Zojuist ontvangen, het komplete bouwpakket van de Up2you-vc van Redesign Flugmodelle, een model dat zo op het oog helemaal in mijn straatje past:
Span ruim twee meter, van huis uit uitgerust met elevons én kleppen (VC betekent Variable Camber) én remkleppen, maar ik denk dat ik die VC kleppen niet ga maken. Erg aardig aan dit toestel vind ik het feit dat je tussen de beide vleugelhelften de optie hebt een gemotoriseerd middenstuk te monteren:
zodat hij naar keuze gemotoriseerd of als pure zwever kan vliegen. Ik heb het me makkelijk gemaakt en heb in één keer toestel plus motormiddenstuk én de komplete motorisering besteld, dat bespaart me uitvogelen welke motor er in moet en of dat wel past in het model...
Ook een aardig detail is de manier waarop vleugels, middenstuk en winglets aan elkaar bevestigd worden. Er zitten op al die plekken slimme aluminium draaischijfjes die je met een schroevendraaiertje kan draaien (zie de maanvormige sleufjes op de foto hierboven) waardoor de delen aan elkaar geklemd worden, het systeem doet een beetje denken aan de montage van Ikea meubelen:
Het pakket is zeer kompleet, met freeswerk (ja freeswerk, niet gelaserd) in triplex, balsa en GFK, alle latten, beplanking en tekeningen en een rijk geïllustreerde bouwhandleiding (die je naar keuze ook in het Engels kan krijgen, voor sommigen moet dat goed nieuws zijn).
Het zou nog wel even kunnen duren voor ik echt met de bouw begin, er zit een verhuizinkje voor me aan te komen (en dus ook inrichting van een nieuw bouwhok), maar het heeft me verbaast dat er op dit forum nog niets over dit toestel te vinden was, terwijl het in Duitsland al jaren leverbaar is en er ook op RC-network over gesproken wordt. Dus misschien zijn er wel mensen die 'm toch al gebouwd hebben, of anderen die het ook interessant vinden, kortom misschien is er voor mij nog meer zinvolle informatie.
Een echt bouwverslag zal het misschien niet worden, ik ken mezelf en als ik lekker ga vergeet ik al gauw foto's te maken; bovendien ben ik een tikje slordige bouwer en vind het niet fijn om forumgenoten te tonen hoe ik mijn eigen bouwblunders camoufleer. (Er zijn gewoon heel veel erg knappe modelbouwers op dit forum en ik hoor daar niet bij!)
Voor wie in dit toestel geïnteresseerd is: je vindt de firma hier:
https://www.re-design-flugmodelle.de/startseite.html
Ook een aardig detail is de manier waarop vleugels, middenstuk en winglets aan elkaar bevestigd worden. Er zitten op al die plekken slimme aluminium draaischijfjes die je met een schroevendraaiertje kan draaien (zie de maanvormige sleufjes op de foto hierboven) waardoor de delen aan elkaar geklemd worden, het systeem doet een beetje denken aan de montage van Ikea meubelen:
Het zou nog wel even kunnen duren voor ik echt met de bouw begin, er zit een verhuizinkje voor me aan te komen (en dus ook inrichting van een nieuw bouwhok), maar het heeft me verbaast dat er op dit forum nog niets over dit toestel te vinden was, terwijl het in Duitsland al jaren leverbaar is en er ook op RC-network over gesproken wordt. Dus misschien zijn er wel mensen die 'm toch al gebouwd hebben, of anderen die het ook interessant vinden, kortom misschien is er voor mij nog meer zinvolle informatie.
Een echt bouwverslag zal het misschien niet worden, ik ken mezelf en als ik lekker ga vergeet ik al gauw foto's te maken; bovendien ben ik een tikje slordige bouwer en vind het niet fijn om forumgenoten te tonen hoe ik mijn eigen bouwblunders camoufleer. (Er zijn gewoon heel veel erg knappe modelbouwers op dit forum en ik hoor daar niet bij!)
Voor wie in dit toestel geïnteresseerd is: je vindt de firma hier:
https://www.re-design-flugmodelle.de/startseite.html