Lakken schuren, lakken schuren en maar door!
Hoogglanzend zwart erg glanzend, dus een zijdeglans erover… helaas tolueen oplosmiddel, dus de gangen konden weer kaal… krimplak niet uithardend niet gewenst.

Dan vertrouwde ik mijn 4 jaar oude Sikkens zijdemat niet meer. Stof of uitgeregeerde harder? Toch maar 1/2 liter a 40 euro laten mengen. Hobbie moet geld kosten.
Hoe dan ook, stoffig in huis blijft het met dat boeren veld voor de deur…

Gangen in zwart, ondergrond voor de geperforeerde traanplaat.
Verlijming mogelijk met 30 minuten epoxy? Zwart pigment toegevoegd, en zien of zoiets nog goed wil uitharden.
En dan maar zeer dun aanbrengen en aanleggen als het zover is.
Na gronden in wit, het ‘stalen’ dekdeel in de verse Sikkens gezet, en geeft door de lichte dekking een lichter tonend effect. Dat zal bij meerdere laklagen iets verdwijnen.
Eerste lakopzet ‘aluminium’ dekdeel gepolijst met grit 1500 schuurpapier waterproef, behoorlijk strak.
Nu maar zien of het bedoelde kleurverschil toekomstig overeind blijft…

IMG_5868.jpeg

Dan maar eens kijken hoe de traanplaatjes er uit komen te zien… koud op de zwarte ondergrond gelegd… Beter dan als transfer materiaal…

IMG_5869.jpeg

IMG_5873.jpeg

Tot zovers maar weer…
Gr Bas

Oi! Droogtijd van de frisse pot lak is stukken korter… stof er niet minder om.

Ja, dat afdrukje van een IKEA plastic placemet in epoxylaminaat.
Overbuurmans lasercutter stinkt nog naar de verbrande qualm…
Noooit weer… mag alleen nog met hout of enkele varianten plastic langskomen…

Maar gelakt, ietsjes grof op de randjes van de lak, ja, oogt het best deftig idd.

Laat het zwart nog even goed uitharden.
Eerst het dekgroen in de eindfinish brengen.
Dan kan het beslag weer gemonteerd gaan worden. Wordt het weer meer bootje van…

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Moewagh… Roel, dan moet je echt wel Jan Blonk heten… en nu passeer ik een hele hoop enorme kunners…
Ja Klaas, de tijd vliegt je om de oren!

Die stoom-Puffer van Marc dat wordt ook schier een plaatje niet?

Maar het gaat alles naar de zin genoeg. Daar doen we het dan maar mee.

De kleurverschillen minderen al met ‘t laagje nr 2… en komt nu errug dichtbij een… toch wel.

Een overzicht… boots eye view…

IMG_5876.jpeg

Een detail…

IMG_5877.jpeg

Eerst polijsten, dan laag 3, en pakken we er weer grit 1500 er bij. 2000 kan nog, 3000 moet ik bestellen…
Maar dan het hele dek… strak in de Sikkens.

Stel, ik zou de zaak willen blanke lakken, over terpenijn houdende verf?
Waterbasis PU lak? Of een acrylaat 2K?

Tot zovers…
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Ja, daarom Bas. Ergens in de 70-er jaren een pot gescoord op een Noorse zeeboot, waar ze het op de teakhouten brug gebruikten. Had tenn zelf een ledikant gemaakt en heb het daarop gesmeerd. Kwam wat tekort en ben bij de verfboer in Brielle te rade gegaan. Die had als tegenhanger van dat Noorse spul het genoemde Diaglass. In 1978 ook op mijn zeilboot gebruikt. De eerste laag met waterproof ingeschuurd en afgestreken met plamuurmes. Toen de boot in 1993 verkocht werd zat het er nog steeds op. Het hout in de buitenlucht regelmatig geschuurd en voorzien van een nieuwe laag. Het drogen is afhankelijk van het vochtgehalte in de buitenlucht. Maar beresterk spul. Toen was het er ook nog in glans. Gr. Klaas.

Ze ziet er in iedergeval lente fris uit in dat groene kleurtje, komt helemaal goed.
En als je elk jaar een scheepje zou bouwen, waar moet je er in godsnaam dan mee blijven.
Veel plezier met de verdere afwerking , we blijven volgen.

Hum…. Hierop zijn een aantal posts en reacties foetsie geraakt.
Nu is dat in deze geen halszaak.
‘t Ging er om dat ik operatief nu zonder blaas mijn gal moet spuien. Whoeha!

Bericht opgesteld vanaf mijn IFeun in ‘Royal’ modus

Gr Bas

Er waren in mijn Wouterdraadje ook een paar posts verdwenen. Schijnt dat Olaf om die foto albums terug te krijgen de boel even moest resetten, en daar kon hij geen back-up van maken die de laatste posts ook meenam. Helemaal precies weet ik het ook niet hoe dat werkt. Maar hij verontschuldigde zich daarvoor in een PB, en ik denk dat het geen probleem is dat ik die excuses van hem ook aan jullie overbreng.

Nou Roel... dan gaan we op naar de volgende pagina... niet lullen, maar vlakken vullen...

Zat ik naar dat dek te staren... was ik nog wat vergeten... uitsparing voor de bolders....
Diep in de foto's gedoken... maar ik kon van het formaat geen inschatting maken...

Dan maar 50-50 halverwege de galerij... je moet toch wat...

IMG_5890.jpg

Screendump van low-res plaatje... omvang van het bolder detail...

Schermafbeelding 2025-04-21 om 13.33.23.png

Lukt niet om in 'Royal-modus' een plaatje tussen de tekstregels te plaatsen in de opmaak van de post?
Maar in Default lukt dat zoals het zou moeten.
Geen ponem dat blauw met grauwe tekst... op een 27"" beeldscherm...

Wil graag verder met driftig kwasten... maarrrr wil effe bekijken of ik nog wat extra dek detaillering kan aanbrengen.
Niet in klinknagels, ben geen stippenkoning noch pointilist, maar slechts de overlap suggereren.

Daarvoor heb ik nog een rolletje Solartrim uit vervlogen gloriedagen der oermodelbouw liggen.
Het plakt nog als een dolle. Het moet daarom ook nat worden gepostioneerd met Glassex...
Vast is vast en lossen is einde lak... of weer schuren tot je een ons weegt...

Of toch gewoon maar skippen? Het dek effect...

Schermafbeelding 2025-04-21 om 13.51.10.png

Schermafbeelding 2025-04-21 om 13.52.19.png

Tape maskers plakken, en direct maar in de zoveelste laklaag groen...

Voor wat het waard is...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Back