Vandaag de blankelak en poetstest gedaan.
Dit op een proefstukje, het oude dek-deksel. Dat had ik ooit nieuw gelakt en gepolijst met 1500 grit en daarna met Commandant 4 opgepoetst.
Ik heb het onderdeel goed ontvet, maar niet voorgeschuurd.
Twee stroken gelakt met marterhaar penseel. Het geforceerd gedroogd bij 65 Celsius in de elektrische oven.
Mat en satijn.
Het mat in 1 richting meermaals gestreken, de lak parelde niet.
Het satijn meermaals gestreken in 45 graden richtingen om te egaliseren.
Vandaag nog even een overlap satijn over mat en satijn, maar getamponeerd… met een teveel stoffend gecoupeerd Japans Hatori penseel. Nog uit moeders penselenset…
Bij geforceerd drogen zal de lak minder tijd krijgen om te vloeien.
Over het eindresultaat niet echt tevreden.
Mat bleef de penseel structuur overeind.
Het satijn niet anders.
Dan aan de poets met Commandant 4…
De dunne laagjes erodeerden snel weg, en het oppervlak vlekkerig bij doorslijpen, daar de onderlaag tevoorschijn kwam.
Enige manier is dan nog vernevelen.
Het satijn zou dan toch de voorkeur hebben over het mat. Met mat zou de anti slip oppervlakte geschetst kunnen worden. Maar het werd wel erg dof.
Wat alzoot maskeren betekent…
Om de blanke lakken goed te hechten moet er geschuurd worden. Link, omdat je zeer vlot door de flinterdunne Sikkens heen schuurd. Gebed zonder end.
Besloten de zaak zo te laten. De blanke lakken gaan met de verfroller glorieus over de houten eettafel. Mijn vrouw zal daar blij mee wezen. Ze had al wat taken voor me uitgestippeld. En wat moet, dat moet.
Dus ik ga verder met details afbouwen en permanent verlijmen.
De satijn lak wil ik gebruiken om de roosters van de loopgangen mee te verlijmen? Wellicht onzalig gezien de droogtijd…
Anders toch maar flinterdun gestreken 30 minuten epoxy… nog even op broeden.
Maar zal rapper werken.
Test resultaat…
oordeel van het pannelpaneel…
negatief…
Moin!
Gr Bas