstand de draad klaar te leggen en als het zover is de sleepverbinding tot stand brengen :D?

    Groet,
    Mathieu
     
  7. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ik zit met verbazing naar dit prachtigge project te kijken en lezen jan, tot in de puntjes verzorgt.
    Daar maak ik een diepe buiging voor, echt geweldig :wave :thumbsup:
    Hier uit dit soort topics haal ik veel ideeën, dank aan alle :)
    Grt peter.
     
  8. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Sjoerd, ik dacht dat jij het wel kon smaken, ondertussen is ze zo goed als klaar de decals zijn vandaag niet meer gelukt wie weet morgen, dit hangt af van de "Honey to do list" van mijn wederhelft, vandaag was hij te groot om nog veel aan de lier te doen...

    Over de Hall sensor, wel er zijn 3 grote soorten, ze meten allemaal een magnetisch veld van een aankomende magneet, hoer groter (sterker) die magneet hoe verder hij detecteerd, sommige detecteren AAN/UIT andere detecteren NOORD/ZUID en nog anderen detecteren de sterkte van het veld, hier moet je dan bvb een arduino er tussenzetten om deze computer bij een bepaalde uitslag iet te laten doen. sommige gebruiken dit systeem voor een echte 360° truster bvb IMTH uit hamburg.

    Nu het is gewoon totaal hetzelfde dan een eindswitch, als je wil maak ik wel een klein setupje voor je, ik gebruik een relais om te schakelen dezelfde als jij voor je pinnen gebruikt ook met een diode ertussen om de andere richting mogelijk te maken, de Hall sensoren werken van 2 tot 24v dus ik zet ze gewoon op de relais spanning. Ik kijk morgen even wat ik kan verduidelijken.

    De reepgeleiding gaat zo blijven hoor, net zoals Mathieu, al schreef, het werkt gewoon uitermate goed, en de cool factor is 120% daarnaast heb ik op deze winch nog 2 andere werkende drums met 2 kabels per drum, dat zouden dan 4 sleepkabels zijn, daarnaast werken ook de 2 tuggerwinches, dat zijn in totaal 6 kabels achteraan, als ik daar niet mee toekom wil ik echt wel teveel he :p.

    Ook dacht ik inderdaad de Reel te gebruiken in combinatie met de een Delta flipper of zo, dat zou toch wel cool zijn.


    Wat ik ondertussen wel overweeg is om misschien een camera die te sturen is in de stuurhut te zetten, op deze manier kan ik zelfs op afstand zien wat er gebeurt. Anderzijds kan ik de kraan misschien wel aanwenden om spanning op de draad te zetten, ach we zien wel het is gewoon heel erg leuk om een werkend systeem te hebben. ook de kabel detectie werkt subliem, wat je trouwens zelf ook al opmerkte!

    In antwoord op je vorige vraag, waarom de teflon tandwielen, wel vooral omdat ik er geen messing heb, ik ga misschien eens rustig rond kijken, nu ik weet dat het ook echt werkt om deze te vervangen, anderzijds komen er eigenlijk niet echt enorme krachten op te staan, en deze tandwielen kosten echt niks, dus vervangen is een kleine moeite mocht het fout gaan.
    De winch is ook volledig gemaakt om makkelijk op te kunnen.

    Morgen ga ik rustig verder, de winch zal dan wel klaar zijn hoop ik, misschien heb it tegen dan ook al een dek op haar op te zetten, ik ben er allezinds mee bezig.
     
  9. kaapstander

    kaapstander

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    66
    Wauw Jan,

    Dat is een heel mooi stukje vakwerk wat je daar gemaakt hebt.

    René
     
  10. Jos Indekeu

    Jos Indekeu

    Lid geworden:
    3 jun 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Genk
    Beste Jan,
    Je hebt niet enkel een prachtig model tot leven geroepen. Je zult in je afneembare cabine ook wel de nodige elektrische en elektronische snufjes hebben zitten. Misschien leuk om iets te laten weten over de manier waarop jij de contacten hebt voorzien in jou model vanuit de romp naar de afneembare cabine. Dit is namelijk het probleem waar ik momenteel mee zit in mijn model. Ik ben na ruim 11 jaar bouwen in de laatste fase van een model van een cruiseschip en in mijn afneembare cabine zouden zo'n 20 kabels naar toe moeten. Ideaal zou zijn dat er een soort "automatische" verbinding tot stand komt zodra de cabine op zijn plaats zit. Hoe heb jij dit voorzien? of bestaat er reeds een draadje over dit onderwerp?
     
  11. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ik ge gebruik daar een 32 poligge auto stekker voor, die kun je maar op 1 manier insteken fail proof dus.
    Grt peter
     
  12. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey, bedankt ik ben er best mee tevreden, ik denk als ik alles bij elkaar ga hebben dat het inderdaad een leuke boot gaat worden. Het beste moet eigenlijk nog komen, althans mijn idee, een teaser:

    [​IMG]IMG_4954 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4969 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4973 by Jan Fabri, on Flickr

    En ja, ze werkt volledig, ik heb de laatste tijd wat weinig tijd om te posten, eigenlijk omdat ik best veel aan het bouwen ben. Updates komen er waarschijnlijk in het kort aan!
     
    Jaap.B en kaapstander vinden dit leuk.
  13. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Jos, fijn dat je volgt dat maakt de interactie allesinds een pak leuker.

    Ik ga even in op je vraag, zoals zovele hier al modellen hebben gebouwd werk ik niet echt anders, hoe ga ik tewerk, wel de boot bestaat bij mij uit 4 "boven" delen, van achter naar voor, het achterdek tot aan de "onder cabine" dan het achterdek waar de winches op zitten, deze huizen de winches en de karmforks. Hier werk ik gewoon met JST (van die rode) stekkers die naar de ESC gaan en die zal ik moeten in en uittrekken, omdat dit er zoveel zijn heb ik bewust niet gekozen voor "deelbare" contacten, vooral omdat als er iets moet worden vervangen dit niet echt makkelijk is.

    Voor mij moet dit dek niet vaak open kunnen, mijn batterijen gaan onder de cabine zitten dus enkel daar voorzie ik "deelbare" contacten.
    Maar hier gaat gewoon een + en een - naartoe, waarschijnlijk ga ik dat via die grote banaanstekkers doen, daarnaast zullen er ook nog 2 water connecties en 2 rookconnecties zijn.

    Nu daar ben ik allemaal nog niet hoor, waarom enkel plus en min, wel ik werk met een Taranis X9e en die stuurt tot 4 verschillende ontvangers, simpel gezegd er gaat gewoon een ontvanger in de cabine, deze kan 8 kanalen (of 16 via SBus) en een multiswitch van 28 switches schakelen, dit kan allemaal makkelijk in de cabine en op deze manier kan ik ook gewoon aan de cabine werken met een batterij gekoppeld zonder dat ik de boot in de buurt met hebben en ik heb dus enkel 12volt of S3 nodig, eventueel plaats ik ook nog wel en uBec od voltregulator in de cabine voor een aantal onderdelen...

    Dus in het kort, stroom ga ik voorzien door banaanstekkers, waarom, ze zijn supersterk, laten veel stroom door en door hun klemming heb ik direct verzekering dat de cabine niet gaat vliegen bij windkracht 10 :p . Je kan er altijd een resem naast elkaar zetten natuurlijk maar als je echt veel stekker nodig hebt zou ik gaan voor een klassieke Serial bus of als er echt veel moeten zijn een parallel bus connector van de PC die zijn makkelijk te monteren en als ik mij niet vergis tot 42 contacten of zo.

    Ik hoop dat je met mijn uitleg iets bent anders zullen er zeker andere formumiers zijn die nog goede oplossingen hebben, reageer maar heren verschillende visies vormen vaar een betere oplossing!
     
  14. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Voila dit kan ook goede oplossing zijn, deze stekkers zijn nog eens enorm sterk ook!
     
  15. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Kleine update,

    ik heb ondertussen erg veel aan de boot gewerkt maar links en rechs toch wel vergeten foto's te maken, ik ga ook niet alles posten, want dan ben ik weer 2 uur bezig hier,

    Het achterdek zonder "zijbetting" geen idee hoe deze "reling" of kabel support noemt, deze betting kan ik niet maken opdat ik zonder flux zit, en laat de brico nu niet meer open zijn voor de laatste 3 weken...

    allesinds een voorbeeldje:

    [​IMG]IMG_5015 by Jan Fabri, on Flickr

    Er moet nog wat detaillering gebeuren, zoals zwarte lijntjes tussen het gele voorluik en tekst op de gele achterbalken, ook nog een gele lijn op het groene achterdeel, maar jullie krijgen een idee...

    Oh ja hier zie je ook hoe dat de kraan in het achterdek past en dit in 1 geheel, dat maakt het mogelijk hem te verwijderen als 1 unit. Voor mij was dit noodzakelijk omdat ik dan alle eindswitches en limieten, en motoren en als de rest van de kraan kan instellen zonder altijd maar in de boot te moeten zitten werken, met vaak als gevolg dat je dan andere dingen beschadigd of krom drukt, waarschijnlijk kennen jullie dat probleem ook wel, ik heb dat althans wel regelmatig met het nodige gevloek en teleurstelling als eindresultaat.

    Nog een paar:

    [​IMG]IMG_5017 by Jan Fabri, on Flickr

    Hier zie je het voorste deel van het dek, onderaan zitten tappen waarop een ronde "mos" rubber van 3 mm word gelijmd, zo is het geheel waterdicht, onder de dekken (dat kan je niet zien) zit een alu plaat met L profielen om de stijfheid te verzekeren. De mosrubber moet ik nog wel bestellen en lijmen, dit gebeurd als het dek rondom is geschilderd.

    En dan met de Karm fork body (forks zijn nog aan het drogen) op zijn plaats:

    [​IMG]IMG_5021 by Jan Fabri, on Flickr

    Aan de zijkanten links en rechts zal de zij-betting iets over de rand komen zodat de aansluiting met het "zijdek" volledig word bedekt en jet niet ziet hoe het geheel opent of sluit.

    Stilaan krijgt het vorm, ik moet wel toegeven in dat schilderen (spuiten) kruipt heel heel veel tijd.

    De rest van het werk misschien morgen, als ik tussen het verven door wat tijd vind...

    CU
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2020
    Jaap.B, AvdH en kaapstander vinden dit leuk.
  16. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    566
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hallo Jan,

    Die 'zijbetting' noemt men cargorails. Je kunt daar d.m.w. een tuggerline een boei of container tegenaan vast trekken/zetten.
    Mooie vorderingen. TOP!
    Grt,
    Ferry.
     
  17. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Bedankt Ferry, ja de benaming van alle onderdelen als je niet in de job zit is niet makkelijk, gelukkig hebben we hier zeelieden die wel weten hoe het heet en ons goed bijstaan hier, en nu weet ik meteen hoe ze ermee werken, bedankt dit soort info is zeer welkom op het einde weet ik tenminste de delen juist te benoemen.

    Een inderdaad het geheel wordt best mooi, ik ben niet altijd het makkelijkst hierin, mede omdat ik me vaak inbeeld hoe het kan worden, het resultaat strookt dan niet altijd met het idee maar het achterdek is meer dan behoorlijk. Laat ons hopen dat de rest er ook zo uitkomt.
     
  18. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    566
    Locatie:
    Zuid Holland
    Dat is het leuke van dit forum vind ik, dat je elkaar wat kunt aanvullen.
    Btw, op de grotere anchorhandlers gebruiken ze deze cargorails ook wel om weg te duiken als er een boei, anker, container over het dek heen vliegt. Zo`n rail ziet er dan wel wat anders uit met diverse escapeholes er in. Ook zie je tegenwoordig rails met 'travelling cranes' (verrijdbare kranen) er op die voor allerlei doeleinden te gebruiken zijn, zelfs voor het 'boeimeppen'.

    Kan me voorstellen dat je een bepaald idee in je hoofd hebt, hoe ea er uit moet gaan zien maar wat jij hier laat zien is echt heel realistisch en het volgen waard.
     
  19. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.009
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Jan,
    Wat weer een schitterende update. Je maakt er werkelijk iets heel moois van.
     
  20. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.472
    Locatie:
    Monster
    ..... of crashrails....;)
     

Deel Deze Pagina