Ik heb onlangs een paar oude rollen PLA in de oven gelegd om ze te drogen. Ze zijn er niet beter op geworden. De typische vochtigheids-‘pops’ zijn weg maar nu moet ik de extruder op veel hogere temperatuur zetten en dan nog loopt het niet mooi regelmatig. Ze zijn rijp voor de kliko.
Ik heb ze waarschijnlijk op de rol getemperd (annealed) met een onbedoelde temperatuurbehandeling. Kennelijk is het te warm geworden, geen idee hoe nauwkeurig de thermostaat van onze oven is.
Met PLA is het natuurlijk meestal niet nodig om te drogen maar ik wil later ook met andere materialen experimenteren en die zijn soms heel vochtgevoelig. Ik zit te denken om ze de volgende keer onder vacuüm te drogen. Mogelijke voordelen:
- Meerdere soorten filamenten tegelijk
- Beïnvloedt de materiaaleigenschappen niet
- Energiezuiniger?
- Vrede met huisgenoten
- …
En de nadelen:
- Vacuüm installatie nodig (heb ik)
- Grote vacuümtank nodig voor meerdere filamenten tegelijk (te maken)
- ???
Op het internet zijn de meningen hierover nogal verdeeld. Hebben jullie er ervaring mee?
Groet, Sinan
Ik heb ze waarschijnlijk op de rol getemperd (annealed) met een onbedoelde temperatuurbehandeling. Kennelijk is het te warm geworden, geen idee hoe nauwkeurig de thermostaat van onze oven is.
Met PLA is het natuurlijk meestal niet nodig om te drogen maar ik wil later ook met andere materialen experimenteren en die zijn soms heel vochtgevoelig. Ik zit te denken om ze de volgende keer onder vacuüm te drogen. Mogelijke voordelen:
- Meerdere soorten filamenten tegelijk
- Beïnvloedt de materiaaleigenschappen niet
- Energiezuiniger?
- Vrede met huisgenoten
- …
En de nadelen:
- Vacuüm installatie nodig (heb ik)
- Grote vacuümtank nodig voor meerdere filamenten tegelijk (te maken)
- ???
Op het internet zijn de meningen hierover nogal verdeeld. Hebben jullie er ervaring mee?
Groet, Sinan