Vacuum forming - polystyreen plastic verhitten in oven

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Gaogaigar, 24 sep 2015.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Met een "echte" thermoformer zie je de platen doorgaans eerst rimpelen, dan weer strakker trekken en dan beginnen doorhangen, dan voelt het echt als een rubber vel. Weet naturlijk niet hoe het zich gedraagt met je warmeluchtblazer opstelling. Maar 70° lijkt me inderdaad alvast te weinig. In de box zelf zal het trouwens geen 70° worden denk ik.
     
  2. Gaogaigar

    Gaogaigar

    Lid geworden:
    23 sep 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Eindhoven
    Dank voor de tip. Net weer opnieuw geprobeerd en weer gefaald, maar deze keer omdat er nu een barst ontstond tijdens het vormen. Denk niet dat de plastic wat ik heb dus echt geschikt hiervoor is. Welk soort plastic kan ik hier het beste voor gebruiken en zijn er misschien online webshops ervoor? Het liefst zoek ik een 34 bij 34 cm plaat met een dikte van 3 MM, soort maakt niks uit zolang het maar aan deze eisen voldoen. Alhoewel een grotere plaat kan ook en dan zaag ik er wat van af, maar PS plastic (althans soort wat ik heb gekocht bij de Praxis) is naar mijn aanzien niet geschikt.
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Het materiaal is zeker wel geschikt. Maar je moet rustig en gelijkmatig verwarmen. Je methode met de verfstripper werkt niet, en gaat ook niet werken. Een tafelgril kost minder dan twee tientjes bij de Blokker. Wat draadeinden en hout en een paar uurtjes hobbyën en je kan echt aan de slag.

    Hugo
     
  4. Gaogaigar

    Gaogaigar

    Lid geworden:
    23 sep 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Eindhoven
    Hm oke, misschien dat ik dat dan probeer. Neem aan dat ik dan een doos eromheen moet bouwen, bedekken met aluminiumfolie en vervolgens de plaat met plastic er boven op zetten? Echter waar kan ik zulke platen bestellen voor een redelijke prijs? Zelf dacht ik aan http://www.s-polytec.com/polystyreen-platen.html , waarbij de platen die ik nodig heb 2,62 per stuk kosten, maar verzendkosten al gauw 10+ euro is.

    Verder, is er een groot verschil tussen abs en polystyrene? Beide kosten hetzelfde, maar voor vacuum forming welke is het meest geschiktst? Raar genoeg kan de magie van google mij er niet echt veel over vertellen dus misschien dat iemand hier het weet.

    EDIT: Bij nader inzien laat maar zitten, ben erachter gekomen dat ABS beter materiaal is voor vacuum forming. Wat me dus tot de vraag weer leidt - waar kan je "goedkoop" ABS platen bestellen? b.v.d
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2015
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ABS is een beetje duurder. PS is makkelijker te thermoformen, maar ABS is duurzamer nadien.
     

Deel Deze Pagina