Vanmiddag nog even verder gegaan met het afbouwen van de bolderjes.

Hoogte afmeten. Keuzes maken omdat de loopgangen niet vlak liggen, maar bol staan.
Op de tekening de bolders mooi op gelijke bouwhoogtes staan, geheel in lijn.
Ook met de railing moet er gesmokkeld worden…

Bouwsel uit het verleden wat ik maar zo gelaten had. Geen zin had dat aan te passen. Want dan had het hele dek over gemoeten. Klaas opperde dat ooit ook al. Maar wilde voorkomen te verzanden. Gezien alle meerwerk!
Achteraf beter geweest.
En had ik het direct uit epoxy opgetrokken…

Heb nog een mooie romp voor eventuele herkansing liggen…
FL8 vraagt ook om afbouw… en een groter Heuss wrak staat er ook nog… een Graupner Classic line uit China, met een totaal ingezakt dek. Van de bananen!
Pfieuwww… en nog vele vliegers…

Bolders moesten eerst voorzien worden van de ‘deksels’…
Midsscheeps een messing steuntje, waar de verkasting op steunt, gebogen messing draad en inboringen in de gang… en eveneens als klodder lijm houwvast.

IMG_6063.jpeg

Vervolgens de kasten en losse bolders op stand gezet, zo gied mogelijk gericht de bolders met dunne Zapp CA… via een L-gebogen speld in houder… de dunne lijm al aanstippend… en met activator snel gehecht… beide zijden van het model.
En kan er weer gelakt gaan worden.

Eindmontage van het alles als het dek in de definitieve blanke lak staat…

IMG_6061.jpeg

IMG_6062.jpeg

En met maar weer een roostertje erbij oogt dat weer leut… geeft mooi het effect weer.

IMG_6064.jpeg

Stootlijsten vragen nu ook aandacht.
Primer en dan in de mat zwart.

Voor wat het waard is…
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Gut wat is dat allemaal weer pokdalig met de camera op detal. Halve meter verder en je ziet het al niet meer...

De toonaard is nog steeds groen... Maar nu het zwart aangezet… stootlijsten.
Nog een hele kunst... met tape en vliegwerk... de zaak strak te begrenzen...
En de kruipers weer in te dammen met uiltrafijn penseel...
Zo doende beginnen de stootlijsten al weer alleraardigst te ogen.
De bolders inmiddels geheel groen gekwast, voordat gestekt worden.

IMG_6091.jpg

IMG_6096.jpg

Een decente kleur grijs aangelengd. In de vakhandel niets kant en klaar... te licht, of te donker...
En met maat-cupjes de verhoudingen aangelengd. Wist ik zo een mooi 'oud-grijs' te mengen!

IMG_6097.jpg

Dus met de kwast rap even doorgepakt, en het meeste metaal in de primer gezet te hebben.
Sommige verfjes heb ik te lang bewaard. Is een mooie CWS Specosal, erg traag geworden.

Dus maar eens gebakken in de oven op 65 Cº, dat hielp... Ook weer 5 jaar oud die troep.
Nog even m'n 1972 potje Alkyfix oranje getest... jaar gelee open geweest... maar is nog steeds goed.
Knetters... met 1 uur al droog.
Goede verf is beter voor het milieu dan die moderne meuk die je na 2 jaar bewaren kunt weg mikken!

IMG_6098.jpg

Potlife...

IMG_0101.jpg

Tot zovers fris in de lak is...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Ja Marc, redelijk netjes geworden.
Een volgende keer ga ik ze uit Sikaflex gieten in gefreeste mallen.
Heeft het ook nog eens een echte stootfunctie.

Gr Bas

We webben vandaag weer wat voor de boeg…
‘s Mooi wit, oven gebakken klinkt als gemoffeld?

Maar de dekzichtzijde moet nog vergroend worden…

Tape masker, en hopelijk zonder kruipers.
Want het lijstje moet wit blijven…
Anders eerst blanke lak aanzetten, daarmee seal je de tape! Zo is dat…
Aan de slag dan maar weer.

IMG_6113.jpeg

IMG_6112.jpeg

IMG_6111.jpeg

Zo kènnie weer…
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Toch ook weer redelijk gelukt…
met zeer fijn penseel, final touch, in het gareel!
Wederom oven bereid… als Dr Oetker… snel klaar.
Superstrak? Heck… dat niet, had ik het anders moeten bouwen…

IMG_6115.jpeg

Hoppa..
Gr Bas

Vandaag de blankelak en poetstest gedaan.
Dit op een proefstukje, het oude dek-deksel. Dat had ik ooit nieuw gelakt en gepolijst met 1500 grit en daarna met Commandant 4 opgepoetst.

Ik heb het onderdeel goed ontvet, maar niet voorgeschuurd.

Twee stroken gelakt met marterhaar penseel. Het geforceerd gedroogd bij 65 Celsius in de elektrische oven.

Mat en satijn.
Het mat in 1 richting meermaals gestreken, de lak parelde niet.

Het satijn meermaals gestreken in 45 graden richtingen om te egaliseren.
Vandaag nog even een overlap satijn over mat en satijn, maar getamponeerd… met een teveel stoffend gecoupeerd Japans Hatori penseel. Nog uit moeders penselenset…

Bij geforceerd drogen zal de lak minder tijd krijgen om te vloeien.

Over het eindresultaat niet echt tevreden.
Mat bleef de penseel structuur overeind.
Het satijn niet anders.

Dan aan de poets met Commandant 4…
De dunne laagjes erodeerden snel weg, en het oppervlak vlekkerig bij doorslijpen, daar de onderlaag tevoorschijn kwam.

Enige manier is dan nog vernevelen.
Het satijn zou dan toch de voorkeur hebben over het mat. Met mat zou de anti slip oppervlakte geschetst kunnen worden. Maar het werd wel erg dof.
Wat alzoot maskeren betekent…

Om de blanke lakken goed te hechten moet er geschuurd worden. Link, omdat je zeer vlot door de flinterdunne Sikkens heen schuurd. Gebed zonder end.

Besloten de zaak zo te laten. De blanke lakken gaan met de verfroller glorieus over de houten eettafel. Mijn vrouw zal daar blij mee wezen. Ze had al wat taken voor me uitgestippeld. En wat moet, dat moet.

Dus ik ga verder met details afbouwen en permanent verlijmen.

De satijn lak wil ik gebruiken om de roosters van de loopgangen mee te verlijmen? Wellicht onzalig gezien de droogtijd…
Anders toch maar flinterdun gestreken 30 minuten epoxy… nog even op broeden.
Maar zal rapper werken.

Test resultaat…
oordeel van het pannelpaneel…
negatief…

IMG_6123.jpeg

Moin!
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Heb nog even terug gekeken Bas en kom tot de ontdekking dat dit verhaal al zo'n 5,5 jaar loopt. Buiten dat het model een totale refit ondergaat geeft het ons als lezers buiten vermaak ook inspiratie. Nu nog even de laatste loodjes. Wanneer denk je haar vaarklaar te hebben? Gr. Klaas.

Back