Een beetje later zal ik nog maar weer eens een update plaatsen, ik heb me na de tuggerwinches wat bezig gehouden mat het belangrijkste deel van de sleepboot, ook hier ondervond ik dat er toch wat verschillen zijn tussen de 3 zusterscheppen en de Wrestler, het gaat vooral om wat sleep of last-ogen die links en rechts aan de onderdelen zijn gelast. De boxer heeft bvb op de fairleads 1 last oog, de fighter geen, de Wrestler heeft ze per 2, ik kijk meestal goed op het plan, dan ga ik de foto's eens bestuderen en kom ik tot de conclusie dat er van het plan veel heel veel wordt afgeweken...
Het volgende werkje, het middelpunt van de sleper, de betting alias crusifix,
Geen moeilijk of technisch werk, gewoon wat buizen zagen, vijlen solderen, vijlen, schuren enz...
Precies altijd maar hetzelfde, onderaan denk ik gewoon een m5 stang in te gieten met stabilit of epoxi (moet ik hier nog ergens kunnen vinden in belgie, tips zijn heeeeeeeel welkom!)
Op deze manier kan ik hem stevig bevestigen, ik denk ook dat ik dit op een vast deel in de boot ga doen en waarschijnlijk met vleugel moeren zodat dit dan het voorste deel van het achterdek, vastzet, met daarop de hoofd- en tugger winches.
Op deze manier kan alles nog los mochten er onderhoudswerk of brokken zijn... Ook zou ik op deze manier toegang kunnen verschaffen naar de kraan op de boot, wat heel welkom zou zijn.
De foto's:
IMG_4689 by
Jan Fabri, on Flickr
De verstraler (fáre) is nog niet geïnstalleerd, de moet nog worden gegoten, waarschijnlijk als het wat warmer wordt.
Oh ja deze ogen aan de fairleads bedoel ik:
IMG_4697 by
Jan Fabri, on Flickr
Dan ben ik maar eens begonnen aan de voorwinch, na wat met jullie te hebben ge-forumed over hoe en wat, ben ik zelf toch maar tot inzicht gekomen ze simpel te maken, vooral omdat de mogelijkheden om verhaalwielen mee te laten draaien en te kunnen stoppen totaal nutteloos is (op een Rc boot dan toch).
Ik heb hier en daar wat vergeten foto's te maken maar jullie krijgen wel een beeld van wat er is, deze winch was eigenlijk niet zo makkelijk te maken, er zitten erg veel detailles in en de hele constructie is best ingewikkeld, daarnaast waren de plannen erg summier, en dat is zacht uitgedrukt.
Het principe is weeral hetzelfde, de draaiende en bewegende delen uit messing en koper, de cosmetische delen als ze niet te klein en te dun worden uit Styreen, de heel dunne delen maak ik ook uit messing of nikkel anders zijn ze zo stuk...
Eerst de zijkanten, je ziet hier het ingrijpmechanisme van de verhaalkop, ik heb dit allemaal zo waarheidsgetrouw proberen over te nemen, wat ik deze keer niet heb gedaan is de ganse as gelagerd, omdat hij in dikke koperbussen (buis) loopt, ik denk dat dit echt wel ok zal zijn je merkt wel dat lagers toch iets soepeler lopen.
IMG_4699 by
Jan Fabri, on Flickr
Het aandrijf mechanisme is een variatie op het thema, de motor zit in de winch, de overbrenging geschied via een worm om zo direct een rem functie van de winch te hebben, weeral is deze winch geen snelheidsduivel maar dat moet niet vind ik. Ik vind het veel, veel belangrijker dat ze mooi soepel en als het moet heel traag kan draaien. (Ik geniet zelf wel van mooie mechanische dingen die mooi lopen vandaar)
Op de foto zie je dat er niet veel plaats is in de winch ik heb er deze maal geen lat bij gehouden maar het is 1/50 dus de winch is maar 5cm lang, in de grote hoop van de behuizing kan je dus niets kwijt.
IMG_4706 by
Jan Fabri, on Flickr
De Stabilit kon iets properder (mooier) worden afgewerkt, maar hij was bijna hard vandaar het gesmodder...
Vervolgens de drum of trommel, weeral hetzelfde principe als daarvoor, dit is simpel sterk en weegt weinig dus waarom veranderen, het tandwiel zit vast gesoldeerd en man zo gemonteerd en demonteert worden.
En je ziet ook de 2 verhaal koppen, deze waren heel lastig te maken, vooral omdat deze koppen erg diep ingedraaid zijn op het echte schip, ik vond dit een van de allermoeilijkste dingen om mooi te krijgen, ze moeten ook zonder slag draaien en hier heb ik toch wat moeten testen alvorens ik een goede serie had, ik heb ze dan ook gewoon in 2 keer gemaakt, 1 deel is gegoten, 2 componenten lijm, dit meet een malletje afgedraaid, en dan de binnenkant opgevuld met Stabilit Expres, daarin geboord en draad (m3) getapt de binnenkant wordt met Styreen verder afgewerkt.
IMG_4688 by
Jan Fabri, on Flickr
Dan was het tijd voor de kettingstoppers, verdorie, wat een ingewikkelde vorm hebben deze dingen, daarnaast was er in de tijd nog een heleboel extra opgelast wat het niet makkelijker maar deze in een te krijgen.
Het probleem hier was vooral dat het klein is ongeveer 1cm2 en dan is het de kunst om niets los te solderen wat je net heb vastgemaakt...
Hier de basis, detailles volgen in Styreen.
IMG_4707 by
Jan Fabri, on Flickr
Nog een detail shoot:
IMG_4698 by
Jan Fabri, on Flickr
En dan een algemeen overzichtje:
IMG_4704 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_4713 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_4715 by
Jan Fabri, on Flickr
Tot daar het dragend deel al de rest is afwerking (bijna 2 dagen werk

)
Als eerste de verhaal koppen gedetailleerd, best mooi gelukt en wat ik zo belangrijk vond is dat de spaken zoals bij de echte boot diep in de de kop zitten ik vind ze heel geslaagd!:
IMG_4721 by
Jan Fabri, on Flickr
Dan verder gegaan met de losse wang, de stuurboord kant van de winch, ik heb geprobeerd zo veel mogelijk detailles over te nemen voor zover ze een meerwaarde betekende, alle bouten en moeren voor zo ver mogelijk dan toch.
IMG_4729 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_4728 by
Jan Fabri, on Flickr
Zelfs de hamer ben ik niet vergeten!
IMG_4735 by
Jan Fabri, on Flickr
Vervolgens de aandrijfkast min of meer hetzelfde, wat niet ze zien op het model is dat alles maar volledig kan worden gedemonteerd, mochten er problemen zijn. als schroeft, klikt enz., op elkaar en kan dis volledig uit elkaar mocht er iets stuk zijn kan het op deze manier makkelijk worden vervangen.
IMG_4734 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_4730 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_4736 by
Jan Fabri, on Flickr
Hoe staan ze er nu voor:
IMG_4726 by
Jan Fabri, on Flickr
De rembanden moeten nog worden voorzien van bouten (bij de 4 lieren) en lings en rechts moeten nog wat bramen en lijmresten verwijderd worden voor de rest is ze klaar voor het schilderwerk.
Nog enkele wat detailles:
IMG_4732 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_4733 by
Jan Fabri, on Flickr
Oh ja en natuurlijk werkt ze, ze loopt heerlijk traag en kan best snel als het moet. ik heb niet heel veel gegevens van de winch maar ik denk dat dit vrij realistisch loopt, ze staat ook op de nieuwe ESC, deze loop vele male mooier als de goedkope Chinese (maar is duur

).
Bij deze:
Ik zie dat het erg flikkert in de film, damn, ik zal morgen tijdens de dag een nieuwe maken en aanpassen...
Laat maar weten wat jullie ervan vinden, mochten er opmerkingen zijn hoor ik dat ook heel graag, ik zou de boot zo goed mogelijk willen krijgen en dat kan aleen maar met input van alle kanten...
Het volgende, ik weet het niet...
Bye...