Up2you - vc

Hoe torsiestijf is de constructie? Oralight doet geen hol daarvoor en niet transparante echte oracover juist wél.
(Mijn ervaring daarmee is met de Climaxx van Hoellein....heel het forum staat vol met oralights met flutter klachten en de mijne met niet transparante echte oracover had er geen last van)
 
Het toestel is onbespannen al behoorlijk torsiestijf. Maar misschien moet ik maar op safe gaan toch. Bedankt.
Maar ik wil wel transparant gebruiken voor de niet ingedekte delen, ongeveer net als het demotoestel aan het begin van dit draadje.
 
Vanmorgen naar Hangar in Kampen geweest. Daar was géén witte Oracover en slechts 70cm transparant geel. Wat een ellende. Ik weet nog niet wat ik nu doe.
 
De bekende winkel in Waalwijk heeft alle oracover op voorraad. Vandaag week zelf besteld en na 1 dag in huis.Voor de verzendkosten kan ik er niet heen rijden.

Grt,

Arnoud
 
Huh? Nou alle Oracover was zaterdag zeker niet op voorraad hoor. En diverse rollen zagen er uit of het ook minder dan een meter was. De optie bestellen en verzenden heeft de meneer in de winkel niet genoemd, die had ik wel willen overwegen.
 
Na de nodige worstelingen met de aansturing van de remkleppen (ieder druppeltje lijm op een verkeerde plek betekent onderdelen losbikken, soms herstellen en opnieuw monteren, heel gedoe vooral als je de net aangebrachte folie ervoor moet opensnijden) is het toestel bekleed met verse Oracover. Transparant rood ipv oranjegeel. Niet lelijk maar al wel heel vaak gezien... alles werkt naar behoren, al is het cg nog niet goed. Ik moet de electronica wat meer naar achteren zien te krijgen, en als dat niet lukt wat lood toevoegen bij de tippen.
Voorlopig toch geen weer om ermee te vliegen, en ook niet om er buiten een foto van te maken; dan maar op de overloop. Zo is-ie in gemotoriseerde versie, de pure zweefversie heeft 7 cm minder span.

20200224_152455_copy_774x1032.jpg
20200224_152526_copy_774x1032.jpg
 
Mooi geworden hoor!
Kan je de motor niet op een afstandhouder wat naar achteren verplaatsen, ivm het zwaartepunt?
Lood in de tips lijkt me niet in het voordeel werken voor de vliegeigenschapen…..
 
Lood in de tippen zit verder naar achteren dan de motor, kan dus minder lood zijn. Natuurlijk scheelt het ook in de rolsnelheid... maar trek op de fotos maar een denkbeeldige lijn tussen de achterkant van de tippen, dan zal je zien dat lood in de tippen veel meer effect heeft. Advies voor het cg is 5 mm vóór de achterlijst, dat is ook al heel dicht bij de motor.
Ik moet nog kijken hoe het cg uitpakt bij motorloze opbouw, dan zou een paar reepjes lood voorin voldoende moeten zijn om het cg goed te krijgen. Het lijkt erop dat mijn exemplaar wat zwaarder in de neus is.
Ik moet ook het geheel nog even wegen.
 
Laatst bewerkt:
Probleem... het idee van dit toestel is dat-ie simpel aan te passen is voor zweven of motorzweven.
Nou blijkt dat de mijne als motorzwever een gram of 10 in beide tippen moet hebben, maar als pure zwever een gram of 20 in de neus.
In de neus is niet ingewikkeld. Lood in de tippen kan wel, maar het moet natuurlijk zo dat het vlot te verwijderen is om motorloos te kunnen vliegen...
Het is een heel gedoe en gepruts. Niet in de laatste plaats omdat het toestel absoluut niet op mijn CG balans wil passen... (omdat het gewilde cg helemaal achterop de root chord ligt, 20 cm van de leading edge, dat haalt mijn balans niet).
Ik heb wel een truc bedacht om het toestel op zn kop aan de starthaken te hangen. Eén van de haken komt goed overeen met de gewilde cg positie.
Work goes on.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top