Wel... belangrijkste eis was dat ik mijn rpm, schroefomwentelingen moest halen.
Dat doen deze motortjes boven de twaalf volt op deze gearbox. Ik had de motortjes nog liggen, vandaar. En ze zijn ook slank. Ook dat kwam uit vanwege inbouwhoogte.
Nog een punt was de asdike en de tandwielmodus, het rondsel dat los besteld moest worden, moest op een motor passen. Ook dat was listig, deze brommertjes waren toen ook niet zo duur, rond de 15 euro zoiets. Type Joker, 2834-09, en worden niet meer gemaakt.
Had er graag 3x Scorpion motoren in gehangen, zijn zo mooi... maar zat ik weer met de asdikte en een rondsel dat niet paste.
Met een hoger kv motor kan je een lagere spanning hanteren. In plaats van de kv=980 naar 1250 of iets hoger tot 1400, dan op 3S accu... Trof wel wat torretjes hoor... maar dan zat ik dus weer met de as maat.
En met het Lindinger motortje kom je weer in een andere prijsklasse regelaar... linksom rechtsom altijd een mix vol variabelen... dus je begint maar ergens... maar wel alles verkend hoor?
Door die 12v minimum, betekent dat de regelaar de spanning aan moet kunnen.
2 tot 6S, ja dan vallen kleinere regelaars al snel af. Meestal 1 tot 2S, soms kom je 3S tegen.
Zit er een fan op... kost ook stroom... warmteontwikkeling... duidt op weerstand... en is dus verlies in theoretische vaartijd...Mooie bootregelaar kwam van Sunrise. Maar die hadden een kwetsbare BEC. Komt er volle accuspanning op je ontvanger te staan! Deze regelaars regelden wel prima de toeren. Zitten in de FL8... bij 1 is de BEC stuk maar regelt verder prima.
Wat betreft de bunkerolie?
Hoewel ik nu tijdelijk test op 12v van de labvoeding, komt er een sterker 4S pakket in te staan.
Lipo of LifePo4?
Die laatste bij voorkeur, omdat het safer is, en minder kritisch pakket is in het bewaren.
Een lipo moet altijd tot bewaarstand worden terug gebracht, bewaar-spannin, en nimmer te leeg worden getrokken.
LifePo4 maalt er niet om. Veel vriendelijker type accu.
Leeg of vol beschadigd de accu niet, ook niet bij het bewaren.
Te leeg vaar je hem niet bij een behoorlijke capaciteit... FL8 heb ik 10A 4S.
Wel heeft LifePo4 fractie lagere spanning. Pakketten echter nu weer lastig te vinden.
HK is uitverkocht... en of het aangevuld wordt? Njawww... afwachten.
Lithium Ion wil ik niet vanwege de veel langere laadtijd.
Je kan er Tesla accu’s inzetten namelijk. Haha... Panasonic cellen in de basis.
Ik heb 4200mA 4S lipo liggen, voor de vlieger. Dus die zal het wel worden in eerste instantie.
Passen er 2 naast elkaar in de accubak. Ze kunnen zeer vlot geladen worden.
En... accu's zijn bederfelijke waar. je kan ze beter maar op-gebruiken.
Koeling? Regelaar? Grotere regelaars hebben meer FET op de printplaat die het afregelen minder zwaar maken. Dat is een groot voordeel. Hebben vaak ook een lage inwendige weerstand. Maar het gaat om fracties... eerder eens geschreven.
Of de regelaar soepel regelt is een stukje software. Helemaal vlekkeloos vind ik de curve van de Turnigy's niet. Je ziet ook de amperemeter schommelen die ik tussen de voeding heb geplaatst.
Zet je de regelaar over de volledige slag van de gasknuppel op de zender, de achteruit uitgezet, dan is die curve veel gladder.
Met 1,5A tot wellicht 3A stroomafname kan je alles wat met waterkoeling van doen is eigenlijk skippen.
De warmte ontstaat bij het smoren.
Voluit hoeft er amper gekoeld te worden. De regelaar staat dan eigenlijk open, ‘weerstandsloos’.
Ik dacht er over de messing wateraansluitingen los te nemen. Zitten ze ook niet in de weg. Wordt immers toch volle bak en bende...
Sturen? 1 knuppel en midden op een schuifpot. De stuurwerking is wel beter, onafhankelijk.
Maar de EVO heeft beperkt aantal mixers. Is ook de vliegzender.
De boot heeft nog genoeg te doen om te klooien... bijbootje mag en kan op de rechterknuppel.
Ik meen dat je twee ontvangers kan binden...
De boel op 13,6v gezet, komt de gang er goed in.... 4.100 toeren! Nog steeds 1A stroom.
Gaat het allemaal veel te vlot met dat ding? Kan ik overstappen op 3S.
Romp is een beetje lomp, niet schaal, dus de zogwerking is onbekend. Weet niet hoeveel verlies dat geeft. 20%?
Originele schip is een ranke half-glijder. Model is meer een platbodem... testen en meemaken.
Wat een verhaal hè? Ratst allemaal door dat koppie... maar weer eens wat gaan plakken.
Dat geeft vooruitgand...
Gr Bas