Kijk... gaat net met het telefoontje...
De Grotten van Han! Speleologenknudde...


F79D8141-253F-4905-87D2-05131BA42D6F.jpeg



Het uitgezaagde dek... onder het motto... ‘wildkwasterij’... behandeld.
Beetje het hele model is in deze staat van afwerking. Erg is dat dus niet...
Maarrrrr... achterop is het niet onverstandig het alles af te schermen.


BE6CA871-E81D-4C00-B52B-1BABB4BB1CC6.jpeg



Nieuwe knipsel inlay past al aanzienlijk beter... Alweer v3

9B68A459-37E3-44D5-B01D-86061BFEAD94.jpeg



De nieuwe wig is ook mooi in vorm...
Bovendeel wordt tzt weer waterdicht
afgesloten... en vanaf daar dus de afdichting. Dat wordt een doos.
Denk er over daar ook de schakelaar te gaan plaatsen. Zit het ontoegankelijk onder een dek, kan je er onderhoud plegen. Nu een oude schakelaar, maar kan ook een moderne micro-switch nemen... Schets al een herziening. Echt kletsnat verwacht ik niet dat ie word. Bijboot nattigheid?...
Maar ben daar nog niet op uitgegist.


CF418AD2-30DE-4F25-A9C5-88BF397032BC.jpeg



Hier de stuurhevel uit de strategische voorraad...


Het past of past niet... maar nèt?
Betekend passen! Op de grens waarop het cameraatje nog scherp wil stellen... Getrimd moet het alles nog worden...


44455805-36D0-47C6-9586-DCD4A7E0FDFC.jpeg


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Zoot! Een proefstukje in de VSOP Glitsa ja. Oud potje... bodempie.
Bijkans is het na 5 jaar bedorven.

Ik laat het maar een een nachtje drogen.

Andere optie is gewoon een blanke acryl, spuitbusje met verlengde tectyl nozzle. Wellicht komt dat beter in de moeilijke hoekjes. Die hoekjes kom je met penseel niet bij. Voorbode voor geklieder...:confused:
 
Ja Bas, Waar waren we zonder dat oude spul? Mijn Arnafjord-kistje zit ook in bijna 20 jaar oude parketlak. Acryl van Rambo, ooit overgebleven bij het 2 x rollen van de vloer bij één van de kinderen. Zo zie je maar: Die wat bewaart..........Gr. Klaas.
 
Dacht eerst met die V3, toch geen nieuw soort raket? We hadden het wel eens over Peenemünde gehad, maar dat was met een mooie verstelbare schroef. Maar bouw rustig voort, anders haal je als streefdatum 14 juni niet. Tegen die tijd zie je ze misschien al weer vliegen.:) Gr. Klaas.
 
Haha... ja, dat zijn de udate-versies 'Dirk&Desiré 3x bellen'... die ik in mijn gelaagde digitale bouwplan bewaar.
Schakel dat dan uit in de zichtbaarheid van het werkveld, maar kan altijd weer terug kijken en onderdelen overzetten
in een nieuwe werklaag. Alles wat ik dan teken voor het model staat zo gegroepeerd en het zelfde hoofd c.q. basis bestand.
De werklagen zijn alle 'logisch' benoemd.
Maar als je dan doortekent zijn die stappen en lagen bijzonder handig.
Zelfde systeem hanteer ik min of meer in mijn ontwerpen voor opdrachtgevers.

Ja... verstelpropel... machtig en prachtig... maar op dit formaat wordt het wel erg kwetsbaar?
Het past wel in de grote ARTR Theodor Heuss, dat kant en klaar wrak bij mij op de kast.
In China zit een producent. Die maakt zeer fraaie. Modelgetrouw.
Maakt ook stoommachines voor modelbouw. V4 engines etc. Is iets van zo een rond de 125 euro per as.
Ook in de juiste schaaldiameter notabene! Maar... wellicht ooit... of niet... hakt er weer zo in
zo een aardig bedrag... nimmer pardoes aanschaffen...

Dan heb je maar 1 draairichting nodig vanuit een regelaar/motor.
Toerental slechts te regelen, de spoed... Middelste schroef is wel vaste spoed...
Bij de regelpanelen had men tabellen. Toerental en spoed instelling.
Men regelde wel het een en ander met al die hendels...om alles in een optimum te zetten.


Noot: Had meer willen doen met Kerst... maar het zijn van die onrustige dagen...
Pot epoxy? En de telefoon gaat al weer af...
Zit tegen lamineer werkzaamheden aan. Schuim bescherming en opnetten van het binnenschip.
Lamineerwerk met glasdoek en wit pigment er door. Kijken wat dat oplevert.

De test met de water gedragen PU Glitsa is goed verlopen. Geen kromtrekken.
Toch gaat het denk ik epoxy geklieder worden.
Speciaal kwastje slopen/fixen om in die onzinnige hoekjes te komen...
't moet maar... moed verzamelen... en rust...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Sterkte Bas! Loopt er als extra handicap ook nog een transitie naar een nieuw (schrikkel)jaar tussendoor. Hier verder weinig te melden. Had gisteren ruzie met een nieuwe brushless ESC. Gaf bovenin en onderin rare pieptonen en drosselte de motor. Bleek de (reserve)vaaraccu bijna onder vacuüm te staan. Poosje aan het infuus en niets meer aan de hand. Had er zo'n Voltage/Amperage monitor aan geknoopt en toen alle draden goed zaten ging het licht aan. Ook reserveaccu's moeten af en toe aan de lader blijkt. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Alle feestelijkheden voorbij... hoera!

Templates en nog eens templates... kan niet zonder...
Tijd om te gaan glassen! Kan gewoon rats&kledder in de kuip, of eerst een epoxyplaatje lamineren
dat op maat maken... of een heel dun kant en klaar plaatje, autoclaaf gebakken geweest...
In vorm trimmen en dat in-lijmen. Onderdeel van het proces om dat lekker te bedenken...


Vorm verkennen... en dan verder... per improvisatie :)

IMG_0581.jpg


Alle meelezers... natuurlijk de beste wensen voor 2020 :)
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ook de beste wensen voor dit nieuwe jaar vol uitdagingen, Bas. Zal wel een mooie badkuip worden. Vergeet de sifon in de afvoer niet:weetnie:! Gr. Klaas.
 
Worden als zelflozers op een fraaie Spanker of Schakel...
Gaatjes of mooie sleufjes... zoals bij de bolders... 3x
Kijken of dat volstaat... (geen klepjes, dat zal niet nodig zijn)
Dus de karpers en de zalm... paling.. kan rustig in en uit zwemmen...
Of meeliften met een mooi tochtje... Haha
 
Laatst bewerkt:
Je blijft heerlijk bezig zien ik.
Toch eens weer de rust vinden om het ouwe kreng van mij klaar te maken.
Al zullen mijn praatjes derbij een stuk minder zijn, vooral technisch hahaha
Maar zeer mooi werk en verhaal
 
Gewoon lekker rustig door timmeren. Is een heerlijke afleiding.
Bij alles moet je improviseren, en maar weer afwachten wat je bekokstooft hebt,
ook werkelijk uit je handen kunt laten vloeien.

Lekker doorknutselen, jij ook, niets hoeft, alles mag, en van de zomer maar eens varen met z'n allen.
Dan heb ik de kneuss van Heuss wel weer opgelapt en fris in de motoren
bestuurbaar...
Gr Bas
 
Dat nachtwerk is niet goed voor de concentratie hoor Bas. Toen ik in de 70-er jaren nog continu liep deed ik na de avonddienst ook nog wel eens iets aan mijn eerste zender/ontvanger. Was het ook zomaar 2 uur. Zo zit je "gevangen" in je hobby. Gr. Klaas.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Standaard nachtuil. Dat ritme te danken aan de kustacademie... en daarna de deadline cultuur van mijn werk. Van ochtendmens naar avondmens.
 
Maarrr.. er is weer wat bijgelapt...
Badwannevloertje gestort...

30 minuten epoxy, kwak wit pigment erdoor, geeft een mooie witte lijm, poetst alle viezigheid mooi weg, dunne epoxyplaat omdat dat mooi vlak is. Plaatdikte om ende nabij 0,2 mm.

Na de nodige pasmalletjes en wat geschuur... kon het er mee door.
Lijm inpenselen, en het plaatje in jengelen.

Daarna de lijm goed verdelen. Echt sterk hoeft het niet te wezen, alleen om het schuim te dichten. Styreenschuim trekt water aan. En bij een natte kuip achtte ik goed afschermen wel belangrijk...

Alles goed aangevreven, latjes overdwars en een stapeltje staal. Over een lijmbelletje
maak ik me niet druk. En dan maar aanleunen...


B1F4E74A-695F-4634-8569-41359BD36B17.jpeg



Styreen plugjes uit bowden ommanteling, om te richten en om
de boring van epoxy vrij te houden.

Echt 100% recht is het niet, inclusief de loopkat. Maar dat heb ik zo gelaten.
Loopt al genoeg uit de hand...


05895DED-21E2-414B-89F0-C485080865E9.jpeg


Ga nu verder door met lamineerepoxy en glasdoek. Witte pigment er door.
Mooie overgang/houvast voor het waterdichte schot opbouwen.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Naahw! De eerste lapjes in gekat.
Denk dat alleen een gynaecoloog dat
beter doet. Die hoekjes inlappen?, Staat gelijk aan moeder aller diepste zuchten!
Nu maar afzakken richting schroefassendoorlaat.
Daar waar nieuw piepschuim is aangesmeerd.... richting voor onder...

Moet wel zeggen dat het kleurlaminaat mooi wit poetst.
Daar kan geen typex of iconoclastofix tegenop! Mooi leermomentje dus.
Met een paletmesje de overgang een beetje gefatsoeneerd.


5C34C640-67AB-496C-85FC-513D1E40068B.jpeg



Met spuitjes de kleine aanmaakvolumes doseren.
Goed gecodeerd dat je de zaak niet verwisseld, kleine hoeveelheden, nat in nat.
Kwasten reinigen... eerst aceton, daarna in de pure azijn. Sloopt verse epoxy keurig.
Spoelen met water en een vettige zeep. Zo doe je meer dan een jaar met een
vel te duur wegwerp kwastje...

100 eenheden resin, 45 eenheden harder...

032A1CF2-DC45-460F-B953-AAFC47860713.jpeg



Tot zovers maar weer. Klieder-on!
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Zo! Nu ook het motorcompartiment geglast met 80 grams weefsel.
Patches, want je komt er niet goed bij.

De ruimte voor de motoren nu 'acne vrij' gemaakt met een mooi 'glasmaskertje van Dr Epoxy".
Listigste was het bokje waar de schroefassen langs lopen. Het zijn sokkels voor servo’s.
De beroemde Betamax, Bamix, Bambix, Beatrix en Bellaphon stuurautomaten van Graupner.

Met patches bijeen gestukadeerd. Maar de vezels wilden niet goed richten.
In eerste instantie 'Punk ende Hanenkammen'!
Aan een kant kom je er bij, de andere kant is een soort game met lang penseel.
Gewoon hele moeilijke hoekjes.

Dus... wat ‘je’ dan nog kan doen is het voordat de zaak is uitgehard, is het in model boetseren.
De Epoxy is dan nog pikkerig maar kneedbaar.
Over die pikkende-laag poeier je micro-baloons... als bloem over over deeg.

De nitril-handschoenen (geen latex!) bepoeier je ook met baloons.
En zo dan zonder dat alles dan daar aan vast kleeft, kan je dan het glas mooi nog in het gareel drukken.
En de moeilijke hoekjes met een spateltje iets in model zetten.
Her en der nog wel een extra likje witte epoxy om het op te netten. Maar dat is puur zielenheil
voor een later tijdstip...

De viezige stipjes zijn de stiftmarkers voor de motorsteun... daar geen laminaat. Inkt lost op
en het wit is iets melk-achtig.
Maar om het echt allemaal heel, heel strak uit te werken?...
Die kleinere patches verliezen snel vezeltjes die dan verwarren met je kwastje...
dus je krijgt snel toch weer een wat verstrooid vezelbeeld. Het was een regelrechte strijd.
Maar goed. Het beschermd nu de reparatiegaten. Water afgeschermd. Daar ging het me om.


585C79DE-BC44-4092-91AC-2775F8288B9E.jpeg



En nog maar weer eens in de groep...
Badewanne... maar nu watervast...


A203D7C2-4694-4398-A9EC-E4D721314DCB.jpeg



Gaat het zowat tijd worden om de schroefassen te gaan inbouwen...
Is dat klaar... het waterdichte schot 'aanverzinnen'... wil daar ook het
omkeer schakelaartje plaatsen. Dan kan ik er bij. Zonder dat de
boel weer gesloopt moet worden. Dus wel in het natte deel.

Laatste voor de bijdrage van vandaag... motorsteun.
In de G4 PU lak... verder af te werken... Goedje wordt knal hard.
Maakt de steun nog iets stijver of sterker...
Zodra dit deel klaar is, kan het bodemdeel verlijmd worden.


75B84559-B8B8-4313-B0E1-94C04E4A4B13.jpeg



Ofwel... gronden en een mooi technisch kleurtje... wat zal ik eens verzinnen!
Zivergrijze instantaluminiumtraanplaatspray...


DSCN4584.JPG



Voor wat het waard is...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Vergeet je in je model die glimmende Mercedes-ster niet Bas? Op die echte heb je vetleren trommelvliezen nodig lijkt me. Als je daar de paarden de vrije teugel geeft verzuip je in het turbogeluid. In het klein zul je ook wel een soort turbogeluid genereren. Een soort competitie tussen rond stormende magneten en planeten. Ach, zolang ze maar in hun baan blijven.zal het wel meevallen. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Idd de originele brommers hebben sterrenstatus. Haha. De grotere diesel zat ook in de locs van de Bundesbahn. Universele wederopbouwmotor.
 
Ovenvers knapperig afgebakken op 75 graad Celcius.

Humbrol wilde niet drogen bij 15 graad in de garage... kan een reactie met de Motip primer zijn geweest.

10 minuten droog. Tweede laag, 15 minuten... droog. Niet te strak in de lak... machine finish... antiek patina...

Wat ik nu ook weet, is dat de Humbrol niet het juiste groen is van het model!
Dat is een slag dieper van tint. (de verf heb ik later datum weg gespoeld met acton, te gebrekkig resultaat, te kwetsbare en zachte lak, slechte hechting)


B98B0463-8C29-406D-BDE3-9608B9AF2E97.jpeg



Nou hup dan... motoren in het rek hangen... Foto finsh...

95ABE33A-7715-4A30-A683-B81A36F95FD2.jpeg


D419053B-CD21-4B62-94E9-A40D47F9C5C9.jpeg



En... Staat alles nog waterpas!?
Met een nieuwe glasbodem en gelakt materiaal...


29B8B26B-8193-426B-832C-203D2E85C1C8.jpeg



Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top