Vacuumbaggen, is daar echt een pomp voor nodig?

Dat lijkt mij de meest voor de hand liggende reden inderdaad. Verder kan het natuurlijk zijn dat het een kleine motor is of gewoon niet zo krachtig. Natuurlijk kan de onderdrukmeter ook defect zijn.

Ik denk eerder dat de capaciteit van het koelkast motortje te krap is om -1 te halen mischien een idee om een extra motor te plaatsen.

Even kijken of iemand mij van advies kan dienen..

Ik heb een koelkastcompressor op een pvc drukvat aangesloten en op het vat een manometer gemonteerd, de schaal van deze meter loopt van 0 tot -1 bar. De wijzer gaat tegen de richting van de klok in om naar de -1 toe te gaan.
Als ik de compressor aan zet krijg ik geen lagere druk dan 0.3 bar.
Het vat is luchtdicht, als ik de slang dichtknijp blijft de druk met uitgeschakelde compressor 0.3 bar. (is dit de relatieve druk ?)
Als ik echter de slang niet knijp maar alleen de compressor stop dan ben ik in no-time mijn onderdruk kwijt.
Zou het ding intern kunnen lekken ?

Ik neem aan dat je bedoelt -0.3 bar. Je begint op 0 en wil zo dicht mogelijk naar de -1.
0.3 zou betekenen dat je een overdruk hebt.
Het is wel een typische metertje, je zou verwachten dat hij begint op 1 en naar de 0 gaat. Ik neem aan dat het dus een 'relatief' metertje is.

Is het -0.3 zoals ik vermoed dan is dat inderdaad niet veel.

Loet

Probleem zat 'm in de pomp.
Ik heb een andere gepakt, kopje olie opgezogen en op het drukvat aangesloten.
Pompt nu rustig naar de -0.9 bar (Klopt Loet, ik bedoelde in mijn vorige berichtje -0.3 bar.) en als ik de pomp uitschakel verliest hij weinig onderdruk.

Binnenkort het eerste vleugeltje maar eens indekken met behulp van vacuum.
Ben benieuwd !

Laatst bewerkt:
Vraagje van mijn kant: is gewone epoxy niet VEEL te dik om mee te baggen? Ik heb mijn easyglider ermee gerepareerd maar kreeg het bijna niet uitgesmeerd met een kwastje. Of moet ik een rollertje gebruiken?

nouja jij gebruikt toch alleen van die 1:1 5 en 30 minuten epoxy? ja die is inderdaad dik, maar als je goede lamineer epoxy hebt, dat is stukken dunner.

even dit draadje weer omhoog halen :mrgreen:

gister mijn eerste rudder in de zak gegooid:

bild0077t.jpg

gister om 16.00 uur de pomp aangezet en toen ik gister van mijn werk thuis kwam (22.00 uur) was de pomp erg heet vond ik. ook stond de pomp helemaal te pruttelen. is dit normaal? of heeft dat te maken met bv het oliepijl in de pomp? vanmiddag mag ik uitpakken :D

Robert, wat voor een pomp gebruik je?
Een koelkastpomp bijvoorbeeld wordt inderdaad heel heet als je die continu aan laat staan.
Een vriend van me gebruikt ook altijd een koelkastpomp en hij legt er altijd een ventilator op om het geheel een beetje te koelen.

Kun je hand nog op de pomp houden als hij heet is?

hoi jurgen
ik gebruik inderdaad een koelkastpomp. hand erop houden kan nog net, wordt na een paar seconden wel erg heet :(
gezien de foto nog iets te veel hars gebruikt..

grt

Back