Van Ardupirate naar Arducopter Mega

In september 2010 ben ik van start gegaan met het arducopter project.

Ondertussen na veel schroeven en alu armpjes :rolleyes: zijn we via Arducopter RC1/ArducopterNG/Ardupirate 527 uiteindelijk terecht gekomen bij de Arducopter Mega code die weliswaar nog in beta is.

Het frame is een standaard MK50 frame met enkele aanpassingen waaronder sterkere centerplates en een diy power distri.

Motoren zijn KDA 20-22L initieel gestuurd door cheapo ESC maar nu met veel betere prestaties overgeschakeld naar the 30A Plush ESC van Turnigy.

Props zijn APC 10x4.7. Heb ook de EPP's gebruikt maar ben tot de constatie gekomen dat deze broos zijn.

Verdere zit de APM 2560 bord erin gekoppeld met de IMU H.

De quad is nog uitgerust met de mediatek GPS, 900Mhz Xbee, sonar en kompas. Ook heb ik een vaste bevestiging voorzien voor een Gopro.

Als batt gebruik ik een 3S 3300mAh 25C en soms een 3S 5000mAh 25C.

De zender is een Eurgle 9X ondertussen geflashed naar de ER9X.

Hier enkele video's met vluchten met verschillende software versies.
Ondertussen doen we lekker verder ;)

Ardupirate NG 4/3/2011 on Vimeo

Ardupirate r527 test / GPS-Alt hold on Vimeo

Arducopter 2.0.37 beta alt hold and loiter on Vimeo

Ha de Vincent, ik kom je comments ook regelmatig tegen op DIY drones :-)

Die overgang naar plush regelaars interesseert me wel. Welke had je ervoor ? Ik heb dezelfde motoren op mijn hexa maar met supersimple card programmable regelaars. Had jij ook die regelaars en toch prestatieverbetering ? Wat is er precies verbeterd ? Meer liftvermogen, langere vliegtijd, stabieler ? Tell me more :-)

In den beginne ;-) had ik deze.
RC Max 30A ESC Speed controller
Natuurlijk was de prijs redelijk goedkoop. Had er een stuk of 8 besteld maar heb eigenlijk nooit echt goeie resultaten gekregen. Plotswas er ééntje in rook opgegaan. Vervolgens stabiliteits problemen gekregen waardoor ik continue dacht aan de software en APM/IMU en uitbalancering. Gelukkig had ik nog iemand gevonden die zijn APM en IMU wou uitlenen. Zelfde problemen dus. Uiteindelijk bleek het een slechte ESC te zijn. Om al dergelijke ergenissen op te lossen was ik op zoek naar een iets meer bewezen ESC.Je zou verschieten hoeveel er met de plush 25A vliegen. Ze zijn bedrijfszekerder en makkelijk te programeren met de kaart.
Alsje twijfelt over ESC's, is the plush een goeie optie en zeker niet teveel duurder bij hobbyking.

Enkele foto's van mijn nieuw frame.

Algemene setup APM en IMU
1.jpg

Arfopower :D power distribution
2.jpg

Nieuwe Roxxy motoren
3.jpg

Eenstesten met een nieuwe foam
4.jpg

Oh, van hier ergens opt forum ;-)
Ik bestel regelmatig soms eens iets int buitenland en het is zeker opmerkelijk hoe snel het soms vor de deur staat.

Hallo,

Ik heb ook een arducopter gebouwd(quad), en draai onder de APM mission planner en Arducopter 2.038 Beta.

Vandaag voor het eerst gekeken of alles correct was om te vliegen.
Heb GPS en compass module.

In eerste instantie merkte ik dat zowel mijn stuurbewegingen als de correctie van de copter niet goed waren. 2 motoren omgewisseld, en toen leken mijn stuurbewegingen goed te te zijn.

Toen dit zo was ben ik gaan proberen wat er gebeurde als ik hem licht maakte met de gas en dan een beetje stuurde.

Hier bleek dat de quad ineens omsloeg naar de kant die ik op stuurde.
Het lijkt er voor mij op dat de gyro's in plaats van tegen de stuurbeweging in, juist met de stuurbeweging mee stuurde.(als dit zo is zou de oplossing zijn om de gyro's te reversen. als dit niet mogelijk is zou ik de motoren kruislings kunnen wisselen en zowel nick als roll te reversen in de zender?)

Of dit inderdaad zo is is de vraag, aangezien ik hier al meer gelezen heb dat een quad ineens omslaat, en ook dat er dan allerlei waardes veranderd moeten worden.

Iemand een idee wat dit probleem kan zijn?

Hier een filmpje van wat er gebeurde....:

volgt.......

Laatst bewerkt:
Ok tnx..hier alsnog het filmpje:

Ik zal eens proberen alle motoren kruislings te verwisselen, dan zal ik alleen wel beide functies op de rechterknuppel moeten reversen denk ik(mode2).

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Corné: Misschien best een eigen topic aanmaken met je problemen.

Ik ben verre van een expert, maar om even op je vraag te antwoorden.
Sluit gewoon alles aan zoals op het schema staat op RCgroups.
En dan moet je twee afzonderlijke dingen testen: reactie quad op radiobesturing en reactie de gyro's als de quad beweegt.

Wat ik wel weet is dat je alles best eerst in de hand uittest zonder props. Dan zie je direct of alle reacties goed zitten.

Zo te zien heeft dit enkel te maken met de draairichting van je motoren of de incorrecte props.
Hou de quad eens in de hand en geef een beetje gas.Je moet bij alle 4 de props een downwash voelen.

Gewoon heel de setup opnieuw doen, er zit hier duidelijk wat fout, en hou je aan de wiki bij de desbetreffende download, motor posities kloppen namelijk niet onderling.

Toen we hem opgebouwd hebben hebben we precies alles aangesloten zoals op diydrones wordt uitgelegd, dit klopt dus duidelijk niet, had voor deze vlucht al 2 motoren omgewisseld omdat ie toen ook verkeerd reageerde op de stickbewegingen. dus nu kloppen de stickmovements met wat de copter doet, maar lijken de gyro's verkeerdom te werken.

@ leopold :Ik ben vrij ervaren in de vliegtuig/heli modelbouw, dus die props zitten wel goed daar ligt het probleem niet......

Maar goed, heb alle motoren gewisseld nu, maar dan zal ik wss ook de 2 kanalen op de zender moeten reversen.

Misschien dat ik dadelijk nog ff een veldje opzoek om te proberen wat ie dan doet...(als het droog blijft tenminste....)

heb hem al ff snel in de hand geprobeerd, de correctie lijkt nu in de goede richting te gaan, en ook de sticks kloppen nu ik ze gereversed heb....natuurlijk wel ff de zender opnieuw ingesteld in de setup....

ga zo ff kijken wat ie doet....ben benieuwd......zal een camera meenemen...

Dan maar even snel terug "on topic" ;-)
Zijn er mensen die met de arducopter instabiel gedrag zien bij het dalen?
Zo ja,hoe heb je dit eventueel verholpen?

Ja die van mij is nog niet 100 % stabiel, en wobbelt nogal gemakkelijk bij hard dalen.......en ow jah hij vliegt dus...:

Laatst bewerkt door een moderator:
Back