Update :Gimbal prototype met swash van heli

Nog nooit een bouwverslag gepost en nu ik eens iets wil laten zien is het al af: Misschien maak ik me hopeloos belachelijk want ik ben eerder een knoeier als bouwer. Of mogelijk bestaat het al en is mijn kronkel onbewust plagiaat.
De feiten :
Ben bezig aan dji F550 met wookong omdat ik alang met het idee rondliep om ook de dingen eens van bovenaf te zien en vooral op video te zetten.
Vermits ik geen uitmuntend helipiloot ben dus ook maar eens aan een multikopter gedacht en na wat rondneuzen op het forum meteen gegaan om toch redelijk goed spul.

In een hoek lag nog iets stof te vangen om onder een heil te hangen : een cameramount met alleen een tilt functie.

Nu beschikt de wookong over een gimbalstabilisatie en ik dacht dus aan een modificatie.

Gimbal ken ik al can video-opnames, want mijnalbum

verder commentaar voor morgen of zo, want moet ook nog wat tijd maken voor de huisgenoten

Laatst bewerkt door een moderator:
verder mer F550

Ga nu verder met het afbouwen van de F550.
Tips zijn natuurlijk altijd welkom.
Ook de wookong is nog volledig nieuw voor mij.
Ben vooral reuze benieuwd naar de gimbalfunctie en het samenwerking met mijn "Frankenstein".

Een ander issue is natuurlijk het trillen.
Het is nu te laat maar een modificatie is toch nog mogelijk. Als ik nu de (afgekorte) as waaraan de swash zit nu gedempt kon ophangen aan het frame. Zou dat effect hebben op de kwaliteit.
Ik denk dat ik eerst een paar proef/regelvluchten maak om het resultaat te zien.
Daar de camera aan een as hangt moet ook maar 1 punt afgeveerd worden.

Moet eens contact opnemen met Holco om eventueel zijn ontwerp vering te bestuderen, gezien op het draadje making of flexakopter.

Namelijk dit : iets groter zodat de as en doorheen kan en ophangen aan bovenste platform

full

Zoek ook nog naarstig naar een een Sony DSC-HX9V aan een schappelijke prijs.
Toestel heeft reuze opnamekwaliteiten in een compactformaat

Zorg eerst dat je vertraging minimaal 4:1 is van servo naar camera plateau om een grotere resolutie te krijgen, de stapjes van een servo zijn namelijk veels te grof voor video werk ;)

update :vorig project even opgeborgen voor grotere multi en nieuw concept

Wegens het toch duidelijk teveel aan gewicht van deze constructie is het even naar de plank verbannen om aan een grotere jongen te gaan bengelen.
de dji 550 had er toch wat moeite mee.
Heb ondertussen de gimbalfunctie van de wookong bestudeerd en ben er achter dat de pitchinvalshoek met een apart kanaal kan bijgestuurd worden.
Dit bespaart dan nog eens het gewicht van een servo.
Gewicht besparen was de opdracht maar een cameramount is altijd nogal een constructie. Zelfs bij gebruik van de lichtste materialen is er nog altijd wat gewicht mee te nemen.

Maar ik had al eens 2 servo's op mekaar gezien voor pan/tilt. En daar gaat het hier toch ook om.

Dus heb ik deze constructie op een uurtje gemaak( het eerste project was meerdere uren) en voila:

full

Grote tuimelschijven gebruikt en wat overschot carbon.

full

Proefopnames zijn bevredigend en binnenkort de resultaten

denk dat je eerste mount een veel beter idee was qua aansturing, echt mooi stabiliseren zal hier neit mee lukken denk ik...

toch wel hoor

Het valt heus wel mee.

Zelfs in die mate dat het zelfs werkt louter op zwaartekrcht. De servo's werken dan als een soort van/weerstand tegen het doorslingeren.
Alleen kan je dan uiteraard je opnamehoek niet kiezen.

Back