Schetsen van het spantenwerk... met de afwijkingen in de bouw in het model...

IMG_1422.jpg

Zien hoe ook dat gaat uitpakken... zelf puzzels bedenken... leuk!

IMG_1423.jpg

En de contour van de zwarte lijn overnemen tot het opvolgende spant...

IMG_1417.jpg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Alles aftasten en dan weer onder de scanner... contouren voor het tweede spant...
dat direct ook het ophangpunt voor het scharnier wordt... Dit gaat een proces worden
waar verschrikkelijk veel tijd in gaat zitten... alles zo goed mogelijk pas
in een niet 100% zuivere binnenvorm... en voor het oog er uitgelijnd uit laten zien.

IMG_1424.jpg

Wat lijnen van een eerste spant... nog een paar puntjes bij te stellen...
print op een kartonneje, en maar weer knippen en afpassen...
Alle delen in afzonderlijke bewerkingslagen... met daarin de scans op stand gezet

IMG_1425.jpg

Tot zovers van de pers...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Ja... die had ik ook gezien. Geheel ABS... opvolger bij Graupner.
Adoph Bermpohl.
Beide, Heuss en Berpohl, zijn later nog als ARTF... in de markt gezet.
Made in China door een groep harde werkers. Behoorlijk in detail.
En eigenlijk doen die jongens dat heel erg goed!

Ze draaien dan een hele oplage van een modelserie in 1 run. Dat geeft standaardisatie in
opbouw en tempo...maar ook hoge kwaliteit van afwerken.

Buurmans gras is altijd groener... en ja... die tape plakkertjes op de Heck zijn altijd handig!

39322050_1872206852825344_941625133871661056_n.jpg

Zo een model kost rond de 1.000 euro. Als je geen tijd hebt of gewoon hebberig
voor een mooi gebakje... zelf de techniek dan nog wilt aanvullen... Geen slecht bedrag.

Ga maar niet verklappen wat ik nu al uitgegeven heb aan dit project. Bleek om de neus!

En de reddingmaatschappij DGzRS? Vanaf 1957 gestaag een grote vloot opgebouwd met Seenotkreuzers,
in 1957 toen al hypermodern en het beste ter wereld. Niet failsafe, want er zijn wel ongelukken gebeurd,
niet door de techniek, maar menselijk handelen, fatale beslissingen en noodlot.
Bijzonder gevaarlijk dapper vak.
Nu geheel gemoderniseerd met de modernste snelle schepen.
Maar zover gaat mijn 'tramspotting' niet,
dat allemaal te moeten bouwen?
Ik jaag slechts op de spoken uit het verleden om het af te sluiten, dit is ook zo een hoofdstuk [emoji39]

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Toch wel interessant Bas om te zien hoe de ontwikkeling in verschillende landen is geweest. Engeland, Franrijk, Nederland en Duitsland. Heel vreemd, maar van België en Scandinavië heb ik geen plaatjes op mijn netvlies. Maar eens op het internet gaan speuren. Wat me wel opvalt is dat Nederland voor een heel ander type schip heeft gekozen. Doen het niet zo goed met ijsgang. De Duitsers zweren bij aluminium. Engeland en Frankrijk hebben wel een heelander vaargebied. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
De Noren hadden het type Colin Archer, maar dat was in de zeilerstijd. Vond die double enders wel mooie schepen. Vandaar ook dat sitsgattertje dat we hebben gehad. Gr. Klaas.

Die Zweedse Victoria-klasse: hydrojet-aangedreven. U.S. Coast Guard heeft ze ook.
Graupner heeft ze als (laatste!!) scheepsmodel uitgebracht: de Multi-Jetboat.
P1440200.JPG

En hier de mijne:
mb1.jpg

Gepimpt met 2 brushlessmotoren op 4S.
Graupner had er Speed 600's in liggen. Véél te zwaar, véél te heet en véél te veel ampere's... :(

Gewoon erg mooi model Roel!
Zit goed de gang in.
Brushless... rendement is veel hoger.
Een speed komt niet hoger dan 50% bij een direct drive... de rest is verloren energie...
Heelal verwarming...

Laatst bewerkt:
25 pagina's doorklieft Niels? ... zit veel ruis bij... erg is dat niet, prima feedback's.
Bootjes? Zijn 'bijbootjes', meeste is vliegtuigenwerk... maar met het Corona en stilleggen
van werk maar eens even doorpakken met deze... maar je valt wel van het een in het andere...

Nog druk aan het schetsen, maar ik krijg nu een beter beeld...

Dit filmpje gaf weer nieuwe inzichten... naar de link en het onderwerp via
het plaatje selecteren... de gang zit er goed in!

https://www.filmothek.bundesarchiv.de/video/586264?set_lang=de

Heuss Schermafbeelding 2020-04-26 om 16.14.44.jpg

Psychedelische jaren 60 moiré, past wel bij de PowerFlower-tijd...
Stand van de klep-open en positie van de rollers geschat...

IMG_1440.jpg

En deze wrikte nog een beetje... moest het scharnier dieper plaatsen door bobbeling of wharp in het spantje
M2 messingdraad net iets te mager... dus maar weer de MPX-servoparkers er in. Met een kwak groen t.z.t. zijn ze wel verdwenen.
Pluggen er in gelijmd met 5 minuten Z-Poxy uit Bowdenkabel. Dat geeft uitstekende grip.

IMG_1439.jpg

Een bikkel kan je die vent in oliejas en alpinopet... wel noemen... drijfvermogen heeft de man niet...
Maar ik zie hoe m'n rollertjes er bij staan... op spitse pootjes... dat wist ik wel... maar dit bevestigde
vanuit andere invalshoek...
Ik zie ook hoever de klep open staat... Daar wordt ik blij van...
Een Heuss nog met de oude schoorsteen. De opnamen zijn gemaakt na de doop van het
toen geavanceerde schip... 1957!!!

Maar mijn scharnieren zijn toch wel Hoge Gotiek... Ruhr Stahl afgekeken...
Op de Heuss zijn ze Neo-Teutoons! En uiteraard zit het Heckklapmechanisme te hoog in
het model... maar laat ik maar zo...

Schermafbeelding 2020-04-26 om 01.04.20.png

Schermafbeelding 2020-04-26 om 01.05.27.png

Voor wat het waard is :-)

Gr Bas

Laatst bewerkt:
En nog effe de klep erbij van de Georg Breusing... In menselijke maat, bijbootje een joekel!
Geeft inzichten in de stand, het het scharnier, afschuining van de klep... stukje van de Staukeil... etc...
Deze plaatjes trof je niet vaak... tot niet... een Twitter-plaatje...

EBSJvuSXoAEB7r1.jpg

In deze plaat zie je dat de rollers op een 'rail' zitten... ertussen. Drie rollers boven de waterlijn.
Met de bijboot op de helling zal het wat dieper gaan. Ik heb de derde roller op de waterlijn staan
en zo in het verlengde van de helling.
De klep zou nog iets dieper gezet kunnen worden. De pick-up moet ik aanpassen.
Komt een uitklapbare haak in de Tedje te zitten.... analoog aan de eerder geplaatste foto's...
Maar de Breusing heeft schade gevaren... zonde!

258507_1_lightbox_csm_1536679135_28467017_6939228a9f.jpg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Scherp oog Willum! Top!
Schade gevaren! Klap in de kreukels door een stuurfoutje. Dat is dus een dure voor de stichting. Niet effe een reserve bumpertje uit het schap...

Maar als ze het even financieel goed aanpakken kunnen ze wellicht het goed herstellen op een werf...

Maar ik kan ze de suggestie mailen er een uit piepschuim te maken?
Immers... goed voorbeeld doet volgen!

Whoeha

Bas, ik wordt altijd vrolijk door je teksten. Of dat nou is omdat je lid bent vij de olc of door je woordkeuze. Misschien eventueel je bouwkundigheid te samen met je bescheidenheid. Of omdat je van nature een vlieger bent en die stiekem toch altijd een streepje voor hebben. Misschien de passie voor Italiaanse meuk? Ben zelf ducati man. Net mijn 1098R project afgerond in samenwerking met hdeb in sleen. Naja nutteloze informatie, erg leuk om je teksten te lezen in iedergeval. Je vakwerk is bijzonder in mijn ogen

Aan de linkerkant is de stang om de Heckklappe op te halen ook los, of is dat normaal Bas? Gr. Klaas.

Nee, 2x hydrauliek Klaas.
Als je op Georg Breusing zoekt op Google komt wel het een en ander boven.

Maar ik herinner me ook een YouTube filmpje waar een SRK ruw werd weg gezet. Daar maakte jij nog een opmerking over.

Nou ja, mwagh... streepje voor? Dat valt wel mee hoor, tref veel hoog-talent hier op het forum.
Maar als je iets doet, dan met inzet en kleur, life is short, het plezier enorm.
OLC? Dat is een prima clubje. Maar alles is nu dicht natuurlijk. Komt wel weer.

Willum... Die schepen werden man en macht onderhouden tegen de wil van de elementen.
Zijn niet als jachten gebouwd. Werkschepen. Het schip in München was ook grof ineen gesmeten. Waar dat aan lag? De werf? De stand techniek, bouwtempo?
Denk dat er ook veel stuk ging.
Als je wat andere filmpjes ziet met welk geweld er gevaren werd? Indrukwekkend.

Nederlandse boten hebben ook intensief onderhoud nodig...mechanisch veel te verduren...
keer in een artikel op TV over gezien. Huidige generatie reddingboten.

Laatst bewerkt:
Back