Update Multiplex Royal Pro

85148 is inderdaad de datamanager kabel van Multiplex.

Ik ben overigens wel benieuwd wanneer de 3.x software uitkomt.

Software is geherstructureerd. Kan je een grotere accu plaatsen en aangeven dat de accu groter is.
De vorige versie kon ik nog vatten + manual. De nieuwe manual is een ramp.
Update neemt de oude instellingen deels over maar die zijn niet meer te doorggronden.
Ik liep als eerste vast op het programeren van Stauruders voor een scheepsmodel.
Die deden het na de update niet meer volgens ik ooit vlotjes had ingesteld.
Toen heb ik geprobeerd nieuw te programmeren... volledig te vergeefs.
Later flikkerde een toestel uit de lucht... m'n handelingen hadden pre sets van m'n modelvliegtuigen omgegooid. Niet door gehad dat een nieuwe mixer van invloed was op de andere instellingen?

Op het ogenblik begrijp ik geen fluit meer van de zender.... instelling van mixers.... laat staan de manual... wie die geschreven heeft?
Er is een voorinstelling voor een Hotliner... o ja? Nog werkend zien te krijgen.

Ik ga een week uit trekken om de zaak uit te vlooien. Daarna gaat er een brief naar Multiplex... vragen of ze nog behoefte aan enig marktaandeel hebben...

Helaas hebben ze geen drag & draw/what you see is what you get interface op de PC... dat zou handig geweest zijn....

De aller nieuwste versie moet ik nog testen.... zucht!

Laatst bewerkt:
Je hebt toch wel je zender opgestuurd naar het MPX servicecenter voor de 2.x update hoop ik? Dan worden nl je modellen geconverteerd naar de nieuwe software.

Jazeker! Dat is ook prima gegaan... maar erna... zelf de zender herprogrameren... daar de software over de kop is gegaan.... gingen zaken niet meer als voorheen... en ongelofelijk fout... en naar mijn smaak onlogisch....

Corrien schreef 23 juli:
Zowel forumer Janneman als alle anderen, die het + teken misten bij o.a mixers kunnen tevreden zijn: dit is bij V2.62 weer terug.
Tot mijn schande wordt ik er door het vorige bericht weer aan herinnerd. :oops:
Deze update is i.d.d. gelukt en alles werkt weer naar behoren.
Als nog bedankt Corrien :thumbsup:

Hey Corrien, kan ik nog steeds binnenspringen voor een upgrade? Gek genoeg kom ik als Belg regelmatig bij jullie in de buurt.

Ik was twee weken afwezig, vandaar een wat laat antwoord: zowel updates als upgrades zijn nog steeds mogelijk. Inmiddels zijn daar ook ombouwmogelijkheden naar 2,4 GHz bijgekomen.

Corrien,

Als tnt zijn best doet komt mijn Royal evo 7 vrijdag binnen op het service centrum.

Hopelijk is het geen probleem dat er nog geen accu inzit (heb hem nog niet binnen)

Groet,

Geert-Jan

En vandaag al weer terug, wat een supersnelle service.

Corrien hartelijk dank.

(je hobby zal je werk maar zijn)

Laatst bewerkt:
Royal EVO 12

Beste Corrien,
Enkele vraagjes.

Ik kan van een vriend een EVO 12 kopen op 35Mhz voor een spotprijs.
Ikzelf zit op de 40Mhz (met een stuk of 30 PPM ontvangers allerhande merken, vlieg nu met een MPX 3010) en wil dus een 40Mz synthesizer module kopen. De EVO 12 zit op softwareversie 2.xx.

1ste vraag:
Als ik ontvangers bijkoop zullen dat 2.4Ghz zijn. Liefst van al met het 2.4 systeen van Multiplex (aangezien wettelijk in België alleen een FHSS systeem wordt toegelaten voor radiobesturing, dus MPX of Futaba...).

Ik wil beide systemen (40 en 2.4) inbouwen en bedienen met een schakelaar, dat zou geen probleem moeten zijn.
Als ik de discussie her en der begrijp, als ik de interne module HFM4-MLINK 2.4Ghz plaats (al dan niet met een schakelaar parallel op de 40Mhz module) upgraden naar software V3.xx.
MAAR dan is mijn PPM signaal weg en kan ik mijn PPM ontvangers niet meer gebruiken.... is dit juist?

Lijkt me dus nodig op de V2.xx te blijven en dan de HFM3-MLINK 2.4Ghz te plaatsen? ...is dit juist?
Of beter de HFMx-MLINK 2.4Ghz, ontmanteld en dan ingebouwd? (Nog steeds in V2.00)

2de vraag:
Welke 40 Mhz zendmodule heb ik nu nodig? Ik vind op het web een
HFM-S 40/41 module
maar ook een:
HFM-S M-PCM/PPM module.

Ik heb geen mpx ontvangers maar futaba's, robbe's, Shultze, ACD, en Graupner R16, alle PPM en die moeten natuurlijk blijven werken.
Ik ben ook niet van plan nieuwe ontvangers op de 40 Mhz bij te kopen.

3de vraag:
Is er mogelijkheid naar V3.00 over te gaan, de HFM4-MLINK module te plaatsen en de 40Mhz module appart inbouwen en het ppm signaal van de Din stekker te halen?
Bedoeling blijft dus steeds: 40 en 2.4 te kunnen gebruiken @ the flip of a switch...

Ik weet niet of de V3.00 me nog veel functionaliteit bijbrengt buiten de 12 naar 16 Kanaals, maar dat heb ik niet nodig. De Evo 12 interesseert mij vooral omdat hij 36 modellen laat programeren.
(de 3010 met 30 geheugens, dat went snel en geen gedoe met USB kabels en pc)

Alvast bedankt,
Michel

Allereerst vraag 2: zowel het HFM-S als het HFM-S PCM/PPM module zijn bruikbaar. Voor het HFM-S PCM/PPM module kun je echter alleen bij de servicedienst terecht omdat daarvoor ook een modificatie aan de zender noodzakelijk is en tevens een upgrade van de software i.p.v. een update. Vermoedelijk is dit de goedkoopste optie omdat de aanbiedingsactie van €59 nog steeds loopt.

Bij beide modulen kun je gewoon je 40 MHz ppm-ontvangers blijven gebruiken, ongeacht welke softwareversie de zender heeft. Het verschil in de software van de zender is, dat het 40 MHz PCM/PPM module met een digitale code wordt aangestuurd i.p.v. met een pulstrein. Vervolgens maakt het module er dan zelf een ppm-pulstrein of een pcm-code van. Dit werkt sneller dan wanneer de processor van de zender de pulstrein aanlevert, maar of je dit ook merkt is een tweede.

Vervolgens vraag 1: als je wil kunnen omschakelen heb je het HFMx M-Link module nodig. Bij het HFM4 M-Link module is deze voorziening er niet. Het HFMx-M-Link module werkt op alle softwareversies van de Royal Evo/Pro (op de Din-plug verschijnt namelijk altijd een pulstrein, waar dit module wat mee kan).

Dan vraag 3: bij het HFM4 M-Link module heb je softwareversie 3 nodig. Momenteel zitten we aan V3.41. Bij deze softwareversie doet de software aan moduleherkenning. Er wordt daarbij pas signaal aangeleverd aan het hf-module als dit bij de zender bekend is. Hierdoor werken vreemdfabrikaat modulen en ook de MPX modulen-met-kristal niet meer. De 35 MHz en 40 MHz MPX synthesizer modulen werken dan nog wel (een ge-update zender met het HFM-S module en een ge-upgrade zender met met HFM-S PCM/PPM module).
Bij deze optie moet je dus altijd het module en de antenne omwisselen als je tussen 40 MHz en 2,4 GHz omschakelt. Gezien de robuuste stekers en de eenvoud van het ruilen van de antenne is dit alleen maar onhandig, dus beslist niet onbetrouwbaar. Overigens levert alleen deze optie alle toekomstige telemetrie-mogelijkheden.

Royal evo/pro 12

Wauw, dat was snel!

Dus als ik het goed begrijp:
Kan ik de zender (als 35Mhz) binnensturen bij jou, en voor €59 maak je daar een Royal Pro (Soft V3.xx) met HFM-S PCM/PPM module van (op 40Mhz welteverstaan, ik neem aan dat niets uitmaakt in de prijs)
En al mijn PPM ontvangertjes blijven werken hiermee.

Ik wil makkelijk kunnen switchen tussen 40 en 2.4, beide ingebouwd.

*Neem ik dan best de HFM-X MLINK die ik dan intern inbouw, PPM signaal afgetapt van de din stekker. Geen telemetrie hiermee?

*Of neem ik HFM4-MLINK, en is die op één of andere manier tegelijk met de 40Mhz HFS-PCM/PPM module in te bouwen en omschakelbaar dmv een switch? (ppm signaal van de 40 of 2.4 van de dinstekker halen?)
Wel telemetrie dan?

mvg,
Michel

In de openingsposting van dit draadje kun je een link vinden, die o.a. verwijst naar de upgrade mogelijkheid naar HFM4 M-PCM/PPM met daarbij de kosten. Uiteraard maakt het daarbij niet uit, dat er een 40 MHz module wordt geplaatst.

Ik wil makkelijk kunnen switchen tussen 40 en 2.4, beide ingebouwd.
Zoals ik reeds schreef gaat dit dus niet! Het HFMx M-Link module heeft een antenne, die direkt op het module wordt geschroefd. De bedoeling is, dat je dit module tegen de zenderbehuizing of de zenderpult plakt, waarbij de antenne vrij buiten de zender steekt. Op het module zit een schakelaar, waarmee je kunt omschakelen tussen 2,4 GHz en 40 MHz. Wat je dan in werkelijkheid doet is omschakelen tussen leerlingmodus en gewoon. Bij leerlingmodus blijft het zendermodule uit en wordt het signaal naar de leraarzender gestuurd. Het HFMx module fungeert dan als leraarzender.
Als je voor dit module al een plaatsje binnenin de zender zou kunnen vinden zou je nog steeds problemen hebben met de antenne, die vanzelfsprekend niet binnenin mag blijven zitten.

Het HFM4 M-Link module komt op de plaats van het HFM-S module. Je kunt dus slechts één van de twee plaatsen. Als je ze beide in zou willen bouwen krijg je een lastig doe-het-zelf klusje, waarbij ook de officiële CE-certificering niet meer geldig is. Je ziet iedereen wel bezig met dit soort constructies, maar daarbij ben je er dan opeens wel zelf voor verantwoordelijk, dat e.e.a. aan de wettelijke eisen voldoet. Terugvallen op de fabrikant of importeur is er dan niet meer bij.
Je zou dan bij het module, dat op de originele plaats zit op z'n minst 3 aansluitingen moeten onderbreken en schakelbaar moeten maken en het bij te plaatsen module apart moeten bedraden, waarbij er eveneens minimaal 3 aansluitingen schakelbaar moeten zijn (plus, signaal en terugmelding).

Mpx evo 12

Hallo Jan,

Ik heb net die zender vastgehad: software versie 1.4, die upgrade is wel nodig. Gaat nu ineens naar die versie 3.xx neem ik aan (op het formulier staat nog steeds V2.xx).
Ik las ergens dat een Evo 12 dan een 16 kanaals zender wordt, zijn dan (met de gepaste ontvanger uiteraard) al die 16 kanalen op de 2.4 ook bruikbaar? Ik gebruik in 1 model 9 kanalen, vandaar.

Je hebt gelijk betreft dat solderen: ik volg je raad op en zal de HFM-x gebruiken, gewoon buiten op het kastje: is dunkt me ook redelijk plug en play. Als ik geen 2.4 nodig heb, haal ik die er gewoon onderuit.
De bedoeling was net om met alles wettelijk in orde te zijn.

Ik koop me vrijdag een HFM-X combo setje op de beurs in Karlsruhe.

Voor de upgrade: formuliertje invullen en zender naar Maasland sturen?
Bedankt,
Michel

De Royal Evo 12 wordt met een update naar V2 of V3 een Royal Pro 12.

De Royal Pro 12 wordt alleen met een HFM4 M-Link module een Royal Pro 16. De kanalen 13 t/m 16 worden namelijk rechtstreeks aangesloten op dit zendermodule.

Bij upgrade van een Royal Evo V1.xx naar M-PCM/PPM wordt momenteel softwareversie V3.41 in de zender geplaatst.

Bij upgrade van een Royal Evo V1.xx naar M-PCM/PPM wordt momenteel softwareversie V3.41 in de zender geplaatst.

Ik heb (eindelijk) mijn ombouw setje naar 2,4 GHz voor mijn Royal Evo (met update naar Pro) ontvangen. Een half jaar geleden besteld, de zender is toen al naar Corien geweest en heeft daar de update naar softwareversie V2.60 ondergaan. Gelukkig had ik ook de kabel besteld om zender en laptop met elkaar te verbinden, voor de ombouw naar 2,4 GHz is minimaal softwareversie V3.xx nodig. Hoewel er staat dat je eerst de handleiding !helemaal! moet lezen, had ik het stukje met die voorwaarde niet zo goed gelezen. Natuurlijk lukte met BINDEN niet, het beloofde knipperende BINDING bleef uit. Na de update (downloaden en update vergt nauwelijks 5 min.) was het gelijk voor elkaar.

Beste Jan,

Ik heb een royal evo 9 met software versie 1.40
Incl. scanner module 35 MHz.

Is deze zender via jou te updaten / upgraden?

Alvast bedankt

Met vr. gr.

Puma

Uiteraard is deze zender hier te updaten. Gebruik het formulier voor de update naar M-Link, dat je op de site van Multiplex kan downloaden:

http://www.multiplex-rc.de/cms/vorschau/upload/sonstiges/m_link_umruest_de.pdf

Niet letten op de einddatum van de update/upgrade aanbieding, deze geldt uitsluitend voor Duitsland. Je vindt op de laatste bladzijden ook alle serviceadressen.
Zoals je in het artikel bij punt 2.1 kunt lezen zijn er twee software updates mogelijk. De actuele status is:

- update naar V2.61. De zender wordt dan een Royal Pro.

- update naar V3.41. De zender bevat dan ook de software voor het 2,4 GHz M-Link systeem. Let er wel op, dat de software hierbij ook aan module-herkenning doet. Alleen 2,4 GHz M-Link en 35/40 MHz synthesizer modulen worden daarbij nog herkend. Modulen, waarin een kristal wordt gebruikt doen het dus ook niet meer.

Beide software updates zijn kosteloos.

Als het gewenst is meteen een M-Link combo in te bouwen kan deze worden meebesteld. Niet alleen de aanbieding, maar ook alle andere combo's zijn mogelijk. Hierbij wordt steeds de advies verkoopprijs gehanteerd en wordt meteen de servicecheck kosteloos meegenomen.

Hallo Corrien,

Ik heb een vraag betreffende het M-Link systeem van MPX.
Kan ik een Vario-/altimeter sensor aan sluiten op een RX-7-DR light M-Link ontvanger.
Ik heb de USB-PC kabel nummer 85149 aangeschaft maar kan er geen wijs uit worden.
Ook heb ik de software gedownload m.n de Multiplex Launser en deze geupdate maar ik twijfel enorm en ben bang dat ik de boel verpruts.
Hoop dat je me een handje op weg kunt helpen.
B.v.d. en Groet, Jan

Als er 'light' op de ontvanger staat is deze niet geschikt voor telemetrie. Naast de Rx7 DR light M-link bestaat er ook een Rx7 DR M-link. Op deze laatste kunnen wél telemetrie sensoren worden aangesloten.

Back