Marc... mèhhhh.... dat lijkt maar zo... ;)
Plamuur en nog eens plamuur. 30 minuten epoxy.
En reeds zo ingesneden dat het 'nisje' al keurig en keurig past.

Ik heb het eerder getoonde klassieke Duitse klippanker in de werktekening gezet.
Formaat dat ik nodig heb...
Printjes om proportie te verkennen. Keurig een basis voor een werktekeningetje.
Zien wat ik daarna uit de mouw schud... Het wordt geen Klaas-Anker...
Eerder een uit Kuifje... overeenkomstig de naïviteit van het Graupnermodel...

Later meer...

IMG_3009.jpg

Tot zovers...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Ook alle goeds in 2021 Bas. En als perfectionist gaat dat ankertje je best lukken. Hieronder het resultaat van mijn gefröbel. Epoxy in het scharnier gelopen en bij los snijden schacht op pen gebroken. 5 mm in moeten korten. Op zich niet ontevreden. Gr. Klaas.

20210102_013015.jpg

Laatst bewerkt:
Peter, dank! Ik ga het eerst als handwerkstukje opzetten.
Lukt dat niet in dubbele brillenresolutie, dan maar als vector uitdotten... ;)

Zeer benieuwd wanneer de kostbare vliegbewijzen voor het modelvliegen ook op het
modelvaren wordt toegepast. Dat staat om de hoek...
Overregulering doet de burger de das om.
Het feestgedruis van de over zelf-ingenomen overheid en politiek.
Het luchtruim is aanstaande ingepikt, om te kunnen verhandelen aan grote corporaties met
straks vooral buitenlandse eigenaren. Gelijk de telefoonfrequenties. De hobbyist is de klos.

Fijne graaipolitiek toch in dit steeds verder afgeknepen Europa...
Hoewel die trend niet Europees is. USA, Australië kunnen er ook wat van...
In de USA mag je dan nog je wapens houden... kan je in ieder geval drones uit de lucht knallen
als hobby... ohwee...
bijkans heb je dan ook nog iets buit gemaakt van US-Post...
van een vers spartelende bijnier tot een Rolex...
Wat een wereld...

Laatst bewerkt:
Ja, de geschiedenis herhaalt zich Bas. Kan me herinneren dat ik op de brommer van Brielle naar de PTT in Den Haag ging. Zeestraat 88 was het geloof ik. 27 Mhz zendertje onder het jack van mijn leren pak. De boel laten keuren en een zendmachtiging aangevraagd. Jaren aan betaald en opeens was het vrij. Ben benieuwd naar de insteek hoe ze dit gaan aanpakken. Ja, als er iets is te halen zal de overheid het niet laten. Leuk is anders, maar veel zullen ze aan mij niet meer kunnen verdienen op dat vlak. Wat dat betreft ligt mijn RC toekomst grotendeels achter me. Maar met het ouder worden ontkom je er niet aan. Waar ga je dat ankertje uit Bastelen? Metaal of kunststof? Gr. Klaas.

Nog niet Roel. Maar per 1 januari is een drone regeling van toepassing.
Online cursus in NL kan je voor gaan dokken. NL het enige land waar je een poot wordt uitgetrokken.
Je wordt 'expliotant' van een drone. En heb je als piloot een vliegbewijs nodig, behalve
als het gaat om speelgoed, of gewicht gelijk of minder dan 250 gram, en een snelheid tot aan 19 m/s

Overal in Europa kan je het vliegbewijs bestellen. en kan je vliegen op toegestane loccaties, door locale autoriteiten gemarkeerd, in kaart gebracht.
Het vliegen van de drone, via registratie, en het er aan verbinden van kosten is in NL uitgevonden, die kosten zullen elk jaar opgecent gaan worden.
Net als het energielabel van je huis een melkkoe is geworden, aanstaand middel tot schofferen.

De scholing ertoe gaat via commerciële partijen. Om de wet te leren kennen,
die we geacht worden te kennen... mogen we lesgeld gaan betalen!
De uitgifte bewijzen lopen via de RDW.

In Oostenrijk en Ierland is het vliegbewijs gratis te verkrijgen.
Je mag het maar 1x aanvragen, volgende verlengingen... maar het systeem is niet afgetimmerd.
Landen onderling niet verbonden in administratie. De vliegbewijzen zijn in PDF format, en gewoon te kraken in een opmaakpakket.
Met een barcode generator kan je zelfs een een fraaie
barcode genereren.
Als brave burger heb je daar niet veel aan. Veiliger wordt het er niet van. Het is geen ID en heeft ook niet die kracht.

Maar om dus je zelfbouw modelvliegtuigje te kunnen laten vliegen op een club,
of een enkeling in het open veld met een zwever als modelvliegsporter...
is er dit systeem op losgelaten.
90 jaar modelvliegsport, met een zeer hoge mate van zelfregulering en geweldig goede safety record,
is verwoest door made in China drones voor jan en alleman...
Nu is er niets mis met goede afspraken... maar de modelvlieger worden over dezelfde kam geschoren. En daar bomt het.

En een air-space die niets liever dan verpatst door de overheid? Een bende centen oplevert?
Ik geef ze geen ongelijk. G5 netwerk was ook een feestje! Maar wat is het belang voor de burger als die niets meer mag?
Maar als dat verpatst is, of gaat worden aan een Chinees bedrijf, de industriële (lees militaire) claims? ... wel dan heb ik daar wel een mening over... haha...

Dat verhaal van die regelgeving staat hier. Het is niet alleen EU... maar de hele wereld heeft de slag te pakken. Opmerkelijk.
Alle commercieel geproduceerde drones komen uit China. Laat het 99% wezen?
(En wat nu als dat land een achterdeurtje heeft in jouw drone?)

https://www.easa.europa.eu/the-agency/faqs/drones-uas#category-regulations-on-uas-drone-explained

Laatst bewerkt:
Mooi verwoord Bas.

Een achterdeurtje zoals Huawei overal in heeft zitten inderdaad, wilden ze toen ook bij de 5g zendmasten doen. na dat ze betrapt waren op spionage, en al onze data werd ctrl c ctrl v naar china werd verzonden,

Belachelijk dat men dit laat gebeuren inderdaad

Laatst bewerkt:
Zo! We gaan weer voor anker!
Klaas... materiaal... wel ik heb nog een mooi stripje aluminium
uit de bekende grabbelbak. Dat eerst maar weer eens proberen niet?
Andere onderdeeltjes messingplaat. Gaat wel verlijmd worden.
Klinknagels dat wordt te klein. Maar hoeft ook niet bij deze naïve Graupner schaal.
Het is een 'show' dingetje zonder functie natturlijk.

Peter, heb nog niet afgetekend, maar zal dat deze week nog even proberen te doen.
Dan krijg je van mij een vector bestand. En dan kan jij aan het 3D maken slaan.
Het is niet 100% schaal... het gaat om looks en maakbaarheid.
Dit is behoorlijk klein werk. :-)

• Like
Reactions: Cnn
Geen probleem bas, ook dat kan die uitprinten. En ik vind het leuk om die dingen uittetekenen :)
Net een ofsjor anker uitgetekend voor op het achterdek, evenals een kleine zeecontaier. Die staat ie nu te printen :)
Grt peter.

Mooi Bas! Wordt er dus eentje die niet blijft drijven. Heeft natuurlijk wel een functie. Het oogt veel beter dan zo'n Hall-, of zouden de Duitsers het een Speckankertje noemen? En het wordt dus een soort dubbel Heuss ankertje. Of eigenlijk drievoudig. Gebrüder Heuss anker aus Mannheim bestemd voor Theodor Heuss. In licentie gebouwd in Drenthe! Die in Oostvoorne ligt nu aan de ketting. Succes verder! Gr. Klaas.

Nog niet Roel. Maar per 1 januari is een drone regeling van toepassing.
Online cursus in NL kan je voor gaan dokken. NL het enige land waar je een poot wordt uitgetrokken....

Wat een verhaal. Maar er zit ook een andere kant aan, Bas. Een kant waar een paar lui, waaronder ik, al jaren geleden voor hebben gewaarschuwd. Niet alleen bij drones, maar ook richting FPV.
De 'cowboys' die, ongeacht wat de rest van modelvliegend Nederland doet, overal en altijd hun vliegtuig/drone laten vliegen en zich geen ruk aantrekken van enige vorm van de regels die in het verleden met de overheid gemaakt zijn.

IK wil vliegen en IK bepaal zelf wel waar, wanneer en waarmee.
Want IK heb de kennis in huis.

En door dat soort types is de vliegerij geëscaleerd; drones en FPV-kisten in de aanvliegroutes van o.a. Schiphol en Eindhoven, wat in de picture van de overheid kwam die er vervolgens op moet reageren.

En slimme commerciële jongens (een aantal daarvan zijn trouwens de bovengenoemde 'cowboys' van vroeger!) spelen daar op in en bieden cursussen aan...

Triest voor de goedwillende en verantwoordelijk opererende modelvlieger en de clubs.
Die andere 'cowboys': het zal me jeuken.

Geheel mee eens Roel.
Dat moest ook aangepakt worden.
Het is zuur voor de vliegers. En zeker de goedwillende Ook de kosten. En maar dat is De Hollandse Ziekte... haha...
De kaart van NL is 1 grote bloedvlek. Op de clubs kan je terecht met de geldige papieren.
Voor de serieuze modelsporters in het open veld, is de sport onklaar gemaakt.
De toegang tot de benodigde informatie van de Rijksoverheid is bar slecht. En linkt door naar commerciële bedrijvigheid, type cow-boy.
Deze kunnen 110 jaar luchtsporters, veilige luchtsport, even de les lezen... Top!

Kijk ik naar de site van Cyprus, is het een en al openheid en duidelijkheid. Is het geen rode bloedvlek van verboden. Maar op een berg en ruig terrein is het slecht vliegen...

Voor veel modelbouwzaken zal het de laatste druppel zijn vrees ik. NL...
De Duitsers maken nu een vuist! Werkgelegenheid etc. KNVVL is niet in staat een vuist te maken.
Wordt eenvoudigweg niet gehoord... en dat is het gevolg de ontspoorde chaospolitiek en het zwaar ontspoorde ambtelijke systeem.
De vruchten er van hebben we kunnen lezen.
En ik vrees met grote vreze dat het daar in het Haagse structureel mis is.
Het doel van het ministerie is om uiteindelijk het hele luchtruim te verzegelen ten behoeve van de Infrastructuur.
Alle vliegers een transponder.
De computersystemen voor totaal hegemonie zijn er nog niet.
Lelystad heeft miljarden gekost en staat loos. Gelijk de Betuwelijn?

We gaan weer on topic in de droomwereld van het ideale model van de werkelijkheid...
Dat werkt beter dan Rennies op de maag...

Laatst bewerkt:
Roertjes... pietje stofjes... ik weet niet of ik dat ga uitpolijsten met grit 1200 waterproof...
Het is een mooie matte. De Delta PU toevoeging doet z'n werk niet. Hard nog ergerlijker uit.
Dat is vreemd. Epoxy wordt het er niet van. In geen velden of wegen...
Scherpte niet helemaal jofel...

IMG_3033.jpg

Ankerwerk... wel... het zette mijn beeldresolutie op de proef.
Alleen al het centeren van 2 mm en 1 mm het ging net aan... even een spotje
erop.... licht geeft inzicht...

IMG_3032.jpg

Dan het zaagwerk. Machine op hoge toeren... voorkomt happen in het metaal...
Eerste insnede liep niet lekker... maar gelukkig met een zeer dunne
ijzerzaag te richten en met nagelvijl te fatsoeneren...
De tweede insnede ging recht op de veel hogere toeren.
Het houtje hood het klapperen tegen. De twee oude zaagbladen geven stabiliteit tot aan
het zaagblad.

IMG_3034.jpg

Hier dan het ankertje in wording... kleine schaal...

IMG_3035.jpg

Nog even een indicatie van schaal....
Het omzetten wordt nog een uitdaginkje... bijkans doe ik het met hitte... de vlam er op...
De "vloeien", zeg maar de spades maak ik uit epoxyplaat.
De steel zal wel messing worden, de lugjes waar de stift door moet, messing...
Uiteraard microformaat...

IMG_3036.jpg

De uurtjes vliegen je om de oren... hoort er bij...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Nog even en dan ben je op goudsmidniveau bezig Bas. Maar het groeit. Alu heb ik met een heel dun zaagje uit de hand gedaan. Gr. Klaas.

Zagen zagen wiede wiede wagen, zo kom je er wel. Alle vingers nog heel?:D
Zijn altijd tijd rovende klusjes zoiets, maar ziet er wel goed uit. Alu is altijd lastig te buigen, breekt snel.
Ga zo door bas :thumbsup:
Grt peter.

Het spannendst vond ik het buigen van de alu lugs. Daarop kun je je eigenlijk geen afwijking permitteren, anders zit de schacht scheef. Eerst gaatjes geboord en toen in een platbektang gebogen. Gelukkig een zacht stukje alu. Er ligt ook nog zeewaterbestendig, maar dat is keihard. Succes verder Bas! Gr. Klaas.

Waarom niet van messing bas? Dan kan je de bladen er aan solderen.
Alu breekt snel als het zo iel is, zou mijn keuze niet zijn iig.
Kijken of het je lukt :)
Grt peter.

Back