Van 5V naar 3 Volt

corvl

verslagschrijvers
Hallo ,

Een vraagje , ik heb een aparaat wat werkt op 2AA batterijen , nu wil ik dit dingetje bij dealextreme kopen om de 2 AA batterijen te vervangen.

Output: 5.5V 500~1000mA

Hoe krijg ik daaruit het juiste voltage zodat het ipv van de 2AA-size batterijen gebruikt kan worden.

bedankt,
Cor

Een beetje afhankelijk van het "apparaat" .... als je "geluk" hebt werkt het net zo makkelijk op 5,5V als op 3V en anders zal je er "iets" van een voltage-regulator tussen moeten zetten die de spanning terug brengt naar "iets" rond de 3V ... (op het net staan 1000de schemaatjes voor dit doel)

Als je dan toch bij DX bestelt, neem dan gelijk een mini DC-DC Converter erbij. Ingansspanning 4-40V, uitgangsspanning instelbaar tussen de 1,5V en 35V. 8) Omdat het een geschakelde voeding is, zijn de verliezen niet zo groot als bij een spanningsstabilisator (die wat niet nodig is, omzet in warmte).

sku_126108_1_small.jpg

Hoeveel stroom heb je nodig op 3v ,een kleine spanningsregelaar kan al werken natuurlijk.
of je verteld wat je wilt voeden kunnen we nog makkelijker zoeken naar een oplossing .

Als het op 2AA batterijen werkt verwacht ik niet veel stroom. Een 7803 is mogelijk de meest simpele oplossing.

Veel mogelijkheden dus :-)

Het gaat om een noise cancelling headset..... erg duur ding , dus wil er zeker geen 5,5V op zetten.

Met 2 AA batterijen doet hij het ongeveer 8-9 uur. Meer gegevens staan er niet op.

Handig met soldeerbout ben ik wel , alleen geen sjoege van electronische componenten.

Dat dingetje van sleurhutje va DX lijkt me het gemakkelijkst , maar is wel wat groot. die van polulu is een stuk kleiner denk ik.

Ik ga eens kijken wat erbij komt kijken van de optie van J kramer. Ik kom dan op een R2 resistor van 350 ... wellicht is die optie het kleinst :-)

Ervanuit gaande dat ik een 8-9 uur met 2 AA batterijen doe , zal dit werken , wordt het spulletje niet te warm?

Bedankt ,
Cor

Ervanuit gaande dat ik een 8-9 uur met 2 AA batterijen doe , zal dit werken , wordt het spulletje niet te warm?
Die geschakelde voedingen worden niet warm. :D En voor audiotoepassingen ook prima te gebruiken, er is nauwelijks rimpelspanning aanwezig dus geen hinderlijke brom of fluittoontjes.

Dan zal hij "ongeveer" 200mA stoken (dat kan het zonnecelletje overigens niet leveren)
Ik denk dat het idee is om gedurende de niet-gebruikte tijd op te laden in de zon. Bij gebruik dan de ingebouwde LiPo leegtrekken.

Nu wil het zo zijn dat in deze zelfladende noodaccu's ook een geschakelde voeding zit om van de spanning van de enkele LiPo-cel netjes 5,1V te maken. Met wat creativiteit is die omvormer aan te passen zodat er 3,0V uit komt. Alternatief is om de USB-aansluiting te laten vervallen en een omvormer van Polulu er in te knutselen. Zit alles netjes in één behuizing.

Hoi,

2 (of 3) diodes in serie. Nemen per stuk 0.7V weg. 1n4148 of 1n4001.
200mA is hier geen probleem.

Groet,

Hans

@ Ron & Hans; ik dacht ff dat dit de makkelijkste en kleinste oplossing zou zijn... Het is voor het noise-canceling gedeelte en ik neem aan dit dit een constante stroom vraagt, dus dat dit niet flucueert.

Kan dit dan toch niet gebruikt worden?

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk
Dan zal hij "ongeveer" 200mA stoken (dat kan het zonnecelletje overigens niet leveren)
Ik denk dat het idee is om gedurende de niet-gebruikte tijd op te laden in de zon. Bij gebruik dan de ingebouwde LiPo leegtrekken.

Nu wil het zo zijn dat in deze zelfladende noodaccu's ook een geschakelde voeding zit om van de spanning van de enkele LiPo-cel netjes 5,1V te maken. Met wat creativiteit is die omvormer aan te passen zodat er 3,0V uit komt. Alternatief is om de USB-aansluiting te laten vervallen en een omvormer van Polulu er in te knutselen. Zit alles netjes in één behuizing.
Hmm, de ingebouwde omvormer aanpassen ... dat klinkt interessant.....

Ik wil eigenlijk de zonnecel altijd in het volle licht zetten en zo als de headset in gebruik is tegelijk laden en gebruiken ... of is dit technisch niet mogelijk? Nu zal idd de ingebouwde accu sneller leeg zijn als dat de zonnencel kan laden , maar dan heb ik nog de 2AA batterijen die in de headset zelf zitten.(batterijen zitten in een apart kastje tesamen met een on-off schakelaar , dit kastje is verbonden aan de headset.)

Dan komt meteen de volgende vraag; 3V van de 2 alkaline batterijen en een 3V van de noodaccu, dat zal niet goedkomen.

In eerste instantie wilde ik gewoon op de connecties waar de batterijen in vastklemmen 2 draadjes solderen en dat verbinden met de noodaccu. (dmv futaba stekker). Op zich kan dit alsnog natuurlijk, noodaccu leeg, 2 alkaline batterijen erin, noodaccu wegnemen.

Is er een mini -schakeling of iets dergelijks te maken of gewoon een schakelaar dat de batterijen kunnen blijven zitten en als ik merk/zie dat de noodaccu zijn werk niet meer doe dmv een knopje omzetten de alkaline batterijen kan inschakelen?

ohh ... voordat ik het bestel; zonnencellen werken toch achter glas neem ik aan??

Bedankt ,
Cor

Wil je een nette oplossing, zou je voor de lm317 moeten gaan.
Dan is de uitgangsspanning constant totdat de ingangsspanning onder een bepaald niveau komt.

Neem in ieder geval geen schakelende dc dc converter. Die kunnen voor stoorsignalen
zorgen.

Diode variant zou volgens mij ook geen probleem moeten zijn, maar dan is de uitgangsspanning wel afhankelijk van de ingangsspanning.

Ron, als er geen stroom loopt, dan is de voeding onbelast en heb je volgens mij geen risico. (de diodes geleiden dan niet)

De DC-DC converters storen niet, althans niet de twee die ik gelinkt heb. Sterker nog, na de LiPo zit ook een converter on van de spanning van de LiPo netjes en constant (up converter) een 5,1V te leveren. :yes: En om continu 20 tot 40 procent vermogen weg te stoken in warmte is wel erg veel verspilling van energie. :?

Het gedrag van diodes is naast stroomafhankelijk ook nog temperatuurafhankelijk.

Anders misschien kijken naar dit schakelingetje. Bij DX een 6V zonnepaneeltje en een LiPo celletje heb je vast nog ergens liggen.

Kans op slagen is dus redelijk groot.

Ik ga gewoon voor die paar dollars zo'n dingetje bestellen, wellicht kan de interne electronica eenvoudig worden aangepast, maar dat zien we dan als ik het spulletje binnen hebt.... Anders een van de andere opties.

Over een 2 maanden zal ik dit draadje weer onder het stof vandaan halen :-)

Iniedergeval al bedankt voor de heads-up :-)

Cor

Back