Upgrade speelgoed "Riva"

Ik heb enige jaren geleden op MP twee tweedehands "Riva" speelgoedbootjes aangeschaft met het plan er minstens een om te bouwen naar een bruikbaar rc model. De bootjes van mij zijn van Dickie en waren toen nog uitgerust met een 27 mhz zender/ontvanger. Hetzelfde bootje is ook uitgebracht door andere speelgoed fabrikanten zoals Jamara door wie het scheepje "Venetia" gedoopt is. Tegenwoordig is er ook een 24 mhz versie op de markt en het scheepje heeft nu een accu i.p.v. een batterij bak waardoor het gewicht al iets gunstiger geworden is. Ik neem aan dat het bereik van de nieuwste 24 mhz versie echter toch ook nog te wensen overlaat . Afgezien van het beperkte bereik is in mijn ogen het grootste probleem van dit speelgoed bootje het veel te grote gewicht waardoor het veel te diep in het water ligt en het vaarbeeld weinig realistisch is. Een filmpje ter illustratie :

Het Dickie bootje weegt origineel zonder batterijen 672 gram en dat is erg veel voor een bootje van 47.5 cm lang. Ik heb de originele twee motortjes en schroefassen vervangen door 1 brushless motor, 1 schroefas en heb een roertje (dus stuurservo) toegevoegd. Mijn bootje weegt nu 485 gram en ligt een stuk minder diep in het water. Een gewichtsbesparing van 187 gram is enorm voor zo'n klein bootje, om een idee te geven, de lipo die ik gebruik weegt 110 gram. Om dit veel lagere gewicht te bereiken heb ik zoveel mogelijk overtollig plastic verwijderd en heb ook de talloze schroeven verwijderd waar de meeste onderdelen mee bevestigd waren (het originele bootje lijdt aan een grote mate van "overengineering"). Ik heb nog geen tijd gehad om het bootje uitgebreid te testen maar ik denk dat ze ook behoorlijk rap gaat zijn.

Originele bootje met twin motors en twin assen, besturing is met de motortjes, dus er is geen roer/stuurservo :

eCVUoNz.jpg

ebhbGIn.jpg

NC2RwFW.jpg

Veranderingen/aanpassingen :

tqxt0eC.jpg

NV2Pltz.jpg

tIp6Dzi.jpg

n56hPEp.jpg

LJ4BRb6.jpg

hBv0nT8.jpg

G76Kkff.jpg

93MbyDm.jpg

gE4ZTLb.jpg

5l2xGpO.jpg

fSE4sYh.jpg

Ik ben erg tevreden met het resultaat tot dusver alleen moet ik de waterlijn naar de achtersteven toe hoger aanbrengen. Ik zal hiervoor een vinyl plakstrip gebruiken.

edit: ik heb per ongeluk een 3 S lipo op de foto's staan, ik gebruik echter voor dit bootje een 2 S lipo van hetzelfde formaat.. Verder een A 2208 brushless motortje van 1800 Kv en een regelaar van 10 A.

Arjan

Laatst bewerkt:
De "Bella Louisa".
Inderdaad van Dickie's.
Een merk dat naar mijn mening sowieso alleszins acceptabel (RC) speelgoed maakt.

Mijn zoon heeft zich prima vermaakt met dit bootje in de tijd dat hij nog meeging naar de Vaargroep met z'n vader.

Ik ben heel benieuwd hoe het bootje in deze uitvoering vaart.

Laatst bewerkt:
Met Arjan zijn ervaring opgedaan bij de S-Boote heb ik daar alle vertrouwen in. 10.000 toeren op dat schroefje belooft wat. 20 km/uur? Gr. Klaas.

Ik heb inmiddels de waterlijn naar achteren voorlopig wat rechtgetrokken met een vinyl plakstrip van BECC. Ik kan die BECC waterlijn setjes overigens van harte aanbevelen, de setjes bevatten 4 meter strips van 0.5, 1.0, 1.5, 2.0, 2.5, 3.0, 4.0 en 5.0 mm. Het verwerken van die strips gaat het best met een föhn of elektrische verfstripper. Ik hoop één dezer dagen een uitgebreide proefvaart te maken. Daarna kan ik ook de plastic schroefgat afdichtingen weer terug in het dek steken.

MpmbO2p.jpg

IFRySy2.jpg

Ik ga overigens niets meer doen met mijn andere nog geheel originele Dickie Bella Luisa bootje. Wellicht wil iemand deze van mij overnemen .

Groet,

Arjan

Laatst bewerkt:
Je hebt haar kontje ook naar de plastisch chirurg gebracht, zie ik?

Klopt, ik heb de "sleuven" (ik ken de juiste benaming niet, geen "schroeftunnels" neem ik aan) in de romp voor de schroeven helemaal dicht gemaakt met 1mm styreen plaat. Het verwijderen van het dikke originele plastic levert veel gewichtsbesparing op en ik denk dat het dichtmaken van die sleuven in de romp ook het drijfvermogen vergroot.

dYCJMDn.jpg

Groet,

Arjan

Laatst bewerkt:
Gevoelsmatig denk ik dat het drijfvermogen zo vergroot wordt maar het is best mogelijk dat dit niet klopt. Mijn kennis van natuur- en wiskunde is helaas uiterst beperkt.

Klopt, ik heb de "sleuven" (ik ken de juiste benaming niet, geen "schroeftunnels" neem ik aan) in de romp voor de schroeven helemaal dicht gemaakt met 1mm styreen plaat. Het verwijderen van het dikke originele plastic levert veel gewichtsbesparing op en ik denk dat het dichtmaken van die sleuven in de romp ook het drijfvermogen vergroot.

dYCJMDn.jpg
Hallo Arjan,

Wat het dichtmaken van de holtes boven de oorspronkelijke schroeven vooral zal doen, is lift genereren; dit drukt op zijn beurt de neus naar beneden, dus wees daar bedacht op bij het proefvaren.
Ik denk dat een paar strakes op/boven de waterlijn nodig zullen zijn, om te voorkomen dat de boeggolf tot aan het dek omhoog kruipt (en er over, als de gewichtsverdeling niet klopt).

Groeten, Jan.

Bedankt voor je reactie Jan. Je hebt ongetwijfeld gelijk, de romp lijkt na het vullen van die sleuven sterk op de romp van mijn Aeronaut Princess. Bij mijn Princess zijn de strakes inderdaad noodzakelijk om de boeggolf in toom te houden :

9cvcAd7.jpg

8d2Lge8.jpg

Natuurlijk lijkt de romp van het Dickie bootje na mijn ingreep ook sterk op de Pro Boat Volere, laatstgenoemde heeft ook een enkele schroefas :

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1982006-Pro-Boat-Volere-22-RTR

Vreemd genoeg is die Volere van Pro Boat uit productie. Iemand enig idee waarom ? Wellicht was het hout fineer een probleem ? Ik had wel een gebruikt exemplaar willen hebben voor ombouw naar een brushless setup.

Groet,

Arjan

Het was vandaag prima weer voor een uitgebreide proefvaart. Bij een bepaalde snelheid ontstaat een flinke boeggolf zoals Jan al voorspeld had. Wat dat betreft is dit inderdaad ook het vaarbeeld van mijn Aeronaut Princess. Bij een bepaalde snelheid een flinke boeggolf die kleiner wordt en zich naar achteren verplaatst naarmate de snelheid wordt opgevoerd. Om die onrealistische boeggolf te vermijden moet je of tamelijk rustig varen of behoorlijk hard.

Twee foto's die tonen hoe diep het aangepaste bootje in het water ligt, een stuk minder diep dan bij de originele Bella Luisa :

ke6Dcxw.jpg

whykdWh.jpg

Lage snelheid :

TIT6Gss.jpg

Sneller :

PGY3G5c.jpg

Snelheid waarbij de boeggolf ontstaat :

zV9pxUJ.jpg

De boeggolf begint zich bij deze snelheid naar achteren te verplaatsen :

D4X646A.jpg

Hier is eigenlijk geen sprake meer van een boeggolf :

vmZLkom.jpg

Bij deze snelheid begint de boeg uit het water te komen :

7eOYqT7.jpg

Al met al denk ik een geslaagde proefvaart. Er komt wel buiswater binnen bij wat wildere manoeuvres dus is het raadzaam om af en toe het binnengekomen water uit de romp te laten lopen. Het bootje is overigens standaard uitgerust met een afsluitbaar loosgat op het achterdek..

Arjan

Mooi vaarbeeld Arjan! Het scheepje gooit het water mooi weg. Wel een mooi-weer bootje. Met een beetje wind verwaait de boeggolf. Enig idee v.w.b. de snelheid? Gr. Klaas.

Hier zijn een paar 'Wasserabweisleisten' wel op hun plaats.
Als dit 1:1 zou zijn, schrikt iedereen aan boord zich een ongeluk en is bij elke windvlaag zeiknat, windscherm of geen windscherm...

Groeten, Jan.

Vóór mijn M.A.S. voorzien was van strakes, was het vaarbeeld op lage snelheid ook een waterballet, ondanks dat het een romp van 110 cm is:
CIMG2085.JPG

Groeten, Jan.

Merci Jan, ik zal er een stel styreen strakes op lijmen. Verder wil ik de lipo dwars plaatsen waardoor het gewicht hiervan nog net iets verder naar achteren komt te liggen . Oude situatie :

jLpnC7g.jpg

Nieuw :

31d9Zlo.jpg

Ik heb bij m;n Princess ook gemerkt dat ik de lipo zo ver mogelijk naar achteren moet schuiven, zelfs een klein beetje is al merkbaar. Hoe verder de boeg uit het water komt/blijft hoe kleiner de boeggolf.

Groet,

Arjan

Wel beseffen dat de stabiliteit in bochten minder wordt als je het gewicht zo verdeelt.
Gewicht wil je in het midden, zoveel mogelijk onderin.
Bovendien komt het de vaareigenschappen ook niet ten goede als een schip tevéél trim achterover heeft.

Speel er maar eens mee.
Ik vermoed, je vaarfoto's nog eens bekeken hebbende, dat je er achter gaat komen dat die accu nog helemaal zo gek niet lag, zo midscheeps in de lengte.

Back