vaarders Houten en omstreken

Varen ging goed! Drie accu's leeggevaren. Bij de steigers waren een paar vissers bezig, dus ik heb het risico maar niet genomen en ben aan de andere kant gaan varen. Kwam ook beter uit qua wind. In de buurt was alleen wat tuig met auto's bezig. Slippen en zo. Maar tuig met auto's is minder irritant volk dan vissers, dus geen last van gehad.

Wel merk ik, sinds ik extra lood in de neus gedaan heb, dat mijn 25-35C accu's het zwaar hebben. Ze worden veel warmer dan mijn 40-50C accu's en gaan bovendien bol staan.

Wat is het risico van doorvaren/opnieuw varen met deze accu's als ze steeds bol gaan staan? Dat ze niet lang mee gaan zo, snap ik. Maar is er ook nog risico in de zin van rook, brand, explosie, etc?
 
De naden van de cellen hebben onder spanning gestaan , dus risico dat er 1 open scheurt is reëel . Wat er dan gebeurd is waarschijnlijk : kortsluiting ,brand ect binnenin de boot deel II , met grotere gevolgen .

Mooi dat het goed te varen was !.
 
Voordeel is wel als je lipo leeg is en dan openscheurt gebeurd er niet veel, alleen volle lipos branden. Hebben we zelf laatst getest .
 
Ik heb persoonlijk nog nooit een lipo zien branden, zelfs al wil je ze echt kapot doen dan roken ze alleen maar zelfs al zijn ze vol geladen. Dat is toch wat ik tot nu toe gezien heb en dat zijn 6 lipo's ondertussen. Veel van de verhalen zijn dus denk ik wat overdreven.
 
Zo zie je maar weer :verschillende ervaringen.

Ik zou igg het risico niet lopen !!

Roken is 1 maar de chemische samenstelling die mogelijk in je boot loopt ?. Denk dat niemand dat nog getest heeft :mrgreen:
 
Bedankt voor de adviezen mannen!

Op youtube staan genoeg filmpjes van ontploffende lipo's, maar dat zijn wel allemaal mensen die het er om doen. Kortsluiten, overladen of in de fik steken. Een lipo die ontploft bij 'gewoon' gebruik heb ik nog niet gevonden.

Maar goed, als ik de bolle accu's toch gewoon blijf gebruiken, zal dat niet voor lang zijn. Ik heb dus maar vast 2 nieuwe besteld. Komt uit het Europese warehouse, dus zal er wel snel zijn.

Misschien kan ik het zwaartepunt nog iets naar achter leggen, zodat ie net iets minder nat loopt. Dan zijn de 25C's misschien nog wel bruikbaar.
 
Da's op zich een goed idee Roy, nog helemaal niet aan gedacht!

Alleen heb ik mijn boot niet zo handig ingedeeld (tsja, eerste zelf opgebouwde boot :)). De enige plek waar die tweede accu past, is waar ik nu lood heb liggen (met klitteband). Dan moet ik het lood dus weghalen en de tweede accu plaatsen. En als ik de 40C gebruik moet het lood weer terug.

Ik vind het goed vastzetten van de accu plus afplakken al aardig wat werk voor die paar minuten varen en dan wordt het nog meer werk.

Maar ik wil nog een wat kleinere schroef bestellen voor ruw water. Als ik met die schroef vaar, kan ik wellicht de 25C nog gebruiken.
 
Motor naar achteren plaatsen en lipo's voor de motor leggen.

Ja, dat is ook precies wat ik bij een volgende boot ga doen. Alleen ga ik deze boot nu niet meer verbouwen. De opbouw is niet ideaal met lood op verschillende plaatsen (er zit ook lood in de kantelkamer zelf, helemaal tegen de linkerkant geplakt), maar het resultaat is toch een snelle, strak varende boot met werkende kantelkamer.

En ik zie het maar zo: ik heb weer veel geleerd, dus een volgende boot wordt zeker beter!
 
Sam, ga je zondag ook mee varen? Om 10.00 uur? Rob en ik kunnen!

Jeroen, Lexo, jullie zijn natuurlijk ook welkom!

Iedereen eigenlijk met iets dat op water drijft en rc bestuurbaar is. :D
 
even verder over een volgende vaardatum, lijkt me wel weer erg leuk! tis alweer 2 weken geleden dat m'n bootje water heeft gevoelt, dus t word weer tijd. ik moet alleen wel even kijken of ik vervoer kan regelen zo om 10 uur 's ochtends op zondag, meestal wil mijn vader dan even lekker rustig aan doen ;) avond zou handiger uit komen voor mij.

Gr. Sam

EDIT: haha dubbel gepost :)
 
Ik ga zondag morgen , de meeste kans op rustig vaarwater en minder sightseeing , (een aantal keren bijna perfekt water gehad )en meer aan de dag voor familie !!(hoewel het in de avond ook wel rustig is)
 
Back
Top