Van Nikko tot Airboot

Hallo,

Ik ben van plan om met de ingewanden van mijn nikko-boot een airboot te maken (zoals ze bij de Everglades in Florida hebben)

Ik heb al bouwervaring met verschillende vliegtuigen, maar nog nooit een boot gemaakt.

De nikko-boot is niet meer wat hij was.... :P
Het is heel simpel wat erin zit:

Een servo
Een plaatje met regelaar,ontvanger etc.
8 cellen accu
sp280 (die heb ik eruit gesloopt)

Nu mijn vraag dus: zou het mogelijk zijn om van balsahout of van dat dunne ''karton'' hout een airbootje te maken van de ingewanden van een airboot?

En heeft iemand hier tips voor? Als het niets word is het ook niet erg want dan gaat hij de prullenbak in (alles doet het nog wel!!)

Groetjes Jesse

NIET WEGGOOIEN! kan je nog veel lol mee beleven. Idd gewoon een bushboot maken. Je hebt lui die een heel ontwerp gaan maken van balsahout enzo. Leuk (en vooral makkelijker) is het om gewoon eeen plaatje XPS (of piepschuim als je geen xps kan vinden) te pakken en daar een leuk formaat plank uit te snijden. Voorkant een beetje afschuinen, Alle elektrotroep erop gooien, en varen maar :D. (misschien wel een plastic zakkie om enkele dingen....

Hier is die van mij. Wel iets groter. Was een oude sky-surfer (met zo'n delta erboven). Zit wel een speed 600 met 7cellen in :D
bushboot4%20%28Small%29.JPG

dat tekeningetje was wel erg wazig, maar goed. Het zal meestal wel werken. maar om hem echt te laten planeren moet ie een vlakke onderkant hebben (behalve de voorrand) en vrij breed zijn. Verder is het heeeeel erg belangrijk om het zwaartepunt laag te houden. Dus de motor hoog zetten kan wel, maar dan kieperd ie sneller om.

Zwaartepunt dus zo laag mogelijk!!!! Vooral als je langzaam vaart hebben deze dingen nog wel eens de neiging om om te willen slaan.

Van Dat depron kan je makkelijk een bootje maken. Gewoon een doosconstructietje maken. Maar vooral dus ook breed genoeg tegen het omslaan op lage snelheid. Als je eenmaal op snelheid bent (hij komt dus half uit het water), dan kan je mooie bochten maken. Die van mij hangt dan echt lekker in de bochten. Bij langzaam varen helt hij dus juist naar buiten. Gewoon wat leuks verzinnen en bouwen!!

Ok is goed, ik ga er meteen aan beginnen en zodra ik resultaten heb zal ik ze weer hier plaatsen!

Ps. Ik dacht dan aan een boot van 25cmx35cm??
Speed 400 zo laag mogelijk... Is een Guntherprop genoeg??

Groetjes Jesse

moet kunnen denk ik. En Guntertje werkt altijd wel idd. Gewoon maar proberen. Idd ook wel raar dat er nu niemand op reageert verder...

Ja inderdaad maarja.

Ben al wat verder, boot is af, nu nog de besturing erin en dan varen :D :D :D

Is wel een wat ''lompe'' bak geworden, ik denk dat als dit een succes is dat ik dan een andere mooiere versie maak :P

Groetjes jesse

Hij is af!!

Schoonheid is het zeker niet geworden helaas, maar daar gaat het me ook niet om bij een testmodel.

Ik heb een probleempje, de servo van de nikko boot is ongelovelijk zwak, zeer kleine uitslag met volgas (wat ook de enige optie is :P )

In het bad deed hij het goed, kwam snel op gang.

De servo moet nu nog een plastic zakje omheen en de electronica ook.

Ik zal zo even een foto plaatsen.

Groetjes Jesse

ziet er lache uit! wel hoog zeg. Istie nog een beetje stabiel? en merk je al dat de voorkant uit het water wil komen?

In het bad was hij nog stabiel :P

Morgen ga ik varen en dan zie ik wel hoe het verder gaat, hij is inderdaad wel ERG hoog geworden, maar ik hoop dat dit geen probleem zal worden, ik moet wel nog even de elec. vast zetten (behalve de servo) en die dan waterdicht maken

Ik weet niet of het echt nodig is om een kap op de bovenkant te doen als ik overal gewoon plastic zakjes omheen doe? wat denk jij?

Raar trouwens dat er NIEMAND op reageert behalve jij sietse, bedankt hiervoor!!

Groetjes jesse

kapje is idd niet nodig.

Ik heb er ook een keer 1 van een nikko karretje gemaakt. Gewoon de motor op een verhoginkje op de "servo" gezet. (was zo'n magneet-links/rechts-schakelaar zegmaar...). Zelfgemaakte prop erop en knallen maar :D.
Dat was dus niet zo mooi als jij nu hebt, gewoon eigenlijk het hele autootje, maar dan zonder de wielen (eraf gezaagt :D). Voer wel leuk (geen plastic zakje er omheen). Alleen sloeg die natuurlijk om! Kortsluiting en volgas :D, dan werkt zo'n grote prop nog best goed (al is het niet goed voor de elektra en accu's enzo)

Hahahaha, lijkt me ook wel geinig, of hij doet het gewoon goed, of hij slaat om en krijgt kortsluiting en brand totaal af :P

Dit projectje heeft me max. 5 euro gekost (tin voor het solderen en lijm en beetje depron, Gunthertje had ik van een oude pibros. zometeen even varen, ik zal er een filmpje van maken. Groetjes Jesse

Joehoe net gevaren!! DOMDOM camera vergeten :(

Maar goed, nu de vaart.

Alles ging eigenlijk wel aardig, beetje op het begin geknoeid met het zwaartepunt, maar dat was uiteindelijk ook goed, boot ging enorm snel vergeleken met wat hij eerst ging!

Maar toen... Servo begaf het... NEEEE!! Altijd die vervloekte servo's die het verpesten.

Nieuwe servo erin zou je zeggen, maar dit zijn nikko servo'tjes, die hebben 2 draden als aansluiting ipv 3 en 2 veertjes zorgen er weer voor dat het armpje weer naar het midden gaat.

Weet iemand hoe ik een normale servo zou moeten aanpassen om hem te laten werken met 2 ipv 3 draadjes??

Groetjes Jesse

Lache dat het lukte! Kwam hij goed los uit het water? Dan issie in 1 keer echt niet meer te houden hè (bij mijne in ieder geval). Ik heb er nu een klein alu stripje als een soort richtingsstabilisator onder geplakt.

Hoe je een andere servo erop kan zetten weet ik niet precies. Volgens mij is het gewoon een motortje die door blijft draaien als je stuurt. Vandaar dat ie maar 2 draden heeft. Als je het leuk vind, moet je gewoon een gewone ontvanger gaan gebruiken en een gewone servo. Kan je tenminste ook een beetje sturen ipv vol link/rechts :D.

ik heb nog wel een filmpje van mijn 1e proefvaart, maar putfile wil nog steeds niet. Heb je MSN? Dan stuur ik em wel.

flying jesse zei:
Raar trouwens dat er NIEMAND op reageert behalve jij sietse, bedankt hiervoor!!

Niet reageren, maar zeker volgen :D . Erg leuk, zoals Sietse ook al schreef:"wat kan je een lol hebben van zo'n projectje !"

Succes, Gr.A.

Back