update: vorderingen ASH26; eerste vlucht is een feit!!!

Wie heeft er ervaring met de 4,5m ASH26 van robbe?

Ik ben nu bezig met de bouw en constateer een instelhoek verschil van 3 graden. Dit lijkt me wat veel. Persoonlijk lijkt 1,5 me prima?!
Het vliegtuig heeft een HQ profiel en is uitgerust met welfkleppen.
Kan zijn dat zo'n groot verschil hoort bij het type vliegtuig of het profiel maar volgens mij zal ik behoorlijk down moeten trimmen om een beetje fatsoenlijk rechtuit te vliegen....

Ander vraagje, weet iemand of er tape bestaat waarmee ik de spleet tussen de vleugel en de welfkleppen kan afdichten? De kleppen worden nl. van boven aangestuurd en zo'n sleuf ziet er niet uit en is aerodynamisch natuurlijk ook minder verantwoord.
 
He Erik volgens mij bestaat er wel tape voor de spleet.
Er zit maar voor de helft een plakrand op zodat de andere helft los blijft.
Wel raar de spleet aan de boven kant.

Het klinkt gek ik vlieg ook ash-26 maar hoeveel de instelhoek is weet ik niet.
Martin die bij www.biggs.nl vliegt, vliegt ook met een ash-26 van 4.5 meter.
Ik denk dat hij het wel weet.

Zelf vind ik dat de welfkleppen bij dat formaat nog niet zoveel doen.
En je er meer nadeel, dan voordeel van heb.
Maar dat is erg persoonlijk, ook omdat ik electro vliegt, en het gewicht dan meer een rol speelt.
Ik gebruik ze meestal alleen in de landing voor butterfly.
Maar alleen dan als het met de spoilers niet aan te remmen is.
Dat vind ik het meest natuurgetrouw.
 
Hallo Erik,

Dit kwam ik tegen in een topic over de soaring star:

Het verhaal afdekken van roerspleten is een vak apart. Maar graupner leverd een soort tape die eigenlijk voor de helft kleeft en de andere helft is een soort flinterdunne plastiek. Want mylar komt uit de echte vliegerij en is wel redelijk duur. plus je moet dit dan zelf nog een kleeflaag aanbrengen. Eigenlijk niet zo simpel. Maar graupner heeft dit in het gamma maar verwacht wel graupner prijzen. ik geloof voor 30m. 10€.

Graupner "ruderspaltabdeckung"

Met dank aan Michaël en Berrie

Hoop je op weg geholpen te hebben.

PS wordt deze ASH 26 nog door Robbe gemaakt, kon hem niet vinden op de Robbe site

Groet, Frank
 
@prikkiprik,

dank je wel voor de tip. Ruderspaltabdeckung ga ik zeker bestellen.

De ASH26 is al een paar jaar niet meer in het programma. Is een kit uit 96 of zo. Schijnt wel een hele fijne thermiek vlieger te zijn!
Ik heb die van mij uit de oude voorraad van een helispecialist gekocht, daar stond de doos al 5 jaar op de plank!
 
Spalt-abdeckband bestelnummer 63

verkoopadvies €26,80
gangbare winkelprijs ca. €22,-
 
Hoi Eric.
Als je de instelhoek meet met de stabilo op 0° mag je vleugel niet over +1.7° komen. Alles wat meer is resulteert in een onaanvaarbaar vlieggedrag. In princiepe kan je naargelang de vliegwensen variëren tussen 0° voor full acro tot +1.7° voor thermische vluchten. Ik heb de voorkeur om al mijn thermiekbakken op +1.5° te zetten. Als je wijzigingen moet aanbrengen aan de vastgelegde instelhoeken, doe dat dan aan het stabilo.
VG
Martin
 
Erik

Ernst Reiff maakt de Spaltabdeckung die Graupner verkoopt.
http://www.ernstreiff.de/prod031.htm#Spalt

R...te duur spul bij hem
Daarom verkies ik, als het mogelijk is, hol/bol scharnieren bij de grotere zwevers.
Kleinere versies laat ik scharnieren aan de bovenkant met Robart scharnieren, die LOS in de vleugel en roer gestoken worden, onder een hoek, het kopje steekt dan een beetje aan de bovenkant uit, het scharniergat loopt precies in de scharnierlijn.

Daarna het roer omklappen zodat het bovenop de vleugel ligt en scharniertape plakken tegen de eindlijst van de vleugel en voorkant roer.
Dan roer omklappen en bovenkant tapen, eigenlijk is het een klusje voor vier handen!

De Robartscharnieren dienen om de tape te helpen zodat deze zich vanuit het midden niet loswrikt, bvb tijdens aileron uitslagen bij hoge G-krachten waarbij de vleugel doorbuigt. Het roer moet zich dan in vreemde bochten wringen en wringt de tape los op de duur, zeker samen met zonlicht.
De Robartscharnieren houden het roer op zijn plaats.
 
Heren van BIGGS dank voor de reactie. Ik heb twee "zadeltjes " gemaakt van epoxy waar ik mijn stabilo op kan leggen om op die wijze de instel hoek te kunnen varieren tussen de fabrieks instelling van bijna 3 (die ik waarschijnlijk niet eens zal proberen) naar 1,5 en resp. 1 graad.

@Richard, de rolroeren scharnieren op de wijze die jij beschijft. de welfkleppen eigenlijk ook met dat verschil dat de klep en de vleugel elkaar aan de onderzijde van de raken.
(dit schijnt in de echte ASH ook zo te zitten...)
De roeren worden ook vanaf e bovenzijde aangestuurd.

Voor de scharnieren gebuik ik een soort onscheurbaar spul dat om verkocht wordt door KDH. Dit is erg goed te lijmen met gewone witte houtlijm. Richard heeft me op een idee gebracht door inderdaad helemaal geen lijm te gebruiken!

even off topic:
pas geleden onze sleepkist (PAF trainer met 3w140) voor het eerst gebruikt! WAT een POWERRRRR! De stickers zijn nu ook binnen. We gaan nog een beetje oefenen maar dan is er wederom een BIGGS sleper bij!
 
De afdektape heb ik inmiddels, door allerlei andere zaken ligt het bouwen en vliegen een beetje achter op schema. (brevet 1 parapente had even voorrang)
Heb mijn ieniemini servo'tje van de sleepkoppeling gehaald en er een stevige opgezet. Wiel in de romp gebouwd en bekabeling in de vleugel via sub-D op de romp aangesloten. Het begint er langzaam op te lijken, de vleugels nog bekleden en de vleugelservo's in bouwen. Dat moet voor het voorjaar wel lukken....

Verder ben ik erg benieuwd of er anderen zijn die de ASH26 van robbe kennen en er vliegervaring mee hebben. Laat maar horen.
 
:offtopic:
(brevet 1 parapente had even voorrang)
Mooi! Nog een paraglider! Ik heb net mijn theorie gehaald en ik moet nog 9 hoogtevluchten voor mijn brevet 2!

Mooie combinatie hè, modelzweven en paragliden!
 
Ja, prima combi. Wel jammer dat goed modelvliegweer ook goed paraglide weer is ;-)
Ik moet zeggen dat het 'echt' vliegen wel een extra adrenaline shotje geeft.

Ben overigens wel meer modelvliegers tegengekomen tijdens het paragliden....
 
Eindelijk weer iets aan mijn ASH kunnen doen. De Servo's in de vleugel zijn ingebouwd. De roeren worden vanaf de bovenzijde aangestuurd.

Ik heb geen servo locks oid gebruikt en alles weer dichtgeplakt. Nu maar hopen dat de servo's een beetje heel blijven anders kan ik alles weer open gaan snijden.

De tips worden uit twee stukken ABS samengesteld en moeten aan de vleugel gelijmd worden, dit is ook voor elkaar, gespoten en wel. Dus nu rest alleen nog het bekleden en de aansturing van de stoorkleppen afmaken.

De stooorkleppen worden vanuit een centrale servo in de romp bediend. Deze zit echter precies voor de inbusbouten van de vleugelbevestiging. Om toch bij deze bouten te kunnen heb ik de servo uitneembaar gemaakt.

De cabine wilde ik naar voren laten scharnieren met een keukenkast scharnier maar dat stuit nog op wat praktische probleempjes.

Dus: bekleden, uitwegen en vliegen maarrrr. De dekoratie hoop ik voor 9 april ook binnen te hebben. Zo niet wordt het een maidenflight zonder stickers...
Paar foto's:
afb15379.jpg

afb15382.jpg

afb15383.jpg

afb15378.jpg

afb15384.jpg
 
Erik
Jammer dat je die servo locks niet gebruikt hebt, dat maakt de afwerking een stuk fraaier.

Ik heb voor alle typen (Robbe) servolocks een passende boor (laten) maken van dat type boor waar je ronde gaten in keukenkastjes mee boort. Dat werkt als een speer.

Bovendien, vierkante gaten gaan makkelijk inscheuren in de hoeken.

Zelf ronde gaten boren en die dan "bekleden" van binnen met 0,8mm triplex is ook een schitterende optie. Staat beschreven in dat bouwverslag van de ST.
Op de triplex bodemplaat kun je dan bvb gebruik maken van http://www.servorahmen.de/ om ze vast te zetten.
In mijn laatste zwever, de ASH 25 heb ik ze met siliconenkist vastgezet in de reeds aanwezige bakjes.

afb17847.jpg

Ik zal nog een foto maken van de fraai afgewerkte deksels.
 
Hmmm,

Richard dat ziet er wel erg strak uit! Hoe groot is die Ash25?!

Overigens komen er nog kunststof kapjes over de stuurstangen heen, echter die bevestig ik pas als ik de stuurstangetjes exact op maat heb. Als die er overheen zitten, kan ik nl. niet meer goed bij de kwiklinks. Je ziet dan niets meer van de aansturing.
 
7 m...

Heb je de stangetjes op lengte gekregen met alleen die kripkous? Ik heb bij de ASH 25 ook dat probleem gehad met korte aansturings stangen/kleine servo's.
Heb dat opgelost met 1mm stang , een k-link en superlijm, dat gaat ook! Alleen dan nog maar electronisch verstelbaar vwb de 0-stand.
 
Nee, er zit nog een soldeerbusje onder, ik heb dus 3-4 mm speling middels de schroefdraad.
Echter, ik kan niet meer bij het m2 moertje als de afdekkap er overheen zit..en kan dus het kwiklinkje niet meer vastzetten. in het verleden liet ik dat moertje wel eens weg, echter tijdens transport trilde de kwiklinks er dan regelmatig vanaf, en dat is niet handig ;-(
Ik verwacht overigens niet dat er nog veel aan moet veranderen.

about de ASH. Heb je die ook gemotoriseerd? Het wordt bij jou ook niet echt kleiner he...
 
Erik.

Nee, glider only.
Het is dezelde kist als Leo Kruyssen heeft, maar die heeft hem ge-elektrificeerd. Moet binnenkort ook de eerste keer vliegen.
Ik hoop dat die van mij binnen 2 weken klaar is, hangt van mijn beperkte vrije tijd af.
 
Ik hoop ook dat hij klaar is hoor Richard.
Ik zal de foto camera mee brengen naar de biggs meeting :P
Van details kunnen we erg veel leren met elkaar he.
 
Kun jij ons dan slepen Bert met die nieuwe kist van je broer?

Vanavond hoop ik weer wat aan mijn vleugels te kunnen doen. Ben nu nog aan het plamuren en schuren. Wat een rotklus, iedere keer als je denkt dat je klaar bent, zie je weer een plekkie....

Ik heb trouwens ook gemerkt dat het wel heel lang duurt voordat de plamuur droog is als je de harder vergeet ;-)
 
Haha ja harder gebruiken is handig :lol:
Mijn broer komt ook.
En ik ook. volgens mij komen er slepers in overvloed.
Ik ga zo nog als een haas bouwen.
Want hij moet wel klaar. 8O
 
Back
Top