Vakantiezwever: De BackPackGlider

Bouwtekening?

Hoe is je kennis van de Franse taal? :rolleyes:

SalAZ2.jpg

Hier vind je het ontwerp van een SAL vliegende vleugel die zich in de praktijk bewezen heeft. Sietse heeft uit een Frans modelbouwtijdschrift een tekening van de Cylon, de opvolger van de SalAz. Misschien een idee om die te bouwen?

De BPG is een evoluerend ontwerp wat zich nog niet in de praktijk bewezen heeft. Lijkt me niet aan te bevelen om die al na te bouwen.

Leon

Laatst bewerkt:
Hoe is het resultaat ondertussen? Vliegt het al goed? Filmpje! :D

Zelf nog steeds bezig met de BPG (gejatte naam, heb je het ook door ;)) maar op het moment geen toegang tot een voeding. Misschien toch maar eentje kopen dan.. Iemand een voeding met regelbaar voltage (0-15V) en regelbaar amperage (0.10?) in de aanbieding? ;)

Hoe is het resultaat ondertussen? Vliegt het al goed? Filmpje! :D

Nee, het vliegt nog niet. Ik heb wel een nieuwe staart gebouwd, met extra koolstof roving tegen doorbuigen na de worp en tegen torderen. Ik ga deze week nog een extra rovingkje toevoegen en dan de aansturing van de elevons veranderen en dan... vliegen!

En inderdaad moet er dan een filmpje komen.

En ik heb nu trouwens wel de snijmallen voor de nieuwe af. Vanmiddag zitten snijden, had alleen niet nagedacht over de peilstelling. En ja hoor. na 3 tipjes (links en rechts) en 3 linker middenstukken kwam ik erachter dat ik ze idd verkeerd om gesneden heb. Naja, daar kan ik nog wel leuke gemotoriseerde ragvleugeltjes van maken, maar ik baalde zo dat ik maar ff ben gekapt.. Morgen misschien verder

Ik heb nog wat epp liggen en ben wel geinteresseerd?
Kun je wat meer info geven? profiel? profiel? tipverdraaing?
Dan ga ik ook weer lekker giftige rook inademen!

Arie,

Kijk voor de initiële bouw van de BPG (die best goed vliegt) naar het begin van het draadje over de Rugzak vleugel groepdesign. Daar vind je ook meer info over soortgelijke ontwerpen. Je kunt ook hier tekeningen downloaden van een Frans ontwerp.

Versie 2 van de BPG (die Sietse aan het snijden is), houden we nog even voor onszelf. Het ontwerp moet nog volledig getest worden.

Groeten, Leon

Laatst bewerkt:
Ik heb de tekeningen van de SalAZ bekeken en ga die maar snijden denk ik.
Heeft iemand een idee welk profiel ik moet gebruiken?

Even gekeken naar die SalAZ maar dat ziet er wel grappig uit, niet al teveel over te vinden op internet, maar toch heb ik wat youtube filmpjes gevonden en het vliegt wel leuk (zij het dan vrij kritisch zo te zien)

aan de helling (nou ja helling)
YouTube - Salaz

Mooie oplossing voor wanneer je maar een 3-kanaals zender hebt zonder mixfunctie:
YouTube - salaz twister

lanceert behoorlijk goed
YouTube - Salaz

Volgens mij hetzelfde toestel alleen heet deze alula..
YouTube - alula in Arena

nog een
YouTube - SalAZ

Wat mij vooral opvalt is dat hij meestal gevlogen wordt aan de helling omdat er (in de filmpjes dan) weinig lift in zit - door het beperkte vleugeloppervlak daalt ie nogal snel. Omdat ik nergens in de buurt een fatsoenlijke helling heb laat ik dit ontwerp voorlopig nog even links liggen, misschien in de toekomst een 200% versie voor thermiek..

Heeft iemand een idee welk profiel ik moet gebruiken?

In dit forum staan de gegevens van het profiel. Maak er een .dat file van. Inlezen in Profili en snijden maar!

Alternatief is het PW1211DLG profiel wat ik voor de BPG gebruikt heb. De gegevens daarvan staan in één van de forums die ik in het draadje van Ruud over de groep-rugzakzwever heb vermeld. Effe googlen wil ook helpen...

- edit - gevonden!

hier staat de Data van de PW1211DLG

Je kunt ook hier de cores (hoe heet dat?) bestellen van de Cylon, de opvolger van de SalAz. Hoef je niet zelf te snijden.

Laatst bewerkt:
Update

Na lange tijd van stilte eens een update van het BPG project: Sietse heeft van versie 2.0 (de versie zonder romp) 2 gebagde modellen gemaakt. De eerste heeft gisteren tijdens de F3K wedstijd in Arnhem zijn testrondjes mogen draaien. Sietse had een ingenieus systeem gemaakt waardoor hij supersnel in- en uit te klappen is. Echt een meeneem-kistje dus.

Er moest best wat lood in om hem uitgebalanceerd te krijgen. Totaalgewicht kwam boven de 200 gram uit. Dat is niet zo heel erg als je bedenkt dat het vleugeloppervlak groter is dan een standaard Mini (of Mimi). Veel vliegers hebben hun mini ook verzwaard tot boven de 200 gram. Geen punt dus.

Na wat afstellen gooide Sietse steeds hoger (en dat zonder werp-pen) en pakte in de pauze een flinke thermiekbel!
Gooien gaat in ieder geval als een speer. Kaarsrecht omhoog! De werphoogte zit wel goed. Daar merk je waarschijnlijk dat je geen remmende onderdelen hebt als een romp. Het zwabberen na de start viel ontzettend mee.

Je moet wat wennen aan de besturing en flink wat expo inbouwen maar de eerste vluchten waren veelbelovend :thumbsup:

Ik ga de komende tijd de andere versie opbouwen met een hoogteroer en rolroeren apart. Ik verwacht hem te kunnen demonstreren in Vlaardingen.

tot zover.

Laatst bewerkt:
Je moet niet alleen wennen aan de besturing maar ook aan het weggooien ;)

Geen idee waarom dat ding zo goed vliegt, is zeker een gram of veertig zwaarder dan mijn mimi! Gelukkig heb ik niemand geraakt... Maar man man wat vloog dat ding mooit zeg, een beetje doorontwikkelen en het gewicht wat voordeliger.. En bij de mini competitie (zeker op een warme zomerdag) zullen deze dingen echt geen figuur slaan!

(maar er moet nog wel even een werpstift in, anders is het geen DLG he ;) )
Mooi ding, Sietse!

Na lange tijd van stilte eens een update van het BPG project: Sietse heeft van versie 2.0 (de versie zonder romp) 2 gebagde modellen gemaakt. De eerste heeft gisteren tijdens de F3K wedstijd in Arnhem zijn testrondjes mogen draaien. Sietse had een ingenieus systeem gemaakt waardoor hij supersnel in- en uit te klappen is. Echt een meeneem-kistje dus.

Zijn er al foto's van die versie 2.0 met het inklapsysteem? Ik ben wel nieuwsgierig.

Filmpje!

Zijn er al foto's van die versie 2.0 met het inklapsysteem? Ik ben wel nieuwsgierig.
Nee, nog niet. Ga ik ook nog maken.

In Vlaardingen heb ik Sietse even gefilmd. Let niet op de vlucht, want Sietse was een beetje aan het experimenteren. Let wel op de worp en hoe hoog die gaat!

Ik ga nog een beter filmpje maken want deze is niet van echt hoge kwaliteit.

Maar goed, de filmpjes:

Groeten, Leon

Laatst bewerkt door een moderator:
Back