van niets naar een bolkow 105

weer even een kleine update.
de gehele romp staat voor een eerste keer in de lakplamuur, nu is het schuren geblazen om de boel weer goed glad te krijgen, daarna nog een keer afplamuren.

IMAGE_00376.jpg

ben inmiddels ook met de staartboom begonnen. met een plastic koker die per ongeluk dezelfde diameter heeft als mijn staart op de romp, een gelukje dus.
de koker over de lengte doorgeknipt waardoor de diameter van de achterzijde makkelijk kon verkleinen, in de juiste verhouding weer vastgelijmt en gevuld met purschuim voor wat meer stevigheid. door het centrum een houten roetje geplaatst zodat deze dadelijk in de romp kan schuiven en aan de achterkant de verticale stabilisator geplaatst kan worden. het voordeel van het plastic is dat het super glad is en dus geen schuurbehandeling nodig heeft voor het lamineren.

Hoi

Knap hoe je voordert.
Ziet er goed uit.

Ga je uiteindelijk eerst een contramal maken, waaruit je een definitieve romp gaat lamineren, of ga je deze lamineren en dan de schuimkern verwijderen?

Even een opmerking welke je vast zelf ook wel had opgemerkt:
De staartbuis is dus niet rond, maar er zit zeg maar een uitstulping op de staartbuis aan de bovenkant.

En let erop dat je de staart uiteindelijk niet te zwaar maakt, dit heeft natuurlijk betrekking op het feit dat de aandrijving van de staartroter ook nog een mechanische hoek om moet, wat weer extra gewicht in de staart meebrengt.

Maar.... goed bezig en vooral doorgaan.

Ik zal bekennen: ik heb ook een poging gedaan zoiets te doen(iets groter-180-200 meter roterdiameter)maar heb het opgegeven.

Maar dat is inmiddels 8-9 jaar geleden,toen had ik geen geduld en was dat niet goed voor mijn gezondheid.
Maar als ik zie wat je nu al heb gedaan: petje af hoor!!

gr. Richard

bedankt richard, altijd leuk om te horen.
mijn eerste idee is om deze mal te lamineren en de romp van de mal af te schuiven. dit ga ik eerst uitproberen op een klein vormpje. ik heb hier geen ervaring mee dus gewoon maar proberen. als dit niet lukt ga ik de mal verder detailleren en dan een negatieve mal trekken.
wat betreft de staart, daar ben ik mij van bewust en mocht mijn poging goed gelukt zijn dan had de bovenkant van de staart nog geshaped moeten worden. helaas is het verhaal met de plastic buis mislukt door het teveel uitzetten van de purschuim.
na een eerste laag schuim wilde dit niet hard worden door te weinig lucht toevoer, na het boren van een aantal luchtgaten verdween de pur als sneeuw voor de zon, raar spul. mijn tweede input van pur bleek te veel en de verbinding brak, opnieuw met een nieuwe buis, deze nog wel even op de kop tikken.
de heckrotor houd ik in eerste instantie gewoon op zijn plek en ik ga dus niet rommelen met hoekverbindingen. dit gaat wel ten koste van de schaalechtheid maar je moet wat te wensen overhouden en de bedoeling is om het model nu zo te maken dat de vertikale stabilisator er van achter op geschoven wordt en dus ook eventueel vervangen kan worden als ik een hoekverbinding wil gaan maken.

ben nu ook bezig met de horizontale vleugel, foto's en verhaal volgt

bij deze weer een kleine update, het schuren van de romp even gelaten voor wat het is. de staart is niet helemaal gelukt en ik moet eens even bezien of ik opnieuw begin of het mogelijk is om het te fixen. inmiddels wel al begonnen met de horizontale stabilisator. ben er nog niet helemaal tevreden over maar het begint er op te lijken.
IMAGE_00378.jpg

van het bekende schuim een vorm gemaakt en deze gaan schuren. om de bekabeling van de toekomstige lampjes kwijt te kunnen steek ik een hol ballonen stokje door het schuim. het schuim ga ik lamineren en laat het schuim voor stevigheid zitten.

IMAGE_00379.jpg

het lamineren wil nog niet zo lukken als ik wil en dus ga ik eerst even info zoeken op het forum.
alle spullen in huis om wat te doen, vakantie dus tijd zat.
wie weet gaat het nog wat worden

Ik heb niks meer gehoord, is hij af, of staat hij nog steeds onafgemaakt op de plank ?

nog niet zover

Ik heb niks meer gehoord, is hij af, of staat hij nog steeds onafgemaakt op de plank ?

he mixit, leuk te zien dat je nog steeds geinteresseerd bent.
heb even een dippie gehad en dus het project weggezet, vorige week weer begonnen en nog steeds bezig met de plug glad te plamuren en te schuren.
zodra interessant zal ik weer een update maken.
de moet niet opgeven
:cool:

Ik ben benieuwd hoe hij word, want in het echt ziet hij er ook gaaf uit ;)

inmiddels al bijna een jaar bezig en nog steeds niet verder dan de plug.
hij wordt wel steeds mooier en strakker. inmiddels ook al een plannetje gemaakt om verder te gaan.
als de plug glad genoeg is met vivak raampjes trekken, dan de plek voor de raampjes afplakken en de plug bespuiten met spuitplamuur. hierna de tape verwijderen en ik heb de inzet voor de raampjes. hierna de hele zaak voorzien van klinknagels, hoe weet ik nog niet, feagle3 maar eens om raad vragen als het zover is.
als dit gebeurt is een mal trekken.
ik ben er ook eindelijk uit wat voor kleuren ik wil gaan gebruiken.
denk aan metalic rood met metalic goude stripping. een witte bodem en hop dat gaat het zijn. zijn er nog ideen voor tekenprogramma's waar ik de kleuren en stripping kan uitproberen op een digitaal model? ik hoor het graag.
waarschijnlijk wordt dit project een meerjaren plan maar dat boeit me niets, het moet leuk blijven en het plezier staat voorop.
zodra interessant natuurlijk weer een update met wat foto's.
tot ziens maar weer

:oops:
ik schaam mij diep, alweer bijna een jaar niets gedaan.
toch blijft het kriebelen om weer te gaan bouwen, dus we gaan er weer tegenaan.

Back