vaarders Houten en omstreken

Discussie in 'Speedboten' gestart door motorsports, 2 mrt 2014.

  1. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Wat je ook kan doen is schroefkapsluitingen maken, daar heb je wel aluminium voor nodig en een goede tappenset, heb ik ook allebei nog niet liggen, moet ook eens werk van gemaakt worden :)
     
  2. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ja, van je proboat flip weet ik nog... Maar daar zaten de beide kappen toch niet met tape vast? Ik weet de precieze constructie niet meer, maar één van beide kappen zat toch op een andere manier vast?

    Maar inderdaad, ik moet niet alleen maar met afplakken bezig zijn. :D

    Ik denk dat ik op 3 paarden wed:

    - beter plakband
    - boot elke keer ontvetten voor het varen
    - Een brede lip aan de voorkant. Hoe breder, hoe beter de krachten verdeeld worden.
     
  3. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Idd bij de proboat zat de seal(de onderste kap) niet geplakt maar stevig geklemd , daarover heen zat de canopy , met een aan de voorzijde in de boot geschoven dmv een 15mm pin, aan de achterzijde een lock dmv van een pen die je de kap in draaide , niet geplakt . Maar ik denk dat bij een flip er ziezo wel altijd kans is dat de canopy los komt , blijkbaar is de kracht op de canopy tijdens een flip behoorlijk groot .

    Ik zou toch proberen met tape wat een hogere kleefkracht heeft en sterk genoeg is om de krachten te weerstaan, misschien iets van tape met daarin iets van een fiber ?
     
  4. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Even zonder gekkigheid, ik denk dat ik de goede oplossing gevonden heb:

    [​IMG]

    Deze spanband kan een surfplank op een auto houden, dus vast ook wel een kapje op een boot.

    Nu zijn er vast weer mensen die zeggen: "maar dat geeft toch weerstand? Dat is toch niet mooi? Blablabla".

    Maar persoonlijk denk ik dat dit geen gekke oplossing is.

    ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Tjaa, zolang dat die band netjes tegen de wand van de romp blijft is er nu niet zo direct een probleem maar vanaf dat de voorzijde omplooit door de snelheid en er water onder kruipt wordt je neus plots hard in het water gedrukt en tegen 60-70km/h zal dat een heel mooi flipje geven denk ik.
     
  6. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Roy, ik hoop dat je m'n voorstel met spanbanden niet al te serieus nam :)
     
  7. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Ik denk dat je wel slim genoeg bent om niet zo te gaan varen. Je bericht begint wel met zonder gekkigheid dus wat moet ik daar van denken :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ach ja, ik vind het af en toe grappig om een compleet flauwekul berichtje te plaatsen :D

    Maar nu echt serieus (echt!): ik weet misschien waarom mijn kap nu al 2x echt losgeraakt is en 1x bijna ->

    Vandaag nieuw plakband gekocht bij de Gamma. Om dozen dicht te plakken. Kon kiezen tussen strong en ultra strong en heb die laatste gekocht. Erg sterk, ik scheur het met de hand niet door. Alleen wel iets te breed. Dus ik heb de zaag erin gezet, om 2 smallere rollen te maken. Zaagt beroerd trouwens, plakband.

    Maar waar het om gaat: na het zagen scheurde ik het plakband ineens een stuk makkelijker, tenminste, overdwars, als ik begon aan de kant waar ik gezaagd had. Logisch, want daar zitten allemaal kleine karteltjes door het zagen. Oftewel, allemaal beginnetjes van scheurtjes.

    En toen realiseerde ik het me ineens: datzelfde deed ik ook steeds met mijn vorige plakband, maar dan erger. Ik gebruikte namelijk zo'n dispenser met karteltjes om het plakband makkelijk in stukken te krijgen. Dus ieder stuk plakband had de beginscheurtjes al om het hele stuk lekker in de langsrichting te scheuren. Met die karteltjes gaat dat echt kinderlijk eenvoudig.

    Voortaan dus maar op een andere manier doen. Gewoon met een schaar? Hoe doen jullie dat?

    Misschien ook maar niet 1 lang stuk gebruiken voor de zijkanten. Als er eenmaal een scheur inzit, stopt het nergens. Als ik 2 of 3 stukken gebruik, stopt het bij de grens.
     
  9. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Hallo Pieter, ik ben zelf ook nog steeds op zoek naar goede afplaktape, ik heb er al 10 verschillende geprobeerd (waarvan al de tapes van de gamma & bricko) maar er is geen ene waar ik echt tevreden van ben. Ze zijn ofwel echt duur (7-8euro/rol is me te veel), ofwel echt te breed (5cm+), ofwel plakken ze al van de eerste keer niet goed, ofwel lossen ze als er een lekje water op valt, ofwel laten ze verschrikkelijke resten achter op de boot die je er enkel met een goed solvent (aceton of iets dergelijk) er weer afkrijgt. Dat moet ik dus allemaal niet hebben.

    Momenteel heb ik nog 3 rolletjes liggen die ik van amainhobbies heb gekocht. Tape is van proboat maar is ook niet goed, plakt weer niet hard genoeg naar mijn mening maar is wel goed waterbestendig. De volgende tape die is bestel is van MBP (modellbaupirat), daar heb ik ook al veel goed van gehoord. De 3cm brede tape kost een goede 3 euro vanaf je 6 rolletjes koopt, verzendkosten zullen wel rond de 15 euro zijn maar als je 20 rolletjes in 1 keer koopt zijn de verzendkosten/rolletje natuurlijk weer beperkter :)

    Ik neem steeds het rolletje mee en een schaar in mijn gereedschapkistje. Je knipt gewoon een stuk af dat je moet hebben en zorgen dat je boot droog is als je plakt. Als ik zekerder wil zijn moet je dus eerst 4 repen knippen om de kap normaal af te plakken (zoals altijd) en daarna knip je nog eens 4 stukken die je in een hoek van 45° over de randen plakt, dan zou het toch niet mogen lossen. Jullie kunnen daar misschien met 3-4 man direct 50 rolletjes bestellen, dat kost relatief gezien weer minder aan verzendkosten.

    Gr,

    Roy
     
  10. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    754
    Locatie:
    Lent
    Nitto of de mbp tape zijn goed!

    Zou een rode spanband nemen, valt minder op ;-)
     
  11. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Hmmmz ik heb nog tywraps liggen verstevigd met ijzer 750mm lengte , helaas alleen verkrijgbaar in de kleur zwart :D
     
  12. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    @Rob: tywraps zijn ook goed, maar zwart vind ik niet zo mooi.

    @Lexo: geel heeft juist het voordeel dat ik zo ook op afstand goed kan zien of de kap nog goed vast zit. Een soort primitieve vorm van telemetrie dus.

    :D
     
  13. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    je zou eigenlijk de boot helemaal luchtdicht moeten maken (ook de as, weet niet hoe) en dan een ventiel in het dek maken om de boot van binnen vacuüm te zuigen:) zou de deksel dan goed vast blijven zitten?:rolleyes:
     
  14. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Goed plan Sam! Ik zie eigenlijk geen praktische bezwaren :)
     
  15. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    tja alleen hoe je de as 100% lucht dicht maakt :)
     
  16. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
  17. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Tape

    Hallo heren,

    Renfrew is echt supertape. Wordt gebruikt in de ijshokey sport om beschermers vast te plakken. Het is vrij dik, beetje rekbaar, hecht super en laat absoluut geen lijmresten achter.

    Nee, ik heb er geen aandelen in het is maar een tip :D

    Tape - Transparant (24 mm x 30 mtr) - Henrys-Sportshop.nl

    Groeten,

    Gert-Jan
     
  18. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ik bedoel waar je as doorheen draait, die kan je niet vol spuiten met purschuim, dan kom je weer uit op z'n doorgebrande boot haha
     
  19. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    2K epoxy , hecht en sluit ook mooi af , dan ff met de pomp van de rescue boot ff vacuum pompen en hoppa .
    Tsja zal ook zuinig zijn in verbruik , alleen sta er waarschijnlijk een 2e schoonmaak klusje te wachten , hmm daar heeft Pieter al ervaring mee :wink: :D
     
  20. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Niet alles wat ik schrijf te serieus nemen Sam :D
     

Deel Deze Pagina